اخبار خارجیاسلایدر

معرفی نینجا e-1 و Z e-1؛ اولین موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی

کاوازاکی سرانجام با معرفی دو موتورسیکلت جدید و برقی نینجا e-1 و Z e-1 وارد کلاس محصولات ارزان‌قیمت شده است.

به گزارش دنده 6 – از آنجایی که موتورسیکلت‌های بدون آلایندگی کم‌کم موردتوجه خریداران واقع می‌شوند بنابراین موتورسیکلت‌سازان نیز در حال توسعه محصولاتی جدید برای رقابت با استارت آپ های تازه‌نفس هستند. اولین برند صاحب‌نام ژاپنی که چنین کاری را انجام داده کاوازاکی است. این شرکت اولین موتورسیکلت‌های برقی و فول سایز خود با نام نینجا e-1 و Z e-1 را رونمایی کرده است. هر دو محصول یاد شده از مدل‌های محبوب نینجا ۴۰۰ و Z400 الهام گرفته‌اند اما قوای محرکه کاملاً جدیدی دارند.

اگر انتظار محصولاتی بسیار سریع و رکوردشکن را دارید بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگری باشید چراکه نینجا e-1 و Z e-1 در کلاس محصولات پایه قرار دارند و در واقع معادل موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۲۵ سی‌سی به شمار می‌روند. هر دو موتورسیکلت هوا خنک هستند و پیشرانه برقی آن‌ها حداکثر ۱۲ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با این قدرت و گشتاور، حداکثر سرعت دو چرخ‌های کاوازاکی به حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد هرچند تنها ۱۵ ثانیه می‌توان با چنین سرعتی حرکت کرد و پس از آن حداکثر سرعت به ۸۷ کیلومتر در ساعت کاهش خواهد یافت.

دلیل این کار وجود ویژگی جدیدی به نام ای بوست است که با درگیر شدن می‌توان چندین ثانیه با حداکثر سرعت یاد شده حرکت کرد. این ویژگی در شهر کاربردی خواهد بود و ژاپنی‌ها می‌گویند ویژگی ‌ای بوست باعث شتاب و سبقت قوی‌تر موتورسیکلت می‌شود. البته کاوازاکی فعلاً مشخصات مربوط به سرعت و شتاب نینجا e-1 و Z e-1 را منتشر نکرده است. از دیگر تکنولوژی‌های موجود در این محصولات جدید می‌توان به دو حالت قدرت جاده‌ای و اکو و همچنین حالت راه رفتن اشاره کرد که به تحرک شما در زمان پارک موتورسیکلت کمک می‌کند. از نظر شعاع حرکتی باید گفت موتورسیکلت‌های جدید کاوازاکی به دو باتری لیتیوم یونی مجهز هستند و حداکثر پیمایش ۷۱ کیلومتری را فراهم می‌کنند. اگرچه چنین رقمی قابل‌توجه نیست اما می‌توان این باتری‌ها را با نمونه‌های شارژ شده تعویض کرد یا اینکه حدود ۳.۵ ساعت منتظر شارژ کامل هر باتری ماند. با توجه به اینکه شعاع حرکتی این محصولات در دنیای واقعی کمتر از ارقام اعلامی خواهد بود بنابراین تعویض باتری‌ها گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

مشخصات کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1
پیشرانه هوا خنک آهنربای دائمی
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۱۲
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۴۰
حداکثر سرعت ادعایی (کیلومتر در ساعت) ۸۷/۱۰۰ با ویژگی ای بوست
باتری دو نمونه لیتیوم یونی قابل جدا شدن
شعاع حرکتی ادعایی (کیلومتر) ۷۱
زمان شارژ باتری (ساعت) حدود ۳.۵

کاوازاکی موتورسیکلت‌های جدید خود را بر اساس شاسی فولادی مشابه نمونه‌های بنزینی ساخته است. همین موضوع درباره دو شاخ تلسکوپی ۴۱ میلی‌متری غیرقابل تنظیم و مونوشوک و چرخ‌های ۱۷ اینچی صدق می‌کند. ترمزها نیز شامل دیسک‌های ۲۹۰ میلی‌متری در جلو و ۲۲۰ میلی‌متری در عقب هستند و روی هرکدام آن‌ها دو کالیپر ترمز وجود دارد. شایان ذکر است وزن نینجا e-1 و Z e-1 نسبت به مدل‌های بنزینی کاهش یافته و بنابراین دیسک ترمز جلوی آن‌ها ۲۰ میلی‌متر کوچک‌تر است.

از نظر طراحی نیز شباهت‌های زیادی با مدل‌های ۴۰۰ وجود دارد. نینجا e-1 از همان چراغ‌های LED مشابه N400 استفاده می‌کند و چراغ‌های LED مدل Z e-1 نیز دقیقاً از Z400 گرفته شده‌اند. البته مهم‌ترین تفاوت دو موتورسیکلت برقی کاوازاکی به پوشش بدنه مربوط می‌شود که دارای رنگ‌بندی خاکستری روشن و عناصر سبز هستند. همچنین خبری از اگزوز در کناره موتورسیکلت نیست. در خاتمه باید گفت تمرکز اصلی این محصولات روی بازارهای اروپا و بریتانیاست و با توجه به مشخصات خود در دسته گواهینامه موتورسواری A1 قرار می‌گیرند اما انتظار می‌رود در آینده شاهد عرضه نینجا e-1 و Z e-1 در آمریکا نیز باشیم چراکه بازار خوبی برای چنین محصولاتی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا