اخبار خارجی

هایپر استینگ، هواپیمای مافوق صوت هسته‌ای

به تازگی انتشار مشخصات یک هواپیمای مفهومی مافوق صوت هسته‌ای هایپر استینگ با سرعت ۴۳۰۰ کیلومتر در ساعت، خبرساز شده است.

به گزارش دنده 6 – یک هواپیمای مافوق صوت هسته‌ای می‌تواند فاصله بین لندن تا نیویورک را فقط در ۸۰ دقیقه طی کند. اسکار وینالز اسپانیایی طراح هایپر استینگ است که آن را با حداکثر سرعت حدود ۴۳۰۰ کیلومتر در ساعت تصور می‌کند. با این تفاسیر هایپر استینگ بیش از سه برابر سریع‌تر از سرعت صوت خواهد بود و تقریباً دو برابر هواپیمای مشهور کنکورد سرعت خواهد داشت.

اگرچه این هواپیمای مفهومی می‌تواند نسل بعدی حمل‌ونقل هوایی را شکل دهد اما اولین تلاش در زمینه تولید هواپیمای مسافربری مافوق صوت نیست. وینالز در زمینه طراحی پروژه‌های هوایی پرسرعت و بزرگ از جمله اسکای وال و بیگ برد فعالیت می‌کند و بنابراین با توسعه هواپیماهای مافوق صوت بیگانه نیست. هایپر استینگ قابلیت حمل ۱۷۰ سرنشین را دارد و کابین آن با طول ۱۰۰ متری خود ۳۰ متر طویل‌تر از کنکورد است. دیگر ویژگی این هواپیمای هسته‌ای به طول بال‌های ۵۲ متری در مقابل طول بال‌های ۲۶ متری کنکورد مربوط می‌شود.

کنکورد آخرین جت مافوق صوت تجاری دنیا بود که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد و از آن زمان تاکنون تلاش‌های زیادی در زمینه توسعه محصولاتی مشابه آن صورت گرفته است. وینالز می‌گوید نام هواپیمای موردبحث از شکل “نیش بزرگ” با دماغه‌ای بسیار بزرگ گرفته شده و این بخش هواپیما وظیفه کنترل جریان هوای جلو را خواهد داشت تا هوا را در بخش مرکزی و روی بال‌ها توزیع کند. اگرچه هواپیماهای مفهومی دیگر اهمیت بیشتری به طراحی شیک و مصرف سوخت می‌دهند اما هایپر استینگ قدرت و سرعت را اولویت مهم‌تری می‌داند.

اما این هواپیمای هسته‌ای چگونه کار می‌کند؟ هایپر استینگ به دو پیشرانه رم جت مجهز است اما یک راکتور هسته‌ای بزرگ باعث دست‌یابی به سرعت‌های باورنکردنی می‌شود. البته همان‌طور که گفته شد این هواپیما فعلاً در حد یک کانسپت باقی مانده چراکه راکتور هسته‌ای همجوشی سرد موردنیاز آن هنوز وجود ندارد. این سیستم خلاقانه می‌تواند هایپر استینگ را به سرعت ۳.۵ ماخ برساند. احتمالاً می‌دانید که ماخ نسبت سرعت بدن به سرعت صوت است و ۱ ماخ برابر با سرعت صوت و ۲ ماخ دو برابر سرعت صوت خواهد بود. وینالز می‌گوید:

کنکورد یک وسیله حمل‌ونقل فوق‌العاده بود اما آلایندگی و صدای بسیار زیادی تولید می‌کرد و درعین‌حال هزینه‌های عملیاتی و نگهداری بالایی داشت. امروز برخی پروژه‌ها باعث دستیابی به عصر جدیدی از پروازهای مافوق صوت می‌شود و برخی از آن‌ها به خوبی پیش رفته‌اند و شاید در سال‌های آینده رنگ واقعیت به خود گیرند.

پروازهای مافوق صوت دوباره بازخواهند گشت اما شاید هایپر استینگ به خاطر استفاده از برخی سیستم‌های بسیار خلاقانه همچون راکتور همجوشی سرد پس از سال ۲۰۳۰ تولید شود و البته قیمت بسیار بالایی هم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا