اخباراخبار خارجی

نگاهی بر رولزرویس کولینان، مجلل‌ترین شاسی‌بلند جهان

سرانجام انتظارها به پایان رسید و گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروی شاسی‌بلندی که تا به حال ساخته شده است، توسط رولزرویس معرفی شد. حالا مشتریان این برند لوکس می‌توانند دکمه آفرود را بر روی کنسول میانی فشار دهند تا تجریه یک گردش در کوه و دشت‌های سرسبز را با خودروی لوکس‌شان کسب کنند. تجربه رد شدن از یک رودخانه با عمقی حدود نیم‌متر آن هم با یک رولزرویس واقعا می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما از سوی دیگر می‌توان با کولینان به دل اتوبان‌ها زد و به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت با آن دست یافت و در تمام این مدت در کابینی لوکس با دریایی از امکانات از رانندگی لذت برد.

اما این تجربیات با هزینه‌ای بسیار زیاد به دست خواهند آمد. قیمت کولینان از ۳۲۵ هزاردلار شروع می‌شود اما مدل‌هایی که آپشن‌های بیش‌تری دارند، تا ۴۰۰ هزاردلار نیز به پای خریداران آب می‌خورند.

درحالی که پیش از این شایعات زیادی مطرح شده بودند که در این شاسی بلند از پلتفرم مشترکی با بی‌ ام‌ و X7 استفاده می‌‌شود، اما رولزرویس پلتفرم مخصوص به خود را در کولینان استفاده کرده است. این شاسی بلند لوکس طولی برابر با ۵۳۴۱، عرض ۲۱۶۴ و ارتفاع ۱۸۳۵ میلی‌متری دارد که وزن این مجموعه در کل حدود ۲.۶ تن می‌شود.

برای جابه‌جایی این وزن زیاد، قطعا نیاز به یک موتور قدرتمند است که البته به نظر می‌رسد رولزرویس نیز فراتر از چیزی که واقعا به آن نیاز بود را برای این خودرو در نظر گرفته است. موتور بزرگ ۱۲ سیلندر ۶.۷۵ لیتری توئین توربو که پیش از این در مدل فانتوم دیده شده بود، قدرت ۵۶۳ اسب بخاری و گشتاور ۸۵۰ نیوتون‌متری را می‌تواند تولید کند. این قدرت توسط یک گیربکس 8 سرعته ZF به چهارچرخ خودرو منتقل می‌شوند. درواقع کولینان اولین رولزرویسی به شمار می‌رود که از سیستم 4WD استفاده می‌کند. حداکثر سرعت به طور کامپیوتری به مقدار ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده و رولزرویس عددی را برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاسی بلند غول پیکر اعلام نکرده است.

در طراحی کولینان همان چیزی که از یک رولزرویس انتظار می‌رود را شاهد هستیم و اصالت در طراحی آن به خوبی حفظ شده؛ هرچند در کل خودرو آن‌چنان که انتظار داشتیم پر ابهت نیست. در نمای جلو با همان چهره همیشگی یک رولزرویس جذاب روبرو می‌شویم. در نمای کناری چرخ‌های بسیار بزرگ ۲۲ اینچی و ستون C که بیش‌تر یادآور خودروهای سدان است، بیش‌تر به چشم می‌آیند. درب‌های موسوم به خودکشی نیز فضای زیادی را برای ورود به خودرو در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

در داخل خودرو نیز همان رسم همیشگی رولزرویس‌ها را شاهد هستیم. اصولا در محصولات این برند انگلیسی، همیشه صندلی‌های عقب مکان بهتری برای لذت بردن از خودرو محسوب می‌شوند. در هرجایی که نگاه کنید می‌توانید استفاده از تلفیقی از چوب، چرم و فلز‌ها را پیدا کنید. ارتفاع نشیمنگاه‌ صندلی‌های عقب بیش‌تر از صندلی‌های جلو هستند تا دید بهتری از بیرون توسط پنجره‌های بسیار بزرگ کولینان به سرنشنیان داده شود.

دو صفحه نمایش مختلف در جلو برای سرنشینان قرار دارد که یکی مخصوص راننده بوده و تمام اطلاعات لازم مانند سرعت، دور موتور، کروزکنترل، مسریابی و سیستم کمک راننده در آن به نمایش در می‌آیند و صفحه نمایش دوم مخصوص سیستم اطلاعات و سرگرمی است.

به طور استاندارد قسمت عقب خودرو برای نشستن سه سرنشین طراحی شده؛ هرچند می‌توان مدل دو سرنشینه را نیز انتخاب کرد. برای اولین بار در میان رولزرویس‌ها امکان خم کردن صندلی‌های عقب نیز وجود دارد که این خودرو را به یک SUV کاربردی‌تر تبدیل می‌کند.

در پشت صندلی‌های عقب، فضای ۵۶۰ لیتری در اختیار صاحب خودرو قرار می‌گیرد که اگر قفسه بندی آن جدا شود، این فضا به ۶۰۰ لیتر نیز می‌رسد. همچنین در صورت خم کردن صندلی‌های عقب، این فضا به ۱۹۳۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

همانطور که پیش از آن در تیزرهایی از کولینان دیده بودیم، رولزرویس صندلی‌های تاشونده‌ای را به همراه یک میز در صندوق عقب این خودرو قرار داده است که در هنگام نیاز می‌توانند باز شوند تا سرنشنینان از نمای بیرون خودرو لذت ببرند. البته برای داشتن چنین آپشنی خریداران باید مبلغ بیش‌تری را پرداخت کنند.

تکنولوژی های فراوان

تکنولوژی‌های ایمنی و راحتی زیادی در این شاسی‌بلند مجلل دیده می‌شود. دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید در شب که وجود حیوانات و عابر پیاده را اخطار می‌دهد، کروزکنترل انطباقی، هشدار تصادف از جلو، هشدار خروج از خط، هشدار تغییر خط، هدآپ دیسپلی، وای‌فای هات اسپات، پنج درگاه شارژ USB، شارژر بی‌سیم تلفن و دو صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی برای سرنشینان عقب از جمله تکنولوژی‌هایی هستند که به خریداران کولینان ارائه می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا