اخباراخبار داخلیاسلایدر

مقایسه سایپا شاهین و جک j4؛ کدام را بخریم؟

سایپا شاهین و جک j4 به‌عنوان دو سدان پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدام را بخریم؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات Jac J4 و سایپا Shahin را مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش دنده 6 – سایپا شاهین و جک جی ۴ به‌عنوان دو سدان جمع‌وجور و اقتصادی بازار ایران محسوب می‌شوند که تاکنون توانستند برای سایپا و کرمان موتور آمار فروش بالایی را ثبت کنند؛ اما کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری است؟ در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه سایپا شاهین و جک j4

شرکت چینی جک در سال 2012 سدان جک A30 یا همان جک J4 را به بازار عرضه کرد و تا سال 2019 نیز به تولید آن ادامه داد. شرکت کرمان موتور نیز در سال 1397 این سدان جمع‌وجور چینی را به‌شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه کرد و تاکنون تولید آن ادامه دارد.

در طرف مقابل، سایپا شاهین نیز به‌عنوان اولین محصول توسعه پیدا کرده سایپا روی پلتفرم جدید SP100 محسوب می‌شود. سایپا اولین سری این سدان را در روزهای پایانی سال 1399 در مدل 1400 به بازار عرضه کرد. هم‌اکنون شاهین فقط در تیپ G تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ اما به‌زودی شاهد عرضه شاهین اتوماتیک CVT و شاهین پلاس خواهیم بود.

طراحی ظاهری

سایپا شاهین

سایپا شاهین و جک J4 در ردیف خودروهای اقتصادی قرار دارند و به همین دلیل طراحی آنها نسبتا ساده‌تر است. البته با وجود سادگی، همچنان هر دو خودرو از طراحی هماهنگی بهره می‌برند. با توجه به این‌که جک جی 4 نسبت به شاهین قدیمی‌تر است، این سدان سایپا کمی جذاب‌تر و اسپرت‌تر به‌چشم می‌آید.

جک J4

هر دو خودرو در بخش طراحی داخلی نیز با توجه به اقتصادی بودن در سطح قابل قبولی قرار دارند. همچنین طراحان با استفاده از سیستم مالتی‌مدیا و دکمه‌های کنترلی روی فرمان توانستند سطح اقتصادی بودن آنها را کمی کاهش دهند.

سایپا شاهین

سایپا شاهین

داشبورد هر دو خودرو به‌طور کامل از جنس پلاستیک خشک بوده، اما جنس پلاستیک داشبورد سدان جی J4 کمی بهتر به‌چشم می‌آید.

جک J4

جک J4

به‌طور کلی می‌توان گفت در بخش طراحی بیرونی، سدان سایپا شاهین کمی جذاب‌تر است، اما طراحی داخلی هر دو خودرو در یک سطح قرار داشته و انتخاب میان این دو سلیقه‌ای است.

امکانات رفاهی

در حالی که اکثر خودروهای چینی نسبت به رقبای خود از آپشن‌های بیشتری بهره می‌برند، اما در این مقایسه، سدان داخلی شاهین گزینه پرآپشن‌تری در بخش امکانات رفاهی محسوب می‌شود.

سایپا شاهین

شاهین به امکانات بیشتری چون آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دید عقب، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک و کی‌لس استارتر یا همان استارت بدون کلید مجهز شده است. البته در طرف مقابل، کرمان موتور برای جک جی ۴ نیز کروز کنترل را در نظر گرفته که شاهین فاقد آن است.

مقایسه امکانات رفاهی جک جی ۴ با سایپا شاهین

تجهیزات جک جی ۴ سایپا شاهین G
چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور یا اتولایت مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور یا اتولایت
سیستم‌های مالتی مدیا USB، AUX، بلوتوث، مانیتور لمسی اندروید، 6 بلندگو USB، AUX، بلوتوث، مسیریاب، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو
رینگ‌ها ۱۵ اینچی آلومینیومی ۱۵ اینچی آلومینیومی
شیشه و آینه شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن
تهویه مطبوع دستی اتوماتیک
صندلی روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ۴ جهت، نگه‌دارنده صندلی کودک در ردیف عقب روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، نگه‌دارنده صندلی کودک در ردیف عقب
سایر امکانات کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی با ریموت کنترل، فرمان با نیروی کمکی برقی کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری

امکانات ایمنی

از آنجایی که جک j4 و سایپا شاهین در ردیف خودروهای اقتصادی قرار دارند، سایپا و کرمان موتور برای آنها آپشن‌های ایمنی حداقلی را در نظر گرفتند و خبری از کیسه‌های هوای جانبی یا سیستم‌های هشداردهنده نیست. از جمله امکانات ایمنی این خودروها می‌توان به دو کیسه هوای ایمنی به‌همراه ترمزهای دیسکی در هر دو محور با سیستم‌های ABS و EBD اشاره کرد.

جک J4

البته کرمان موتور برای جک J4 سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را در نظر گرفته که باعث برتری این سدان چینی نسبت به شاهین در بخش ایمنی می‌شود. همچنین جک جی 4 توانسته در تست‌های ایمنی موسسه C-NCAP چین نیز 5 ستاره ایمنی را کسب کند که از ایمنی قابل قبول این خودرو حکایت دارد.

گفتنی است ویدیوهایی که سایپا از تست ایمنی شاهین منتشر کرده نیز نشان می‌دهد این سدان در بخش ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ اما به‌طور کلی جک جی ۴ در بخش فنی نسبت به شاهین، بهتر ظاهر شده است.

تجهیزات جک جی ۴ سایپا شاهین G
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، کمربند ایمنی سرنشینان جلو با سیستم‌های پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو (۲ عدد) راننده و سرنشین جلو (۲ عدد)
سیستم ترمز و پایداری ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

مشخصات فنی

کرمان موتور، جک J4 را با یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ به بازار عرضه می‌کند که این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 13.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

جک J4

در طرف مقابل، شاهین به یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 109 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های سایپا شاهین G را بر عهده دارد. این خودرو به‌ازای هر 100 کیلومتر، مصرف سوخت حدود 7.2 لیتری را به‌همراه دارد و ظرف مدت 13.2 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

سایپا شاهین

سایپا شاهین و جک جی J4 از لحاظ فضای کابین و کیفیت سواری در یک سطح قرار دارند و با توجه به ابعاد بدنه خود می‌توانند فضای کابین مناسب و سواری نسبتا نرمی را ارائه دهند. البته سازندگان این دو خودرو در بخش عایق‌بندی کابین ضعیف عمل کردند؛ در واقع هرچند کابین جک جی 4 در دورهای پایین نسبتا ساکت بوده، اما در سرعت‌های بالا همانند کابین شاهین بسیار پرسروصدا و آزاردهنده است.

سایپا شاهین

به‌طور کلی در بخش فنی می‌توان گفت سایپا شاهین به‌دلیل پیشرانه قوی‌تر و گیربکس دستی می‌تواند شتاب‌گیری بهتری را به‌همراه داشته باشد، اما رانندگی با جک جی ۴ در ترافیک‌های شهری به‌کمک گیربکس اتوماتیک راحت‌تر است.

جک J4

در بخش هندلینگ نیز هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما جک جی 4 به سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز شده و به همین دلیل پایداری آن در شرایط اضطراری بهتر خواهد بود.

از میان سایپا شاهین و جک جی ۴ کدام را بخریم؟

به‌طور کلی سایپا شاهین از پیشرانه قوی‌تر، امکانات رفاهی بیشتر و طراحی به‌روزتر بهره می‌برد و همین موارد آن را برای مشتریان جوان به گزینه مناسب‌تری تبدیل می‌کند. در طرف مقابل، جک جی ۴ نیز با گیربکس اتوماتیک و استهلاک کمتر فنی برای مشتریان میانسال و مشتریانی که قصد خرید یک خودرو کم‌دردسر برای کارهای روزمره را دارند، گزینه بهتری محسوب می‌شود.گفتنی است جک جی ۴ در بازار آزاد حدود ۳۵ درصد از شاهین گران‌تر بوده و دلیل اصلی این اختلاف هم به گیربکس اتوماتیک و درصد داخلی‌سازی کمتر این سدان چینی مربوط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا