دانش خودرویی

علت روغن ریزی گیربکس چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

گیربکس خودرو نقش مهمی در تضمین تجربه رانندگی روان و کارآمد دارد. یکی از اجزای حیاتی گیربکس، سیال انتقال یا همان روغن گیربکس است که قسمت‌های مختلف گیربکس را روغن‌کاری می‌کند تا نرم کار کنند. این روغن همچنین به تنظیم دمای گیربکس هم کمک می‌کند. اما گاهی این مایع ضروری از وسیله نقلیه شروع به نشت می‌کند.

علت روغن‌ریزی گیربکس چیست؟

گیربکسِ وسیله نقلیه شما یک سیستم دقیق و مهندسی‌شده است؛ اما مانند همه اجزای مکانیکی، مستعد استهلاک است. شناسایی علت نشت مایع گیربکس برای تعمیر و نگهداری مناسب آن ضروری است. پس بیایید ابتدا علل روغن‌ریزی گیربکس را بررسی کنیم.

واشرها و عایق‌های فرسوده

شل یا خراب شدن پیچ تخلیه

خرابی لوله‌های انتقال

نشتی مبدل گشتاور

گرمای بیش‌ازحد

آسیب دیدن محفظه روغن

علائم روغن‌ریزی گیربکس

نشتی مایع گیربکس مشکلی است که اگر نادیده گرفته شود، ممکن است به خرابی گیربکس خودرو شما منجر شود. برای کمک به تشخیص نشتی، در ادامه برخی از علائم رایج نشت روغن گیربکس را بررسی می‌کنیم:

وجود مایع زیر خودرو

وجود مایع قرمز یا قهوه‌ای زیر خودروی پارک‌شده‌، نشانه واضحی از نشت مایع گیربکس است. این مایع نسبت به سایر مایعات خودرو رنگ متمایزی دارد که تشخیصش را از آنها آسان می‌کند.

 بوی سوختگی

پیش‌تر گفتیم که روغن‌ریزی گیربکس ممکن است به‌دلیل داغ شدن بیش‌ازحد گیربکس اتفاق بیفتد. بنابراین، اگر هنگام رانندگی یا بعد از توقف متوجه بوی عجیب و تندی شدید، احتمالا به این معنی است که روغن گیربکس نشتی دارد.

لرزش گیربکس

کم بودن مایع گیربکس در محفظه می‌تواند باعث لرزش گیربکس شود. ممکن است متوجه شوید که دور موتور بدون اینکه گاز بدهید، افزایش می‌یابد که مشکل خطرناکی است.

شنیده‌شدن صداهای غیرمعمول

نشت مایع گیربکس می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک و فشار بر اجزای گیربکس شود. نتیجه این اتفاق، تولید صداهای غیرمعمول، مانند کوبیدن یا ساییدن، به‌خصوص در هنگام تعویض دنده است.

چراغ‌های هشدار

بسیاری از خودروهای مدرن به حسگرهایی مجهزند که می‌توانند سطح یا مشکلات مایع گیربکس را تشخیص دهند. اگر متوجه روشن شدن چراغ چک خودرو شُدید، یعنی مشکلی به‌وجود آمده است که نیاز به توجه دارد.

رفع مشکل روغن‌ریزی گیربکس

هنگامی که نشت مایع گیربکس را تشخیص دادید و علت آن را پیدا کردید، وقت آن است که برای رفع مشکل اقدام کنید. روشی که انتخاب می‌کنید، به میزان تخصص شما در زمینه تعمیر خودرو و شدت نشتی بستگی دارد.

راهکارهای رفع نشتی روغن گیربکس

تعویض واشر

اگر نشتی به‌دلیل فرسودگی واشرها باشد، می‌توانید خودتان آن‌ها را تعویض کنید. با تخلیه روغن گیربکس و تعویض واشر قدیمی با یک واشر جدید شروع کنید. پیچ‌های مخزن تخلیه را با دقت بچرخانید. حتماً از مایع گیربکس مناسب استفاده کنید و دستورالعمل شرکت سازنده خودرو درباره تنظیمات گشتاور را مدنظر داشته باشید.

 سفت کردن قطعات شل

گاهی‌اوقات ممکن است به‌دلیل شل بودن خطوط یا کانکتورهای انتقال، نشتی رخ دهد. اگر توانستید اجزای شل را تشخیص دهید، آنها را با دقت سفت کنید تا نشتی متوقف شود. مراقب باشید قطعات شل را بیش‌ازحد سفت نکنید، زیرا ممکن است آسیب ببینند.

سرویس گیربکس

اگر مشکل روغن‌ریزی گیربکس پیچیده است، توصیه می‌کنیم وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک یا متخصص خودرو ببرید. آن‌ها می‌توانند گیربکس خودرو را سرویس کنند. تخلیه مایع قدیمی، تعویض فیلتر، تعویض واشرها و عایق‌ها و پر کردن مجدد مخزن گیربکس با روغن مناسب، می‌تواند راه مؤثری برای رفع نشتی‌های رایج مایع انتقال باشد.

 تعویض کامل گیربکس

در موارد شدید که گیربکس آسیب دیده یا نشتی گسترده است، ممکن است تعویض کامل گیربکس لازم باشد. البته، این راه‌حل پرهزینه است اما تضمین می‌کند که گیربکس خودرو به‌درستی عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا