اخبارفناوری و تکنولوژی

دانشمند ایرانی به دنبال ردپای ماهواره‌ها!

«صنم مطلق‌زاده» دانشمند ایرانی «دانشگاه هلسینکی»، مدل‌های هواشناسی را برای نظارت بر حرکات ماهواره‌های حاضر در مدار زمین به کار می‌گیرد تا جابه‌جا شدن آنها را نشان دهد و بررسی‌های صورت‌گرفته با آنها را اصلاح کند.

به گزارش دنده6 _ شاید مدل‌های پیش‌بینی آب‌وهوا بتوانند بر فعالیت ماهواره‌های حاضر در مدار زمین نیز نظارت کنند.

 پژوهشگران «مؤسسه پژوهش جو و سیستم زمین»(INAR) در «دانشگاه هلسینکی»(University of Helsinki) دریافتند که مدل‌های هواشناسی جدید می‌توانند انرژی منتشرشده از زمین و منعکس‌شده به فضا را به طور دقیق پیش‌بینی کنند. این انرژی مستقیما بر حرکات ماهواره‌های مدار پایین زمین تأثیر می‌گذارد. پژوهشگران با استفاده از این مدل‌ها، به اطلاعاتی درباره نحوه واکنش ماهواره‌های مدار پایین زمین به رویدادهای آب‌وهوایی مانند طوفان‌های استوایی با ابرهای بلند و بازتابنده دست یافتند.

پژوهشگران در این پروژه، از مدل‌های عددی آب‌وهوا استفاده کردند. این مدل‌ها، شبیه‌سازهای رایانه‌ای پیچیده‌ای هستند که شرایط جوی آینده را براساس مشاهدات کنونی و قوانین فیزیک پیش‌بینی می‌کنند.«صنم مطلق‌زاده»(Sanam Motlaghzadeh)، پژوهشگر مقطع دکتری مؤسسه پژوهش جو و سیستم زمین و پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت: مدل‌های عددی آب‌وهوا نه تنها الگوهای آب‌وهوا را شبیه‌سازی می‌کنند، بلکه به محاسبه پارامترهای گوناگونی از جمله انتشار انرژی و بازتاب‌های زمین در شرایط گوناگون آب‌وهوایی می‌پردازند. هدف ما از تحلیل شبیه‌سازی‌ها این بود که بفهمیم چگونه تغییرات آب‌وهوایی مانند ابر و طوفان، بر حرکت ماهواره‌ها تأثیر می‌گذارند و توانایی آنها را در انجام دادن وظایف مورد نظر تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بهبود عملیات ماهواره‌ای
اهمیت یافته‌ها در پتانسیل آنها برای افزایش ردیابی و کنترل ماهواره‌ای و همچنین بهبود کارآیی و قابلیت اطمینان عملیات ماهواره‌ای نهفته است.مطلق‌زاده توضیح داد: درک این که چگونه آب‌وهوا بر ماهواره‌ها تأثیر می‌گذارد، دقت بررسی‌های ماهواره‌ای مورد استفاده در مطالعات آب‌وهوایی را افزایش می‌دهد. یافته‌های این پژوهش، به یک چالش حیاتی در قابلیت اطمینان داده‌های ماهواره‌ای یعنی تعیین مدار دقیق ماهواره‌ها می‌پردازند که رویدادهای آب‌وهوایی بر آن تأثیر می‌گذارند.

ماهواره‌ها نقش مهمی را در نظارت بر پوشش گیاهی، ردیابی منابع آب و مشاهده تکامل یخچال‌های طبیعی از طریق روش‌های گوناگون بررسی ایفا می‌کنند. این بررسی‌ها شامل ثبت تصویر و اندازه‌گیری ارتفاع و میدان گرانش، برای مطالعه تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آنها ضروری هستند.

درک بهتر حرکات ماهواره‌ای می‌تواند به نظارت بر آب‌وهوا و مدیریت بلایای طبیعی کمک کند. استفاده از مدل‌های پیشرفته آب‌وهوایی می‌تواند بررسی‌های ماهواره‌ای را اصلاح کند و امکان مطالعه مؤثرتر و کاهش مشکلات زیست‌محیطی را فراهم آورد.مطلق‌زاده گفت: درک نحوه تعامل ماهواره‌ها با جو زمین، اطلاعات ارزشمندی را درباره سیاره ما و چگونگی تغییر یافتن آن به مرور زمان ارائه می‌دهد. این یافته‌ها به نظارت ماهواره‌ای دقیق‌تر بر منابع آب زمین و فراهم کردن امنیت غذایی کمک می‌کنند.این پژوهش در «Journal of Geophysical Research» به چاپ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا