اخبار داخلی

مقایسه سورن پلاس با شاهین

در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید دنده 6 به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی رفته‌ایم.

به گزارش دنده 6 – افزایش قیمت ارز و به تبع آن خودرو تأثیر زیادی روی قدرت خرید مردم گذاشته است. همین موضوع باعث شده دست خریداران از انتخاب خودروهای ایمن‌تر و مدرن‌تر کوتاه شود و آن‌ها به خرید مدل‌های تولیدی فعلی با کیفیت نه چندان خوب رضایت دهند. دو نمونه از پرفروش‌ترین سدان های ایران‌خودرو و سایپا با نام سورن پلاس و شاهین شناخته می‌شوند که قبلاً به کرات در پدال از آن‌ها سخن گفته‌ایم اما شاید برخی افراد برای خرید آن‌ها بر سر دوراهی باشند. در ادامه مقایسه سورن پلاس با شاهین را از جنبه‌های گوناگون خواهیم داشت.

سورن پلاس نسخه به‌روز شده از سمند است، سمندی که عنوان اولین خودروی ملی را یدک می‌کشد. خود سورن هم در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده و جدیدترین نسخه آن با پسوند پلاس تولید می‌شود. سورن پلاس نسبت به نسخه اولیه این خودرو تفاوت‌های جزئی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرافیک متفاوت چراغ‌های جلو و عقب، دیلایت، اسپویلر لبه صندوق‌عقب، جلوپنجره مشکی و… اشاره کرد. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های EF7 و XU7P عرضه می‌شود اما ما مدل مجهز به پیشرانه EF7 را با سایپا شاهین مقایسه می‌کنیم.

مقایسه سورن پلاس با شاهین
طراحی ظاهری

سابقه طراحی سورن پلاس به سال ۸۵ بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون تنها تفاوت‌های جزئی در ظاهر این خودرو به وجود آمده است. همین موضوع به وضوح خود را در مقایسه طراحی با شاهین نشان می‌دهد. سورن پلاس کاملاً طراحی خودروهای چندین دهه قبل را نشان می‌دهد و از حداقل خطوط در بدنه استفاده کرده و نکته تأسف‌برانگیز اینکه همان طراحی نسبتاً هماهنگ سمند ساده را نیز ندارد. همان‌طور که گفته شد سورن پلاس با برخی تفاوت‌ها نسبت به نسخه قبلی عرضه شد که در مجموع این خودرو را قابل‌تحمل‌تر کرده‌اند.

اما شاهین را می‌توان جزو زیباترین خودروهای داخلی چند دهه اخیر دانست. در بخش جلوی این خودرو چراغ‌هایی الهام گرفته از برخی محصولات روز دنیا، جلوپنجره ساده اما هماهنگ با دیگر اجزا و کاپوتی نسبتاً عضلانی را شاهد هستیم. پروفایل جانبی شاهین اگرچه طراحی ساده‌ای دارد اما مدرن‌تر از سورن پلاس به نظر می‌رسد. نهایتاً هم باید به بخش عقب برسیم که چراغ‌هایی کشیده و برش خورده در زیر صندوق با سپر ساده همراه شده‌اند. طراحان این خودرو قطعاً می‌توانستند در نمای جانبی و عقب شاهین جسارت بیشتری به خرج دهند هرچند با همین وضعیت نیز شاهین ظاهر جذاب‌تری نسبت به سدان ایران‌خودرو خواهد داشت.

طراحی داخلی

اوضاع سورن پلاس در بخش کابین بسیار بهتر از ظاهرش است. اگرچه این خودرو از طراحی کابین سورن ELX چند سال پیش استفاده می‌کند اما در مجموع این طراحی را می‌توان قابل‌قبول دانست. طراحان ایران‌خودرو برای سورن پلاس تغییراتی اعمال کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به غربیلک فرمان جدید، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی در تیپ فول، تودوزی مشکی، تریم جدید داشبورد و… اشاره کرد.

طراحی کابین شاهین نیز هماهنگ از کار درآمده هرچند مشکل اصلی آن به متریال و پلاستیک‌های خشک مربوط می‌شود. نمایشگر لمسی شاهین ابعاد کوچکی دارد و نباید از آن انتظار کیفیت بالایی را داشت. همچنین طراحی فرمان خودرو نیز می‌توانست بهتر صورت گیرد. علیرغم اینکه کابین سورن پلاس سال‌ها قبل‌تر از شاهین طراحی و تولید شده اما از نظر طراحی و جنس متریال پذیرفتنی‌تر خواهد بود و در این بخش برتری با سورن پلاس است.

تجهیزات و امکانات
برای اینکه مقایسه سورن پلاس با شاهین منصفانه‌تر باشد ما فول ترین نسخه سورن پلاس را که قیمتی تقریباً مشابه شاهین دارد را انتخاب کرده‌ایم. هر دو خودرو تنها ساده‌ترین امکانات خودروهای امروزی را ارائه می‌کنند. دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌های برقی و قفل مرکزی، سنسور دنده‌عقب، نمایشگر لمسی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، کنترل پایداری و کشش و… جزو تجهیزات سورن پلاس هستند. اما شاهین امکانات بیشتری را ارائه می‌کند. سیستم پایداری و کنترل کشش، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سانروف، کامپیوتر سفری، سنسور و دوربین دنده‌عقب، ناوبری، ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های چرمی و پایش باد لاستیک‌ها جزو مواردی هستند که باعث می‌شوند این خودرو دست برتر را داشته باشد. در این بخش برتری با سدان تولیدی سایپا خواهد بود هرچند اختلاف دو خودرو زیاد نیست. در جداول زیر نیز می‌توانیم تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا