دانش خودرویی

راه‌های از بین بردن خط و خش ماشین / ۵ ترفندی که ماشین‌تان را صیقلی می‌کند

برای اکثر ما خودرو یکی از مهم‌ترین وسایلی است که روزانه از آن استفاده می‌کنیم. اما حتی با مراقبت‌های زیاد هم نمی‌توان از افتادن خط و خش‌های ناخواسته روی بدنه خودرو جلوگیری کرد. خط و خش‌ها نه‌تنها ظاهر خودرو را زشت می‌کنند، بلکه گاهی هزینه‌های بزرگی هم برای تعمیر و بازسازی به‌دنبال دارند.

راه‌های از بین بردن خط و خش ماشین

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن خط و خش سطحی

قبل از شروع، روی خط و خش خودرو ناخن بکشید تا بفمید که آیا خراش سطحی است یا عمیق. اگر ناخن‌تان به خراش گیر نکند، یعنی خراش سطحی است و می‌توانید از خمیر دندان برای برطرف کردن آن استفاده کنید. اما اگر ناخن‌تان به خراش گیر کند، یعنی خراش عمیق‌ است و باید از یک محصول حرفه‌ای برای رفع خراش استفاده کنید.ابتدا محل موردنظرتان را بشویید و خشک کنید. اگر ناحیه خراشیده‌شده کثیف باشد و خمیردندان به آن مالیده شود، وضعیت بدتر می‌شود.

دستمال میکروفایبر را کمی مرطوب کنید. سپس، مقداری خمیر دندان روی دستمال بمالید. مقدار خمیردندان به اندازه خراش بستگی دارد. مواظب باشید این مالش باعث بدتر شدن خط و خش نشود.

پارچه میکروفایبر را به‌صورت دورانی و با فشار کم روی سطح حرکت دهید تا خراش‌ها از بین بروند. این کار را تا زمانی انجام دهید که خمیر دندان به‌خوبی روی سطح پخش شود.

پس از آنکه خط و خش خودرو از بین رفت، محل را کاملاً بشویید تا خمیر دندان اضافی پاک شود. آب را روی خودرو، اسپری کنید و سپس محل را با یک حوله میکروفایبر خشک کنید. می‌توانید خمیر دندان اضافی را با یک حوله میکروفایبر مرطوب هم پاک کنید.

استفاده از کیت حذف خراش برای از بین بردن خراش‌های کم‌عمق

محصولات مخصوص رفع خراش: این محصولات در فروشگاه‌های لوازم خودرو اغلب با عنوان «کیت رفع خراش» عرضه می‌شوند و شامل محلول رفع خراش و یک پد صاف‌کننده هستند. دستمال میکروفایبر نرم.

قبل از اینکه هر محصولی روی خراش‌ها بمالید، باید ناحیه موردنظر را کاملاً تمیز کنید. آلودگی باعث می‌شود که در زمان ترمیم، سطح بیشتر خراشیده شود. برای تمیز کردن خودرو، قبل از استفاده از هر نوع شوینده‌ای، آب را روی قسمت موردنظر اسپری کنید. سپس، شوینده مخصوص خودرو را روی اسفنج یا برس مخصوص شستن ماشین‌ بزنید و سطح را تمیز کنید. سپس، کف‌ها را بشویید و خودرو با حوله خشک کنید.

بسته به اندازه ناحیه خراشیده‌شده، مقداری محصول رفع خط‌وخش را به‌صورت یکنواخت روی پد صاف‌کننده یا پارچه میکروفایبر بریزید و آن را روی سطح موردنظر بمالید.

پس از اتمام خشگیری و بعد از خشک شدن محصول روی سطح خودرو، با یک پارچه میکروفایبر باقی‌مانده مواد را پاک کنید.

استفاده از کیت برای رفع خراش‌های عمیق

مواد و وسایل لازم را تهیه کنید:

کیت واکس: شامل همه چیزهایی است که برای واکس زدن ماشین خود نیاز دارید.

اسپری رنگ مطابق رنگ خودرو

سنباده ۲۰۰۰ و ۱۵۰۰

پرایمر: بهتر است رنگ پرایمر به رنگ خودرو نزدیک باشد.

دستمال میکروفایبر

واکس کارناوبا

ماشین را کاملاً بشویید و خشک کنید. اگر ماشین شما در حین ترمیم خط و خش‌ها کثیف باشد، ممکن است وضعیت خراش‌ها به‌جای بهبود، بدتر شود.

محل خراشیده‌شده را سنباده بزنید تا لایه‌های بالایی رنگ از بین برود. کاغذ سنباده مرطوب یا خشک با گرید ۲۰۰۰ را دور یک پد سنباده (دسته‌ای که کاغذ سنباده به آن می‌چسبد) بپیچید و سنباده‌زدن ناحیه خراشیده را شروع کنید. هربار ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سنباده بزنید و سپس ببینید نیازی به سنباده بیشتر هست یا نه. یادتان باشد همیشه در جهت خراش سنباده بزنید تا خراش‌های دیگری به‌وجود نیاید.

پرایمری تهیه کنید که نزدیک به رنگ خودرویتان باشد. همچنین، بهتر است پرایمر در قوطی آلومینیومی و قابل‌اسپری باشد. پرایمر را روی قسمتی که سنباده زدید، اسپری کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا پرایمر خشک شود و سپس روی آن لایه دیگری اسپری کنید. این کار را در مجموع ۳ بار انجام دهید.

رنگ را تا ناحیه‌ای که آستر زده‌اید، اسپری کنید. بین هر بار استفاده ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

روی سطح خودرو را با واکس کارناوبا بپوشانید و سپس ناحیه را با یک پد یا پارچه میکروفایبر صاف کنید.

برای شروع، مقداری واکس روی پد یا پارچه صاف‌کننده بمالید با حرکات دایره‌ای‌شکل و با فشار متوسط آن را روی سطح خودرو بمالید و ادامه دهید تا موم به تمام قسمت‌های خودرو برسد و براق شود.

استفاده از جوش شیرین برای رفع خط‌ و خش خودرو

یکی دیگر از روش‌های خانگی از بین بردن خط و خش خودرو، استفاده از جوش شیرین است. از این ماده می‌توانید برای از بین بردن خراش‌های خفیف روی رنگ ماشین استفاده کنید.

با جوش شیرین و آب، خمیر درست کنید، خمیر را با یک پارچه تمیز و با حرکات دایره‌ای روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید سپس ناحیه موردنظر را با آب تمیز بشویید. ممکن است لازم باشد این روند را چندبار تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

 قلم خشگیر بدنه خودرو

قلم‌های رنگ خودرو با رنگی مشابه رنگ بدنه، خراش‌ها را پر و سطح آن را صاف می‌کنند. با‌این‌حال، نمی‌توانند خراش‌های عمیق یا خراش‌هایی را که تا سطح فلز می‌رسند، ترمیم کنند.

ابتدا ناحیه آسیب‌دیده را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید تا هرگونه گرد‌وغبار یا آلودگی برداشته شود سپس قلم رنگ را در جهت حرکت پرز بچرخانید تا رنگ سطح را پر کند، پس از خشک شدن رنگ، ناحیه آسیب‌دیده را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید تا سطح صاف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا