اخبار خارجیاسلایدر

دلایل مزدا برای تمرکز روی مدل‌های مرتفع‌ دوگانه

برخلاف سایر حاضرین در بازار آمریکا، مزدا در حال کسب موفقیت در روند برقی‌سازی است. ممکن است بسیاری از خریداران از شرایط فعلی این خودروساز رضایت نداشته باشند؛ اما آن‌ها دقیقا همین عدم رضایت از شرایط فعلی را می‌خواهند!

 به گزارش دنده 6 – درسطح بین‌المللی، مزدا در سه فصل اول سال مالی رکورد درآمد ۲۰۰.۲ میلیارد ین (۱.۳۲ میلیارد دلار) را گزارش کرد که نسبت به‌سال گذشته ۸۳ درصد رشد داشت و حجم فروش جهانی با ۱۷ درصد افزایش به ۹۳۰ هزار دستگاه رسید.

این شرکت زمانی که نتایج سال مالی کامل را پس از سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس گزارش کرد، «رکورد جدید برای تمام سطوح سود» را پیش‌بینی کرده است. مزدا در حال حاضر خودرو تمام‌الکتریکی در ایالات‌متحده ارائه نمی‌کند (نسخه الکتریکی MX-۳۰ که فقط در کالیفرنیا فروخته می‌شد نیز حذف شد)، اما این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل برقی شود؛ یعنی ۷۵ درصد هیبرید و ۲۵ درصد تمام‌برقی.

محافظه‌کارانه اما چابک

درحال حاضر، رویکرد محافظه‌کارانه‌ اما چابک از سوی مزدا در ایالات‌متحده پیش گرفته شده است؛ همان‌طور که بهترین سال فروش این شرکت در آمریکا از سال ۱۹۹۴ نشان می‌دهد. تام دانلی، مدیر منطقه آمریکای شمالی مزدا بیان کرده طرح برقی‌سازی در مزدا، حتی در ظاهر عمدی بوده است.

دانلی در مصاحبه‌ای گفت: «بدون شک در حال حاضر یک بازار پویاست؛ اما ما در تمام این مدت یک استراتژی داشتیم؛ به این معنی که برنامه‌های ما در این مدت حول محورهای هیبرید و پلاگین-هیبرید و در نهایت الکتریکی‌سازی بود.»

دانلی خاطرنشان می‌کند طرح مزدا یک رویکرد سه‌فازی است و با شاسی‌بلند هیبرید-پلاگین CX-۹۰ شروع می‌شود که سال گذشته معرفی شد. CX-۷۰ پلاگین-هیبرید به‌تازگی معرفی شده (که درواقع فقط CX-۹۰ دو ردیفه است) و نسخه هیبرید جدید از CX-۵۰ نیز اواخر امسال عرضه می‌شود.

سه گزینه تنها

این سه مدل مزدا تا سال ۲۰۳۰ در آمریکا حفظ خواهند شد؛ یعنی زمانی که این برند منحصرا از پیشرانه‌های الکتریکی بهره می‌برد. دانلی گفت: «ما فکر می‌کنیم سرعت و استراتژی کلی ما برای بازار امروز مناسب است.»

اگرچه ممکن است این شرکت در شرایط فعلی براساس تردید اولیه خود عملکرد خوبی داشته باشد، اما مزدا به‌دلیل حرکت بسیار آهسته به‌سمت برقی‌سازی مورد انتقاد قرار گرفته و ممکن است در صورت رسیدن به‌برقی‌سازی، همچنان از دیگر بازیگران بازار انبوه مانند جنرال‌موتورز، فورد و حتی تویوتا بسیار عقب باشد؛ مزدا از بعد هیبریدسازی نیز عقب مانده است.

درواقع جنرال‌موتورز، فورد و تویوتا برای این انتقال میلیاردها دلار متعهد شده‌اند؛ اگرچه ممکن است برخی از آن‌ها برنامه‌شان را به‌تعویق بیندازند یا کاهش دهند، اما مقیاس عظیم این سرمایه‌گذاری‌ها هزینه‌های مزدا را برای توسعه باتری و پیشرانه الکتریکی ناچیز می‌کند.

اواخر سال گذشته، مزدا برنامه‌های خود را برای هزینه ۱۰.۷ میلیارددلاری برای تلاش‌های برقی‌سازی تا سال ۲۰۳۰ تکرار کرد؛ درحالی که تویوتا قصد دارد در همان دوره زمانی ۳۷ میلیارد دلار هزینه کند، یعنی تقریبا ۴ برابر هزینه بیشتر.

با این وجود دانلی انتقادات را رد کرده و ادعا می‌کند که مزدا یکی از پیشروها در زمینه برقی‌سازی بوده است؛ اما نباید انتظار داشته باشیم که جلودار این طرح‌ها باقی بماند.

زمان‌بندی براساس عجله کاذب در خرید برقی‌ها

دانلی گفت: «ما می‌خواهیم عرضه به‌بازار را زمان‌بندی کرده و اطمینان حاصل کنیم که محصولات، فناوری‌ها و پیشرانه‌های مورد نیاز بازار را معرفی کنیم و به‌وضوح شاهد کاهش سرعت در پذیرش تمام‌برقی‌ها هستیم، درعین حال ما شاهد افزایش تقاضا برای مدل‌های هیبرید هستیم و به‌همین دلیل است که فکر می‌کنیم با معرفی دو مدل هیبرید که امسال داریم و همچنین هیبریدهای بیشتر مثل CX-۵۰ در اواخر امسال، زمان‌بندی مناسبی برای بازار داشته باشیم.»

دانلی بر این باور است که ترکیبی از خودروهای کراس‌اوور همراه با پیشرانه‌های هیبرید برای مشتریان مزدا جذاب و شیرین است؛ زیرا به‌گفته او اکثرا پارکینگ‌های خالی برای ثروتمندانی هستند که از دینامیک رانندگی خودروهای مزدا قدردانی می‌کنند که به‌گفته او مزیت اصلی مزداست. این تفکر به‌این صورت است که مزدای کوچک‌تر و شیک‌تر لازم نیست برای همه مردم مانند تویوتا یا جنرال موتورز همه‌چیز را ارائه کند.

این تفکری است که حتی فورد نیز به آن روی آورده است؛ با خلاص شدن از شر خودروهای متوسط و تمرکز بر وانت‌ها، خودروهای شاسی‌بلند و خودروهای اسپرت مانند موستانگ برقی به‌عنوان وسایل نقلیه‌ای که با مخاطبان اصلی خود ارتباط برقرار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا