اخبار خارجیاسلایدر

رانندگی در روسیه و ماجراهایی غافلگیرکننده

روسیه به عنوان بزرگترین کشور دنیا که بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا قرار دارد دارای آب و هوای متنوعی است و همین امر باعث شده تا قوانین گسترده‌ای در خصوص رانندگی داشته باشد که فراگرفتن آن برای غیر‌روس‌ها کمی پیچیده و سخت است.
به گرارش دنده 6 .جالب است بدانید روسیه اولین خودروی خود را در سال ۱۸۹۶ دید که توسط پیوتر فریز و یوجین یاکولف ساخته شد. از آن زمان تا کنون وسایل نقلیه و بزرگراه‌ها در این کشور، پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.  برندهای محبوب، در روسیه عبارتند از رنو، کیا، فولکس واگن و اولیانوفسکی اتوموبیلنی زاوود که به اختصار UAZ است.
در ادامه این مطلب با تعدادی از قوانین رانندگی موجود در روسیه آشنا می‌شوید و قطعاً هم متعجب تا اگر قصد سفر به این کشور داشتید از رانندگی در آن‌جا صرف نظر کنید.


روشن کردن چراغ‌های جلو در طول روز
رانندگان در تمام کشورها حدود نیم ساعت قبل از غروب و تا نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب به دلیل تاریکی هوا چراغ‌های جلوی خود را برای جلوگیری از تصادفات روشن می‌کنند و طبیعتاً با روشن شدن هوا خاموش.
اما در بسیاری از شهرهای روسیه چراغ جلوی ماشین‌ها به دو دلیل نوع آب و هوا و آلودگی‌های صنعتی، طی روز هم روشن هستند. به عنوان مثال شهر کراسنویارسک، دارای ۳۰ برابر  آلودگی هوا بیشتر از حد مجاز است. این تغییرات در سطوح آلودگی، دید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روشن کردن چراغ‌های کم نور به یک ضرورت تبدیل می‌شود.


سن قانونی رانندگی
دریافت گواهینامه رانندگی از کشوری به کشور دیگر و حتی در برخی کشورها از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در آمریکا و کانادا سن در یافت گواهینامه ۱۶ سال است اما در عین حال در برخی ایالت‌ها مثل داکوتای جنوبی شما می‌توانید از ۱۴ سالگی شروع به رانندگی کنید. سن قانونی برای رانندگی در روسیه ۱۸ سالگی است و خارجی‌ها هم باید به همین سن رسیده باشند.


مالیات بر خودرو
در ایالات متحده، مالیات بر خودرو بر اساس ارزش خودرو و آلاینده های آن است. البته ایالت‌های مختلف، نرخ‌های متفاوتی دارند و برخی از آنها به هیچ وجه مالیات دارایی سالانه را از وسایل نقلیه دریافت نمی‌کنند. در روسیه، مالیات سالانه برای مالکیت خودرو بر اساس قدرت موتور است. البته باز هم این نرخ بسته به منطقه متفاوت است. مثلا ممکن است ۷۰۰ روبل برای ماشینی با ۱۰۰ اسب بخار و ۲۴۰۰ روبل برای ماشینی با ۱۲۰ اسب بخار بگیرند.  شاید با این هدف تصمیم دارند رانندگان را از انتخاب وسایل نقلیه قدرتمند منصرف کنند.


تمیز بودن پلاک خودرو
در روسیه توجه به تمیز بودن خودرو از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. البته نه این‌که منعی در کثیف بودن خودرو وجود داشته باشد. البته ماجرا در خصوص پلاک ماشین متفاوت است و حتماً باید خوانده شود چرا که حتی اگر گل‌آلود هم باشد پس از طی یک مسیر ناگهانی باز هم در صورت مشاهده پلیس جریمه خواهید شد.


رانندگی در جاده
همان‌طور که گفتیم شرایط آب و هوایی در روسیه خیلی متنوع و همراه با تغییر است و همین امر باعث شده تا رانندگی در جاده‌ها و قوانین مرتبط بسیار خاص و همراه با الزاماتی باشد که از جمله آن‌ها به همراه داشتن کلی لوازم از جمله کپسول اکسیژن، مثلث هشداردهنده، جعبه کمک‌های اولیه، لامپ‌های یدکی و… است.


مالکیت خودرو برای خارجی‌ها
اگر شما به روسیه سفر کنید و ماشینی را بخرید مالکیت خودرو در ویزای شما ثبت خواهد شد و پس از پایان ویزا اگر بخواهید آن‌را تمدید کنید یک بار دیگر پروسه‌ی ثبت خودرو را نیز باید تکرار کنید که این ماجرا خودش داستان مستقلی دارد.


ترافیک در مسکو
رانندگی در اغلب شهرهای روسیه با ترافیک همراه است و این موضوع در مسکو به رغم داشتن کمربندی‌ها اما بسیار عذاب‌آور است و باید از زمان اوج ترافیک در مسیرهای مورد نظر مطلع باشید. البته که برخی از خیابان‌های مسکو نه فقط در طول روز حتی شب‌ها نیز ترافیک دارند.


پرداخت نیم‌بهای جریمه
با توجه به گستردگی تخلفات رانندگی در روسیه علاوه بر حضور پلیس، تمامی جاده‌ها توسط دوربین کنترل می‌شود. جریمه‌های دوربین توسط پست به صاحب ماشین ارسال می‌شود و در صورت پرداخت زودهنگام، حریمه نیم‌بها محاسبه خواهد شد.


علایم رانندگی
یکی از نقاط ضعف جاده‌های روسیه کمبود علایم رانندگی است تا رانندگان دچار مشکل شوند. حالا به این موضوع ماجرای عدم استفاده از واژه‌های بین‌المللی در علامت‌ها مثل زبان انگلیسی اضافه کنید تا متوجه شوید رانندگی برای افراد غیر روسی‌زبان در این کشور تا چه اندازه سخت خواهد بود.

رانندگی در زمستان
همان‌طور که اشاره شد روسیه دارای آب و هوای متنوعی است تا شرایط رانندگی در این کشور غیرقابل پیش‌بینی باشد. مثلاً برخی نقاط نزدیک به قطب این کشور، پوشیده از برف است و اگر شما تجربه رانندگی در این وضعیت را نداشته باشید به مشکل می‌خورید.  برخی از سایت‌های توریستی توصیه می‌کنند قبل از سفر به مسکو در فصل سرد آن، یک دوره رانندگی زمستانی را بگذرانید.


جریمه پارک نامناسب
اگر در روسیه محل نامناسبی مثل پارک ممنوع توقف کنید مثل همه‌ی کشورها از سوی پلیس جریمه می‌شوید. جریمه توقف ممنوع در روسیه سه هزار روبل است که فارغ از بالا یا پایین بودن مبلغ، نکته مهم‌تر جابجایی خودرو توسط یدک‌کش به پارکینگ‌های خارج شهر است که راننده متخلف علاوه بر پرداخت جریمه باید هزینه یدک‌کش و پارکینگ را نیز بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا