اخباراخبار خارجی

راز بوی خوش خودرو نو و تازه خریداری شده چیست؟

آه! بوی ماشین نو! خیلی از مردم بوی خودرو تازه خریداری شده را بسیار اغواکننده میدانند و به دنبال آن هستند! حتی وقتی آن را در خودرو “نو” پیدا نکنند. این بو میتواند به جای همه خوشبو کننده های خودرو مورد استفاده قرارگیرد. اما طبق کشفیات، بن بولین، بوی به مشام رسیده از خودروهای نو حاصل یک ماده به تنهایی نبوده و از ترکیب چندین ماده به دست آمده است. حتی بعضی از این ماده ها میتوانند خطرناک باشند. با اینکه دانشمندان میدانند چه ترکیبی باعث به وجود آمدن این بو شده است، اما نمیدانند که چرا این بو تا این حد برای مردم خوشایند به نظر میرسد!

مواد استفاده شده در کابین داخلی خودرو موادی مانند پلی یورتان و پلی استر است به مقاومت در برابر تغییرات دمایی و جنبش های دیگر معروف هستند. این مواد به همراه دیگر رنگ ها، پلاستیک ها و درزگیرها، ترکیبات آلی فرار را در طی فرآیندی به اسم “آزادسازی گازها” در هوا رها میکنند.

بوی خودرو نو؟ قطعا بو از این شتر نیست!

مولکول های این ترکیبات آلی فرار درنهایت تبخیر میشوند، اما نه قبل از اینکه ما کاملا آن ها را استشمام کنیم! اما نکته ای که وجود دارد این است که این مولکول ها میتوانند خطرناک باشند. مخصوصا وقتی در فضای بسته ای مانند کابین داخلی خودرو آزاد میشوند، آثار بیشتری به نسبت فضای آزاد خواهند داشت. آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا، این مواد آلی فرار که در کابین داخلی خودرو آزاد میشوند را تا 10برابر قوی تر از قدرت آنها در فضای آزاد عنوان کرده است. محققان مشکلاتی را که میتواند توسط این مواد به وجود بیاید را به دست آورده اند. اتیل بنزن و فرم آلدهید موادی هستند که در رنگ ها و چسب ها پیدا میشوند. این مواد میتوانند باعث سردرد، واکنش های آلرژیک، سرگیجه و حتی در مواقعی که مقداری زیاد در بازه زمانی طولانی وجود داشته باشد، باعث سرطان شوند.

با این حال، متخصصین نمیدانند هر ماده به چه میزان میتواند مضر باشد، اما میتوانند ترکیب این مواد را برای بررسی مورد تحقیق قرار دهند. اکثر مواد آلی فرار بعد از مدتی از بین رفته و از مقدار آن ها کاسته میشود، اما بعضی از آنها میتوانند در هوای داغ، دوباره خود را بازسازی کنند.

با اینکه بعضی از ما عاشق بوی خودرو نو هستیم، اما واقعیت این است که این هم بویی مشابه تمامی بوهایی است که توسط ادکلن ها به وجود می آیند. اگر از کابین داخل یک خودرو لذت نبردید، حداقل میتوانید از این بو استفاده کرده و لذت ببرید!

2 دیدگاه

  1. فکر می کنم احساس بوی خوش از خودروی نو بیشتر روانی باشه چون آدم از خرید ماشین نو لذت می برند از بوی نویی هم که یادآور این خرید است لذت می بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا