بررسیکره ای

صدای شما: تجربه بلند مدت هیوندای آوانته

سروش نصرتیان: می خواستم تجربه ۷ سال و طی کردن مسافتی ۱۴۰۰۰۰کیلومتری خودروی هیوندای آوانته دنده دستی،مزایا و معایب آن رو با شما در میان بگذارم.اینم همین اول عرض کنم که آوانته اسم دیگه النترا هست که در کشور کره جنوبی به اسم آوانته به فروش میره که این مدل حدودا در سالهایی بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی روی خط تولید هیوندای بوده.

ابتدا امکانات و ادوات و طراحی داخلی:

کرمان موتور با حداقل امکانات آوانته های دنده دستی و اتومات که از نظر آپشن هیچ تفاوتی باهم نداشتن رو در طی چند سالی که عرضه میکرد روانه بازار کرد.که مهم ترین آنها میشه به نداشتن رینگ اسپرت آلومینیومی،نداشتن صندلی و فرمان چرم،عدم نصب سنسور دنده عقب و حتی ارکاندیشن هم به صورت کاملا معمولی و غیراتوماتیک و البته با کارایی خوب و عدم نصب کروز کنترل رو میشه بهش اشاره کرد.

جنس صندلی ها با توجه به اینکه از نوع پارچه ای هست،خشکی خاصی داره که ممکنه برای خیلی ها ناخوشایند باشه ولی اصلا آزار دهنده نیست و از ارگونومی خوبی برخورداره.
طراحی ادوات داخلی از نظر زیبایی زیاد چنگی به دل نمیزنه و قدیمی شدن آن برای هرکسی مشهوده.ولی جنس پلاستیک به کار گرفته شده در آن بعد از گذشت ۷ سال بدون کوچکترین افت و سر و صدایی کارایی خوبی از خودش نشون داداه.دید به جلو و اطراف و عقب خوب و مشکلی از این بابت نیست.

کیفیت سواری و هندلینگ:

 
با توجه به اینکه در آوانته از رینگ ۱۵ اینچی آلیاژی استفاده شده،از بابت دست اندازها و چاله ها و سرعت گیرهایی که گاه و بیگاه یهویی جلوی آدم سبز میشه هیچ مشکلی نداره و خودرو بدون کوچکترین لرزش،تکان و سرو صدایی با سربلندی از این تست بیرون میاد.و این فقط و فقط مدیون سیستم نرم کمک ها و سیستم تعلیق و صدالبته رینگ استاندارد ۱۵ اینچی هست.

استهلاک و هزینه نگهداری:

در مورد استهلاک قطعات باید خدمتتون عرض کنم که شما با یه خودروی کاملا کم استهلاک و کم خرج طرف هستین.در طول این سالها به غیر تعویض لوازم مصرفی از قبیل تعویض لنت ها و روغن،تسمه تایم و تسمه دینام،هیچ گونه خرجی نداشت که بخواد اذیتم کنه.یه نکته خیلی جالب براتون بگم که من یک بار برای نگاه کردن مقدار موجودی آب رادیاتور درب اون رو باز کردم و بعد از چک کردن اون یادم رفت درب رادیاتور رو ببندم.بعد از حدود ۲۵ روز که مجددا اومدم چک کنم متوجه شدم که درب رادیاتور بازه ولی هنوز مقدار کمی توش آب بود ولی موتور خودرو جوش نیاورد و خبری مثل پیاده کردن واشر سرسیلندر و از این قبیل چیزها نبود.

پیشرانه و گیربکس:

شاید جذاب ترین بخش همین قسمت باشه.چرا که شما با یه خودروی موتور ۲۰۰۰ سی سی دنده دستی با هماهنگی بسیار خوب و عالی با گیربکس همراه هستین.از نظر قوای حرکتی پیشرانه فوق العاده سریع و چابک و کم صداست.وقتی دنده رو در یک قرار میدین و کلاچ رو رها می کنید آوانته مثل تیری که از کمان رها بشه به شدت شتاب می گیره و راحت دنده یک رو تا سرعت ۶۰ کیلومتر پر میکنه.

شتاب گیری همینطوره در دنده دو ادامه داره،طوری که بدون نیاز به تعویض دنده شتاب صفر تا صد رو میتونید با دنده دو پر کنید.ماکسیمم سرعت دنده دو حدود ۱۰۵ کیلومتر در ساعته.تمام شتاب گیری سریع آوانته به همینجا ختم نمیشه.شتاب گیری ثانویه هم مثل شتاب اولیه فوق العاده هست.طوری که شما توی هر دنده ای که باشین و معکوس بکشین ماشین از چابکی خوبی برخورداره.

 

برای روشن تر شدن گشتاور و دورگیری خوب پیشرانه باید عرض کنم که اگر چهار نفر بزرگسال با وزن متوسط داخل خودرو باشن،اگه سرعت شما ۴۰ کیلومتر در ساعت باشه و دنده در ۴ باشه،بدون کوچکترین مکثی و با یه فشار به پدال گاز خیلی راحت دور میگیره و به سرعت به شتاب مورد نظرتون میرسین.این بخاطر میزان گشتاور تولیدی زیاد در حدود ۱۸۷ نیوتون متر در دور موتور پایینه.شتاب صفر تا صد کیلومتر هم بسته به شرایط محیطی و اقلیمی منطقه،فشار هوا و نوع بنزین چیزی بین ۸.۸ تا ۹ ثانیه به دست میاد.

مصرف سوخت:

مصرف سوخت آوانته با موتور ۲۰۰۰ و دنده دستی بسته به نوع رانندگی و شرایط جاده و شهر،در بزرگراه حدود ۶ و در شهر حدود ۱۰ لیتره.

جمع بندی:

اگه دنبال یه خودرویی هستین که در بازه قیمتی چهل تا پنجاه تومن باشه و حوصله رفتن به تعمیرگاه و تلف شدن وقت رو ندارین و مثل بنده که زیاد به اتومات بودن خودرو اهمیت نمیده و طاقت ترافیک های سنگین این روزهای شهرهامون رو دارین،توصیه بنده آوانته دنده دستی هست.

در طول این ۷ سال بنده سه سالی هم خودروی سمند با موتور ملی هم داشتم که اونم میان محصولات داخلی بد نیست ولی فروختمش.متاسفانه تولید آوانته در سال ۹۱ بخاطر تحریم ها برای همیشه از خط تولید کرمان موتور قطع شد.من توی این ۷ سالی که دارمش بدون هیچ گونه اذیت شدنی دارم ازش استفاده میکنم و حالا حالاها قصد عوض کردنش رو به هیج وجه ندارم.
تموم مطالب تجربه شخصی خودم هست و برداشت آزاد

14 دیدگاه

  1. آوانته عاليه، اين كم خرج و بي درد سريش رو به نسل بعدي هم منتقل كرده الان من النترا دارم با ٥٠ هزارتا كاركرد و اونم بي خرجه!

  2. همین که وقت گذاشتید و اطلاعاتتون رو در اختیار بقبه گذاشتید ، اونم رایگان ، با ارزش هست!
    هر چند من تعریف اوانته رو شنیدم! فقط ظاهر داخل و بیرونش برای هر کسی قابل هضم نیست!

  3. لطفا از اینجور مقالات نذارید که موثق نیست وطرف میاد کلا از ماشینش تعریف می کنه!!کم موند بگه سرپیچ تونسته پورشه ماکان رو بگیره!!این ماشین در اون حد هم نیست که بزرگش کرده!!الان یه نفر وانت آریسان هم داشته باشه میاد می گه شاسیش خیلی محکمه حتی قوی تر از فورد رپتور

    1. آقای فرضعلی عشوری
      ما اینجا قرار نیست آوانته رو با ماشین هایی باقیمت بالای صدمیلیون مقایسه کنیم، آوانته در رنج قیمتی خودش، هیچ رقیبی به این کیفیت و قیمت و مصرف و قدرت و استهلاک پایین نداریم شما هم اگه این ماشین رو میداشتی حتی برای چندماه، حتما این پست رو نمیذاشتی برادر..خیرپیش

  4. كاشكي حداقل ميدونست كه آوانته واسه كرمان موتور نيست. براي خودروسازان راين بوده.

    1. آقا محمد تا اونجا که اطلاع دارم
      خودرو سازی راین ، زیر مجموعه کرمان موتور هست
      مثله پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا هستش .
      خودرو سازی بم ،‌کرمان موتور ، راین
      جدیدا هم فکر کنم کارمانیا همه زیر مجموعه کرمان موتور هستن .

  5. ممنون از مقالتون ‌ فقط میخام اضافه کنم که طراحی داخلیش بششدت آسیای جنوب شرقی است و در زمان خودش هیوندا هنوز به سبک طراحی اروپایی امروزش روی نیاورده بود.نکته منفی دیگه لذت رانندگی هست که کمتر از مزدا ۳۲۳ هست. ولی این زو هم در نظر بکیرید هیچ وقت یک پارس صفر نمیتونه بهتر از هیوندای آوانته باشه. ما هم ورنا داریم بعد ده سال فقط یک کمک عقب عوض کردیم و دیسک و صفحه کلاج.

  6. سلام من از سال ٩٠ آوانته اتوماتيك دارم و دوست عزيزمون كه اين مقاله رو نوشته نكته به نكته ي نوشته هاش عين حقيقت هستش و همه ي اينا سرشار از اينه كه تمام تجهيزات و لوازم و حتي موتور آوانته زير نظر كارشناسان كره اي و بصورت پلمپ وارد كشور مي شد و كيفيت حتي رو دري هاي آوانته رو هيچ ماشيني حد اقل تا ١٠٠ ميليون نداره كه اونم مديون جنرال موتور هستش كه تو سال ٢٠٠٨ ديگه به كل از همتاي كره اي خود جدا شد.

  7. سلام بر دوست گرامی …من هم از سال 88 تا 92 آوانته ی نقره ای البته اتومات از شرکت راین خریدم … با اینکه در حال حاضر کیا سراتوی شرکتی زیر پامه ؛ ولی هر وقت تو جاده و خیابون آوانته میبینم با دید احترام بهش نگاه می کنم … خاطرات خوبی ازش دارم … هندلینگ خوب در عین سادگی و کم تجملات بودنش … فرمایشاتتون همه متین بود … واسه منم تا 100/000 km ؛ جز سرویسهای دوره ای و قطعات مستهلک ایجاد مشکلی نکرد … فقط در 50/000 km ، چشمی گیربکس اتوماتش مشکل پیدا کرده بود که گاهی در تعویض اتومات دنده ؛ ماشین ریب میزد که با یه شب خواب در نمایندگی و تعویض قطعه مشکلش کاملا رفع شد … به آب رادیات اشاره کردین ، منم یه خاطره ی جالبی دارم از این مسئله : هنگام فروش ماشین بردمش واسه سرویس و پولیش و … و شستشوی موتور و تعویض آب رادیات! بعد از 5 سال رانندگی و طی 100/000 km ، و عدم اضافه کردن و چک آب رادیات طی اون مدت ؛ باور کردنش سخته که یه قطره هم آب مخزنش کم نشده بود!! آوانته و ورنا از ماشینهای مونتاژی بسیار عالی و تحت لیسانس شرکت مادرِ کره ای ، در کرمان موتور و شرکتهای تابعش بود و نقطه ی اوج فعالیتشون … درود …

  8. ضمن تایید مطالب نگارنده سایت دنده 6 ، این مطلب رو هم اضافه کنم که این ماشین خوراک جاده و مسافرت هست..اصلا خستگی رو باهاش حس نمیکنی..

  9. یک نکته در مورد کره ای ها از همان بدو ورود با کیفیت و اطمینان به مشتری وارد کشور شدند از پراید هاچ بک و معموبلس بلا نامهای نسیم و صبا گرفته تا دوو ریسر اسپیرو و سیلوو تا آوانته ورنا اکستت ریو و اخیرا سراتو سورنتو اپتیما توسان سانتافه و النترا کیفیت در خودروهای کره ای ریشه در ساختار شرکت های کیا هیوندای دارد
    آوانته های مونتاژ شده تبدیل به کم استهلاک ترین خودروهای جهان شده بودند یک مقاله سال 90 مطالعه میکردم از مجله ماشین که در اون به کیفیت و کم استهلاکی شدید سوناتا جایگزین آوانته اشاره شده بود
    در مدتیکه ریو و 4 مدل پیاپی سراتو داشتم کمترین مشکل در خودروهای کره ای دیدم واقعا جز خوشنانب چیزی در ذهن متبادر نمیشه از برندهای کیا هیوندای

  10. سلام
    نداشتن كروز نكته منفي در اين خودرو بيان كرديد كه بايد بدونين كروز كنترل خودش باعث كم شدن ايمني ميشه اون كروز كنترل كه فكر ميكنين خوبه اين نيست اونا رادار داره.
    در متن ذكر شده 25 روز درب راديات نداشته آب مونده بوده خوب اينكه آب مونده يا واشر نزده صحبت رو كامل نميكنه بفرماييد چند دقيقه با اين خودرو رانندگي شده: 25 روز؟
    به عنوان كسي كه خودرو خارجي داشتم با كاركرد بالا اعلام ميكنم اينا بله همشون ماشين هاي خوبي هستند شك نكينن ولي هرچيزي يه عمري داره به هزينه هاي تعمير هم فكر كنين. ماشين من شروع كرده بود هر روز يجاش نوبتي خراب ميشد ماشين من از سال 8 شروع به خرج افتادن كرد 8 سال اول خرج نداشت ايشون هفت سال يه ماشين داشتن كه چند برابر يه پرايد پولشه خوب عزيزم پرايد هم باهاش درست رفتار كني چهار پنج سال خرج نداره حتي هزار تومن.
    در كل آوانته ماشين خوبيه از خيلي از هم دوره هاي خودش بهتر بوده ولي يه خودرو داخلي صفر خيلي خيلي بهتر از يه آوانته هست.
    اگر آوانته تو تجربه من بود تو كوير سنسور ميسوزوند چجوري تا تهران مياوردمش؟ قطعش بود؟ خوشحالم كه اونروز ماشين داخلي سوار بودم نمايندگي ايرانخودرو 20 كيلومتر جلوتر بود. نگيد اوانته سنسور نميسوزونه كه ماشين خارجي من كه اسم نميخوام ببرم اعصاب منو داغون كرد جيبمم خالي هر روز به نوبت يجاش تقش در ميومد. حتي يه تسمه ميخريدم مياوردم ميبستم زياد كار نميكرد زود ريش ريش ميشد ميگفتن تو انبار موندست كلا ماشين قديمي خريدن شر داره شري كه من تجربه كردم. اينارو نگفتم كل كل كنم منم عين نويسنده تجربم رو گفتم. اينا رو هم از شنيده ها يا سرچ تو نت ننوشتم براتون علميشو كار ندارم درست غلط رو كار ندارم تجربه خودمه.

    1. ببین عزیزم من امسال بهمن میشه 5سال ک بی ام و518 کاربرات دارم در کنارشم یه 206تیپ5مدل 84دارم که سه ساله دارمش در کل حس و حالی که یک المانی به ادم میده یه ماشین چینی یا حتی بدتر از اون ایرانی نمیده اما هیچ شخص با منطقی روی یه ماشین با عمر سی ساله حساب نمیکنه برای مسافت طولانی خارج از استان اما شما ظاهرا تجربه ی بدی دارین از ماشین خارجی اما باید توجه داشت که تویوتا کورنا…گالانت….اوپل کورسا و…که با حداقل 15میلیون میشه نمونه موتور گیربکس سالم خریداری کنین هم ماشین خارجی بحساب میاد ولی مثل سرطان میمونند لطفا اسم هر ماشینی رو ماشین خارجی نزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا