اخبار خارجیاسلایدر

صداسازی برای خودروهای برقی باعث جذب خریداران می‌شود!

همان‌طور که می‌دانید خودروهای برقی فاقد صدایی هستند که همه‌روزه از خودروهای درون‌سوز می‌شنویم اما برخی خودروسازان معتقد هستند استفاده از صدای غیرواقعی در این محصولات باعث جذب خریداران خواهد شد.

به گزارش دنده 6 – اخیراً ویدئویی از معرفی جدیدترین محصول پرفورمنس هیوندای یعنی آیونیک ۵ N منتشر شده است که شاهد تردد آن در پیست و خیابان‌های شهری هستیم و درعین‌حال صدای خاصی نیز از آن تولید می‌شود که حتی باعث از خواب بیدار شدن همسایه‌ها نیز خواهد شد. چنین چیزهایی را به کرات در تبلیغات خودروها دیده‌ایم؛ اما مسئله این است که تبلیغ هیوندای تنها زمانی عجیب نخواهد بود که آیونیک ۵ N از پیشرانه درون‌سوز استفاده کند! اما کراس اوور اسپرت و جدید هیوندای دارای قوای محرکه برقی است و بنابراین قاعدتاً صدایی تولید نمی‌کند. صدایی که در تبلیغ این خودرو شنیده می‌شود کاملاً غیرواقعی است و ۱۰ بلندگوی داخلی و خارجی وظیفه شبیه‌سازی صدای پیشرانه‌های درون‌سوز را دارند. کره‌ای‌ها به همراه برخی خودروسازان دیگر فکر می‌کنند اگر خودروهای برقی صدا و احساسی شبیه مدل‌های بنزینی داشته باشند خریداران جذب آن‌ها خواهند شد.

هیوندای آیونیک 5

علاوه بر وجود سه نوع صدای مختلف تولیدی، آیونیک ۵ N احساس تعویض دنده‌ها را نیز شبیه‌سازی می‌کند. با اینکه تقریباً تمامی خودروهای برقی یک دنده دارند اما هیوندای می‌خواهد محصولش شباهت بیشتری به مدل‌های درون‌سوز داشته باشد. این برند امیدوار است با چنین ترفندهایی خریداران احساس خوبی درباره محصولات برقی داشته باشند. البته باید دانست رانندگان امکان خاموش کردن کامل صدای تولیدی را نیز خواهند داشت. دوج که در حال بازنشسته کردن دو نمونه از خاطره‌انگیزترین محصولات عضلانی خود یعنی چارجر و چلنجر است آماده آینده‌ای الکتریکی می‌شود و تصمیمی مشابه هیوندای گرفته است. سال پیش بود که این شرکت کانسپتی برقی با گیربکس چند سرعته و صدای اگزوز شبیه محصولات ۸ سیلندر را معرفی کرد. دوج می‌گوید صدای تولیدی این خودرو ۱۲۶ دسی‌بل است و تقریباً شدت صدایی به اندازه پیشرانه جت دارد! خود دوج درباره این ایده دیوانه وار می‌گوید:درحالی‌که اکثر خودروهای برقی تقریباً صدایی ندارند، دوج این‌گونه نخواهد بود… بله دوج صدای اگزوز را به خودروی برقی اضافه می‌کند.

کانسپت دوج چارجر دیتونا

تویوتا هم در حال کار روی دسته‌دنده شبیه‌سازی شده برای خودروهای برقی است تا حس خودروهای گیربکس دستی در چنین محصولاتی وجود داشته باشد. واضح است که خودروهای برقی نیازمند گیربکس‌های چند سرعته مشابه مدل‌های درون‌سوز نیستند و این نوع سیستم فقط برای افزایش هیجان رانندگی با چنین محصولاتی طراحی می‌شود. یکی از کارشناسان دنیای خودرو می‌گوید:خودروسازان در حال پاسخ دادن به انتقاد و نگرانی برخی طرفداران دنیای خودرو درباره نداشتن روح خودروهای برقی هستند.اما او خاطرنشان می‌سازد چیزهایی همانند صدای غیرواقعی پیشرانه و اگزوزها در درازمدت جواب نخواهد داد. خریداران خودروهای بی‌صدا را دوست دارند:من نمی‌دانم در ۱۰ سال آینده نیز چنین چیزهایی را خواهیم دید یا خیر. در نهایت فکر می‌کنم بسیاری از رانندگان خواهان تجربه‌ای واقعی و جذاب خواهند بود.

سیستم AVAS پژو

شاید استفاده از صدای غیرواقعی پیشرانه برای جذابیت خودروهای برقی خیلی کارساز نباشد اما شاید باعث تردد ایمن‌تر عابران پیاده شود. تحقیقات نشان داده‌اند احتمال اینکه عابران درباره سرعت و فاصله خودروهای برقی اشتباه کنند بیشتر از خودروهای بنزینی است. احتمال دارد استفاده از هشدارهای صوتی در چنین محصولاتی به ایمن‌تر شدن خیابان‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا