اخبار خارجی

نگاهی به پیشرفت‌های BYD

این روزها نام شرکت چینی BYD بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما BYD چگونه توانسته به برندی جهانی بدل شود؟

به گزارش دنده 6 – شاید تسلا در آمریکا پیشتاز همه‌گیری خودروهای برقی باشد اما در بازارهای جهانی با رقبای پرقدرتی مواجه است. در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروهای بدون آلایندگی به شمار می‌رود تسلا در حال باختن قافیه به خودروسازان داخلی است، شرکت‌هایی که هر روز مشغول بهبود ساخته‌های خود با قیمت‌هایی بسیار رقابتی هستند و گل سرسبد این برندها نیز با نام BYD شناخته می‌شود. در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ شرکت BYD توانست تسلا را از صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای برقی به زیر بکشد و خودروهای بدون آلایندگی بیشتری را نسبت به این برند آمریکایی بفروشد. ایولین چنگ خبرنگار CNBC در پکن می‌گوید:

BYD در بخش خودروهایی با انرژی‌های نو بسیار رشد کرده است. زمانی که به رده‌بندی‌های ماهانه نگاه می‌کنید می‌فهمید که آن‌ها همیشه در بالای جدول هستند

این خودروساز چینی توسط وانگ چوان فو تأسیس شده و کار خود را در دهه ۹۰ میلادی با تولید باتری برای گوشی‌های موبایل آغاز نموده است. BYD تا سال ۲۰۰۳ وارد صنعت خودرو نشده بود اما در همین مدت کوتاه به تولید کننده عمده باتری خودروهای برقی و همچنین برند عرضه کننده خودروهای مدرن بدل شده است. سام ابوالصمد تحلیلگر ارشد موسسه گایدن هاوس می‌گوید:

چینی‌ها یکی از بهترین کمپانی‌های تولید کننده باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در دنیا هستند.

او همچنین با تشریح مزیت‌های این نوع باتری‌ها نسبت به نمونه‌های لیتیوم یونی می‌گوید که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات طول عمر بالاتری دارد و تولید آن‌ها در هر کیلووات ساعت ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه کمتری در بر خواهد داشت؛ اما یکی از دلایل جذابیت محصولات BYD را باید در قیمت آن‌ها جست‌وجو کرد. بسیاری از خودروهای شرکت موردبحث ارزان‌تر از رقبا هستند و چندین خودروی BYD قیمت پایه زیر ۲۰ هزار دلار دارند. مایکل دون مدیرعامل شرکت دون اینسایتس می‌گوید:

تنها همین چند ماه پیش در مونیخ بود که BYD سی گل با قیمت ۱۱۵۰۰ دلار عرضه شد. شما برای خرید یک خودروی ساده در آمریکا و اروپا باید دو برابر این رقم را بپردازید؛ بنابراین محصولات چینی‌ها در بازه قیمتی ۳۵ هزار دلار و کمتر از آن بسیار رقابتی هستند.

BYD هم‌اکنون در حال گسترش بازارهای خود است و سال قبل بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو را به ۷۰ کشور صادر نموده است. این شرکت همچنین برنامه‌های خود برای تأسیس کارخانه در مجارستان را اعلام کرده و ظاهراً خواهان تأسیس سایت‌های تولیدی در مکزیک نیز هست. دون خاطرنشان می‌سازد:

آن‌ها قطعاً آماده حضور در بازار آمریکا می‌شوند و مترصد فرصت مناسب برای این کار هستند. آمریکا و اروپا بازاری سودده برای چینی‌ها هستند و برای اینکه واقعاً برندی جهانی باشند باید وارد این بازارها شده و پیروز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا