اخبار خارجی

مقایسه اینفینیتی QX80 جدید با لکسوس LX600

نسل جدید اینفینیتی QX80 با پیشرانهٔ V6 جدید و کابین بسیار پیشرفته‌تر در برابر یکی از اصلی‌ترین رقبای خود چگونه خواهد بود؟

به گزارش دنده 6 – اینفینیتی نسل جدید QX80 را پس از چهارده سال معرفی کرده است تا بتواند سهم خود از بازار شاسی‌بلندهای فول سایز لوکس در ایالات‌متحده را حفظ کند. علاوه بر شاسی‌بلندهای آمریکایی مثل کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور، یکی از اصلی‌ترین رقبای QX80 در بازار اما لکسوس LX600 است. این ماشین‌ها هردو شاسی نردبانی مستقل دارند و از توانایی‌های آفرود بالایی بهره می‌برند. اینفینیتی علیرغم سن بالا، همچنان فروش خوبی را تجربه می‌کند و هرچند با پیشتاز این بخش یعنی اسکالید با فروش ۴۱,۶۹۰ دستگاه در سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد اما جالب اینکه سال گذشته با فروش ۱۲,۶۹۶ دستگاه تقریباً دو برابر لکسوس LX با فروش ۶,۹۵۹ دستگاه فروخته است؛ بنابراین، عرضهٔ نسل جدید QX80 می‌تواند کار را برای LX600 سخت کند. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به این دو شاسی‌بلند ژاپنی داشته باشیم.

طراحی بیرونی

در مورد طراحی این ماشین‌ها نمی‌توان خیلی عمیق شد زیرا همهٔ شاسی‌بلندهای سه ردیفه جعبه‌های بزرگی روی چرخ هستند که صرفاً عناصر طراحی هر برند روی آن اعمال می‌شود؛ بنابراین، در LX600 جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل بزرگ لکسوس را می‌بینیم درحالی‌که QX80 از آخرین نسخهٔ جلوپنجرهٔ دو قوسی اینفینیتی استفاده می‌کند. در این خودروها اما ابعاد بیرونی بسیار مهم‌تر است زیرا می‌توان نشان‌دهندهٔ میزان فضای داخلی و چابکی در آفرود باشد. اینفینیتی با ۵,۳۶۲ میلی‌متر طول و ۲,۱۱۶ میلی‌متر عرض کاملاً از لکسوس با ۵,۰۹۵ میلی‌متر طول و ۱,۹۸۹ میلی‌متر عرض بزرگ‌تر است که این به معنای فضای بیشتر در داخل خواهد بود اما جنبهٔ منفی آن چابکی پایین‌تر در آفرود به خاطر جثهٔ بزرگ‌تر خواهد بود اما چه کسی با این شاسی‌بلندهای لوکس راهی مسیرهای آفرودی تنگ و باریک خواهد شد؟

برای هردو خودرو سیستم تعلیق بادی قابل سفارش است که در سرعت‌های بالا برای بهبود آیرودینامیک ارتفاع را کاهش می‌دهد و درعین‌حال هنگام آفرود فاصلهٔ مناسبی را از سطح زمین فراهم می‌کند. بااین‌حال، در بخش زوایای آفرودی برتری کاملاً با اینفینیتی است که با تعلیق بادی سفارشی زاویهٔ حملهٔ ۲۲.۵ درجه، زاویۀ شکست ۲۵.۵ درجه و زاویهٔ فرار ۲۴.۵ درجه را ارائه می‌کند درحالی‌که این اعداد برای لکسوس به ترتیب ۲۷.۴ درجه، ۲۳.۰ درجه و ۲۶.۳ درجه هستند.

داخل

ازآنجایی‌که این خودروها شاسی‌بلندهای لوکس پرچم‌دار هستند، هردو به‌صورت استاندارد از تجهیزات فراوانی مثل کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و صفحه آمپر دیجیتالی بهره می‌برند. کیفیت متریال نیز در سطح بالایی قرار دارد اما درحالی‌که QX80 در تیپ پایه با چرم مصنوعی ارائه می‌شود، لکسوس برای تیپ پایهٔ LX600 به‌صورت استاندارد چرم درجه‌یک طبیعی را در نظر گرفته است. در بخش تکنولوژی اما اینفینیتی با دو نمایشگر ۱۴.۳ اینچی یکپارچه و نمایشگر لمسی ۹ اینچی مجزا برای سیستم تهویه و تنظیمات صندلی‌ها، پیشتاز است. تکنولوژی‌های QX80 اما فقط در این نمایشگرها خلاصه نمی‌شود و اینفینیتی سیستم جدیدی را برای شاسی‌بلند پرچم‌دار خود تدارک دیده است که از دوربین‌ها برای ایجاد نمای کاپوت شفاف استفاده می‌کند.

پیشرانه

در نسل جدید QX80 پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی قدیمی کنار رفته و جای خود را به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو داده که بخشی از همان خانوادهٔ موتور نیسان GT-R است. این موتور جدید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که بیشتر از قبل است و توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر، زیر کاپوت لکسوس LX600 هم یک موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است و فقط به‌صورت چهارچرخ محرک ارائه می‌شود.

بااین‌حال، بهتر بود لکسوس نسخهٔ محرک عقب را هم ارائه می‌کرد زیرا اکثر این خودروها برای ترددهای معمول شهری استفاده می‌شوند و این یعنی با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک دائماً حداقل ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر روی دوش پیشرانه گذاشته می‌شود که هیچ‌گاه از آن استفاده نخواهد شد. در همین حال، حداکثر ظرفیت یدک کشی اینفینیتی ۳۸۵۰ کیلوگرم است که ۲۲۰ کیلوگرم از لکسوس بیشتر خواهد بود. برند لوکس نیسان فعلاً مصرف سوخت QX80 جدید را اعلام نکرده است اما این شاسی‌بلندهای بزرگ خودروهای کم‌مصرفی نیستند و برای شاسی‌بلند جدید اینفینیتی باید انتظار همان مصرف ترکیبی ۱۲.۴ لیتر لکسوس LX600 را داشته باشیم.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت پایهٔ LX600 از ۹۳,۹۱۵ دلار آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ یعنی اولترا لاکچری با دو صندلی فوق لوکس در عقب به نزدیک ۱۳۴,۴۹۰ دلار می‌رسد. یک پله پایین‌تر هم تیپ لاکچری با قیمت ۱۰۹,۸۶۵ دلار قرار دارد. در قیمت‌گذاری اما اینفینیتی دست بالا را دارد زیرا QX80 را با پیشرانهٔ قوی‌تر و تکنولوژی‌های بیشتر با قیمت پایهٔ بسیار ارزان‌تری عرضه می‌کند. قیمت تیپ پایهٔ این ماشین بنام پیور با سامانهٔ چهارچرخ محرک ۸۵,۵۵۰ دلار است که با صرف‌نظر کردن از سامانهٔ چهارچرخ محرک ۳,۱۰۰ دلار ارزان‌تر خواهد شد. گران‌ترین و بالاترین تیپ QX80 هم مونوگراف نام دارد که به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و ۱۱۰,۵۹۵ دلار قیمت دارد؛ بنابراین، انتظار می‌رود آمار فروش همچنان به نفع اینفینیتی باقی بماند.

مشخصات فنی

اینفینیتی QX80 لکسوس LX600
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ۳.۴ V6 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار ۴۱۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب یا چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۰۷۳ میلی‌متر ۲,۸۵۰ میلی‌متر
طول ۵,۳۶۲ میلی‌متر ۵,۰۹۵ میلی‌متر
عرض ۲,۱۱۶ میلی‌متر ۱,۹۸۹ میلی‌متر
حداکثر ارتفاع ۱,۹۷۸ میلی‌متر ۱,۸۹۵ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۴۴ تا ۲۵۴ میلی‌متر ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلی‌متر
ظرفیت یدک کشی ۳۸۵۰ کیلوگرم ۳۶۳۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۸۲,۴۵۰ دلار ۹۲,۹۱۵ دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا