اسلایدردانش خودرویی

مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن ها

وجيد مهدوي: ترمز یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم ها در هر وسیله نقلیه ای است و نیازمند  نگهداری درست و سرویس به موقع و رفع مشکلات آن در سریع ترین زمان ممکن است.زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.

SANYO DIGITAL CAMERA

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز :

این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ،وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ، متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری ، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم ، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.

چوب شدن پدال ترمز :

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای  بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.

کم بودن سطح روغن ترمز در مخزن :

در وهله اول این حالت می تواند به دلیل کم شدن گوشت لنت ترمز باشد که با کم شدنش به دلیل فشار روغن در پشت آن سطح روغن درون مخرن پایینتر می آید.بهتر است اول مقدار لنت ها چک شود.در صورتی که لنت ها گوشت کافی داشتند  احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون های ترمز روی دیسک ، لوله ها و شلنگ های ارتباطی و سیلندراصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود.در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید.کم بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می شود.این چراغ دستور خود را از سنسور کنترل کننده سطح روغن در مخزن می گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمز ها :

 شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری ، به معنای آن است که لنت های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به هم برخورد می کنند.بهتر است هر چه سریعتر به تعویض لنت ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمز گیری طولانی تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده ، روی سطح دیسک خراش ایجاد می کند که باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد.و دیسک معیوب باید تراشکاری(در صورت صلاح دید مکانیک) و یا تعویض شود.

پایین بودن پدال ترمز :

در خودرو هایی که دارای سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب هستند ، اگر کفشک های ترمز داخل درام زنگ زده باشد و یا به صورت نا منظم سایش داشته باشند ، باعث این نقیضه گشته و ترمز در نقطه ای پایینتر از حالت معمول فعال می شود.تنظیم کفشک ها به صورت موقتی می تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل ، بهتر است کفشک ها تمیز و یا تعویض شوند.البته دلیل دومی هم می تواند داشته باشد و آن وجود نشتی در سیستم ترمز است که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری :

صدای سوت در زمان ترمز گیری می تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می تواند ناشی از لرزش بین لنت های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون ها و یا تماس بین لنت ها با خود دیسک باشد.لنت های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی ها (NOA) و سرامیکی ها صدای بیشتری تولید می کنند.البته معمولا با تعویض لنت های قدیمی با جدید مشکل حل می شود.لنت های سرامیکی کم صداترین لنت ها در بین انواع لنت های ترمز هستند.در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می شود. می توان با نصب لایه های صداگیر در پشت لنت ها ،مالیدن مقداری گریس مخصوص ترمز و اسپری کردن ترکیب کلوئیدی خاصی که مخصوص صداگیری ترمز است به روی دیسک ها ، این صدا را کاهش داد یا از بین برد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری :

 اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود ، نشان دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ ها منتقل نمی شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ ها عملکرد درستی ندارد.در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.این مشکل می تواند ناشی از چرب بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز و یا گریس و … بر روی آن ، معیوب بودن و چسبنده بودن گیره نگه دارنده پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد.ضمنا اگر از لنت هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت بودن جنس گوشت لنت و توان ترمز گیری متفاوت هر کدام از لنت ها نیز این مشکل بروز می کند.پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز :

اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه ای کفشک ها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد.وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز پدال باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز :

اگر لنت ها به صورت دائمی مقداری با دیسک ها درگیر باشند باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود.اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنرکفشک ها شکسته باشند ، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و درام نزدیک شده و با آن درگیر می شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گیری :

این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک های ترمز تاب بردارند و دیگر سطح آن ها صاف نباشد.از علل تاب برداشتن دیسک ها می توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها و همچنین غیر یک نواخت بودن سایش در سطح آن ها اشاره کرد.منظور از سرد و گرم شدن دیسک ها این است که به عنوان مثال به دلیل  ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح دیسک ها پاشیده شود که باعث تاب برداشتن سطح دیسک می شود.همچنین گرم شدن بیش از حد دیسک ها بر اثر ترمز های پیاپی باعث تاب برداشتن دیسک می شود.می توان در صورت صلاحدید مکانیک دیسک ها را تا حد مشخصی تراش کاری کرد و یا در صورت لزوم دیسک ها تعویض شوند.

326 دیدگاه

  1. با سلام بنده پزو پارس دارم که ترمزاش خوب عمل نمیکنه یعنی ترمزش بعضی موقع خوب عمل میکنه بعضی مواقع پدال رو تا انتها فشار میدم به زور نگه میداره دیسکهای جلو رو با لنت و عقب رو عوض کردم باز هم جواب نگرفتم لطفا راهنمای کنید

    1. سلام.ماشین شما یا ترمزش هوا داره یا سیلندر ترمزها نشتی روغن داره یا پمپ بالای ترمز لوازمش مشکل داره.

  2. سلام .خسته نباشید
    ما چند وقت پیش یک دستگاه l90 کارکرده خریدیم.بعد از رانندگی متوجه شدیم که فرمان ماشین میکشه.وقتی بردیم مکانیکی گفت مشکل شاسی و پولس داره.میخوام ببینم میشه کاری کرد یا نه؟:(
    ممنون میشم اگر کمکم کنید خیلی نگرانم.خطری داره یا نه؟

    1. شاسی خودرو شما ضربه خورده (ماشین تصادفی است) و بهتر است ماشین را به فروشنده بازگردانید. در صورت عدم امکان بازگرداندن خودرو میبایست با شاسی کش کامپیوتری در تعمیرگاههای مرکزی سایپا یا ایران خودرو مشکل شاسی را برطرف کنید. تعمیرگاههای مرکزی سایپا : شماره 1 : ابتدای جاده دماوند . شماره 2 : سه راه آذری. شماره 3 : میدان آزادی.

    2. سلام منم مشکل شما رو داشتم یکی گفت باید کلی خرج جلوبندی کنی اما برم تنظیم فرمان با 15 هزار تومن درست شد امتحان کن اگه جواب گرفتی دعام کن

  3. سلام بزرگوار . یه سئوال داشتم . من ال 90 ای2 فول 91 دارم ؛ با 35 تا کارکرد . تازه گی ها متوجه شدم موقع ترمز یه صدای تق خیلی مختصر از زیرپای شاگرد شنیده میشه . بردم مکانیک چرخ جلو شاگرد رو باز کرد . لنت های ترمز رو سیلندر خلاصی داشت و با دست تکون میخورد ( بالا پائیین میرفت ) گفت باید سیلندر عوض بشه . با بد بختی از یکی از شهرهای اطراف پیدا کردم گفتن قیمتش (5.730.000 ریال ) حالا موندم که واقعا ایراد از همین قطعه است ؟ عوضش کنم یا نه ؟ البته چون این قطعه تو شهر من ( مراغه ) موجود نبود پرسیدم . لطفا اگه ممکنه راهنمائیم کنین . ممنون

    1. سلام ،حتما به مکانیک دیگه ای هم مراجعه کنید و نشان دهید، همچنین معمولا ایراد در سیلندر ترمز توسط تراشکار هم قابل تعمیر است.

    2. سلام دوست عزیز.
      به احتمال 90% اون صدای تق خیلی ضعیف( که از زیر پای شاگرد به نظرتون میاد) صدای سیبک طبق هستش که بعد از یه مدت لق میشه و اون صدارو ایجاد میکنه.این صدارو میتونین هنگام عبور از سرعت گیر های بلند زمان پایین اومدن هم بشنوین.من خودم از سال 87 لوگان دارم.
      حتما برای رفع مشکل به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

      1. ماشین من هم چنین صدایی داشت اول روی سرعت گیر ها صدای تقه کمی شبیه صدای کمک ماشین میداد بعد ها صداش خیلی زیاد شدکه با تعویض سیبک و طبق بکلی رفع شد

  4. سلام من یه 405 مدل92 دارم که لنت طرف شاگرد خیلی. بیشتر از طرف دیگه مصرف شده تقریبا دو برابر میخواستم بدونم مشکلش چیه

    1. سلام. همه 405 ها این مشکلو دارن ما دوتا 405 داریم هردو همین مشکلو دارن و اصولا یه جوریه که لنت ترمز طرف شاگرد زودتر تموم میشه

      1. احتمالا سیلندر سمتی که لنت زودتر تموم میکنه قفل میشه در یه قسمت وبه اصطلاح به جای قبلی باز نمیگیرده بعد از ول کردن ترمز…
        واسه مطمن شده لنتها رو خارج نمایید ( هر دولنت سمتی که ایراد دارد )
        و
        بعد سیلندر رو پیچهاشو ببندید و از جایی که سیلندر به صورت افقی و کشویی جمع وبسته میشود با دست اینکار رو انجام دهیدبه اصطلاح
        یعنی با دست سیلندر رو به سمت تو بیرون بکشید و چند بار تکرار نمایید
        اگر دیدی سیلندر به صورت کشویی بازی ندارد وسفت هست وتکان نمیخورد و یا بعضی جاها گیر دارد
        این یعنی میله هاییی که کار عقب وجلو رفتن لنت رو دارن ایراد دارند ویا بر اثر فشار ابزار مکانیکها در هنگام تعویض لنت کج شده ودرست عمل نمیکنن
        یا باید میل صاف شود ویا اون میل عوض شود وفقط هم اوراقی ها دارند

  5. سلام من دوو نوبیرا دارم این ماشین ۱۰سال خواببیده بوده الان هیچ مشکلی نداره بجز ای بی اس که کار نمیکنه ماشین که میخواد حرکت کنه ازپمپ ای بی اس فرمان میده(حالت قرقر میکنه)بعدش چراغ ترمز دستی روشن میشه بنظرتون میتونم خودم بازش کنم ی نگاه بهش بندازم چون به قول شما ساختارشون سادس با چنتا اورینگ میشه حلش کرد. آیا?

  6. سلام.من پژو 405 مدل 86 دارم.چراغ ترمز توی صفحه کلیونتر بنحض پا بردن واس پدال ترنز روشن میشه انتهام هم کامل نو هست منم سیم اتصال به لنتو قطع کردم بازم روشن لطفا راهنماییم کنید از کحا باس این سیم سنسورو قطع کنم ک دیگه روشن نشه و دلیل روشن شدنش چیه

    1. سلام، اون چراغ اصولا هنگام درگیر بودن ترمز دستی فعال میشه، یا کم بودن روغن ترمز ، اگر اتصال و ایراد برقی وجود نداشته باشه در مسیر سوئیچ ترمز دستی، مشکل احتمالا به کمبود روغن ترمز مربوط میشه که در این حالت با سر ریز کردن روغن می تونید مشکل رو رفع و چراغ رو خاموش کنید

  7. من 206 اس دی مدل 90دارم چراغ ای بی اس وترمز دستی روشن شده لنتها را هم عوض کردم ولی ترمز خوبی ندارد وماشین کشیده می شودگفتن موتور ای بی اس ان خراب شده چکار باید بکنم

  8. سلام من 206اس دس مل 90 وی8 دارمکه چراغ ای بی اس وترمز دستی ان روشن شده دیاگ که زدم گفتن موتور ای بی اس ان خراب شده اگر امکان داره راهنمایم کنیدضمنا دیسک ترمز سمت راننده هم کمی از صافی درامده

  9. سلام من یه پراید صبا 88 دارم ترمزش دیر عمل می کرد و پایین تر از نقطه معمولی عمل می کرد بردم مکانیک کاسه چرخ عقب و لنت رو عوض کرد به نظرم میاد که تعویض کاسه کار اضافی بود به نظر شما چطور ؟

  10. با سلام ده روزه که سمند ال ایکس گرفتم وقتی ترمز میگیرم بعد که پام رو از روی پدال ترمز بر میدارم پدال به طور کامل برنمی گرده بالا و ماشین یه مقدار توی حالت ترمز باقی میمونه. البته با روی پا یه اشاره کوچیک به زیر پدال میکنم و هم پدال بطور کامل برمیگرده بالا و هم ترمز کاملا آزاد میشه. این کار رو با هر ترمز که میگیرم تکرار میکنم تا ترمز ازاد بشه. البته زمانی که ماشین در توقف کامل هست این اتفاق برای ماشین رخ نمیده فقط برای ترمز در حال حرکت این اتفاق میوفته. الان جایی هستم که به ایران خودرو دسترسی ندارم موندم با این شرایط برم تا شهر خودم یا نه.

    1. ایراد عجیبی هست که من قبلا مشابهش رو ندیدم ولی احتمالا مکانیک های باتجربه بتونن در رفعش اقدام کنند.

      1. ممنون از پاسختون. چیزی که میخواستم اضافه کنم اینه که توی جاده که بودم تا 500 کیلومتر اول این مشکل رو نداشت . سوالی که دارم اینه که من الان قشم هستم با این شرایط در صورت رانندگی با سرعت کم میتونم تا شیراز که محل سکونتم هست برم؟ یا خطر حادثه داره؟

        1. اگر از کارایی ترمز کم نشده، میتونید تا شیراز برگردید اما احتمالا در شهرهایی مثل بوشهر و بندرعباس هم بتونید مشکل رو رفع کنید

      1. سلام. نمایندگی ایران خودرو پرس و جو کردم گفتن نیست حالا امداد خودرو هم تماس میگیرم . ممنون از راهنماییتون

  11. سلام من پژو 405 دارم مدتی هست محور چرخ های عقب ماشین موقع عبور از روی مانع ی صدایی شبیه (تقه به بدنه ) میده…مشکل از کجاست؟؟؟

  12. سلام خسته نباشید من ال90 دارم لنت ترمز جلو تازه عوض کردم اما داغ می کند لطفا راهنمایی نمایید

    1. چک کنید دیسک و لنت درگیر نباشد، این ایراد گاهی از بوستر هم ناشی می شود اما در مورد شما که لنت را تازه تعویض کرده اید، ایراد احتمالا از لنت هست

  13. سعيد
    باسلام.خودروي پژو 405 TU5 دارم.ترمز ماشين هميشه زير پايم خالي ميشه.پمپ ترمز را عوض كردم ولي فايده اي نداشت.دوباره بوستر كامل و پمپ ترمز را عوض كردم و چندين بارترمز را با دستگاه و با دست هوا گيري كردم.اما باز هم وقتي پا را روي پدال فشار مي دهم ترمز زير پايم پايين مي رود و به كف ميچسبد.دوبار كه پدال را فشار مي دهم آن وقت ترمز پر مي كند ولي يه دقيقه بعد باز ميبينم ترمز خالي مي كند.خواهشا راهنمايي كنيد.باتشكر

  14. پرايد من چرخ هاي عقب سمت راننده از لحاظ ترمز گيري از سمت شاگرد بهتر عمل ميكنه ، لنت تومز ، لوازم پمپ چرخ ، روغن ترمز و كاسه ها عوض شده ، هوا گيري هم شده ولي باز زماني كه ترمز ميگيرم ماشين به سمت راننده ميخوابه ، كمك ها هم تست كردم همشون بالاي ٧٠٪ ضربه ميگيرن و تفاوت زيادي با هم ندارن ، موندم الان كجاشو درست كنم كه اين مشكلم حل بشه

    1. احتمال داره مسیر روغن چرخ عقب سمت شاگرد (که در ترمزگیری ضعیف تر هست) به شکلی مسدود شده باشد

  15. بچه ها سلام خسته نباشین همگی من ی پراید 141 فول سفارشی خریدم از روز اول ترمزش درست کار نمیکرد منم متوجه نمیشدم چون نمیشد ترمز پراید را با ماشینهای دیگر مقایسه کرد اخیرا پشت 111 و131 نشستم ترمزش واقعا عالیه تا اشاره میکنم ترمز میکنه اصلا نمیشکه و صدا نمیده سریع می ایسته رفتم مکانیکی اولش گفت مشکلی نیست ولی بعد گفتن برای پمپش هست حالا 141 سنگین هست احتمال داره بخاطر همین باشه و ترمز مشکلی نداشته باشه یا نه واقعا از پمپ هست برم عوضش کنم با تشک از همگی

  16. سلام هادی هست زمان فشار دادن پدال ترمز ی صدای فس فس شنیده میشه امکان داره دیافراگم بوستر آسیب دیده باشه (خودرو پراید )با تشکر از سایت خوبتون

  17. سلام
    وقتی ترمز میگیرم ی صدای تق از لاستیک جلو سمت راننده میاد و وقتی چندبار پشت سرهم میزنم همونجور صدای تق تق میده
    لنت تازه عوض شده و لنت داره
    در ضمن یک صدای لقی از همان چرخ شنیده میشود مثل وقتی که پیچ چرخ ها شل شده باشه ولی کاملا سفتن.صدای لقی با ناهموار بودن سطح زمین ارتباط مستقیم دارد.
    بعضی مواقع هم ترمز خیلی پایین میگیره.
    پرشیا مدل 86 یا 87 است.
    خواهشا کمک کنید و احتمالات و چاره ی آنها را بگید.
    با تشکر فراوان.

    1. صدا احتمالا از نصب بد لنت ها ناشی می شود که لنت ها در جای خود بازی میکنند و لقی دارند….پایین گرفتن ترمز می تواند علت های مختلفی شامل کمبود روغن ترمز ، افت کیفیت روغن ترمز، بروز عیب در بوستر و ….داشته باشد، در اولین اقدام بهتر است شرایط روغن ترمز را بسنجید و در صورت امکان آن را تعویض نمایید.

      1. خیلی ممنون از پاسختون
        ممکنه از لق بودن لنت ها نباشه چون قبل از تعویض لنت ها هم صدا میداد.
        اگه از لنت ها نباشه ممکنه از چی باشه؟؟؟

        1. در این صورت ممکنه خود معجموعه کالپیر ترمز به هر دلیلی نمیتونه لنت ها رو سر جای خودش نگه داره یا مشکل از جلوبندی و …هست، باید هر احتمالی رو بررسی کنید

  18. دوست عزيز سلام. من سمند ال ايكس مدل ١٣٩٠ دارم. هفته گذشته سر پيچ ترمز كردم نگرفت و ماشين بدون اختيار من، به سمت چپ و راست ميرفت خدا رحم كرد از پشت و جلو ماشيني نمي آمد. ولي براي تست چند بار ديگر سر پيچ ترمز كردم اين حالت تكرار نشد. ميترسم ترمز را دست مكانيك بدهم مشكل را متوجه نشود و تغييري در ترمز بدهد بدتر بشود.خواهشمندم راهنمايي بفرماييد. ممنون ميشود اگر پاسخ را ايميل كنيد

  19. سلام
    به تازگی ریو خریدم فقط در هنگام بارندگی ترمز که میگیرم صدای تق تق و چند پله ای از ABS ترمز و چرخ شنیده میشود جهت رفع مشکل لطفا راهنمایی کنید

  20. سلام این ترکیبی که شما گفتید چیه میشه بیشتر توضیح بدین ویا نمونه معرفی کنی برای صدای ترمز

  21. سلام من یه پارس 94 دارم .. اقا این ترمزش خییلی بده . بعضی وقتا تو سرعت 20 کیلومترم 5تا 6 ثانیه طول میکشه تا واسه . با یه نیش ترمز اون ضربهای ای بی اسش شرومیشه .. یه پارس 83 هم داریم ای بی اس نیس ولی ده برابر این ترمزش بهتره .. چیکارش کنم

    1. ببری جلو کارخونش آتیش بزنی !! دیگه اگه اینکارو نخواستی باید کل سیستم ترمزشو باز کنی یه سیستم دست دو غیر چینی بذاری

  22. سلام
    من 206 صندوقدار مدل 93با ترمز abs دارم . موقع ترمز گرفتن چرخ جلو قفل میکنه و ماشین کشیده میشه . پیش تعمیرکار هم بردم همه چیزو چک کرده اما بازم همین مشکل رو داره . میشه راهنمایی کنید

    1. ماشينتون گارانتي داره در اولين فرصت به نمايندگي مراجعه كنيد. تعميركارهاي آزاد زياد از اين وسايل الكترونيكي سر در نميارن.

  23. با سلام.
    ال۹۰مدل۹۰دارم.اکثراوقات پدال ترمز ماشین پایینه،هرچندا که پدال بزنم بالا نمیاد،بخاطرهمین روزهای بارونی سریع سر میخوره،بعضی اوقات هم پدال ترمز خودبخود میاد بالا وزیر پام احساس سفتی میکنم وترمز بسیار قوی عمل میکنه .لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  24. سلام,من به تازگی یه زانتیا مدل ۸۵خریدم,قبلش پارس ای ال ایکس داشتم ترمزش عالی بود,الان حس میکنم پدال ترمز سفته و پدال همسطح با پدال گاز قرار میگیره که بنظرم طبیعی نیست,همه لوازم ترمز ازجمله پمپ زیرپا رو هم عوض کردم درست نشد,کلا ترمزش زده تو ذوقم. تعمیرکارایی که بردم همشون میگن طبیعیه و زانتیا اینجوریه. دوستانی که تجربه دارن لطفا کمک کنن

    1. جناب بهرام ترمز زانتیا از نقاط قوت این ماشین است وقتی ماشینهای دیگر با بوستر نهایت 20اتمسفر فشار ایجاد میکنند پمپ هیدرولیک زانتیا که پمپ ترمز هم هست و نقش بوستر را ایفا میکند 150اتمسفر فشار ایجاد میکند و در یک ترمز سالم فقط به وزن پنجه پا نیاز هست تا ماشین را با سرعت 180 کیلومتر جمع کند .حتما پیشنهاد میکنم روغن هیدرولیک زانتیا را هر 3سال یکبار تعویض کنید به 2دلیل 1- پس از مدتی که عرض کردم روغن هیدرولیک زانتیا در مجاورت هوا شروع به اسیدی شدن میکند و چنانچه تعویض نگردد موجب خراب شدن اورینگهای سیستم میشود و روغن ریزی زانتیا از همین موضوع است اگر هر3سال و بیشینه 4سال روغن هیدرولیک مناسب بریزید تا سالها هیچگونه ایراد و روغن ریزی پیش نخواهد آمد 2-با تعویض روغن و پاک کردن و شستشوی فیلتر داخل مخزن روغن انتقال روغن به سادگی انجام میگیرد و به احتمال فراوان ترمز شما کارکردش مناسب خواهد شد.
      در پایان از لنت ترمز مناسب که قیمت مناسبی هم دارند استفاده کنید و مورد دیگر که خیلی تاثیر خواهد گذاشت تنظیم ارتفاع نرمال زانتیا هست که هم روی نرمی و تعادل سیستم تعلیق اثر فوق العاده ای میگذارد و هم روی ترمز .
      در حالتی که اهرم تنظیم ارتفاع در وسط قرار دارد ارتفاع از زمین تا زیر گلگیر جلو باید 67 تا 68 سانتیمتر باشد و ارتفاع از زمین تا زیر گلگیر عقب 63 سانتیمتر باید باشد .یک استاد کار وارد ظرف 2دقیقه این ارتفاع را برای شما تنظیم خواهد کرد.امیدوارم مشکل برطرف شود و از قابلیتهای فوقالعاده زانتیا لذت ببرید.

  25. این مورد آقای بهرامو ما هم داریم بازی پدال ترمز نهایت 2 سانته اولش اینجوری نبود الان ترمز ماشینم بعضی موقع ها دیر میگیره میخوام ببینم مدلش اینجوریه یا این ایراد واسه همه زانتیاها بعد یه مدت پیش میاد ؟ راهش چیه؟

  26. آقا کاوه عزیز سپاسگذارم از راهنماییتون.اگر امکان داره آدرس جاییکه اینکارو برام انجام بده محبت بفرمایید.
    بازم از بذل توجه و وقتتون سپاس

    1. جناب بهرام عزیز متاسفانه تهران نیستم ولی چند تا تعمیرگاه در نیازمندیهای همشهری تبلیغ میکنند ویه تعمیرگاه به نام کلینیک زانتیا خیابون فاطمی هست و چند وقت پیش خواهر زاده ام بخاطر ریپ زدن ماشینش چند جا گشته بود که نهایتا یکی از تعمیرگاهها که پیرمردی هم بوده مشکل رو پیدا کرده بود بخاطر آب داخل باک .من حتما آدرسها رو میپرسم خدمتتون عرض میکنم .به هر حال تا عادت کنید و تعمیرکار معتمدی پیدا کنید یک کمی زمان میبره ولی بعد از اینکه با گوشه و کنار زانتیا آشنا شدید خواهید دید که یک سیستم پیشرفته بصورت خیلی ساده و بی دردسر کار میکند. اون تنظیم ارتفاع در حالت نرمال بسیار بسیار مهم و تاثیر گذار هست هم روی سیستم تعلیق و هم ترمز.

    2. یک مورد هم فراموش کردم سطح روغن هیدرولیک را هم حتما چک کنید و برای این کار اهرم تنظیم ارتفاع را در بالاترین حد خودش قرار دهید بعد از اینکه به بالاترین ارتفاع رسید یه دیسک قرمز داخل استکانی بالای محفظه روغن هست باید بین 2تا خط نشانه باشد و اگر پائینتر بود روغن کم است و باید سرریز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا