اخباراخبار خارجیاختصاصی دنده 6اسلایدر

ماجراهایی خواندنی درباره کانادا و خودرو

کشور کانادا در حال حاضر دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است که هر سال ۲.۱ میلیون خودرو تولید می‌کند. تاریخچه تولید خودرو در کانادا حاوی نکاتی جذاب و خواندنی است که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
⚫️ سابقه اولین وسیله نقلیه‌ای که در کانادا رانده شده است به سال ۱۸۶۶ میلادی یعنی ۱۵۷ سال قبل، بازمی‌گردد. این خودرو یک ماشین بخار بود که توسط ژرژ آنتوان بلکور از فیلادلفیا وارد شد. شاید جالب باشد بدانید ۱۲۳ سال پیش یعنی سال ۱۲۷۹ شمسی، مظفرالدین‌شاه قاجار با دو اتومبیل که آن‌ها را از کمپانی «رنو» خریداری کرده بود، از سفر فرنگ به ایران بازگشت تا ایرانیان را وارد یک دوره تاریخی جدید کند.
با این حساب ما ایرانی‌ها صرفاً با فاصله‌ای ۳۴ ساله از کانادایی‌ها با مقوله خودرو آشنا شدیم. اما در ادامه. بله دیگه.
⚫️ در سال 1926 مدل T فورد، اولین خودرویی بود که به طور کامل از کانادا عبور کرد.
⚫️ بزرگراه ترانس کانادا که به طور رسمی در سال 1962 افتتاح شد هفت هزار و ۸۲۱ کیلومتر است و به مردم اجازه می‌دهد مستقیماً و بدون توقف، از شهر ساحلی سنت جانز، مرکز استان نیوفاندلند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی به ویکتوریا بریتیش کلمبیا رانندگی کنند. ترنس کانادا جایگاه چهارم را در فهرست طولانی‌ترین بزرگراه‌های جهان دارد. این بزرگراه از تمام استان‌های کانادا عبور کرده و به نوعی اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد. شهرهای بزرگ و مهمی در مسیر ترنس کانادا قرار دارند که از میان آن‌ها می توان به ونکوور، مونترآل و اتاوا اشاره کرد. شاید بد نباشد یک‌بار دیگر به طول این بزرگراه توجه کنید. نزدیک هشت هزار کیلومتر.
فاصله شمال غربی‌ترین نقطه ایران یعنی اصلاندوز تا چابهار در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران دو هزار و ۸۵۰ کیلومتر است.
⚫️ اولین پمپ بنزین در کانادا امپریال اویل بود و در تقاطع خیابان‌های کامبی و اسمایث در ونکوور قرار داشت.  این اولین فرصت برای مشتریان برای خرید بنزین از پمپ بود. قبل از این، مشتریان مجبور بودند سطل‌ها را در یک بشکه چوبی بزرگ بنزین فرو کنند.  اولین پمپ بنزین کانادا با استفاده از یک مخزن 59 لیتری آب گرم آشپزخانه ساخته شده بود که به یک شیلنگ لاستیکی مورد استفاده در باغ‌ها متصل می‌شد.
ضمناً هنری جان کامبی، نقشه‌بردار ارشد بخش غربی راه‌آهن کانادا پاسیفیک است.
⚫️ هر زمستان تقریباً ۴.۹ میلیون تن نمک در جاده‌های کانادا استفاده می‌شود. پس به همین دلیل بود که ما در زمستان سال گذشته در تهران با کمبود نمک مواجه بودیم و بی‌دلیل از دست شهردار پایتخت گله‌مند شدیم!
⚫️ در اول ژانویه سال ۱۹۰۴ گزارش‌های دولتی نشان می‌دهد که 182 وسیله نقلیه دارای مجوز در استان انتاریو وجود داشتند.  طبق گزارش وزارت حمل و نقل، در حال حاضر وجود  ۱۰.۴ میلیون وسیله نقلیه در انتاریو ثبت شده است.
⚫️ انتاریو (Ontario) در شرق کانادا واقع شده و دومین استان بزرگ این کشور بعد از استان کبک (Quebec) است. این استان بخش قابل توجهی از مساحت کشور کانادا را تشکیل می‌دهد. مرکز این استان تورنتو است. پایتخت کانادا یعنی اتاوا نیز در این استان قرار دارد. جمعیت این شهر برای مقایسه با تعداد خودروها بیش از ۱۴ میلیون نفر است.
⚫️ کانادایی ها در سمت راست جاده رانندگی می‌کنند، اما همیشه این‌طور نبود.  قبل از جنگ جهانی دوم، مناطق کانادایی که توسط فرانسوی‌ها کنترل می‌شد در سمت راست جاده حرکت می‌کردند، اما مناطق تحت کنترل انگلیسی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا