اخبار خارجیاسلایدرکلاسیک

مهم‌ترین و آخرین‌های جهان خودرو

همیشه عادت داریم به اولین‌ها بپردازیم اما در تاریخ خودروسازی آخرین‌های مهمی هم وجود داشته است که پایان یک دوره را رقم زدند. در ادامه به مهم‌ترین آخرین‌های دنیای ماشین خواهیم پرداخت.

 

به گزارش دنده 6 – خودروسازان در آمریکا در اوایل دههٔ ۹۰ به‌طور کامل از کاربراتور به سمت انژکتور حرکت کردند زیرا این تغییر برای مطابقت با قوانین جدید آلایندگی ضروری بود. جیپ گرند چروکی و فورد کراون ویکتوریا از آخرین خودروهای کاربراتوری آمریکا بودند که تا سال ۱۹۹۱ تولید شدند اما بیشترین وفاداری به کاربراتور را ایسوزو داشت که تا سال ۱۹۹۵ در پیکاپ‌های خود سراغ انژکتور نرفت.

آخرین خودرو با پیشرانهٔ V4

ZAZ 968M سال ۱۹۹۴

در طول تاریخ صرفاً شرکت‌های انگشت‌شماری مثل فورد، لانچیا و ساب از پیشرانه‌های V4 استفاده کردند اما شرکت روسی ZAZ این نوع پیشرانه را برای مدتی طولانی زنده نگه داشت. این شرکت مدل ۹۶۸M را تا سال ۱۹۹۴ با موتور V4 تولید می‌کرد. این خودروی موتور عقب هرچند بسیار بیشتر از تاریخ انقضای خود تولید شد اما بین خریدارانی که به دنبال خودرویی ارزان و جان‌سخت بودند محبوبیت داشت. البته پیشرانهٔ V4 هنوز هم در موتورسیکلت‌ها و مسابقات زنده است و پورشه با این نوع پیشرانه در هایپرکار ۹۱۹ در لمانز به پیروزی رسید.

آخرین پورشه ۹۱۱ هوا خنک

نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۸

پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ با وفاداری به پیشرانهٔ هوا خنک، حفظ چراغ‌های جلوی گرد و فرم کلی مشابه ۹۱۱ اولیه، کاملاً به ریشه‌های خود پایبند مانده بود و به همین دلیل برخی آن را تاریخ گذشته می‌دانستند. در نسل ۹۹۶ اما که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، پورشه سرانجام سراغ پیشرانهٔ آب خنک رفت و از طراحی جلوی برگرفته از باکستر استفاده کرد که موردانتقاد طرفداران و مطبوعات قرار گرفت. ۹۹۳ به‌عنوان آخرین ۹۱۱ هوا خنک امروز به خودرویی کلکسیونی و پرطرفدار تبدیل شده است.

آخرین پونتیاک

G6 سال ۲۰۱۰

جنرال موتورز که در سال ۲۰۰۸ در باتلاق مشکلات مالی فرورفته بود، تصمیم به حذف تعدادی از برندهای خود گرفت. ازاین‌رو، سال بعد برندهای ساترن و هامر تعطیل و ساب فروخته شد. ابتدا قرار بود پونتیاک به فعالیت خود ادامه دهد اما بعداً جنرال موتورز حساب‌کتاب کرد و به این نتیجه رسید که برای سرپا ماندن باید پونتیاک را هم حذف کند. بدین ترتیب بود که یک G6 سفیدرنگ به‌عنوان آخرین خودروی پونتیاک در ژانویهٔ ۲۰۱۰ از خط تولید خارج شد.

آخرین خودروی سواری شاسی مستقل

فورد کراون ویکتوریا سال ۲۰۱۰

از دههٔ ۷۰، خودروسازان آمریکایی شروع به تغییر ساختار خودروهای سواری خود از شاسی مستقل به یکپارچه یا یونی‌بادی کردند. این روند تا اواسط دههٔ ۹۰ تقریباً تکمیل شده بود اما فورد راضی به تسلیم شدن نبود و تا جایی که ممکن بود به تولید خودروهای سواری شاسی مستقل ادامه داد تا اینکه نهایتاً سدان محبوب کراون ویکتوریا در سال ۲۰۱۰ از روی خط تولید کنار رفت.

آخرین فراری با گیربکس دستی

کالیفرنیا سال ۲۰۱۲

آخرین باری که فراری گیربکس دستی را ارائه کرد در کالیفرنیای سال ۲۰۱۲ بود. در این خودرو خریداران می‌توانستند بجای گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را سفارش دهند. بااین‌حال، سفارش این گیربکس بسیار کم بود و پس از سال ۲۰۱۲ دیگر هیچ‌گاه گیربکس دستی در لیست آپشن‌های فراری دیده نشد. بااین‌حال، همه‌چیز با پول شدنی است و فراری هنوز هم برای کلکسیونرهای ثروتمندی که مدل‌های خاص را سفارش می‌دهند گیربکس دستی را در صورت تمایل ارائه می‌کند.

آخرین لامبورگینی با گیربکس دستی

گالاردو LP560-2 سال ۲۰۱۲

لامبورگینی یک سال پس از رقیب خود گیربکس دستی را کنار گذاشت. آخرین خودرویی که این شرکت با سه پدال تولید کرد، نسخهٔ ویژه‌ای از گالاردو با نام LP560-2 50th Anniversary بود که در ۱۰۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه که دیفرانسیل عقب بود، از پیشرانهٔ ۵۶۰ اسب بخاری V10 استفاده می‌کرد. کمبود تقاضا دلیل حذف گیربکس دستی از محصولات لامبورگینی بود تا جایی که به گفتهٔ استفان وینکلمن، مدیرعامل وقت این برند، گاهی در طول یک سال هیچ‌کس گالاردو را با گیربکس دستی سفارش نمی‌داد.

آخرین فولکس‌واگن موتور عقب

کامبی سال ۲۰۱۲

در اروپا و آمریکا، فولکس‌واگن در دههٔ ۷۰ با معرفی مدل‌های جدیدی مثل گلف و پاسات، از خودروهای موتور عقب فاصله گرفت اما بیتل و ون تایپ دو در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی، مکزیک و برزیل تا چند دهه بعد در برابر تغییر مقاومت کردند. آخرین فولکس‌واگن موتور عقب ساخت برزیل در سال ۲۰۱۳ بود. این همان ون تایپ دو بود که به پیشرانهٔ آب خنک مجهز شده و در برزیل با نام کامبی عرضه می‌شد. به گفتهٔ فولکس‌واگن، کامبی هنوز هم فروش خوبی داشت اما باید تولید آن پایان میافت زیرا با مقررات ایمنی جدید برزیل که خودروها را ملزم به برخورداری از ایربگ و ترمز ABS می‌کرد مطابقت نداشت.

آخرین لندروور با شاسی مستقل

دیفندر سال ۲۰۱۶

هرچند اکثر شاسی‌بلندهای آفرودی مثل جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس هنوز از شاسی نردبانی استفاده می‌کنند اما لندروور از حدود یک دهه پیش این ساختار را کنار گذاشت و سراغ طراحی یکپارچه رفت. از سال ۲۰۱۲ به‌تدریج تمام محصولات لندروور مثل رنجروور و دیسکاوری با ساختار یکپارچه ساخته شدند. حتی نسل جدید دیفندر از ساختار یکپارچه دارد و آخرین محصول لندروور با شاسی مستقل نسل قبلی دیفندر بود که در ژانویهٔ ۲۰۱۶ از روی خط تولید کنار رفت.

آخرین سیتروئن با تعلیق هیدروپنوماتیک

C5 سال ۲۰۱۷

برای چندین دهه، سیتروئن با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک نوآورانهٔ خود راحت‌ترین خودروهای بازار را تولید می‌کرد اما با پیشرفت تکنولوژی، تعلیق الکترونیکی تا اواسط دههٔ ۲۰۱۰ تعلیق سیتروئن را منسوخ کرد. بدین ترتیب، با تولید آخرین C5 بازار اروپا در ژوئن ۲۰۱۷ تعلیق هیدروپنوماتیکی به آخر خط رسید.

آخرین لامبورگینی V12 غیرهیبریدی

اونتادور اولتیمائه سال ۲۰۲۲

لامبورگینی در سال ۲۰۲۱ برای خداحافظی با اونتادور نسخهٔ نهایی آن را با نام اولتیمائه معرفی کرد. این آخرین سوپرکار V12 بنزینی خالص لامبورگینی بود. پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی سنت آگاتا در این ماشین ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته در جانشین اونتادور یعنی روئلتو هم همین موتور را می‌بینیم که حتی قوی‌تر شده و ۸۲۵ اسب بخار قدرت دارد اما حالا سه موتور الکتریکی نیروگاه V12 را همراهی می‌کنند تا هم آلایندگی را کاهش دهند و هم قدرت را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا