اسلایدردانش خودرویی

مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن ها

وجيد مهدوي: ترمز یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم ها در هر وسیله نقلیه ای است و نیازمند  نگهداری درست و سرویس به موقع و رفع مشکلات آن در سریع ترین زمان ممکن است.زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.

SANYO DIGITAL CAMERA

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز :

این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ،وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ، متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری ، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم ، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.

چوب شدن پدال ترمز :

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای  بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.

کم بودن سطح روغن ترمز در مخزن :

در وهله اول این حالت می تواند به دلیل کم شدن گوشت لنت ترمز باشد که با کم شدنش به دلیل فشار روغن در پشت آن سطح روغن درون مخرن پایینتر می آید.بهتر است اول مقدار لنت ها چک شود.در صورتی که لنت ها گوشت کافی داشتند  احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون های ترمز روی دیسک ، لوله ها و شلنگ های ارتباطی و سیلندراصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود.در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید.کم بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می شود.این چراغ دستور خود را از سنسور کنترل کننده سطح روغن در مخزن می گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمز ها :

 شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری ، به معنای آن است که لنت های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به هم برخورد می کنند.بهتر است هر چه سریعتر به تعویض لنت ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمز گیری طولانی تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده ، روی سطح دیسک خراش ایجاد می کند که باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد.و دیسک معیوب باید تراشکاری(در صورت صلاح دید مکانیک) و یا تعویض شود.

پایین بودن پدال ترمز :

در خودرو هایی که دارای سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب هستند ، اگر کفشک های ترمز داخل درام زنگ زده باشد و یا به صورت نا منظم سایش داشته باشند ، باعث این نقیضه گشته و ترمز در نقطه ای پایینتر از حالت معمول فعال می شود.تنظیم کفشک ها به صورت موقتی می تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل ، بهتر است کفشک ها تمیز و یا تعویض شوند.البته دلیل دومی هم می تواند داشته باشد و آن وجود نشتی در سیستم ترمز است که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری :

صدای سوت در زمان ترمز گیری می تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می تواند ناشی از لرزش بین لنت های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون ها و یا تماس بین لنت ها با خود دیسک باشد.لنت های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی ها (NOA) و سرامیکی ها صدای بیشتری تولید می کنند.البته معمولا با تعویض لنت های قدیمی با جدید مشکل حل می شود.لنت های سرامیکی کم صداترین لنت ها در بین انواع لنت های ترمز هستند.در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می شود. می توان با نصب لایه های صداگیر در پشت لنت ها ،مالیدن مقداری گریس مخصوص ترمز و اسپری کردن ترکیب کلوئیدی خاصی که مخصوص صداگیری ترمز است به روی دیسک ها ، این صدا را کاهش داد یا از بین برد.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری :

 اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود ، نشان دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ ها منتقل نمی شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ ها عملکرد درستی ندارد.در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قوی تری دارد منحرف می شود.این مشکل می تواند ناشی از چرب بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز و یا گریس و … بر روی آن ، معیوب بودن و چسبنده بودن گیره نگه دارنده پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد.ضمنا اگر از لنت هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت بودن جنس گوشت لنت و توان ترمز گیری متفاوت هر کدام از لنت ها نیز این مشکل بروز می کند.پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز :

اگر لنت ها فرسوده باشند یا در خودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه ای کفشک ها تنظیم نباشند و همینطور در سیستم حباب هوا وجود داشته باشد این حالت رخ می دهد.وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز پدال باید کورس بیشتری طی کند در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد افزایش می یابد و می تواند منجر به حادثه شود.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز :

اگر لنت ها به صورت دائمی مقداری با دیسک ها درگیر باشند باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود.اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا در نوع کاسه ای فنرکفشک ها شکسته باشند ، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و درام نزدیک شده و با آن درگیر می شود.

لرزش فرمان و اتاق هنگام ترمز گیری :

این مشکل زمانی رخ می دهد که دیسک های ترمز تاب بردارند و دیگر سطح آن ها صاف نباشد.از علل تاب برداشتن دیسک ها می توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها و همچنین غیر یک نواخت بودن سایش در سطح آن ها اشاره کرد.منظور از سرد و گرم شدن دیسک ها این است که به عنوان مثال به دلیل  ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح دیسک ها پاشیده شود که باعث تاب برداشتن سطح دیسک می شود.همچنین گرم شدن بیش از حد دیسک ها بر اثر ترمز های پیاپی باعث تاب برداشتن دیسک می شود.می توان در صورت صلاحدید مکانیک دیسک ها را تا حد مشخصی تراش کاری کرد و یا در صورت لزوم دیسک ها تعویض شوند.

326 دیدگاه

  1. با عرض سلام
    بنده یک خودروی کمری مدل 2014 دارم که حدود 26000تا راه رفته و من این ماشینو تازه کرفتم
    وقتی توی اوتوبان مخصوصا سر پایینی ترمز کنم تو سرعتهای بالا 140 به بالا خودرو شروع به لرزیدن زیاد میکند و تمام اتاق میکرزد و این حالت تا سرد شدن دیسکها باقی میماند حتی تو سرعتهای پایین اتاق و ترمز میلرزد وقتی دیسکها داغ هست و وقتی دیسکها سرده و زیاد ترمز نکردم تو اتوبان با سرعت معمولی 100 تا هستم ترمز عالی میگیرد وقتی دیسکها سرده
    لنتها و دیسکها رو میکانیک بردم تراشکاری ولی این مشکل همچنان باقی هست

    ممنون میشم اگر کسی اطلاعی دارد منو راهنماییی کنه

    1. سلام من تورباط کریم تراش درجای دیسک ترمز انجام میدم روی خودرو تراش میدم ومیتونم مشکلتونوحتماحل کنم ۰۹۳۸۶۲۴۱۷۵۴

  2. سلام من بهنگام ترمز گیری شدید با صدای تلق تلوق مواجه میشم و تقریبا پدال ترمز زیر پا به مقداری ضربه وارد میکنه خودرو abs هست و دیسکی چه مشکلی داره؟
    و چه کار میشه براش انجام داد؟
    لطفا توضیح بدید

    1. ماشین ام جی است یا کیا ؟؟!
      چینی آشغاله یا کره ای اصیل ؟؟
      فیکه یا اصل اصل ؟؟؟
      ترمزش 11 در یک است یا معمولی ؟؟

        1. نه عزيزم abs همينه.تو ترمز هاي شديد حتي رو آسفالت فعال ميشه و صداي تق تق مياد و ضرباتش رو هم با پدال ترمز منتقل ميكنه به پات همين و بس.حالا چرا اينقد ترمزهاي خفن ميگيري؟؟!!!

    2. با عرض سلام.دوست من این مشکل شما در خودروهای داخلی عیب محسوب نمیشود و ABSمحصولات داخلی به این گونه عمل میکند

    3. در سیستم absاگر ناگهان ترمز کنید این سیستم فعال میشود و اتوماتیک پشت هم ترمز و رها میکند.که باعث صدای تلق تلق و لرزش زیر پا میشود که اگر اینگونه باشد عادی است.

  3. جناب سپهر خودرو تقریبا نو هست 9 ماه کارکرده و فکر نمیکنم مشکل جلوبندی داشته باشد با درنظر گرفتن اینکه من بسیار دست اندازها را و سرعت گیرها و پستی و بلندی رعایت میکنم احساس نمیکنید abs خراب شده؟؟

      1. سلام ببخشید یک مشکل داشتم ماشینم کاویان 119مدل 89برج12مشکل ترمز داره یک بار ترمز بگیری آمپر باد نصف میشه بعد زود باد نمیشه اگه دو بار پشت سر هم ترمز کنی باد تموم میشه دیگر ماشین ترمز نمیگیره مشکل آن چیست

  4. واقعا حیرت انگیزه رفتار کاربران گرامی من سوال کردم یعنی نمیشه با خیال راحت از مشکلات گفت؟
    و کسی که نقصی داره سیستم خودور باید پنهان کنه؟ خوبه که در طیف 70 تا 90 سراتو بالاترین امتیاز آورده و خوب موردی هم مشکل ممکنه وجود داشته باشه
    بهر حال من که با شما از در دوستی وارد شدم و قصدم یادگیری نکاتی هست که اطلاع ندارم زمانی کاوه و برخی کاربران بارعلمی زیادی داشتند ولی الان دیگه نمی آن سر بزنن اما خب نریمان و ایرون من هستن که اطلاعات فنی قوی دارن باینکه نریمان اکثرا با بنده مخالف هست اما من ازش خیلی چیزها آموختم بهر حال الان مشکل ترمز هست که فردا به نمایندگی میرم البته میکفت که ذات ABS همینه و ضربه میزنه!!!

    1. بله عزیز این مشکل شما به خاطر سیستم abs هست و ربطی به جلوبندی نداره .

      وقتی شما محکم روی ترمز بزنی و ماشین در حال سرخوردن باشه زیر پای شما پله پله میشه که جلوی سرخوردن ماشین رو میگیره. که البته تو این حالت عملا ترمز هم نمیگیره و خیلی ضعیف میگیره.

      اگه لاستیک های ماشین صاف باشه و یا جاده خیس و لغزنده یا یخ زده باشه ، این حالت بیشتر خودش رو نشون میده.

      نکته ی اولی که باید بهش توجه کنید اینکه یکدفعه روی ترمز نزنید و قسمت اول ترمز رو اروم بزنید که این حالت پیش نیاد.
      نکته ی دوم اینکه وقتی این حالت پیش اومد عملا ترمز گیری خیلی ضعیفه . پس پا رو از روی ترمز بر میدارید و دوباره اقدام به ترمز گیری میکنید.

      من تا الان فکر میکردم این مشکل abs ماشین های ایرانی هست. فکر نمیکردم سراتو هم همچین مشکلی داشته باشه. سراتو شما مونتاژ سایپا هست یا نسخه وارداتی ؟

      1. آقا دانیال به هیچ عنوان نباید پاتونو از روی ترمز بردارید. درضمن وقتی این حالت پیش میاد ترمز ضعیفه؟ عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        آقا دانیال لطفا اطلاعات غلط به ملت ندین دوست عزیز ممکنه همین اطلاعات غلط باعث تصادف بشه
        این لرزش و صدا نه تنها باعث ضعیف شدن عملکرد ترمز نیست بلکه دقیقا همون چیزیه که باعث ایستادن خودرو در کمترین زمان و کمترین مسافت ممکنه میشه .
        بازهم تاکید میکنم به هیچ عنوان نیازی نیست پاتونو از روی ترمز بردارید یا اینکه در تخیل خودتون فکر کنید این لرزش باعث ضعف عملکرد ترمز میشه

        1. جناب ironman عزیز.

          شما خودتون ماشین ایرانی دارید ؟ این مورد رو تست کردید ؟

          ببینید این مشکل احتمالا فقط در abs های ایرانی هست و مشکل اصلی اینجاست که abs تو سرعت های بسیار پایین وارد مدار میشه در حالیکه نباید اینجوری باشه. (اون 5 خط اول صحبت های جناب ممل کاملا تایید میشه و تو اون مواقع خیلی چنین مشکلی پیش میاد )

          این اطلاعاتی که من گفتم برحسب تجربه خودم و تجربه چند نفر دیگه و تست چندین باره این مشکل بوده. و نه قصد دارم اطلاعات غلطی به دیگران بدم و نه اینکه تو تخیل خودم فکر خاصی میکنم. و زمانی که ترمز زیر پا پله پله میشه نسبت به موقعی که اینجوری نمیشه ، ترمز خیلی خیلی خیلی ضعیفتر هست .

          افراد دیگه هم لطفا قبل از اینکه بخوان تو شرایط مختلف اینکار رو انجام بدن، تو فضای ازاد و خیابون خلوت این موارد گفته شده رو تست کنند.

          البته من بعد از این مشکلات با تعویض لاستیک های چینی و خرید لاستیک هانکوک این مشکل خیلی خیلی کمتر برام پیش اومده خدا رو شکر.

          1. دوست عزیز ABS تو سرعتهای بالا وارد مدار میشه رو از کجا آوردی؟ ABS همیشه فعاله
            هرکی این حرفو بزنه یعنی هیچی از سیستم ABS و مکانیزمش نمیدونه. توضیحش توی کامنت طولانی میشه پیشنهاد میکنم لینک زیرو مطالعه کنید تا یه تجسم کلی از سیستم داشته باشید بعد سراغ منابع خارجی برین تا دقیقا با جزئیات کامل در موردش بخونید
            http://www.skydoc.ir/1490/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2.html
            ABS خارجی و ایرانی نداریم عملکردشون یکیه و اینکه چرا توی ماشین های ایرانی این اتفاق میفته به خاطر جنس لاستیکه . توضیحش اینجا یکم طولانی میشه ولی در کل سیستم ABS با نیروی اصطکاک بین چرخ و جاده خودشو تنظیم میکنه و جنس لاستیکها هم توی این نیرو موثره
            من کرولا و کمری و مزدا و بی ام و 206 اس دی و سمند و زانتیا داشتم همشون عملکردشون مثل هم بود منتها چون فاکتورهایی مثل جنس و عرض لاستیک و میزان خوردگی لاستیک و وزن خودرو و تقسیم وزن خودرو و خشک یا خیس بودن آسفالت و دمای هوا دمای لاستیک و … در نیروی اصطکاک بین چرخ و جاده موثر هستند پس عملکردها ممکنه در شرایط مختلف و خودروهای مختلف کمی متفاوت باشه ولی همیشه عملکرد ABS یکیه

      2. دوست گرامی سایپا هست اما کل قطعات اصلی و قطعه فیک نداره هنوز اما این مشکل ترمز بدجور رو اعصابه درحالیکه وقتی به نرمی ترمز گیری میشه کاملا می اییسته و مشکلی نیست و هیچ صدایی شنیده نمیشه ولی کافیه سریع پا رو روی پدال فشار بدم این اتفاق می افته

        1. دقیقا همین مدلی هست جناب سان مارتین عزیز.

          اول ترمزگیری رو اگه اروم انجام بدید اینجوری نمیشه. ولی محکم بزنید این مشکل رخ میده.

          من با توجه به اینکه ندیدم کسی که ماشین خارجی داشته باشه این مشکل رو اعلام کنه این حرف رو زدم و اطلاعات کافی ندارم.

          درباره لاستیک هم بالا عرض کردم. من با تعویض لاستیک چینی و خرید لاستیک هانکوک تقریبا این مشکل خیلی خیلی کمتر برام رخ داده. (این مشکل بوده ولی کمتر)

          بازم میگم دوستان دیگه که این مطالب رو میخونن. قبلش در جایی که خلوت هست و ماشینی نیست این موارد رو تست کنن که ان شاالله هیچوقت مشکلی برای کسی رخ نده .

    2. ABS به ذات! ضربه نمیزنه برادر. اگر سالم باشه در حالت عادی اصلا وارد مدار نمیشه. ولی تجربه شخصی من اینه که در بعضی حالت ها بدون اینکه ترمز شدیدی هم بگیرید فعال میشه. اول اینکه زمین یک مقدار خیس باشه ( حتی در حدی که لیز نخورید) دوم اینکه روی اسفالت خاک و یا اشغال ریخته شده باشه ( باز هم اگر لیز نخورید و حتی شدید ترمز نکنید) سوم وقتی به این سرعت گیرهای لعنتی ناگهانی میرسید و با وجود اینکه سرعت بالایی ندارید ترمز تقریبا ناگهانی میکنید چهارم در ترافیک های شدید که راه یک دفعه باز میشه و شما گاز مبارک رو تخته فرموده مجددا زرتی ترمز میکنید.( البته در کلیه حالت ها صدای خرخر از ترمزها و لرزش پدال ترمز زیر پا.)
      اگر مثلا 120 تا دارید میرید و به منظور کم کردن سرعت نیش ترمز میکنید و خرخر نمیشنوید ولی پدال زیر پاتون بازی میکنه احتمال زیادی داره دیسک تاب برداشته باشه. ربطی به کهنگی و نویی هم نداره معمولا وقتی دیسک داغ شده و وارد اب میشید دیسک تاب برمیداره.
      اگر ماشین کره ای یا ژاپنی هستش و مشخص شد دیسک تاب داره به هیچ قیمتی دیسک رو عوض نکنید. بدید تراشکار ماهر و اشنا یک پالس از روی دیسک برداره یه پولیش هم بکنه عین روز اول براتون کار میکنه.
      اگر نه در حالت بسیار معمولی هم مشکل دارید حتما به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

      1. جناب سان مارتین لطفا بگین ترمز شدید با چه سرعتی؟ روی آسفالت معمولی یا خیس؟ اگر کمی شن و خاک هم روی آسفالت ریخته باشه عملکرد سیستم ABS با آسفالت خشک فرق میکنه
        اگر مثلا با سرعت صد به بالا روی آسفالت معمولی به یکباره ترمز بزنید ممکنه ترمز زیر پاتون بلرزه و به قول معروف دل دل کنه و صدای پر و خالی شدن پمپ و ضربه زدن لنتها به دیسک شنیده بشه این صدا و دل دل کردن کاملا عادی هست و ایرادی محسوب نمیشه
        اگر مثلا با سرعت 60 همین صداها و لرزشها رو در ترمز یکباره بر روی جاده یخزده یا آسفالت خیس داشته باشید باز هم عادیه و نشونه هیچ ایرادی نیست بلکه نشونه سلامت کامل سیستم ترمز ماشین شماست.
        مکانیزم ABS اینه که جلوی قفل شدن چرخها و لیز خوردن رو بگیره و چون اصطحاک روی سطح خیس یا جاده یخزده کمتره پس مجبور میشه در لحظاتی که چرخها یا یک چرخ داره لیز میخوره ترمز رو در حد چند صدم ثانیه آزاد کنه و بعد دوباره با فشار بالا پمپ رو پر کنه که باعث ضربه زدن مکرر به لنتها میشه و این صدا نه تنها نشون دهنده خرابی نیست بلکه نشون دهنده سلامت سیستم ترمز شماست.
        اینکه چرا این صدا بیشتر از جلو شنیده میشه به خاطر اینه که در حالت عادی بیشتر وزن خودرو روی چرخهای جلو هست و فشار بیشتری به سیستم ترمز چرخهای جلو وارد میشه
        به هرحال من حدس میزنم سیستم ترمز شما کاملا سالمه

        1. درضمن یادم رفت بپرسم مارک لاستیکتون چیه؟ و چند درصدش استفاده شده؟ جنس لاستیکها در اصطکاک بین جاده و چرخ تاثیر داره پس روی عملکرد سیستم ABS تاثیر میذاره. مثلا لاستیک بارز خشکه و در سرعتهای پایین حالت دل دل و صدا پیش میاد برعکس میشلن و گود ییر نرمتر هستن و اصطکاک بیشتری رو ایجاد میکنن و دیگه در سرعتهای پایین این داستان رو ندارید و….

  5. با تشکر از توضیحات کامل و فنی شما متاسفانه لاستیک ها از نوع فیک و دستورزی شده شرکت سایه بان هست یعنی یزد تایر مدل اورانوس که اتفاقا به هیچ وجه قابل بالانس هم نیست که با هزینه 50 هزار تومان تا بحال موفق به بالاتس نشدم و خب لاستیک کومهو کره ای هم که مشاله خون ناحق هست و کلیه دارندگان خودرو بمحض خرید خودرو اقدام به تعویض میکنند که فعلا از توان مالی من خارج ! خودرو هنوز داخل آب نرفته و در موقع داغ بودن دیسک های جلو به کارواش نرفتم حتی زمانیکه که کارواش رفتم بدلیل ازدحام جمعیت 45 دقیقه تا یکساعت طول کشیده تا نوبت من بشه که دراین مدت چرخ ها و لنت ها و دیسک ها خنک شده و فکر نمیکنم تاب برداشته باشن در مورد ترمز گیری در سرعت حتی 20 کیلومتر هم ABC وارد مدار میشه که بنظرم من عجیبه

    1. ABS همیشه و با هر سرعتی توی مداره. منتها زمانی که به هر دلیلی نیروی اصطکاک کم بشه و چرخ لیز بخوره سیستم اینو حس میکنه و فرکانس و دامنه تناوب سیستم رو تغییر میده و اینه که زیر پا حس میشه و صدا میده و شما فکر میکنید فعال شده در صورتی که در شرایط عادی دامنه کمه و فرکانس بالاست و گرفتن و ول کردنش زیر پا حس نمیشه.
      با سرعت 20؟
      سرعت 20 که خیلی کمه! چراغ ABS هم روشن میشه؟ چند درصد لاستیکهای جلو استفاده شده؟
      مهره اتصال چرخها رو چک گنید یه موقع شل نبسته باشن چون این مشکل یه بار برای خودم پیش اومده بود
      سنسور ABS چرخهای جلو و عقب رو هم چک کنید آشغالی روغنی قیر و گریس … عملکردشو مختل نکرده باشه
      اگر سنسورها تمیزه و لاستیکها استاندارد هستن و صاف هم نیستن کار دیگه ای از دستتون برنمیاد . باید ببرید اول جلوبندساز ماشینو چک کنه اگر جلوبندی مشکلی نداشت باید برید پیش یه مکانیک ماهر که متخصص ترمز باشه.
      امیدوارم مشکلتون حل بشه

    2. درضمن دیسکهای ترمز به این راحتی ها تاب برنمیدارن . با گرم شدن و کارواش رفتن و اینطور چیزها دیسک تاب برنمیداره دوست عزیز خیالتون راحت باشه دیسکهاتون سالمه

    3. سیمکشی سنسورهای چرخ رو هم چک کنید البته اگر سیم سنسورها قطع بشه چراغ ABS روشن میشه ولی بهتره قبل از بردن به تعمیرگاه فرمون رو کاملا به طرف چپ و راست بچرخونید و سنسورها و سیمهاشونو چک کنید هم از نظر تمیزی هم از نظر قطعی سیم
      مقاله زیر یه اطلاعات کلی در مورد مکانیزم ABS هست اگر علاقه مند هستید مطالعه بفرمایید
      http://www.gerdavari.com/tormoz-abs.aspx

      1. سلام دوستان
        سمند سورن سال ۹۵دارم الان شش هزار کارکرده چندروز پیش با سرعت کم چهل تا فشار به پدال میدم انگار زیر پام تق تق میکنه یا بهتربگم انگار به آهن ساییده میشه موقه ترمز بردم چرخ جلو بازکردم لنت جلو شیشه ای بود .صاف .لنت های جاو رو خریدم ایرانی میگفت جنسش خوبه شصدوپنج تومن .بعد از تعویض بازم به همون شکله یعنی چه سرعت بالا باشه چه پایین به نرمی ترمز بگیری تقریبا خوبه قابل قوله ولی اگه یه مقدار تندتر ترمز بزنم ترمز زیر پام انگار به آهن ساییده میشه قرقرمیکنه .وترمز ضعیف ترمیشه .خوب نمیشه گفت که هیچ وقت احتیاج به ترمز ناگهانی تند نمیشم که با این وضعیت مشکه به یکی دونفر نشون دادم که اونا م هیچی .اگه کسی اطلاعی یا همچین تجربه ای داره لطفا راهنمایی کنید ..باتشکر

  6. مرسی والا امروز تست کردم درصورت ترمز شدید اما حتی با سرعت کم حالت ارتعاشی ایجاد میشه والا درسایر موارد مشکلی نیست و طبیعی هست البته اعلام کردند برخی کاربران که این وضعیت برای خودروهای abs طبیعی هست

  7. عزیزان.چرا فکر میکنی تق تق پدال مال سلامت ای بی اسه؟؟؟من مزدا3دارم.البته از سال 86.چند سال اول تق تق نمیکرد.تو بارون.برف.یخ.و جاده خشک.فرقی نداشت.تازه تو جاده لغزنده ترمز نرمتر میشد.ماشین دیرتر توقف میکرد.اما تق تق نمیکرد.تق تق پدال نقص محسوب میشه و چون همه ماشینها اکثرا نقص دارن.و رفعش نیاز به تخصصی داره که در واقع تو وجود مکانیکهای عزیز پیدا نمیشه.همه میگن.طبیعیه.حالا برین امتحان کنید طبیعیه یا نه.سوار یه ماشین اصیل حداقل ژاپنی یا آمریکایی یا آلمانی بشین.که ماشین صفر یا تمیز باشه.بعد محکم ترمز بزنید.تق تق مشاهده نمیکنید.در کل سیستم ترمز مزدا مشکل داره.چون به سمت چپ میکشه.اما رفع این معایب.اول برمیگرده به جنس لنت.بعدش خود سیستم و مدار ای بی اس که بنده حقیر دنبالش نکردم که رفع عیبش کنم.اما واقعا وقتی تق تق میکنه و ماشین متوقف نمیشه وحشتناکه.حتی یه بار مجبور به کشیدن ترمز و چرخش دورانی ماشین برای متوقف کردنش شدم.کلا این عیب تو کامیونها اصلا مشخص نیست.و بدانید که عیب و نقص فنی محسوب میشه.ای بی ای تو همه حالت فعاله.اینطور نیست که فکر کنی وقتی تق تق کرد فعال شد.کلا انقدر ماشین خوب سوار نشدیم.فکر میکنیم دیگه وقتی برند خارجیه باید هیچ نقصی نباشه.هیچ ماشینی بدون نقص نیست.فقط درصد نقصشان کمتره.اونی که سراتو داره.آیا میدونی قیمت ماشینت تو همین اهواز با پلاک اروندی چنده؟کامرو موتور 6200هفتاد میلیونه.یه سرج تو دیوار بکن.ده تاشو گذاشتن واسه فروش با ترمز برمبو که فقط لنتش یک میلیونه.صفرش 100میلیونه.حالا فکرشو بکن تو دبی چند وارد شده.سراتو هم تو نرخ پرایده.خلاصه بگم بهتون.ترمزها ایراد دارن.باید سرویس بشن.اونم توسط استاد کار ماهر.نه بچه مکانیکهایی که تو نمایندگیها بیشتر رخنه کردن و صاحب ماشینرو به خاک سیاه مینشونن.

    1. دوست عزیز با این حرف که تق تق ترمز ای بی اس یه امر طبیعی نیست ، موافقم. ولی شما اگه ماشینهای مختلف تولید داخل رو با هم مقایسه کنی میبینی که این میزان تق تق در هر کدوم با دیگری متفاوته. مثلا تو سمند از همه بیشتره، و تو تندر 90 از همه کمتر(موقع ترمزگیری خیلی خوب عمل میکنه)، تو 206 هم خیلی کمه. ولی به نظر بنده قابل رفع نیست و کلا تولیدات داخل کمابیش این مشکل رو دارن.

  8. من تیپ 2 مدل 85 دارم. وقتی ترمز میگیرم حس میکنم ترمز خالی یعنی 60 70 درصد پدال خالی میره و بعد از اون شروع میشه به گرفتن میشه بگید از چیه. ضمنا تا حالا روغن ترمز عوض نکردم.

      1. سلام درضمن لاستیک خودرو تعویض نکردم همونی که روش بوده سالمه کلا ۶ماه کارکرده و ای بی اس چهار دیسکه
        تشکر از راهنمایتون

  9. با سلام.من 20 روزه که پارس گرفتم.اما از همان اول بعضی وقتها موقع رانندگی چراغ abs روشن میشه و بعد از مدت کوتاه خودش خاموش میشه.لطف میکنید راهنماییم کنین

  10. آقای ironman عزیز نظرات علمی شما بسیار حائز اهمیت و کاربردی بودن و از این همه لطف شما به جهت راهنمایی ما ، سپاسگذارم . اما اسفند 94 که البته برف بسیار اندکی روی زمین بود تصادف کردم و به سه خودرو دیگر نیز آسیب رسید بیمه 6 میلیون تومان خسارت برای بقیه تعیین کرد و من نیز 1/5 میلیون . البته هنوز مشکلات ماشین بطور کامل رفع نشده . و این همه بدلیل عملکرد بد سیستم ترمز بود با اندک بارش برف حتی بدون آنکه قبلا اقدام به ترمز کرده ولنتها داغ شده باشند و در پستی و بلندیها ترمز تق تق میکنه و عمل نمی کنه و در ترمزهای ناگهانی ( در ترافیک ) سیستم سفت شده و ترمز عمل نمیکنه و برای جلوگیری از برخورد به ماشین جلوی مجبور به انحراف به طرفین میشم . مکانیکهای محترم نیز پاسخ یا عملکرد مناسبی در مقابل آن ندارند . ( پژو 405 )

  11. سلام وقتتون بخیر
    من یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۶ دارم ترمزهاش ضعیفه یعنی پرایدهایه قدیمی بهتر از این ترمز میگیرن.
    لوازم عقب نو هستش.
    دیسک جلو با لنتهایه جلو رو دو روزه عوض کردم بوستر هم میگن سالمه.
    نشتی هم نداره پیستونهایه جلو هم کار میکنه. ولی جیغ ترمز در نمیاد کلا مگه اینکه پدالو تا حد شکستن فشار بدم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. متاسفانه ایراد ترمز در پژو و سمند ها فراگیر و پیچیده هست اما این شرایطی که شما فرمودید احتمالا سیلندر اصلی ترمز درست عمل نمی کند و یا روغن ترمز قدیمی شده و نیاز به تعویض دارد.

  12. سلام خسته نباشید ی پراید 131 خریدم تقریبا دو هفته پیش. کلا هم 150 کیلومتر راه رفته الان دو روزه چراغ abs و ترمز دستی(کم رنگتر) روشنه . هنوز نمایندگی نبردم.
    گفتم اول نظر و راهنمایی شما رو بدونم بعد.
    لطف میکنید بگید چرا روشنه اونم ماشین صفر مثلا?
    ممنون

  13. با سلام من یک خودوری 206 مدل 89 دارم و وقتی ماشین رو خاموش میکنم پدال ترمز ماشین در همان بار اول سفت و به اصطلاح چوب میشود به گفته دوستان که در مطالب بالا خوندم متوجه شدم شیر کنترل خلا خراب شده وباید تعویض گردد ولی نمیدونم این شیر چه شکلی هست و در کجای خودور قرار دارد و آیا امکان تعویض آن هست یا خیر. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید با تشکر از سایت و اطلاعات عالیتون

    1. مال همه ی ماشین ها همینجوریه ،
      من ریو دارم ، تو دفترچش نوشته ، بعد از خاموش شدن ، ترمز دیگه بوستر نداره و تمام قدرت به صورت مکانیکی و بدون کمکی کار میکنه.
      فقط یک بار دیگه با بوستر کار میکنه .

  14. باسلام خدمت دوستان عزیز من یه سورن 94 خریدم از روز اول ترمزهای عقب هنگام دنده عقب صدا میداد تاحالا بمبارانت برام عوض کردن اماهنوز صدا میده کلافه شدم لطفا راهنمایی کنید.

  15. علی مشکل از خاصیت abs خودروهای جدیده برای منم همینطوره البته من kia دارم اما ذاتشون اینطوریه و اصلا اشکال محسوب نمیشه

  16. با سلام و درود فراوان
    من ماشینمو دیروز بردم طبقش رو عوض کردم از دیروز تا حالا وقتی ترمز میزنم پدال شروع میکنه به لرزیدن واتاق رو هم میلرزونه از چی میتونه باشه؟
    ماشینم پرایده

  17. سلام .مرتضی هستم

    من ماشینم ام وی ام 315 اچ هستش، ترمز ABS عمل نمیکنه و درجا نمی ایسته و چند قدمی دیرتر ماشین از حرکت باز می ایستد. لطفا راهنمایی کنید چکار باید کرد؟؟؟ ضمنا لنت جلو و عقب هم کامل عوض شده. وهیچگونه نشتی وکم کردن روغن ترمز هم نداره.

    با تشکر

  18. سپاس از همه دوستانی که نظر دادن و تجربیات و معلوماتشونو به اشتراک گذاشتن. مطالب مهمی ازتون یاد گرفتم. درود بر شما.

  19. 0

    سلام پراید مدل ۸۶دارم تا حالا روغن ترمزشو عوض نکردم امروز مخزن روغنو خالی کردم و بعد به اشتباهه روغن ترمز زرد ریختیم اخه قبلیش ابی بود کل چرخها رو باز کرده و هوا گیری کردم؛ ایا باید کل روغن ترمزم از اول خالی کنم و ابی بریزم یا نیازی نیست

  20. سلام
    من یه پراید 131 مدل 90 ای بی اس دارم که چند وقته ترمز ش زیر پا خالی می کنه
    پمپ ترمزش را هم عوض کردم بازم پدال زیر پا کم کم خالی می کنه
    لطفا راهنمایی کنید
    تشکر

  21. سلام ، مشکل ABS در محصولات داخلی
    ماژول های ABS مورد استفاده شده در محصولات سمند،پارس ،رانا،405،پراید از نوع MG80 – MANDO میباشد.و همگی توسط یه شرکت وارد میشوند از انجاییکه ماژول های ABS دارای برنامه داخلی میباشند میبایست برای هر خودرو متناسب با مشخصه آن خودرو کالیبره بشه و در برنامه(نرم افزار داخلی ماژول ABS ) دیده شود متاسفانه مشکل ABS در خودروها دقیقا بخاطر ضعف در برنامه ماژول میباشد بخاطر همین خاطر مثلا در سمند مخصوصا EF7 گاز سوز که وزن خودرو از دیگر خودروها بیشتر است با فشار پدال ترمز ، ABS خیلی سریعتر از حد مجاز فعال میشه (بالا رفتن فشار روغن ترمز و فعال شدن سنسورها فشار شکن داخل ماژول ) این امر چون قبل از قفل شدن چرخ صورت میگیرد عملا باعث فعال شدن مدار بای پس داخلی ماژول ABS میشود و روغن زیر فشار پدال را تخلیه کرده و به مخزن روغن هدایت میکند و به شخص این احساس داده میشود که ترمز خالی کرده است . البته واقعا این یه مشکل در طراحی محسوب میشود چون در مواقع ضروری خودرو فاقد یه ترمز امن میباشد که بسیار خطرناک است. متاسفانه این مشکل ABS در خودرورهای سبکتر بخاطر ضعف و کندی در محاسبه سیگنال دور چرخ ها ، ABS وارد مدار نمیشه و بیشتر در موقع قفل صدرصد چرخ ها برای لحظه بسیار کوتاهی عمل میکنه که کفایت نمیکند انچه روشن است ABS در خودروهای سنگین تر بیشتر خطر آفرین تر است تا ایمن تر ، پس اگر با سرعت بالا در جاده رانندگی میکنید فاصله با خودرو جلو طوری محاسبه کنید که اگر نیاز به ترمز ناگهانی پیدا کردید بتوانید قبل از برخورد (خدای ناکرده) خودرو را متوقف کنید . متشکرم (منبع محفوظ)

  22. سلام ماشین سمند ال ایکس دارم وقتی ترمز میگیروم چه اهسته باشه چه تند بگیرم زود ترمز میره رو ای بی اس و پدال میلرزه ماشین دیگه ترمز نمیگیره لنتاشم نو کردم بقیه جاهاشم بردم نشون میکانیک دادم سالم بوده ولی این عیب نتونستن برام بگیرن اثلا ماشین ترمز نداره تا یه حدی که پدال فشار میدم زود اسبی اسش کار میکنه و ماشین دیگه ترمز قوی نداره همینطور میکشه و میره ممنون میشم اگر این ایراد برام رفع کنین

  23. سلام خدمت دوستان ما ی پژو داریم abs تقریبا ترمزاش قویه ولی هنگام بارش باران خیلی ضعیف عمل میکنه ای بی اس فعال میشه و اصلا سرعت رو کاهش نمیده ماشین های شما در بارش باران چطور است؟یعنی اصلا نمیگیره!

  24. سلام من امروز تو جاده پدال ترمزم بالا قفل کرد دیگه پایینم نرفت بعد چک کردم چیزی هم زیرش گیر نکرده بوده میشه راهنمایی کنید
    ماشین پژه 405 مدل89

  25. سلام من دوچرخه با ترمز دیسکی دارم به نظر شما آب به دیسک برسد برای شست و شو مشکلی نیست؟؟

  26. سلام خدمت همه دوستان من یه زانتیا مدل 83 دارم کارکرد ماشین حدود 230،000 کیلومتر هست، ترمز ماشین دیر عمل میکنه یعنی زمانی که پا روی پدال میزارم ۲ ثانیه بعد چرخ ها درگیر میشن و ترمز عمل میکنه، چندبار هم پمپ ترمز عوض کردم ولی درست نشده ممنون میشم راهنماییم کنید.

  27. سلام خسته نباشید.
    من درحال رانندگی بودم ترمزم تو چهار راه خالی کرد و هرکاری کردم ترمز نگرفت و تصادف کردم چون سرعتم پایین بود و من توسط ماشین دیگه متوقف شدم و خصارت جدی وارد نشد،اما 1ساعت بعد از حادثه، ترمزه من درست شد!!!الان سوال من این هست که آیا همچین چیزی امکان داره که ترمزی که اصلآ نگرفتو خالی کرده بود بعد از 1ساعت درست بشه؟

  28. سلام و عرض ادب ببخشید من فرمانم یک ک سفت شده ماشین سمند مدل 82 لطفا راهنماییی فر مایید

  29. سلام به پراید مدل۹۰دارم ترمزش ABS موقعی ترمز میکنم صدای تق تق زیاد میده انگار جلوبندی ریخته رو افالت و به پدال ترمز ضربه میزنه که موقع ترمز علاوه بر تق تق و زیرپا پدال زدن یه چند متری در حالت بی ترمزی قرار میگره,,,,کارم مسافر کشیه از عزیزانی که واقعا میدونن مشکل چیه راهنماییم کنند ممنون میشمmamel73@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا