اخبار خارجی

طرح خلاقانه جنرال موتورز برای بهبود خنک کاری باتری خودروهای برقی

جنرال موتورز می‌گوید باتری‌های تتریس شکل (طرح L) از نظر خنک کاری مزیت‌های زیادی نسبت به انواع مستطیلی و ۶ ضلعی و استوانه‌ای دارند.

به گزارش دنده 6 – خودروساز آمریکایی به دنبال تأسیس چهار کارخانه تولید باتری است و یکی از آن‌ها در اوهایو قبلاً چنین کاری را استارت زده است. با توانایی تولید باتری‌های خود که می‌تواند ظرفیت‌های زیادی جهت عرضه محصولات به دیگر شرکت‌ها داشته باشد، جنرال موتورز برنامه‌های مفصلی برای آینده دارد. آمریکایی‌ها اخیراً پتنت هایی را ثبت کرده‌اند که نشان دهنده باتری‌هایی با شکل تتریس هستند. در حقیقت جنرال موتورز می‌گوید باتری‌هایی با شکل بلوک‌های تتریس مانند از نظر راندمان خنک کاری بهتر از انواع مستطیل شکل و استوانه‌ای عمل می‌کنند.

در این اسناد جدید ابتدا با چگونگی خنک شدن باتری‌های کنونی جنرال موتورز آشنا می‌شویم. در خودروهایی همانند هامر برقی، باتری‌ها بر اساس روش ماژول به ماژول خنک می‌شوند و صفحه خنک‌کننده در بخش پایینی سلول‌ها قرار دارد؛ اما جنرال موتورز در پتنت های جدید خود ادعا می کند روش یاد شده باعث خنک کاری نابرابر باتری‌ها خواهد شد و طول عمر آن‌ها را کاهش خواهد داد. البته باید دانست شرکت‌های دیگر از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از این پدیده استفاده می‌کنند.

ایده جنرال موتورز تولید سلول‌های باتری با شکل تقریبی L یا C است تا به این ترتیب دو سلول با یکدیگر ترکیب شده و یک یا چند تونل بین آن‌ها وجود داشته باشد و جنرال موتورز بتواند کانال خنک کاری را بین تونل‌ها اضافه کند. این شرکت حتی برخی شکل‌های مورب غیرعادی را نیز برای باتری‌ها تجسم کرده است. در حال حاضر هیچ سلول باتری مشابه طرح‌های جنرال موتورز در دنیای خودرو وجود ندارد اما قبلاً نمونه‌های استوانه‌ای و چهارگوش به کرات دیده شده‌اند.

البته شاید مشکلات ساخت قابل‌توجهی در تولید چنین سلول‌های باتری عجیبی وجود داشته باشد؛ اما جنرال موتورز به پیکربندی‌های دیگر سلول‌های باتری مستطیلی و چهارگوش نیز اشاره کرده و درعین‌حال به نتیجه مشابهی دست یافته است. دو نمونه از سلول‌های ارائه شده جنرال موتورز در گروه چهارتایی قرار گرفته‌اند و طول کمتر و پهنای بیشتری دارند درحالی‌که گروه دیگری از سلول‌ها طویل‌تر و نازک‌تر هستند. این نوع طراحی باعث ایجاد کانال خنک کاری چند گوش یا H شکل می‌شود. سلول‌های طویل‌تر و نازک‌تر مشابه طرح جنرال موتورز کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما شرکتی چینی به نام تاپ بند یک نمونه باتری تقریباً مشابه با این طرح‌ها را تولید کرده است. به‌هرحال باید گفت ایده جنرال موتورز جزو طرح‌های غیرعادی دنیای خودروست که شاید یک روزی راهی خط تولید شود اما مشخص نیست که تولید باتری‌هایی با شکل‌های غیرمرسوم به خاطر خنک کاری بهتر خواهد توانست عملکرد کلی خودروهای برقی را بهبود بخشد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا