اخبار داخلی

حضور چشمگیر «کرمان‌ موتور» در نخستین رویداد زیست‌ بوم خودرو برقی

وزیر صمت و معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، از غرفه کرمان‌موتور در این رویداد بازدید به عمل آوردند

به گزارش دنده 6 – شرکت کرمان‌موتور در «نخستین رویداد زیست‌بوم خودرو برقی» که در حاشیه «پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان» برگزار شد، حضور یافت. در جریان این رویداد که با همکاری معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با حضور گسترده خودروسازان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده بود، عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت و منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، از غرفه کرمان‌موتور بازدید به عمل آوردند. بنابراین گزارش؛ شرکت کرمان‌موتور سه محصول ایگل برقی، تاکسی برقی KMC و خودرو شاسی‌بلند JS6 پلاگین هیبرید را در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار داد.

«ایگل الکتریکی»؛ تنها محصول برقی داخلی خودروسازان خصوصی

وزیر صمت پیش از این و در حاشیه نخستین نمایش ایگل برقی ضمن اظهار خرسندی از سرعت عمل کرمان‌موتور درخصوص زمان‌بندی طراحی و تولید این محصول، اظهار داشته بود که با توجه اختصاصی بودن پلت‌فرم این خودرو و سرمایه‌گذاری انجام‌شده بر روی آن از سوی بخش خصوصی کشور و همکاری مپنا در این زمینه، ایگل برقی ازجمله محصولاتی است که وزارت صمت برای پیشبرد پروژه برقی‌سازی خودروها روی آن حساب می‌کند.

این خودرو به یک موتور الکتریکی 120کیلو وات مجهز است و می‌تواند بیش از 300کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. البته اگر سرعت را به 80کیلومتربرساعت کاهش دهید، پیمایش این خودرو به عدد 385کیلومتر هم خواهد رسید.

باتری 41کیلووات ساعتی این مدل، در کف اتاق آن قرار گرفته است تا فضای صندوق عقب کاهش پیدا نکند. با شارژر سریع می‌توان ظرف 45دقیقه بین 10 تا 80درصد باتری ایگل برقی را شارژ کرد.

همچنین شارژ کامل باتری با شارژر معمولی نیز 5.5 ساعت طول می‌کشد این خودرو دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون مستقل در جلو و محور پیچشی در عقب است.

موتور الکتریکی آن نیز روی محور جلو نصب شده است. این موتور که به باتری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت 41کیلووات‌ساعت متصل شده است، توانایی تولید 160اسب‌بخار به همراه 258نیوتون‌متر را دارد و می‌تواند سرعت ایگل EV را در 8.7ثانیه به 100کیلومتربرساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به حدود 162 کیلومتربرساعت می‌رسد.

طراحی «ایگل» در کشور

گرچه ایگل بر مبنای پلت‌فرم سدان جک‌جی4 و توسط طراحان برتر داخلی، بازطراحی شده و مشخصات فنی، ابعاد و کلیات بدنه آن با جی4 مشترک است، اما شاهد تغییراتی در بخش‌های مختلف بدنه به‌ویژه در قسمت جلو و عقب هستیم که چهره جدید و متفاوتی به آن بخشیده است.

چراغ‌های جلو به‌صورت کشیده طراحی شده‌اند و تا بالای گلگیرها ادامه پیدا می‌کنند. یک نوار کرومی نیز دو چراغ را به هم متصل می‌کند و جلوپنجره با سپر به‌نوعی طراحی یکپارچه دارند. در پایین سپر ورودی هوایی با تریم کرومی بالای آن دیده می‌شود و در لبه کاپوت نیز لوگو KMC خودنمایی می‌کند.

در قسمت جانبی نیز شاهد رینگ‌های جدید و تریمی هستیم که روی رکاب‌ها اضافه شده‌اند. در قسمت عقب نیز چراغ‌ها طراحی جدید و متفاوتی دارند و دقیقا به سبک جلو، با یک نوار کرومی به هم متصل می‌شوند.

سپر ایگل طراحی دو رنگ دارد و قطعه‌ای مشکی رنگ در میانه سپر قرار گرفته است. قطعه‌ای نیز روی در صندوق عقب نقش یک اسپویلر کوچک را بازی می‌کند.

در داخل کابین ایگل برقی نیز شاهد شیفتر چرخشی دنده (اهرم تعویض دنده با عملکرد الکترونیکی)، فرمان برقی با کنترلرهای سیستم صوتی و کروزکنترل، صفحه نمایش اندروید در وسط داشبورد، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و… هستیم.

از دیگر امکانات ایگل برقی می‌توان به ترمز دیسکی برای هر چهارچرخ، حالت رانندگی اکو و اسپرت، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، رینگ 16اینچ با تایر 205/55، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سنسور فشار باد تایر، ایربگ راننده و شاگرد، پدال هوشمند، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، تنظیم ارتفاع فرمان در 2جهت، نمایشگر اطلاعات خودرو و وضعیت باتری، رادیو، بلوتوث، شارژ همراه 6.6 کیلووات، شارژ قابل‌حمل 5.5 کیلووات و پورت شارژ سریع 50 کیلووات اشاره کرد.

«KMC e-TAXI»؛ پرشتاب بی‌دود و صدا

یکی دیگر از خودروهایی که کرمان‌موتور با خود به نخستین رویداد زیست‌بوم خودروهای برقی آورده بود، KMC e-TAXI بود که که چندی پیش، نخستین سری آن تحویل تاکسیرانی شد.

تاکسی برقی کرمان‌موتور به یک موتور برقی با قدرت ۱۴۲ کیلووات یا ۱۹۰ اسب بخار و باتری لیتیوم آهن فسفات به ظرفیت ۵۰.۱ کیلووات ساعت مجهز است. این موتور و باتری می‌توانند شتاب صفر تا صد جی۷ برقی را به حدود ۷.۶ ثانیه برسانند و حداکثر سرعت ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت را برای آن رقم بزنند. در نتیجه، یک ماشین سدان نسبتا پرشتاب و با بیشینه سرعت قابل قبول پیش روی کاربران ایرانی قرار گرفته است که برای مصارف حمل‌ونقل عمومی یا کاربردهای خانوادگی بسیار مناسب خواهد بود.

میزان پیمایش KMC e-TAXI با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که البته بسته به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و… احتمالا در عمل به کمتر از این خواهد رسید.

در مورد حداکثر زمان مورد نیاز برای شارژ باتری جی۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، چیزی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ تا ۱۰۰درصد برسد. مدت‌زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده، گفتنی است؛ باتری این خودرو به مدت ۵ سال یا ۲۰۰هزار کیلونتر توسط شرکت کرمان‌موتور گارانتی می‌شود.

«JS6 PHEV» با میانگین مصرف ۱.۳لیتر در هر ‌صد کیلومتر

خودرو شاسی‌بلند KMC JS6 PHEV که در این رویداد به نمایش درآمد و به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه موتور برقی مجهز است، درمجموع ۲۰۱اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

پیشرانه بنزینی این خودرو ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت دارد و کاربرد اصلی آن ایفای در نقش ژنراتور است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۷.۳ ثانیه ثبت شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۱.۳لیتر در هر صد کیلومتر ذکر شده است.

شعاع حرکتی این خودرو در حالت تمام‌برقی ۱۲۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی ۱۳۰۰ کیلومتر است و پکیج باتری‌های این خودرو نیز ۲۱.۶۸ کیلووات ساعتی هستند. زمان شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد KMC JS6 PHEV هم ۲۶ دقیقه اعلام شده است. این خودرو دارای سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا