اخبار داخلی

واردات خودرو به روند تولیدی خودروسازان ضربه می‌زند؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: خوشبختانه ایران‌خودرو تولیدات بسیار زیادی در حوزه خودروهای تجاری دارد، اما به دلیل این که تعداد خودروهای فرسوده افزایش پیدا کرده و همین موضوع قیمت تمام شده حمل کالا را به علت فرسودگی بالا می‌برد و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، خودروهای وارداتی می‌تواند کمک حال کنار تولید باشد.

 به گزارش دنده 6 :  به تازگی آمار واردات خودرو با تفکیک شرکت‌های واردکننده منتشر شده است. بر اساس این آمار، در ۱۱ ماهه امسال ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودرو سواری وارد شده که از این میزان، یک هزار و ۹۴۷ دستگاه خودرو سهم گروه خودروسازی سایپا بوده است.

سهم ۱۱ درصدی بخش خصوصی در تولید کل خودروی کشور

در جایگاه‌های بعدی هم «کرمان‌خودرو با واردات ۱۰۰۰ دستگاه، معین خودرو ایرانیان با ۷۳۶ دستگاه، ماموت خودرو با ۶۱۶ دستگاه، بهمن موتور با ۵۹۷ دستگاه، ایران‌خودرو با ۵۰۶ دستگاه، ایساکو کیش با ۴۵۰ دستگاه، کرمان‌موتور با ۲۹۹ دستگاه، کوشا خودرو نگین با ۲۱۸ دستگاه و پارس‌خودرو با ۴۶۳ دستگاه» قرار دارند.

انتشار این آمار سبب شده تا قرارگرفتن سایپا به عنوان یک شرکت خودروساز در صدر لیست واردکنندگان خودرو، جلب توجه کند و این سوال مطرح شود که آیا همزمانی واردات با تولید توسط خودروسازان به ویژه ایران‌خودرو و سایپا منافات ندارد؟

در رابطه با این موضوع، شاهد دو نظر متفاوت از سوی کارشناس حوزه خودرو هستیم. برخی معتقدند که ایران‌خودرو و سایپا خودروسازان اصلی کشور هستند و واردات خودرو توسط آنها سبب می‌شود خودروسازی را رها کنند و به دلیل منفعت بالایی که واردات دارد و همچنین سهولت کار، تبدیل به یک شرکت بازرگانی واردات خودرو شوند، زحمت تولید را از دوش خود بردارند و دیگر به فکر خط تولید و نیروی انسانی نباشند.

از سوی دیگر تعدادی از کارشناسان حوزه صنعت خودرو مغایرتی بین واردات و تولید خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا و سایر خودروسازان نمی‌بینند. آنها می‌گویند کلاس قیمتی خودروهای وارداتی با کلاس قیمتی خودروهای تولیدی متفاوت است و هر کدام مشتریان خاص خود را دارند. آنها همچنین می‌گویند این که تولیدکنندگان ما خودشان خودرو وارد می‌کنند نشان می‌دهد که واردات خودرو آسیبی به تولید نمی‌زد و اشتباه بودن نظر منتقدان و مخالفان واردات خودرو را که می‌گفتند واردات باعث لطمه‌زدن به خودروسازان داخلی می‌شود را ثابت می‌کند.

 

پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: شرکت‌های خودروساز تابع قوانین و مقررات بالادستی مصوب هستند و بر همین اساس هم خودروسازان موظف شده‌اند در کنار تولیدات یک‌سری خودرو هم وارد کنند.

با توجه به تحریم‌ها، مشکلات و فرسودگی ناوگان در کشور وجود دارد، بحث در مورد خودروهای تجاری چه در مورد اتوبوس و مینی‌بوس که در حوزه شهری فعال است و چه خودروهایی مانند کامیون که حمل بار انجام می‌دهند یک مقدار متفاوت است و میزان تولیدات با میزان نوسازی که باید انجام شود همخوانی ندارد و یک عقب‌ماندگی در این زمینه وجود دارد.

خوشبختانه ایران‌خودرو تولیدات بسیار زیادی در حوزه خودروهای تجاری دارد، اما به دلیل این که تعداد خودروهای فرسوده افزایش پیدا کرده و همین موضوع قیمت تمام شده حمل کالا را به علت فرسودگی بالا می‌برد و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، خودروهای وارداتی می‌تواند کمک حال کنار تولید باشد.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر ورود این خودروها همراه با خدمات پس از فروش باشد، می‌تواند کیفیت را ارتقاء دهد و تکنولوژی‌های جدیدی را وارد کشور کند و به تولید و اقتصاد کشور کمک کند.

سنندجی اظهار کرد: آمار خودروهایی که وارد شده در قبال خودروهای تولیدشده چندان زیاد نیست، برای نمونه ایساکو کیش صرفا ۴۵۰ دستگاه خودرو وارد کرده است، بنابراین این روند نمی‌تواند خللی بر تولیدات خودروسازان وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا