دانش خودرویی

سقف های پانوراما چه مزایا و معایبی دارند؟

پیش از سال ۲۰۱۰ تقریباً بیش تر خودروهای لوکس دارای سانروف (Sunroof ) یا به طور درست تر، مون روف (Moonroof) بودند و در آن خودروها فقط بخشی از سقف از شیشه تشکیل شده بود که با دکمه های کنترلی قابلیت باز و بسته شدن داشت، اما مدتی بعد طراحان خودروها تصمیم گرفتند به جای به کارگیری سقف فلزی از سقف شیشه ای استفاده کنند. در بین سقف های پانوراما برخی قابلیت باز شدن دارند (مون روف هم دارند) و برخی دیگر ثابت اند و نمی توان آن ها را باز کرد.

مزایای سقف های پانوراما

تهویه بهتر و کم صدا تر در خودروهایی که سقف پانورامای آن ها باز می شود

در خودروهایی که سقف پانورامای آن ها قابلیت باز شدن دارد، در صورت باز شدن سقف، هوای بیرون به درون کابین جریان می یابد و موجب می شود بدون به وجود آمدن افت توانی که در اثر پایین آوردن شیشه ها برای خودرو به وجود می آمد، هوای درون کابین جابه‌جا شود و تهویه صورت گیرد. قابلیت تهویه کردن سقف های پانوراما به علت این که مساحت بیش تری نسبت به سانروف ها دارند بیش تر است.

اما از سویی دیگر، وقتی سقف پانوراما باز است، سر و صدای کم تری نسبت به پایین آوردن شیشه ها به وجود می آید و به همین دلیل، سرنشینان آرامش بیش تری دارند.

 ترس از محیط بسته را برای افراد کاهش می دهد

یکی دیگر از فواید مهم این نوع از سقف ها این است که در عین منتقل کردن حس قرار گرفتن در فضای باز، حس ایمنی خوبی را نیز به شما می دهد. در خودروهای کانورتیبل و کابریولت در صورت باز بودن سقف، و در خودروهای روستر به طور همیشگی حس امنیت کم تری هنگام رانندگی به سرنشینان القا می شود، اما در خودروهای دارای سقف پانوراما، هم ترس از فضای بسته برای سرنشینان کاهش می یابد و هم حس ناامنی خودروهای بدون سقف از بین می رود.

 بررسی بارهایی که بر روی باربند قرار دارد آسان تر است

قرار دادن بار بر روی باربندها (Roof Rack) یکی از روش های جابه‌جایی مجاز وسایل با خودروست که برخی افراد به وفور از آن استفاده می کنند. مشکل اصلی به کارگیری باربندها (Roof Rack) این است که در طی مسیر نمی توان به خوبی بار را چک کرد و از چفت بودن آن مطمئن شد، اما در خودروهایی که سقف پانوراما دارند این کار بسیار آسان می شود؛ شما می توانید با کنار زدن کاور سقف شیشه ای، بارها و وسایلی که بر روی باربند (Roof Rack) قرار دارند را بررسی کنید و در صورت لق زدن، نسبت به سفت کردن آن ها اقدام کنید.

آنتن دهی در خودروهای با سقف پانوراما بیش تر است

برخی از لوازم الکترونیکی نمی توانند امواج رادیویی را به خوبی از سقف های فلزی دریافت کنند، به همین دلیل به کارگیری سقف های شیشه ای می تواند آنتن دهی برخی از لوازم الکترونیکی ضعیف را بهبود بخشد.

معایب سقف های پانوراما چیست؟

 اجازه ورود گرمای خورشید به درون کابین را می دهد

در برخی از کشورها که نور خورشید همواره سوزان است، به کارگیری سقف پانوراما برای خودروها اشتباه است، زیرا در آن شرایط آب و هوایی، گرمای خورشید حتا در صورت بسته بودن کاور سقف هم وارد خودرو می شود و سیستم تهویه باید تحت فشار بیش تری کار کند تا دمای درون کابین را به مقدار مطلوب برساند. از سویی دیگر، در صورت باز بودن کاور سقف، نور شدید خورشید می تواند به قطعات و لوازم درون کابین خودرو به شدت آسیب برساند و از عمر مفید آن ها بکاهد.

سنگین تر شدن خودرو نسبت به حالت سقف فلزی

در خودروهایی که سقف پانوراما دارند وزنی در حدود یک فرد به خودرو اضافه می شود و این وزن همواره و در هر شرایطی با خودروست. اضافه شدن مابه‌تفاوت وزن سقف های پانوراما و فلزی که در اثر اضافه شدن وزن شیشه، ستون های تقویت و موتور سقف است، به میزان مصرف سوخت خودرو می افزاید.

رانندگی در باران پرصداتر می شود

صدای برخورد باران با شیشه از صدای برخورد با فلز بیش تر است و از سویی دیگر، در صورت باز بودن کاور سقف، یک لایه کاهنده صدا نیز کم تر می شود و صدای برخورد قطرات باران با سقف بیش تر شنیده می شود.

 میزان آب بندی سقف پانوراما نسبت به سقف فلزی کم تر است

در برخی از خودروهایی که سقف پانوراما دارند دیده می شود که آب به درون کابین نفوذ می کند و بروز این اتفاق به دلیل آب بندی نشدن درست بین شیشه و بدنه است. در صورت بروز چنین مشکلی باید شیشه سقف باز شود و دو مرتبه به طور اصولی آب بندی شود.

فضای کم تر در درون کابین

در مقایسه با خودرویی که هم سقف فلزی دارد و هم سقف شیشه ای، نسخه ای که سقف شیشه ای دارد فضای کم تری برای سر سرنشینان دارد و این قضیه می تواند برای افراد بلندقد آزاردهنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا