اخباراخبار داخلیاسلایدر

نگاهی به ۶ فیس لیفت جذاب و موفق در صنعت خودرو ایران

خودروسازان داخلی با فیس لیفت توانستند محصولات قدیمی خود در قالب محصول جدید به بازار عرضه کنند. در ادامه با ۶ فیس لیفت جذاب و موفق در صنعت خودرو ایران آشنا می‌شویم.

به گزارش دنده 6 – فیس لیفت به‌عنوان یکی از بهترین راهکارهای خودروسازان برای ارتقای محصولات قدیمی است که طی آن بخش طراحی داخلی، بیرونی و حتی بخش فنی خودرو دستخوش تغییر می‌شود. خودروسازان داخلی نیز طی سال‌های گذشته به‌جای تولید یک محصول کاملا جدید با ارائه یک نسخه فیس لیفت از محصولات قدیمی خود توانستند آنها را در قالب یک محصول جدید روانه بازار کنند.

۶ فیس لیفت جذاب صنعت خودرو ایران

البته در این میان برخی از فیس لیفت های خودروسازان داخلی نیز بسیار جذاب بوده و توانستند به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کنند.

۱. تبدیل دنا به دنا پلاس

ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ دنا را به‌عنوان فیس لیفت سمند روانه بازار کرد. دنا در نمای جلو و عقب کاملا نسبت به سمند تغییر پیدا کرده بود، اما ستون‌ها جانبی و درها هنوز به سمند شباهت داشتند.

فیس لیفت

دنا

دنا پلاس نیز به نوعی فیس لیفت دیگری از سمند محسوب می‌شود که علاوه بر نمای جلو و عقب، این بار طراحی درها نیز تغییر پیدا کرد تا دیگر به سمند شباهت نداشته باشند. البته پیشرانه و گیربکس دنا، سیستم سوخت‌رسانی، سیستم تعلیق و سیستم‌های الکترونیکی با سمند یکسان است.

دنا پلاس

دنا پلاس

ایران خودرو در ابتدا دنا پلاس را با ۴ ایربگ و سقف بازشو روانه بازار کرد؛ اما به تدریج سانروف و دو کیسه هوای آنها حذف شدند. همچنین این خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۵ در نسخه توربو به چراغ روز نیز مجهز شد. دنا پلاس توربو از فرمان چرمی و سردنده متفاوت با سایر نسخه‌ها نیز بهره می‌برد. علاوه بر این، ایران خودرو برای نسخه توربوشارژ اتوماتیک دنا پلاس یک گیربکس ۶ سرعته و فرمان کمک برقی در نظر گرفته است.

۲. تبدیل سمند به سمند ال ایکس

ایران خودرو در سال 1379 از سمند به‌عنوان نخستین خودرو ملی رونمایی کرد. این خودرو بر پایه پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود و از پیشرانه X7 نیز بهره می‌برد. ایران خودرو در سال 1381 طراح ساخت نسخه جدیدی از سمند با نام LX را در دستور کار خود قرار دارد.

فیس لیفت

سمند LX

سمند LX با پیشرانه XU7 و EF7 روانه بازار شد و ایران خودرو برای آن امکانات جدیدی چون صندوق‌پران برقی، سنسور هشدار دنده عقب، تنظیم برقی صندلی‌های سرنشینان جلو، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمز ضد قفل را در نظر گرفت. همچنین داشبورد آن نیز دو بار دستخوش تغییر شد.

فیس لیفت

سمند X7

سمند LX نسبت به قبل از لحاظ ظاهری تغییرات زیادی را تجربه نکرد. از تغییرات اعمال شده روی این خودرو می‌توان به چراغ‌های عقب کوچک‌تر اشاره کرد. همچنین تغییر کوچک باعث شد تا این خودرو به یکی از بهترین فیس لیفت های صنعت خودرو ایران تبدیل شود.

۳. تبدیل پژو ۴۰۵ به پژو پارس

پژو 405

پژو ۴۰۵

گروه صنعتی ایران خودرو تا مدت‌ها پژو ۴۰۵ را تولید و به بازار عرضه می‌کرد و پس از موفقیت آن نیز عرضه پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ را در دستور کار خود قرار دارد. سرانجام این خودروساز از خودرو جدیدی به نام پژو پارس پرده برداشت که به پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ شباهت زیادی داشت. این خودرو در ابتدا با نام پرشیا روانه بازار شد و پس از مدتی نام آن به پژو پارس تغییر پیدا کرد.

فیس لیفت

پژو پارس

به‌طور کلی خیلی‌ها پژو پارس را فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ می‌دانند که ایران خودرو از سال ۱۳۷۹ تا به امروز آن را تولید و به بازار عرضه می‌کند. هرچند ایران خودرو طی ۲۳ سال گذشته در بخش پیشرانه، صندلی‌ها، تزئینات داخلی و داشبورد آن تغییراتی را لحاظ کرده، اما چهره کلی این خودرو ثابت مانده است. این خودرو با وجود قدیمی بودن در بازار ایران از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و بسیاری آن را بهترین فیس لیفت تاریخ خودروسازی ایران می‌دانند.

۴. تبدیل تیبا ۲ به کوییک

فیس لیفت

تیبا ۲

شرکت سایپا در سال ۱۳۹۱ خودرو تیبا ۲ را به‌عنوان نسخه هاچ بک تیبا به بازار عرضه کرد که نسبت به نسخه اصلی خود از لحاظ ظاهری تغییر پیدا کرده بود و سایپا برای بخش فنی و امکانات آن تغییراتی را در نظر نگرفت. پس از مدتی شرکت سایپا در سل ۱۳۹۵ روی تیبا ۲ تغییراتی را اعمال کرد و توانست خودرو جدیدی به نام کوییک را بسازد که باید آن را فیس لیفت تیبا ۲ دانست.

فیس لیفت

کوییک

کوییک اکنون از ارتفاع بیشتر، عناصر ظاهری جدید نظیر چراغ‌ها و سپر اسپرت بهره می‌برد. سایپا پس از مدتی نسخه‌های دیگری از کوییک نظیر کوییک اس، کوییک آر و کوییک اتوماتیک را به بازار عرضه کرد. از آپشن‌های جدیدی که سایپا به این خودرو اضافه کرده می‌توان به مانیتور مولتی‌مدیا، استارت دکمه‌ای، فرمان با دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.

۵. فیس لیفت سایپا ۱۱۱ از پراید نسیم

در حالی که نسخه صندوق دار پراید با نام صبا به بازار عرضه شده بود، شرکت سایپا برای نسخه هاچ بک آن نام نسیم را در نظر گرفت تا این دو نسخه را از یکدیگر متمایز کند. پراید هاچ بک از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸ بدون تغییر تولید و به بازار عرضه می‌شد؛ اما سرانجام شرکت سایپا برای آن یک فیس لیفت را در نظر گرفت.

سایپا نسیم

سایپا نسیم

سایپا نسخه فیس لیفت پراید هاچ بک را با نام سایپا 111 در پنج تیپ مختلف روانه بازار کرد که تفاوت آنها به کیسه هوا راننده، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک مربوط می‌شد. البته نسخه EX این خودرو از هر سه آپشن بهره می‌برد. همچنین در سال 1392 نیز سایپا 111 در نسخه SE روانه بازار شد که در کنار این سه آپشن به کیسه هوای شاگرد (سرنشین جلو) نیز مجهز شده بود.

سایپا 111

سایپا ۱۱۱

سایپا برای تبدیل پراید هاچ بک به سایپا ۱۱۱ نمای جلو و عقب آن را تغییر داد و در کابین نیز یک داشبورد جدید را در نظر گرفت. از تغییرات فنی آن نیز می‌توان به ارتقای جزئی قدرت و گشتاور، تغییر استاندارد آلایندگی موتور از یورو ۳ به یورو ۴ و تقویت جعبه فرمان اشاره کرد. تولید سایپا ۱۱۱ در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.

۶. فیس لیفت رنو پی کی از رنو ۵

رنو 5

رنو ۵

شرکت رنو فرانسه خودرو رنو ۵ را در قالب یک هاچ بک شهری بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ میلادی تولید و به بازار عرضه کرد. در بازار ایران نیز این خودرو در نام‌های مختلفی از جمله سپند توسط شرکت سایپا تا سال ۱۳۷۸ و پارس خودرو تا سال ۱۳۸۶ تولید و به بازار عرضه می‌شد. در سال ۱۳۷۹ نیز گروه سایپا برای آن تغییرات مهمی چون اضافه شدن پیشرانه ۱.۳ لیتری پراید را در نظر گرفت.

رنو نیو PK

رنو نیو PK

نسخه اصلی رنو 5 از یک پیشرانه 900 سی‌سی 4 سیلندر 8 سوپاپ به‌همراه یک گیربکس 5 دنده بهره می‌برد. پارس خودرو در اواسط دهه 80 به بدنه این خودرو بخش‌های پلاستیکی اضافه کرد و از سال 1385 نیز با اعمال تغییراتی بدنه آن را عضلانی‌تر کرد. در همین راستا این خودرو با تغییر نام به رنو نیو PK به‌مدت یک سال تولید شد و پس از آن پارس خودرو تولید آن را متوقف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا