اخبار خارجیاسلایدر

درگ شاسی‌بلندهای بزرگ آلمانی

شاسی‌بلندهای پرچم‌دار آلمانی با پیشرانه‌های V8 که در مرسدس ۵۱۰ اسب بخار و در ب‌ام‌و ۵۳۰ اسب بخار قدرت دارند به مصاف هم رفته‌اند.

به گزارش دنده 6 – شاسی‌بلندهای بزرگ سه ردیفه برای مسابقهٔ درگ ساخته نمی‌شوند اما در مورد شاسی‌بلندهای آلمانی مثل مرسدس بنز GLS580 و ب‌ام‌و X7 M60i شرایط فرق دارد زیرا در سینهٔ این ماشین‌ها نیروگاه‌های قدرتمند V8 قرار گرفته است. زیر کاپوت GLS580 همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس قرار دارد که از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم بهره می‌برد. البته برخلاف نسخه‌های M177 و M178 این موتور که در مدل‌های AMG می‌بینیم و به‌صورت دست‌ساز در افلترباخ مونتاژ می‌شود، این نسخه M176 نام دارد و با ربات در اشتوتگارت تولید می‌شود.

نسخه‌های M176 و M177 موتور مرسدس سیستم روغن‌کاری معمولی دارند درحالی‌که در نسخهٔ M178 از سیستم کارتل خشک استفاده می‌شود. با خاتمهٔ تولید نسل اول AMG GT، هم‌اکنون تنها خودرویی که از موتور M178 استفاده می‌کند آستون‌مارتین والهالا است. به GLS580 بازگردیم که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این شاسی‌بلند بزرگ ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، X7 M60i به موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و با نام S68 مجهز است. این نسخه از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری باواریایی‌ها که به‌عنوان جایگزین موتور S63 در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، احتمالاً آخرین پیشرانهٔ V8 بخش M ب‌ام‌و خواهد بود. این موتور که در شاسی‌بلند XM و همین‌طور نسل بعدی M5 هم استفاده می‌شود، در X7 M60i موردنظر ما ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شاسی‌بلند مونیخی با وزن ۲۶۷۳ کیلوگرم تقریباً هم‌وزن رقیب اشتوتگارتی است اما گیربکس آن یک دنده کمتر دارد.

هرچند نوع لاستیک، شرایط آب‌وهوایی و مهارت راننده روی عملکرد خودروها در ۴۰۰ متر تأثیر می‌گذارد اما X7 در هر سه مسابقهٔ رولینگ سریع‌تر از GLS عمل کرد و زمان ۱۲.۵ ثانیه را بر جای گذاشت درحالی‌که این عدد برای رقیب ۱۲.۷ ثانیه بود. در درگ از حالت سکون اختلاف بیشتر شد و شاسی‌بلند ب‌ام‌و کاملاً سریع‌تر بود. البته اگر آلپینا XB7 را در نظر نگیریم، M60i قوی‌ترین نسخهٔ X7 محسوب می‌شود درحالی‌که مرسدس نسخهٔ قوی‌تر GLS63 را هم با ۶۱۲ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا