اخبار خارجیاسلایدر

درگ شاسی‌بلندهای هفت‌نفره، تویوتا گرند هایلندر، فورد اکسپلورر ST و مزدا CX-9

آیا تویوتا گرند هایلندر هیبریدی با ۳۶۲ اسب بخار قدرت و مزدا CX-90 شش سیلندر با ۳۵۰ اسب بخار قدرت حریف فورد اکسپلورر ۴۰۰ اسب بخاری خواهند شد؟

به گزارش دنده 6 – شاسی‌بلندهای سه ردیفه در آمریکا بسیار فراوان هستند تا جایی که باعث انقراض مینی‌ون‌ها شده‌اند. تنوع این کراس‌اوورهای بزرگ نیز بسیار زیاد است و خودروهایی که در ویدئوی زیر می‌بینید شاهدی بر این ادعا هستند. به‌عنوان‌مثال، مزدا CX-90 یکی از خودروهای جدید این سگمنت است که با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربو و سیستم هیبریدی خفیف ارائه می‌شود. مزدا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی کراس‌اوور بزرگ خود را هم با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه می‌کند.

خودروی بعدی تویوتا گرند هایلندر است که با سه پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو، ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی هیبریدی و ۲.۴ لیتری توربوشارژ هیبریدی قابل خریداری خواهد بود. نمونهٔ حاضر در این رقابت از نوع آخری است که با نام هیبرید مکس شناخته می‌شود. قوای محرکهٔ این مدل از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی در عقب و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تشکیل شده است و مجموعاً ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

آخرین خودرو این جمع هم فورد اکسپلورر است که با قوی‌ترین و اسپرت‌ترین نسخهٔ خود یعنی ST به میدان آمده است. زیر کاپوت این کراس‌اوور آمریکایی یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو قرار گرفته است و با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین عضو این جمع لقب می‌گیرد. عنوان ضعیف‌ترین عضو گروه هم به مزدا با موتور ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو و ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. مزدا و فورد هردو بر پایهٔ پلت‌فرم محرک عقب ساخته شده‌اند اما انتقال نیرو در CX-90 توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و در اکسپلورر توسط یک نمونهٔ ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

در این رقابت ابتدا مزدا و تویوتا به مصاف هم می‌روند و گرند هایلندر در تمام مسابقه‌ها رقیب هم‌وطن را مغلوب می‌کند. سپس برندهٔ این جدال در برابر فورد قرار می‌گیرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، اکسپلورر ST با قدرت بیشتر به پیروزی رسید. کراس‌اوور آمریکایی در ۴۰۰ متر زمان ۱۳.۹ ثانیه را ثبت کرد درحالی‌که این عدد برای تویوتا و مزدا به ترتیب ۱۴.۴ و ۱۵.۲ ثانیه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا