اخباراخبار داخلیاسلایدر

صدای شما: تجربه 3000 کیلومتر همراهی با دنا

سورن فیس لیفت

درحالی‌که در ابتدای سال 1393 آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

دنا-6
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده 1 هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در 28 بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با 600 هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال 93 و با مدل 94 تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

دنا-5
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در 26 اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو 2000 قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با 2 بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.

دنا-3
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از 4 درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

دنا-7
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از 6 درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت 115 کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

دنا-8
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده 5 با موتور، در دور موتور 3500، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت 110 تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل 88 است همین مشکل وجود دارد و در دنده 5 کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

دنا-1
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به 125، سپس به 135 و در نهایت به 165می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت 132 کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

دنا-4
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت 42 میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

 

دنا-2

 

نکات مثبت 

طراحی ظاهری خوب، امکانات ارتقاء یافته، کار آمدی سیستم کروز کنترل، کیفیت نسبتا مناسب ، ترمز ارتقاء یافته چهار چرخ دیسک، صندوق بار بزرگ و مناسب

نکات منفی

عدم هماهنگی ضرایب دنده و موتور، حساسیت زیاد موتور EF7، صدای زیاد موتور در دنده 5 ،نفوذ صدای باد در سرعت های بالا ، مونتاژ نه چندان دقیق بدنه
به امید پیشرفت روزافزون صنعت ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

 

منبع : پدال

81 دیدگاه

  1. من اپتیما دارم 21000 تا کار کرده بدون کوچکترین ایراد و قبلا کمری داشتم با 54000 کیلومتر کارکرد بدون هیچ ایراد و حتی لنت عوض نشد که فروختم حالا شما با 3000 کارکرد این همه ایراد پیش اومده!!!!

  2. شما optima باید با bmw سری 3 و یا سوناتا yf و فورد edge و یا هوندا cevic و مزدا 6 نیو مقایسه کنید و نه با موتور پرخرج با تکنولوژی قدیمی بهینه شده 405 و پلت فرم منسوخ شده 1989 پینین فارینا و خیلی عامیانه سمند بزک شده
    در مورد کاپوت این خودور مطلبی هیت که باید بگم درب یکی از نمایندگی ها ی ویران خودور شخصی با اشخاصی دیگر مشغول برانداز دنا بود که تازه تحویل گرفته بود کاپوت که بالا زد نسیمی شروع به وزش کرد کاپوت بروی حالت ویبره رفت و کثل فنر میلریزد ورق های مورد استفاده در دنا قطر کمتری دارند برای سبک تر شدن ولی با کیفیت بسیار نازل

    1. لگن کره ای رو با Bmw و یا حتی ژاپنی؟ اونم اپتیمایی که پلت فرم کپی شده سوناتا رو داره استفاده میکنه !!
      اگه 4 چرخه های بزک شده کره ای رو با آلمانی مقایسه میکینی میتونی همین سمند و دنا رو هم با خیال راحت با اونها مقایسه کنی

    2. موتور دنا ef7 هست دوست عزیز . همه کسانی که این خودرو رو خریدن از کیفیت نسبت به قیمت راضی بودن. البته باید همه ما انتظارات را بالا ببریم تا یه تکانی به ایرانخودرو بدهیم. نکته دوم انکه اگر ماشین چینی بود شما و بسیاری از دوستان طوری دفاع میکردید که انگار کارخونش مال شما است…. ایا میدانید این الیاژ اهن خودرو های چینی بازیافتیه و استحکام اهن واقعی را ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انتقاد خوبه ولی انتقاد سازندش

    3. اخه چرا جوک میگی اقای ادعا طراحی موتور ملی یک سر سوزنشم الهام گرفته از موتور پژو نیست اصلا شباهتی با هم ندارن و هم خیلی بروز تره

      1. قابل توجه عزيزانيكه فقط حرف ميزنن ولي طبق معمول اطلاعاتشون در حد صفره
        موتورهاييكه روي انواع پژوها داخلي نصبه ، طراحي و ساخت كارخانه پژو فرانسه است اما موتور EF7 براي شركت FEV آلمان كه يك شركت تخصصي در طراحي و توليد انواع موتورهاي بنزيني ، ديزلي و گاز سوزه كه منحصرأ فقط موتور توليد ميكنه و بناربراين هيچ ربطي به پژو و موتورهاي طراحي شده عهد بوقش نداره خوبه بدونيد كه تكنولوژي CVVT (سيستم زمانبندي متغير سوپاپها) مورد استفاده در موتور EF7 در خودروهاي مدل 2010 به بالاي تويوتا استفاده شده كه اين نشان از طراحي بروز اين موتور دارد _ اولين سري سمند با موتور EF7 برميگرده به سال 89 يعني 2010 .

  3. یکی از مهمترین ایرادهایی که به خودروی دنا وارده عدم هماهنگی در طراحی جلو و عقب خودرو از نگاه جانبی به خودرو هست که اصلا با هم همخوانی ندارد و به شدت توی ذوق میزند . بهترین حالتی که برای این اتاق میشه متصور بود همان طرح سمند میباشد که همین هم دارای نواقص زیادی در طراحیست . بهتره دوستانی که در واحد طراحی ایران خودرو مشغول خلق خودروهای جدید هستند فقط به کشیدن طول درب موتور و عوض کردن مدل جلو پنجره و چراغهای جلو و تغییر درب صندوق عقب و چراغهای عقب اکتفا نکنند و یه دستی هم به کنار ماشین ودربها وستونها بزنند تا حده اقل طرح ماشین قابل هضم تر بشه .. حالا بحث موتور و گیربکس که در همه ی محصولاتشون تکرار میشه بماند ….

    1. طراح ها کارشون رو کامل انجام دادن، مدیریت تایید نکردن برای تغییر پرس درب ها و ماحصل کار شده این، در آینده مدل دیگه ای با تغییرات کامل بدنه عرضه میشه

    2. عکس هایی از خطوط تولید ایرانخودرو به صورت غیر رسمی منتشر شده است که گویی مشغول ساخت دنای ELX با طرح درب های کاملا جدید و سانروف است. دوستان میگفتند که مدل جدید دنا موتورEF7توربو شارژ و دنده اتومات دارد………..حال باید منتظر بود دید چه میشود

  4. سمند lx قیمتش 30 میلیون…
    حالا بیاییم ببنیم دنا چی بیشتر داره که قیمت کارخونیش 42 میلیون و حدود بیشتر از 14 میلیون گرونتره..
    خوب یه مانیتور داره فکر نکنم بیشتر از 1 میلیون باشه..
    یه صندلی برقی نهایت 200 هزار تومن..
    سیستم دکمه های غربیلک روی فرمان اینم نهایت 200 تومن..
    تهویه اتومات اینم بگیم 500 تومن..
    آینه برقی راهنما دار اینم نهایت 100 تومن..
    کروز کنترل اینم نهایت 500 تومن..
    آپشنهای خورده ریز دیگه اینم نهایت 500 تومن.
    نهایت این آپشنها 3 میلیون هم نمیشه…چرا باید واسه ماشینی که فقط یکم قیافش عوض شده حاضرید 11 میلیون پول بیشتر بدید و با افتخار سوار بشید و چنان مثل این شخص تعریف کنید که انگار بنز سوار شید…

    1. داداش شما از هیچی خبر نداری همه رو نوشتی فکر کنم فکرکنم محض اطلاعت یه سیستم مالتی مدیا به همراه دوربین دنده عقب یه چیزی حدود دو میلیون و ششصد هزار تا سه میلیون آب می خوره !!!!!!!!!!

  5. دوستان جوری این برادر دنا سوار رو میکوبن که انگار با 42 میلیون حالا میشه بنز و پورشه که بماند هیوندای و کیا که بماند همین چینی آشغالی ها رو خرید.
    طرف انقدر پول داشته زورش رسیده اینو خریده اگه داشت میداد هواپیما میخرید!
    فعلا که انتخاب بین پراید و سمند و 405 و این آت و آشغال هاست!زوره زور! جوری حرف میزنید انگار انتخاب دیگه ای هم بوده.
    در ضمن تا جایی که یادم میاد یه خط درمیونتون اومدین و در باب خرید گاری های چینی این دلایل رو بیان کردید :
    قیافه به روز! آپشن!
    کسی از قدرت فنی ماشین های چینی چیزی نگفته بود تا خاطرم هست. حالا چی شد؟
    تو اینکه دنا مثل بقیه گاری های ایرانی اشغاله حرفی نیست اما وقتی انتخابمون محدود به همین هاست باید حداقل درست نقد کنیم.
    همه که ندارن بنز و بی ام دبلیو سوار شن. ماشین های چینی هم که بیرون از تهران فاجعه ان. یعنی اگر احتیاج به قطعه پیدا کنن بیچاره این.
    کرده های و ژاپنی ها هم که انقدر همه چیشون الکی گرونه که ادم کف میکنه.
    من با سوناتا YFام تصادف کردم چراغ جلو زنون دار دو میلیون و شیشصد! چه خبره خدا عالمه! از سپر و سینی رادیاتور و … نگم. یه تصادف 7.5 اب خورد. اینام حسابه بالاخره دیگه.

    1. دوست عزیز تا وقتی خریدار آشغال هست..آشغال هم تولید میشه..اگه کسی نخره..این آشغالها تولید نمیشه….

      1. داداش من وقتی قدرت خرید پایینه وقته زور پر زوره وقتی انتخاب نیست حتما خریدار اشغال وجود خواهد داشت.
        راهش این نیست. میگید نه خود شما اول نخرید!
        داستان شما حکایت ماری انتوانت هستش که مردم شورش کرده بودند پرسید چرا ملت شورش کردن؟ گفتند که چون نان ندارند که بخورند. گفت خوب شیرینی بخورند!

        1. من نمیدونم چرا اروپاییها واقعا اگه نونشونم گرون بشه نمیخرن ولی مردم ما کافیه 6 ماه تا یک سال ماشین نخرن این یکسال بی ماشینی تا حالا کسی رو نکشته والا ما 5 ساله ماشین نداریم هنوز زنده ایم اگه خریدید حقتونه که با همین پرایدو…تصادف کنید بمیرید

  6. اقا دوستمون پژو 2000 داشته حالا سوار دنا شده خوشحاله … خدایا شکرت که این دو شرکت کاری کردن وقتی ماشین 3 هزار تا میره و چندتا خرابی جزیی داره ملت کیف میکنن که ماشینشون عالی هستو خدارو شکر میکنن!! اونم ماشین 42 میلیونی

  7. یکی از مواردی که خیلی تو ذوق میزنه هم تو این خودرو و هم پژو و هم سمند غربلیک فرمان بسیار بزرگه و لذت رانندگی رو میگیره

  8. اینکه زود جوش میاره ایراد بزرگی نیست؟
    فک می کنم ایشون انتظار داشتن ماشین صفر آتیش بگیره که جوش آوردن و صدای زیاد و چند عیب جزئی(!) براشون ایراد بزرگی نیست!
    دوستمون ای کاش از جاهای دیدنی و مناظری که رفتن هم مینوشتند تا دور هم بخونیم و لذت ببریم :دی
    متن نوشته شده بیشتر شبیه خاطرات نویسنده محترم با این ماشین بود تا نقد و بررسی کارشناسی و موشکافانه و البته منصفانه .

    1. عنوان مقاله هم معلومه که چی نوشته(صدای شما)
      کسی هم که تجربشو بازگو کرده من ندیدم که بگه کارشناسه و در حد یه مصرف کننده ، تجربش رو از لحظه تحویل تا کیلومتر ۳۰۰۰ که یه سری مشکل به وجود اومده رو بیان کرده.

      چنین تجربیاتی که مصرف کننده ، مدت زیادی با خودروی مورد نظر کسب کرده بهتر میتونه مشکلاتی که در مبحث مونتاژ و کیفیت پیش میاد رو مشخص کنه .

      1. با متن آقایان مهمان و لینکلن کاملا موافقم.نویسنده متن خیلی صادقانه تجربه خودشو با ذکر معایب و محاسن بیان کرده .حالا اگر کسی این ماشین براش خیلی پیش پا افتاده هست اصلا به نوشته های در مورد اون توجه نمیکنه,اگرم خریدمون تو همین مایه هست زیاد برای همدیگه ژست نگیریم .
        در برخورد با متنی که حاوی خرید یک ماشین و بیان تجربه شخصیش از رانندگی با اون ماشین هست به نظر من 1-دیگران بهش تبریک میگن بابت خریدش 2-اگر تجربه واقعی از روندن اون ماشین دارن حالا چه تائید کننده گفته های نویسنده و چه نقض کننده گفته های نویسنده بیان کنند3-بیان مقالات کارشناسان خودرو در باره ماشین مورد نظر کار دیگری نمیشه و نبایستی کسی انجام بده .اینکه با سازنده اون ماشین مشکل داریم متنی که نشان دهنده عدم خیرخواهی برای خریدار باشه کار بسیار ناپسندی است.نویسنده گفته با خانواده به مسافرت رفتم شما مینویسد …………….!!.واقعا متاسفم.

    2. دوست عزیز گفته فقط یک بار ارور داغ بودن موتور رو داد اونم در شرایط خاص………… دیگه نگفته همچین چیزی تکرار شده

  9. يه فيلمي هم در فضاهاي مجازي در مورد دنا گذاشته شده كه وقتي در حالت در جا صاحب ماشين گاز ميده به جاي دور موتور عقربه ي سرعت سنج حركت ميكنه. نميدونم واقعيته يا نه ؟

      1. برنامه 20:30 رفته ته توی قضیه رو در اورده کلیپش هم تو اپارات هست. قضیه ساختگی بوده. یکی از کارمند های ایران خودرو (ادم دلش میخواد یه چیزی به همچین ادم نفهمی بگه ) رفته به عمد برای مسخره بازی به جای انکه برنامهecu دنا رو روی ماشین نصب کنه رفته ecu پژو 405 رو روش نصب کرده که دنا رو تخریب کنه…

  10. این بنده خدا تا صدای هشدار ماشین درنیومده آمپرو نگاه نکرده!!!! ینی اینطور تو کف ماشین بوده، خوبه بنز سوار نشده!
    رسیده به قسمت قرمز ، داشته ماشینو میترکونده!!!
    آمپر ماشین ما بعد صد تا کار و شیش سال قدمت ، هنوز روش نمیشه از وسط پاشو اونورتر بزاره!!
    خوبه والللللا!! ماشینای این دوره و زمونه…

      1. داداش ما 206 اس دی وی 8 داریم توگرما 45درجه کاشان کولر روشن بعد254000کیلومتر طی 6 سال حتی به منطقه قرمز هم نرسیده چه برسه جوش بیاره ولی یکی از فامیلامون مدل 93 همین ماشینو داره از وقتی از کمپانی در اومده صدای کاسه بشقاب میده یه بارم واشر سرسیلندر سوزونده واسه همین گرما

      2. عزیزم نیاز به لامبورگینی نیست من زانتیا 85 دارم تا حالا جوش نیورده 130000 تا هم کار کرده تو گرمترین شرایط با کولر روشن هم باهاش سفر رفتم

  11. منم اگه از پشت فرمان پژو 2000 برم پشت دنا کیف میکنم. به نظر من اینجا بیشتر از بیست میلیون هزینه کردن برای ماشین ایرانی اشتباه محضه. سمند ال ایکس مدل 84 با مدل 92 هیچ تغییری نکرده وفقط پولتون رو دور میریزید. پژو هم همینطور. تنها تغییراتی که دارن اینه که موتورهاشون رو عوض می کنن ماله 206 رو میزارن رو 405 و پارس، اونوقت میشه ماشین جدید و یه اسم جدید هم میزارن روش. ولی باز جای شکرش باقیه که حداقل پژو یه چیز به نسبت معمولی تو ایران گذاشت و رفت مگر نه باید مثل سایپا سوار الاغ دوگانه کولر دار می شدیم. توهین به ملت ایرانه پراید و تیبا …
    و جای تاسف …
    به امید روزی که از دست قاتلین بزرگ این مملکت یعنی ایران خودرو و سایپا راحت بشیم …

  12. آقا سپهر ، یه خواهشی ازتون دارم.
    لطف کنید بررسی یکی رو بزارید که از ماشین سردرمیاره ، حداقل چار تا ماشین متفاوت داخلی و خارجی سوار شده باشه ، اگرم مطلب مناسبی در این خصوص ندارید به نظرم نزارید بهتره.
    این بنده خدا اینطور که مشخصه تجربه زیادی نداره. مضافاً بر اینکه زیادی اغراق کرده و مطالب خلاف واقعیت گفته. مثلاً :
    “از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد.”
    کدوم یک از ماشینای ایرانی از صفری دراشون خرابه یا موتورشون جوش میاره؟؟
    “این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده”
    پس این مواردی ذکر شده ، ایراد نیست ؟؟ نکنه اینا نمک زندگیه؟؟؟
    با تشکر

    1. سلام، ببینید ایده آل گرا بودن به طور کلی ویژگی مثبتی هست اما در شرایطی که کمتر کسی حاضر به وقت گذاشتن برای سایرین هست، ایشون اومدن زحمت کشیدن تایپ کردن، عکس گرفتند و ارسال کردن و به هرحال بیشتر از سایرین در راستای اشتراک گذاری تجربشون تلاش کردن، ماهم حق نداریم اسب پیش کشی رو دندون بشماریم در ضمن خلاصه موارد مثبت و منفی که در آخر مطلب ذکر شده، حاصل مطالعه 50 صفحه از مطالب تاپیک دنا در تیونینگ تاک هست و شامل عیوب فراگیر این ماشین میشه، بنابراین مطالعه این مطلب در مجموع میتونه به نفع خواننده و مخاطب باشه.در نهایت اینکه هرچند 3000 کیلومتر اصلا لانگ ترم محسوب نمیشه اما همونطور که خودتون هم احتمالا تجربه کرده اید، اکثر ماشین های ایرانی با عیب و ایراد های بزرگ خط تولید رو ترک میکنند تا بلکه در دوره سرویس و گارانتی رفع عیب شوند، بنابراین همین که در 3000 کیلومتر کار به تعمیرگاه و نمایندگی نرسیده میتونه جزو نکات مثبت دنا باشه (لنگه کفش در بیابان….) هرچند در مواردی هم گیربکس دناهای تحویلی در کیلومتر بسیار پایین نیاز به تعویض پیدا کردند.

  13. به نظرم ایشان کمی هول بودند که تا خودرو به سه هزار کیلومتر رسید تجربه اش را منتشر کرد.!!هر خودرویی بعد از یکسال یا حداقل
    20000 کیلومتر پیمایش خودش را نشان خواهد داد .بهر حال من که ef7 در سال 90 روی بدنه سمند داشتم بیچاره ام کرد با خرابی
    موتور و گیربکس و در حال حاضر ام وی ام 530 دارم که خیلی بهتر از ان سمند است .طی دو سال و سی هزار کیلومتر هیچ مشکلی ندارد.

  14. با امیر توافق دارم موتورهای ef7 و xum7 بسیار پرهزینه ملال آور و زود تعمیر هستند
    البته خوبه این بابا بعد از 3000 کیلومتر از برتری این زیبای اسپرت ایرانی سخن میگه چراکه بودند عشاقان خودروهای چینی که در برخی کامنت ها اشاراتی داشتند مبنی براینکه “الان دوروزه دارمش و خیلی راضیم این ام وی ام 550 یه حرکت رو به جلو هست…”

  15. سلام به همه دوستان.درسته که صاحب ماشین و دوست عزیزمون 43 تومن دادن و دنا صفر کیلومتر گرفتن.ولی من ترجیح میدادم با این پول مگان 1600 وارداتی 2006 میگرفتم و یه عمر خیالم راحت بود که حداقل ماشین اروپایی سوار میشم.با بقیه کاری ندارم.نظر شخصیمو گفتم.ولی به نظر من گزینه های بهتری از موارد کارکرده میتونیم گیر بیاریم که بهتر از ماشینای صفر الان هستن.با تشکر از همه

    1. خودروی 9 سال کار کرده برای خیلیها جذابیت زیادی ندارد و ترجیح میدهند خودرو نو سوار شوند. خودروی مورد نظر شما هم عمر مفیدش رو پشت سر گذاشته و الان موقع بخرج افتادنشه.

      1. خودروهی داخلی از وقتی از در کارخانه بیرون میان عمر مفیدشون تموم میشه و شروع به خرج افتادن میکنن

  16. اینکه ماشین نو در اولین سفر بیرون شهری جوش بیاره نکته مهمی نیست؟ یعنی نویسنده انتظار داشته موتور ماشین منفجر بشه تا بهش بگن ایراد؟
    من با ال 90 مسیر هزار کیلومتری تهران به شیراز رو چند بار با کولر روشن و حداکثر سرعت مجاز (120 کیلومتر) رفتم و برگشتم بجز برای استراحت کوتاه و سوختگیری توقفی هم ندارم اما هیچوقت آمپرش از 4 بالاتر نمیره.

    1. دوست عزیز کولر خودرو تو سرعتی که شما گفتی خیلی فشاری روی موتور نمیاره که بخواد جوش بیاره. ولی در آشغال بودن موتور دنا شکی ندارم.
      در کل ال نود رو با این مقایسه نکن. هرچی باشه اروپاییه و هنوز موتورش توسط خودروسازان توانمند ایرانی دستکاری نشده!!

    2. بنده یه سفر 900 کیلومتری به تیبا که سابقا داشتن بدون وقفه رفتم فقط یه توفقط 20 دقیقه ای داشتم
      حتی امپر از حجالت نرمال بالاتر نرفت چه برسه به جوش اوردن …

  17. روش تولید خودرو جدید درایران خودرو :
    خوب ! مدیران عزیز چه چیزایی تو انبار اضافست ؟
    آقای مدیر تو انبار، اتاق 405، موتور 206،داشبورد سمند ، جلو پنجره وانت پیکان و چراغ تندر موجوده.
    اووه ! خیلی عالی شد!
    پس حالا با محصولات جدید ایران خودرو آشنا بشید :
    دانا و مانا !!!!

  18. 206 تیپ 5 منم تا 3هزار تا مشکلی نداشت بعد 5هزار تا شروع کابوس من شروع شد اخرش مجبور شدم تو 10 هزار تا بفروشم
    به نظرم جی5 یا 550خیلی بهتر از این اشغالایه که ایران خودرو میده بیرون

    1. ماشین 126 میلیونی انگلیسی تو کلاس d با ماشین مینی 35 میلیونی و قدیمی چطور میشه مقایسه گرد، نه تو شتاب نه سرعت و قدرت و هندلینگ و قیمت و…

      1. مثل اینکه در جریان قیمتها نیستی … ام جی ۵۵۰ فقط تا سال ۲۰۱۲ موجوده که حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون می فروشن ولی خریدار زیادی نداره!

  19. حمیدرضا آورین کامنتت خیلی با معنی بود ..دقیقا همینطوره مانا در راه است..گور تورا میخواند ویران خودرو..

    1. حالا اگر ماشین چینی بود همتون جوری دفاع میکردین انگار صاحب کارخونشین!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  20. آقا هیچوقت وقتی امپر بالاست ماشین رو خاموش نکنید!!
    و بدتر از اون روی موتور آب نریزید!!
    این کار ممکنه صدمات جبران ناپذیری وارد کنه
    آب رو روی رادیاتور بریزید و بذارید موتور ماشین کمی درجا کار کنه تا آمپر پایین بیاد …
    موفق باشید

  21. سلام ، از نویسنده انقدر انتظار بالا نداشته باشید ، ایشون که ادعای کارشناس بودن نکرده ، همه دوستان دلشون از تولید کننده های ایران پره (به حق) از این بنده خدا انتقاد میکنن ، من ماشین چینی ندارم ولی بعید میدونم تولیدات داخلی برتری خاصی به چینی ها داشته باشن ، انشالا نقدی که میکنیم انقدر حرفه ایی و آموزنده باشه که از خود مطلب جذاب تر باشه،به هم گیر ندیم.مرسی.

  22. دنا هم از لحاظ موتور و هم از لحاظ قیافه برتری داره نسبت به ماشین های چینی سوار شدم که میگم. هم سواریش عالیه هم قیافش ولی چینی اشغال

  23. من از سال 88ef7 دارم همون اوایل فراخوان دسته سیم دادن تا به امروز به جز خرج های مصرفی شامل شمع دسته موتور صفحه کلاچ… هیچ خرجی نداشته ۱۵۰ هزار کیلومترم راه رفته من نمیدونم ایرانخودرو چه جوری ماشین میسازه که هیچ کدوم مثل هم در نمیان..

  24. من دنا دارم. فوق العاده شیک و راضی کننده ست. هم فنی اش و هم ظاهر داخلی و خارجی اش. چینی ها فقط بلدن پلاستیک خشک بازیافتی رو در داخل و آلیاژ آهن هلی قراضه و سولفاته رو روی بدنه استفاده کنن.

  25. سلام من دنا دارم باهاش بیست و پنج هزارتا کار کردم هم تو شهر هم بیرون شهر ،آخ نگفته تاحالا ،سواری شیک و تمیز ،از ایران خودرو بعید بود خداییش ،دمشون گرم ،از جک قبلیم خیلی بهتره

  26. سلام به همگی من یه ال نود دارم مال نود بسیار ماشین خوبیه می خوام براب تنوع ماشین دنا بخرم ماشین خوبیه برای خریدن کمک کنید

  27. من خودرو پارس سال ثبت نام کردم و آماده به تحویل هست از طرفی هم ایران خودرو الان فروش نقدی 42 تومن گذاشته !
    می خواستم بدونم که ارزش 6 – 7 تومن اضافه پول دادن داره ؟

  28. سلام دوستان
    من 206 تیپ سه خریدم ماله ساله نود هست کارکردش 23هزارتاست کسی که ازش خریدم باهاش کم کارکرده بود هیچ ایرادی نداره خریدم 30 ملیون صدا اصلا نداشت صداگیریشم کردم کلاجش اینقدر نرمه بعد پول لازم هستم یه سمند ef7هم دارم نود و دو بنظرتون کدوم رو بفروشم ممنون میشم .
    + 206
    -سمند
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا