اخباراخبار داخلیدسته‌بندی نشده

واکنش نعمت بخش به کمپین “خودرو صفر ممنوع”

به نقل از اقتصاد نیوز،این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.
تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.
در همین رابطه احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.
او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.
نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.
او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.
او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخرید
این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد نیوز می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.
او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.
لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
خودروسازان چه می گویند
گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمت‌ها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با  قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده‌ اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.
پس از انتشار گزارش اقتصادنیوز درباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانه‌های داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.
البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاری‌های جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمت‌گذاری برآورده می‌کند.

190 دیدگاه

  1. مرزها رو با تعرفه های وحشتناک بسته اید ولگن های صفر از اول قراضه را که تکنولوژی ۳۰ سال قبل وکیفیت شرم آوری دارند بزور به این ملت میفروشید واسم این ظلم تاریخی را گذاشته اید تولید ملی !!!!!!!!!!!!!!!

  2. اصلا نه کمپین نه همراهی با مردم کلا خرید خودروی داخلی با کیفیت فعلی دور از عقل است واقعا خیلی خراب شده اند !!! زباله رو اگه مفتم بدن زبالست .

  3. ایشون همون فردی هستن که میگن من مگان سوار میشم چون پراید تو شان من نیست،
    جون هموطن براش مهم نیست، پول و جایگاهش مهمه، مردم تایکسال خودرو نخرید ببینید چه جوری پرایدو با ۵میلیون و التماس بهتون میفروشند، همش دست مردمه ، ارز و بازار شوخیه، همش دست مردمه …

  4. متاسفم برصنعت خودروی انحصاری این کشور.ضعیف ترین بخش صنعتی هست ولی پدرادعا ترینشون.امیدوارم نابود بشه .نابود.ما ماشین صفرنمیخریم.

  5. خودروهای مونتاژی در ایران بسیار قدیمی و با قطعات قلابی چینی هستند !!! وخودروهای وارداتی چینی از بنجل ترین خودروهای جهان !!! اگر ایران روزی مثل بقیه دنیا شود کسی به این لگن های خنده دار نگاه هم نمی کند !!!!!!!!

  6. خودروهای فعلی با این قدمت وکیفیت خنده دار ومایه شرمساری هستند !!! دوران مونتاژ ۴۰ ساله یک خودرو گذشته !!!

  7. واقعا مایع سرافکندگیه و خجالت,,,,ببیند جنگ پنجاه روزه اسراییل و غزه چقد طول کشید چقد از زمین هوا اسراییل کوبوند غزه را همش دوهزار کشته و زخمی داد,,امار کشته شدگان داخلی و تصادفات با ماشین های تولید داخل از مرز بیست بنج هزار هم رد شده,,چ فرقی با اسراییل داره ایران خودرو ؟حلبی تحویل مردم میدین با قیمت نجومی,,حروزادها,,,حداقل ب فکر اخرتتون باشین چقد شما ها خونخوار شدین ککتون هم نمیگزه,,,,بحث ارزان شدن نیست بحث تکنولژیه حداقل اندازه پولی ک میگیرین کیفیت بدین,,نه بنجل از چین بدتر بدین دس مردم,,تو منطقه ازاد ماشین های صفر کیلومتر خارجی ب قیمت پراید خرید فروش میشه,,,,باز وارد ایران ک میشن ب قیمت شش ماشین ی ماشینو میکنین تو پاچه مردم,,امیدوارم ی روز شرکت ایران خودرو و سایپا,,,,از صحنه رپزگار پاک بشه,,ایشاللا,,
    زنده باد تیران ایرانی که دارن ریشه ظالمو میخشکونن,,,

  8. پشیمانی وناراحتی وجنگ اعصاب نتیجه خرید خودروی بی کیفیت با قطعات قلابی !!!! تازه اگه قیمت عجیبش برای خریدار مهم نباشه

  9. در تمامی کشورهای دنیا ماشین های جدیدتر از نوع قدیمی تر بهتر و به روزتر و با کیفیت تر است. اما در کشور ما هرچی ماشین جدیدتر تولید میشه بی کیفیت تره. به طوری که مردم میرند ماشین های مدل 4 یا 5 سال پیش رو که قطعاتش کیفیت بهتری داره رو بخرند! نه مدل جدید و صفر رو که تمامی قطعاتش چینین و داخلی بی کیفیته!!!

  10. سلام. والله. من تا. چند. وقت. پیش. پز و. 405. داشتم. بعد. پارس. گرفتم. 40یک ماه بعد ردش. کردم. منطقه. آزاد. هیتنق رفتم. هیوندا. اکسنت. 2015گرفتم. تازه. فهمیدم. فرق. چیه. و من. تا. الان. چی. سوار. شدم. به. قران. زانتیا. را. تو. اتوبان. مثل. اشغال. جا. می ذارم. چه. حالی. میده. خدا. وکیلی. روشن. شده. صدا. نمی شنوی. ماشین. ایرانی. هم. دیگه. نمی خرم. حتی. بشه. 2تومن. مگه. جونم. از سر راه. پیدا. کردم

  11. این اقای نعمت بخش انگار مستشار خارجیه که اینجور حرف میزنه ،خودش که ماشین خارجی سوار میشه به درک که مردم میخوان بمیرن .
    فقط مردم پول بدن که اقازاده ها یه وقت کم پول نشن

  12. به خدا هر کسی ماشین صفر بخره خره. چون یه جور خودکشیه و خودکشی در دین مبین اسلام یک گناه کبیره محسوب میباشد. پس هر کس ماشین تولید داخل بخرد بعد از مرگ او را به جرم خودکشی به جهنم میاندازند و این است عذاب خیانتکاران.

  13. انقد پر رو شدن که دیگه از مردم عذرخواهی هم نمیکنن هیچ برگشته میگه میخوایم خودروها رو گرونتر هم بکنیم. زرررررت. ایشالا سقف ایرانخودرو و سایپا بریزه رو سرتون تا اینجور لگن ها رو تحویل مردم ندین. هرکی ماشین بخره خیانت کاره

  14. والا اینا پشتشون به کی گرمه که 70 میلیون ایرانی رو نادیده میگیرن خداعالمه،تصمیم به خرید خودرو داشتم ولی برای احترام به همه کسانی که این عضو این کمپین هستن منصرف شدم چون به شعور وفهم مردم کشورم احترام میزارم اتحاد رمز پیروزیست…به امید انروز که ایرانی خودرو یی که درشان اون هست سوارشود یاعلی…

  15. برين يه مشترى با برند پر طرفدار و اروپايى يا ژاپنى برا كارخونتون پيدا كنين و هم خودتونو خلاص كنين و هم ملتو اين ملت ديگه فريب نمى خورن

  16. یه زمانی فقط صدا سیمایی بود با همون سر مردم شیره میزاشتین الان خدا رو شکر با این حرفا مردم خام نمیشن پس الکی خودتون رو خسته نکنین مسوولان دلسوز

  17. واقعا حق با مردم است خودروهای ایران خودروسایپا بدردلای جز دیوار هم نمیخوره،مردم خودرو نخرین تا به زانو در بیان

  18. عمو نعمت چند وقته پیدات نیست نکنه پشیمان شدی از حرفات وقتشه بازنشسته بشی بری با نوهات بازی کنی

  19. قیمت ها را بردین بالا و کیفیت را بردین پایین
    آیا ما انسان نیستیم و نباید یک خودرو با کیفیت سوار شویم
    خون خارجی ها از ما رنگین تر که آنها ماشین های باکیفیت سوار شوند و
    ما همچنان در پی یک ماشین با کیفیت باشیم
    این می شود ضد انقلابی ولی کارهای شما که مردم را به حساب نمی آورید و می گوید هرچه تولید کردیم مردم باید بخرد
    آیا رئیس و سهامداران این دو شرکت ماشین های تولید خودشان را سوار می شوند!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

  20. اینکه ماشین ایرانی را ۳۰ و۴۰ میلیون بخرید همانقدر عاقلانه است که سیب معمولی را کیلیویی ۶۰ و۷۰ هزارتومان بخرید ؟؟؟! اصلا وابدا نمی ارزد و با عقل جور در نمی آید نه قیافه ونه کیفیتش .

  21. واقعا که فقط به فکر خودشونن نامزد من توی یه شرکت وابسته به ایران خودرو و سایپا کار می کنه کار خوابیده حدود 60 نفر اخراج شدن اونایی که موندن هم از مرداد حقوق نگرفتن فقط 15 روز در ماه کار می کنن اضافه کاری هم در کار نیست . بیمه رو هم از ماه آینده قرار قطع کنن . هیچ به فکر جوونای ایران نیستن که باید الان چیکار کنن چطور باید اموراتشون بگذره می دونین چند تا کارخونه تو سراسر ایران هست که وابسته به ایران خودرو و سایپا هست . انقدر دچار مشکل شدیم و فقط داریم به این فکر می کینم قسط وام هایی که گرفتیم رو چطور باید بدیم امیدوارم سزای کارشونو ببینن من ازشون نمی گذرم . جیب پر پول دارن غمی ندارن .

  22. بنام خدا
    ادعا دارند که تولید خودرو با این شرایط و با این قیمت های چند برابری که به زور انحصار از مردم میگیرند به صرفه نیست ، اگر به صرفه نیست پس چه اسراری برای تولید انحصاری این خودروها دارید؟ چرا به خودروسازان بخش خصوصی که سالهاست کارخانه شان را احداث کرده اند اجازه تولید خودروی با کیفیت و ارزان نداده اند تا اینکه انها به ناچار اعلان کرده اند که حاضرند خودروهایی نظیر 206 را 5 الی 6 میلیون زیر قیمت با کیفیت چند برابری به مردم بدهند و برای هر خودرو 500هزار تومان به ایران خودرو پرداخت کنند ولی باز هم اجازه تولید نمیدهند؟ آیا کسانی که مردم را بی شعور فرض می کنند از شعور کافی برخوردارند؟ اگر شعور داشتند طی چندین سال گذشته به جای ایجاد انحصار و سوء استفاده از مردم فکری به حال صنعت خودرو میکردند آیا ساختن خودروی با کیفیت و بروز مشکل است یا طراحی و ساختن موشک؟ اما به جای اصلاح روش غلط گذشته و عذر خواهی از مردم باز هم همان روش غلط را در پیش گرفته اند و به سیاست بازی دل بسته اند پس ما هم نمیخریم شاید به خودشان بیاییند نخریدن خودرو لطف بزرگی است در حق صنعت خودروسازی وسلام

  23. با سلام .خناب نعمت زاده آن دوران خوشتان دیگر تمام شد وام 25ملیونی چاره کارنیست وقتی مردم دستشان خالی است و توان پرداخت اصل وام را ندارند چطور با 7 سال دو برابر آن را پرداخت کنند بهتر است آن را به عراق و…..صادر کنید .چقدر مردم به خاطر این خودروهای بی کیفیت معلول .کشته و خانواده های بدبخت شدن

  24. توجه………………………توجه………………………توجه………………………توجه………………………دوستان برای موفقیت باید فراتر از این عمل کرد من پیشنها میکنم پشت ماشینهایمان
    (((((((((علامت ممنوع + خرید خودرصفر بکشیم))))))))))))))))))))) همه باهم باشید تا مافیا خودرو سازی را شکست دهیم باتشکر از همه مردم ایرا

  25. امثال این آقا که با مال و سرمایه ملت حال میکنن و با جون ملت بازی باید اون پراید بی کیفیتشو از خاک ایران پاک کرد.

  26. ازدر بیرونش میکنیم از پنجره وارد میشه //10میلیارد دلار وام خریدخودرو ..!

    بیش از 30 سال است که این ملت مظلوم وساده باگذشتن ازجان ومال وهستی خود درایران زمین ، با طرفداری ازخودروسازان داخلی از یکطرف واز طرف دیگر دولت با تزریقهای پی در پی ارزی و ریالی وبستن دربها و گمرکی سنگین روی خودروهای خارجی حمایت شده ومیشوند، در نتیجه آنچنان آنها گستاخ گشته اندکه هنوز طلب شیر از مادران خود میکنند ، غافل از آنکه سالها ست بالغ شده ودندان درآورده اند !
    من وقتی به خودروهای داخلی نگاه میکنم ، به یاد فیلمهای قدیمی خارجی که ماشینهای بجا مانده از زمانهای دور را نسبت به تمدن جدیدنشان میدهد می افتم ، ووقتی بخودم می آیم ، ماشینهای برقی مثلا” ساخت فرانسه را میبینم که با سرعت 320 کیلومتر با فن آوری آیردینامیک وفول آپشن و از طریق جاده باطری آنها شارژ می شود ، تمام افکار منوط به گزینه های داخلی در نظرم مردود ، محو ونابود می شود .
    خودروسازان آنقدر ریشه دوانده که برای تامین منافع خودبدون در نظر گرفتن علوم وفنون ساخت خودرو و تامین مالی وجانی خریداران وتنها با یک موتور مونتاژی از رده خارج ،خودروهای من درآوردی جورواجور ساخته ومیسازند ، طوری که اگر به آنها فرصت بیشتری داده شود روبه هواپیما سازی می آوردند ، انوقت از زمین وهوا بلا بود که …….
    حال دولت اینبار میخواهد با تزریق 10 میلیارد دلار اعتبار دوباره این صنعت خانمان سوز را احیا کند ، وخودرو سازان درزیر این چتر حمایتی خودروهای بی کیفیت خود را میخواهند با طرفند 25 میلیون وام 16درصد به مشتری غالب وانبارهای مملو از خودرو خود را خالی نمایند ، در صورتی که دولت میبایست با این پول بخش کشاورزی ودامپروری و کارگاه های کوچک ومبارزه بااعتیاد و بخش مسکن وصدها معضل دیگرکه از مشکلات عدیده جامعه میباشدرا مورد حمایت خود قرار دهد .
    در آخر باید گفت این همه ، این همه حمایت از خودرو ساز ، ایا در بر گیرنده منافع برای گروه خاصیست ..؟

  27. مردم راانگل خواندند……
    محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت ،تحریم کنندگان خودروی داخلی رادر سایت سرانه نوعی انگل خوانده است..؟
    باید گفت ، این چندمین بار است که به حقوق شهروندی ملت عزیزمان اهانت شده وماراضد انقلاب و…..انگل مینامند..؟
    حال روی من ایرانی باشماست ،آیا تابه امروز از خودتان پرسیده اید که سرمایه ورودی کارخانه خودروسازیتان چه مبلغی وحال چه مبلغیست ، بی گمان این ارقام درماشین حسابهای امروزی نمیگنجد واگرمغزریاضیات انیشتین هم بود ازورودی سرمایه شما وخروجی آن متحیر وبایدنظریهای خودراازورود به خروج مردودوباطل اعلام می نمود..؟
    من تاسفم براین است که هنوز مارامردم ابله بیش ندانسته ونتنها کیفیت وقیمت غیر متعارف خودرو خود را آنهم با 30 سال چشم پوشی از جان ومالمان باز بینی نمی نمایند،بلکه ماراباپندارغلط خودبه باد توهین وافتراووابسته به بیگانه می پندارند، واگر اریکه قدرت همسو با آنها بود چه بسا مارا در بند یا حکم به ارتدادمان می دادند.
    دراین کشور، یکنفر حتا” یک نفر از خرید خودروساخت کارخانه های شما رضایت ندارد ،نتنها آمارهااز خیابانهاوجاده ها بلکه از زمان همزیستی درپشت دربسته نمایندگیها حکایت داشته و دارد ونهایتا” چه انسانهایی که درخودرو شما زنده زنده نسوختند وچه انسانهایی که کشته یامعلول ویا قطع نخاع نشده ونمیشوند..؟
    حال از حضرتعالی سوالی دارم ،آیاما زالوییم ، آیارشته شما جانور شناسی است..؟
    زیرا : آقای میرخانی مشاور انجمن خودر وسازان گفت : ۷ هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود ، نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشینند.» حال جناب آقای رضامودودی باالقاب ووصله وتوهین راه به جایی نخواهید برد زیرااگربه نظرهای این مردم صدمه دیده درسایتها مختلف توجه کرده باشیدمیبینید که سادگی درنوشتاروافکارآنها کاملا محسوس وآشکار وموج میزندواز فرط عجله، غلطی هم درانشاءخوددارند ودر کسری از ثانیه بایادآوری چندش آور از خرید خودرو خود میخواهند ذره ای ازظلم روباه پیر ودغل را مکتوب یا به تصویر بکشند ، شاید گوش شنوایی باشد/ نه براساس میز گرد اتاق تفکرات اساتید و مشاوران تبلیغاتی سایپا و ایران خودرو….

    پیام امام حسین در روزعاشورا ، درس بود : جلوی ظالم عصر خود بایستید …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا