اخباراخبار خارجی

نگرانی خودروسازان از جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ تجاری آمریکا و چین

افزایش تنش در روابط تجاری آمریکا و چین یا جنگ تجاری آمریکا و چین علاوه بر خودروسازان این دو کشور، کارخانه‌های آلمانی را هم به شدت نگران کرده است.

اگر تهدیدهای کنونی رهبران چین و آمریکا به نبردی تجاری و وضع تعرفه منجر شود، خودروسازان دو کشور زیان خواهند دید اما با توجه به صادرات سالانه ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو از آمریکا به چین، ضربه‌ به کارخانه‌های آمریکایی بیشتر است.

بخشی از این صادرات متعلق به دو شرکت ب‌ام‌و و بنز است که محصولات کارخانه‌هایشان در آمریکا را به چین می‌فرستند. تسلا هم که سالانه پانزده هزار دستگاه ماشین به چین صادر می‌کند به شدت از تعرفه‌های بیشتر ضربه خواهد خورد.

در مجموع ارزش صادرات خودرو از آمریکا به چین یازده میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با آغاز جنگ تجاری آمریکا و چین، فورد از هر دو طرف ضرر خواهد کرد. این شرکت ماشین‌های لوکس لینکلن را از آمریکا به چین صادر می‌کند و قصد دارد در آینده محصولاتی را که در کارخانه‌اش در چین می‌سازد را به آمریکا بفرستد. مشکل جنرال موتورز کمتر است. این شرکت سالانه سی هزار دستگاه شاسی‌بلند بیوک را از کارخانه‌اش در چین به آمریکا می‌فرستد و صادراتش از آمریکا به چین زیاد نیست.

اگرچه صادرات خودرو از چین به آمریکا چندان چشمگیر نیست، اما کارخانه‌های چینی خود را برای ورود به بازار آمریکا آماده می‌کنند و نبرد تجاری بین دو کشور، برنامه‌های آنها را متوقف خواهد کرد.

آمریکا هنوز درباره وضع تعرفه تصمیمی نگرفته و چین منتظر تصمیم آمریکا است. چین تهدید کرده در صورت وضع تعرفه بر کالاهای چینی، تعرفه ماشین‌های ساخت آمریکا را تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع در واشنگتن گزارش داده که این تهدیدها نمایشی از آماده شدن دو کشور برای یک رویارویی تجاری است که نتیجه آن تا دو ماه دیگر معلوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا