اخبار داخلی

مزایا و معایب فردا SX5

در مقاله پیش رو مزایا و معایب کراس اور چینی فردا SX5 را ذکر خواهیم کرد تا خریداران با دید بهتری نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند.

به گزارش دنده 6 – خریداران خودرو در سراسر جهان علاقه زیادی به کراس اورها و شاسی بلندها دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی و آسیایی تراز اول در سال‌های اخیر و همچنین حضور گسترده برندهای چینی، طبیعی است که کراس اورهای تولید این کشور در کشورمان به فروش مناسبی دست یابند. یکی از این خودروها فردا SX5 است که در واقع محصولی از دانگ فنگ به شمار می‌رود و در کشور چین با نام X5 شناخته می‌شود. فردا موتورز نسل دوم این خودرو را مونتاژ می‌کند.

نقاط قوت
طراحی ظاهری با وقار و متناسب

وقتی برای اولین بار با فردا SX5 روبرو شوید شاهد طراحی متوازن و هماهنگی به ویژه در بخش جلو خواهید بود. طراحان دانگ فنگ با الهام از خودروهایی همچون فولکس‌واگن تیگوان و هوندا CR-V چهره‌ای شکیل به خودرو بخشیده‌اند. شاید فردا SX5 زرق‌وبرق برخی هم‌وطنان مدرن خود را نداشته باشد اما قطعاً با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهره‌اش خواهد نشست. در پروفایل جانبی این خودرو طراحی ساده‌ای را مشاهده می‌کنیم هرچند طبق عادت چینی‌ها ابعاد رینگ‌ها کوچک به نظر می‌رسند. نهایتاً در بخش عقب هم چراغ‌های ساده، اسپویلر روی سقف و خروجی‌های اگزوز غیرواقعی وجود دارند که در مجموع پذیرفتنی خواهند بود. طراحی ظاهری فردا SX5 را می‌توان ساده، شیک و به دور از اغراق‌های ناخوشایند برخی خودروهای دیگر دانست.

طراحی داخلی ساده اما شیک

در بخش داخلی فردا SX5 نیز الهام گیری مشهود از دیگر برندها همچون بی ام و به چشم می‌خورد. کابین مدرن این خودرو از دکمه‌های فیزیکی استفاده کرده که برای راننده امری خوشایند خواهد بود. چیدمان اجزای کابین و دکمه‌ها به خوبی صورت گرفته و از نظر ارگونومی مشکلی وجود نخواهد داشت. از دیگر نقاط قوت این کراس اور چینی در کابین می‌توان به متریال خوب بکار رفته، صندلی‌های راحت و نمایشگر لمسی ایستاده اشاره کرد. نکته مهم دیگر اینکه فضای داخلی فردا SX5 جادار است و کاملاً پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود.

پیشرانه تنفس طبیعی

تصویر به پیشرانه فردا SX5 پلاس تعلق دارد
قوای محرکه فردا SX5 هم جزو مزایا و هم جزو معایب این خودرو محسوب می‌شود. قلب تپنده SX5 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شود. نقطه قوت این پیشرانه به تنفس طبیعی بودن آن مربوط می‌شود که سازگاری بیشتری با بنزین تولیدی دارد و شاید در درازمدت مشکلات پیشرانه‌های توربوی چینی را تجربه نکند. به مشکلات این پیشرانه نیز در بخش معایب فردا SX5 اشاره خواهیم کرد.

نقاط ضعف
پیشرانه ضعیف

همان‌طور که گفته شد پیشرانه فردا SX5 قدرت ۱۲۳ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتون متری دارد اما نکته این است که چنین قدرتی برای ارائه شتاب و سرعت لازم در کراس اوری ۱۳۵۰ کیلوگرمی کفایت نخواهد کرد. شاید SX5 در بزرگراه‌های عریض و چند بانده عملکرد قابل قبولی داشته باشد اما زمانی که با ظرفیت کامل در جاده‌های تنگ و سربالایی تردد کنید کاملاً کم آوردن پیشرانه و تحت‌فشار قرار گرفتن آن را حس خواهید کرد. البته شرکت موردبحث با معرفی نسخه پلاس از SX5 این نقیصه را تا حد زیادی برطرف کرده هرچند قیمت خودرو نیز افزایش یافته است. در مجموع باید گفت اگر به دنبال یک کراس اور نسبتاً پرشتاب هستید باید قید SX5 را بزنید.

تجهیزات نه چندان زیاد

خودروهای چینی به ارائه آپشن های متنوع مشهور هستند اما فردا SX5 تنها موارد ضروری را ارائه کرده است. سانروف، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب، فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، فرمان دی کات، کنترل پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین، کنترل کشش و جزو مهم‌ترین تجهیزات SX5 هستند هرچند جای خالی امکاناتی همچون کیسه‌های هوای جانبی، صندلی با تنظیمات برقی و… نیز حس می‌شوند.

خدمات پس از فروش محدود

شرکت فردا موتورز از نظر قدمت و سابقه تولید خودرو به پای مونتاژکاران شناخته شده در کشور نمی‌رسد و سبد محصولات آن نیز به چند خودرو از جمله SX5 محدود شده است؛ بنابراین درصورتی‌که به دنبال قطعات خودروی خود به ویژه در شهرهای کوچک باشید شاید با مشکل مواجه شوید. قطعاً در زمان خرید این خودرو باید خدمات پس از فروش محدود را در نظر بگیرید.

بازار خریدوفروش کم رونق

در بررسی مزایا و معایب فردا SX5 باید به مشکل اکثر خودروهای چینی مونتاژی در کشورمان یعنی بازار کم رونق مدل‌های کارکرده اشاره کنیم. در مقابل باید اذعان کرد خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا بهتر خریدوفروش می‌شوند. پس اگر خودروی خود را به مدت زیادی نگه نمی‌دارید شاید بهتر باشد فردا SX5 را انتخاب نکنید چراکه احتمال متضرر شدن در بازار و افت قیمت بیشتر وجود خواهد داشت. در جدول زیر قیمت فردا SX5 درج شده است. همچنین جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید.کراس اور فردا SX5 جزو بی حاشیه‌ترین خودروهای چینی بازار است که با طراحی شیک و ساده و کابین جذاب و جادار شناخته می‌شود هرچند مشکلاتی از قبیل پیشرانه ضعیف، خدمات پس از فروش محدود و بازار کم رونق نیز وجود دارند. در مجموع باید گفت این خودرو مناسب خانواده‌هایی است که به دنبال خودرویی خانوادگی می‌گردند و آن خودرو را برای چند سال نگه می‌دارند. همچنین درصورتی‌که اهل شتاب و سرعت نباشید و سبک رانندگی معمولی داشته باشید قطعاً SX5 شما را راضی خواهد کرد. در پایان جدول مشخصات فنی و تجهیزات فردا SX5 را خدمات شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا