اخبار خارجیاسلایدر

 جگوار خودروی جیمز باند را احیا می‌کند!

شرکت طراحی «یان کالوم»، طراح سابق جگوار و آستون‌مارتین، کانسپت C-X75 را بازمهندسی می‌کند.

 

به گزارش دنده 6 – سرانجام با گذشت بیش از ۱۴ سال از زمان معرفی مدل مفهومی C-X75 توسط جگوار و نقش‌آفرینی آن در فیلم «اسپکتر» در مجموعه‌ فیلم‌های ۰۰۷، «یان کالوم» یک دستگاه از آن را بازمهندسی کرده است. این خودرو در ابتدا در سال ۲۰۱۰ و در جریان نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد. شاهکاری مفهومی بریتانیایی‌ها به یک موتور لیتری بنزینی و دو کمک پیشرانه سوپرشارژر و توربوشارژر به‌صورت همزمان مجهز شده بود که در کنار دو موتور برقی روی‌هم‌‌رفته ۸۸۸ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کردند.

متاسفانه در سال ۲۰۱۲، بختک به جان C-X75 افتاد؛ مدیر جهانی برند جگوار، «آدرین هالمارک»، که هم‌اکنون در بنتلی فعالیت می‌کند در اعلامیه‌ای رسمی بیان کرد که زمان مناسبی برای عرضه یک سوپراسپرت ۱ میلیون پوندی نیست. اما این پایان داستان این مدل مفهومی زیبا نبود و سرانجام در فیلم «اسپکتر» از فیلم‌های مشهور جیمز باند توسط شخصیت منفی، «آقای هینکس»، رانده شد.

از آنجا که سرنوشت این خودرو در فیلم به نابودی ختم می‌شد، تیم مهندسی پیشرفته ویلیامز چند دستگاه از این کانسپت را برای انجام بدل‌کاری آماده کرد. خودروی نمایشی فیلم جیمز باند به شاسی ساب‌فریم لوله‌ای مجهز شده بود به‌جای سیستم هیبریدی پیشرفته و پیچیده کارخانه، از یک موتور ۵ لیتری سوپرشارژر V8 استفاده می‌کرد.

گویا یک ثروتمند موفق به تهیه یکی از این خودروها شده و حال آن را به دستان توانای یان کالوم در انگلستان سپرده تا آن را از یک خودروی نمایشی به یک محصول کاربردی برای جاده تبدیل کند. به گفته مجموعه کالوم، اعطای مجوز تردد در جاده به یک خودروی به‌خصوص در انگلستان، نیازمند ایجاد تغییرات گوناگون در آن است؛ برای نمونه می‌توان به شیشه‌های E نشان (رایج در اتحادیه اروپا)، اگزوز کم سروصداتر، مبدل کاتالیستی و آینه بغل فیزیکی اشاره کرد.

البته کالوم در آماده‌سازی C-X75 پا را از آن هم فراتر خواهد گذاشت و با کاهش فضای هرز میان پنل‌های بدنه، حذف دربازکن‌های فوری نیاز برای فیلم‌برداری و بازپرداخت سطح فیبرکربنی بدنه خودرویی درجه یک را تحویل مشتری خوش‌شانس خود می‌دهد.

زیر بدنه زیبای این سوپراسپرت، تغییرات کوچکی در تنظیمات میراگرها و ارتفاع سواری انجام می‌شود تا آن را برای حرکت در جاده‌های عمومی آماده کند. نخستین مدل جاده‌رو C-X75 در تاریخ  آوریل ۲۰۲۴ و در یک گردهمایی خودرویی در «آکفوردشایر» به نمایش عموم در خواهد آمد. مدیر مهندسی کالوم، «آدام دون‌فرانچسکو»، می‌گوید: خودروهای بدل‌کاری، ستاره‌های واقعی هستند که به صحنه‌های افسانه‌ای که در ذهن ما عاشقان خودرو باقی می‌مانند، جان می‌بخشند. تعداد کمی از آن‌ها از فیلم‌برداری سخت جان سالم به در می‌برند… .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا