اخبار خارجی

مقایسه چانگان CS35 پلاس با ام وی ام X55 پرو

با بودجه‌ای در حدود ۱.۵ تا ۱.۶ میلیارد تومان می‌توان از بین این دو کراس‌اوور یکی را انتخاب کرد و در این مطلب خواهیم فهمید که کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود.

به گزارش دنده 6 – در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، سایپا ابتدا اقدام به واردات چانگان CS35 کرد و در سال ۱۳۹۵ مونتاژ این کراس‌اوور چینی در سایپا کاشان آغاز شد. این خودرو پس از مونتاژ در ایران با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد اما پس از وضع تحریم‌ها علیه کشورمان، تولید CS35 در سال ۱۳۹۸ متوقف شد. پس از آزادسازی واردات اما سایپا دوباره سراغ شاسی‌بلند محبوب خود رفت و این بار نسل دوم آن را با نام CS35 پلاس به ایران آورد. برخلاف دههٔ ۹۰، کراس‌اوور چانگان حالا در بازار خودروی کشورمان با رقبای زیادی مواجه است که اصلی‌ترین آن‌ها ام‌وی‌ام X55 پرو است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

چانگان CS35 اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو فروش مناسبی را در چین تجربه کرد و به همین دلیل پس از معرفی نسل دوم با پسوند پلاس در نمایشگاه چنگدوی ۲۰۱۸، همچنان تا سال ۲۰۲۲ روی خط تولید ماند. CS35 پلاس اما در اوایل سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفت شد و در قسمت دماغه نمای مدرن‌تری به خود گرفت. از سوی دیگر، خودرویی که در ایران با نام ام‌وی‌ام X55 عرضه می‌شود در اصل چری تیگو ۵x نام دارد. این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به‌عنوان مدلی بزرگ‌تر از تیگو ۳x (همان ام‌وی‌ام X22) راهی بازار چین شد. سپس تیگو ۵x در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که شامل بازطراحی کامل دماغه خودرو می‌شد. همین نسخه برای مدتی با نام X55 در کشورمان عرضه شد و سپس در سال ۲۰۲۰ بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت که این فیس‌لیفت دوم با نام X55 پرو در ایران عرضه شد.

طراحی بیرونی

این دو کراس‌اوور تقریباً هم سن و سال یکدیگر هستند و بنابراین، هردو خودرو از طراحی مدرنی بهره می‌برند. بااین‌حال، X55 پرو به لطف تجربه دومین فیس‌لیفت در سال ۲۰۲۰ که جلوپنجره جدید چری موسوم به کهکشانی را برای آن به همراه داشت، نمایی جوان‌پسندتر را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که C35 پلاس فرمی ساده‌تر و اطوکشیده دارد. در جلوی این کراس‌اوور چینی شاهد چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی کمی پایین‌تر هستیم که جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ و نسبتاً ساده‌ای را احاطه کرده‌اند.

چانگان CS35 پلاس

در قسمت عقب، چراغ‌های سراسری را می‌بینیم که تا حدودی فاقد ظرافت به نظر می‌رسند درحالی‌که در عقب X55 پرو تریم کرومی بین چراغ‌ها و سر اگزوزهای تزئینی نمای جذاب‌تری را ایجاد کرده‌اند. همچنین هردو خودرو از تریم قرمزرنگ در سپر جلو و پایین درها بهره می‌برند. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی هرچند کفهٔ ترازو کمی به سمت X55 پرو سنگینی می‌کند اما انتخاب خودروی زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود و دو کراس‌اوور تقریباً در یک سطح هستند.

ام وی ام X55 پرو

داخل

در داخل نیز تقریباً همان داستان بیرون جریان دارد و هردو ماشین از فضای مدرن و بروزی بهره می‌برند که انتخاب مدل زیباتر را دشوار می‌کند. در X55 پرو شاهد صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ایستاده بالای داشبورد، طراحی مدرن کنسول مرکزی، دسته‌دنده الکترونیکی و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه هستیم که کاملاً حال و هوای امروزی به کابین خودرو بخشیده‌اند. علاوه بر این، تریم قرمزرنگ نیز بر جذابیت داخلی این ماشین افزوده است. از سوی دیگر، CS35 پلاس هم با غربیلک فرمان D شکل، دریچه‌های تهویه طرح سراسری و نمایشگر ۱۰ اینچی یکپارچه با صفحه آمپر، در برابر رقیب خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هرچند که طراحی کنسول مرکزی آن با شیفتر سنتی کمی قدیمی به نظر می‌رسد. درمجموع، در کابین هم باید دو خودرو را تقریباً در یک سطح دانست.

تجهیزات و امکانات

CS35 پلاس توسط سایپا در دو تیپ مختلف شامل تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد و ازآنجایی‌که X55 پرو از سطح امکانات قابل‌توجهی برخوردار است، در اینجا تیپ ۳ چانگان را برای مقایسه در نظر می‌گیریم. همچنین برای ام‌وی‌ام هم تیپ IE را در نظر داریم که از چند آپشن بیشتر بهره می‌برد.

ام‌وی‌ام X55 پرو چانگان CS35 پلاس
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ۱۰.۰ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی دیجیتالی
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ ۶ عدد ۶ عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده برقی ۶ جهته دستی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
تودوزی چرمی مشکی و قرمز چرمی
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل حرکت در سراشیبی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب عقب
استارت از راه دور دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد ندارد
دوربین دید عقب دارد دارد
کول باکس دارد ندارد
سانروف دارد برقی دو حالته دارد پانورامیک
سنسور نور و باران دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
نورپردازی داخلی دارد هفت‌رنگ ندارد

با توجه جدول فوق، در بخش تجهیزات X55 پرو برتری دارد و حتی نسبت به تیپ ۳ چانگان هم تجهیزات بیشتری را ارائه می‌کند. به‌عنوان‌مثال، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی ازجمله امکاناتی است که در X55 پرو وجود دارد اما CS35 از آن‌ها بی‌بهره است.

پیشرانه و گیربکس

این دو کراس‌اوور در بخش پیشرانه کاملاً هم‌سطح یکدیگر هستند. زیر کاپوت X55 پرو یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که CS35 پلاس از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین، موتور چانگان با وجود ۱۰۰ سی‌سی حجم کمتر، خروجی بالاتری را ارائه می‌کند. دلیل خروجی بالاتر پیشرانهٔ CS35 پلاس بهره‌مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت است درحالی‌که سیستم سوخت‌رسانی موتور چری از نوع MPI یا انژکتوری چندنقطه‌ای است. در بخش گیربکس هم برتری با چانگان است زیرا برای انتقال نیرو از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کند درحالی‌که گیربکس X55 از نوع CVT است. البته قوای محرکهٔ CS35 پلاس حساسیت بالاتری داشته و به نگهداری و رسیدگی بیشتری نیاز دارد درحالی‌که موتور و گیربکس X55 پرو اقتصادی‌تر است.

قیمت و جمع‌بندی

این دو کراس‌اوور مثل قسمت‌های قبلی مقایسهٔ ما، از لحاظ قیمت هم تقریباً در یک سطح قرار دارند. قیمت کارخانهٔ X55 پرو یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان است درحالی‌که در بازار قیمت آن هم‌اکنون به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، سایپا برای تیپ ۳ چانگان CS35 پلاس قیمت یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان را اعلام کرده است اما در بازار این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، اختلاف قیمت کارخانه و بازار چانگان بیشتر بوده و هم‌اکنون در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان گران‌تر است. این در حالی است که X55 پرو تجهیزات بیشتری را هم ارائه می‌کند؛ بنابراین، با در نظر گرفتن همهٔ جوانب، در این مقایسه، ام‌وی‌ام X55 پرو را به لطف قیمت ارزان‌تر، تجهیزات بیشتر و طراحی جذاب‌تر می‌توان با اختلافی جزئی گزینهٔ برتر دانست اما از سوی دیگر، ازآنجایی‌که CS35 پلاس به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود، کیفیت مونتاژ و ساخت بالاتری دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده‌تر سایپا بهره می‌برد که می‌توان اختلاف قیمت خود با رقیب مدیران خودرویی را جبران کند.

مقایسه مشخصات فنی

ام‌وی‌ام X55 پرو چانگان CS35 پلاس
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۶ اسب بخار ۱۵۷ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ۲۵۵ نیوتن متر
گیربکس CVT ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
ظرفیت باک ۵۱ لیتر ۵۳ لیتر
وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم ۱۳۹۰ کیلوگرم
طول ۴,۳۱۸ میلی‌متر ۴,۳۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۲ میلی‌متر ۱,۶۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر ۲,۶۰۰ میلی‌متر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان
قیمت بازار ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا