اخباراخبار داخلیاسلایدرفناوری و تکنولوژیموتور اسپرت

وقتی موتورسیکلت استارت نمی خورد؟

در این مقاله آموزشی به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت می‌پردازیم.

به گزارش دنده6 ، موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه امروزی به ویژه در شهرهای شلوغ است و بسیاری از افراد با آن امرارمعاش می‌کنند. طبیعی است که موتورسیکلت نیز همانند سایر انواع وسایل نقلیه از کار بیفتد و روشن نشود؛ اما مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت چیست؟ در این نوشتار به بررسی چنین مسائلی می‌پردازیم.

دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت

در ادامه مهم‌ترین عواملی که می‌توانند باعث استارت نخوردن موتورسیکلت شوند آورده شده‌اند:

ضعیف بودن باتری

باتری خراب شاید قدرت کافی برای راه‌اندازی پیشرانه را نداشته باشد. موتورسیکلت برای استارت خوردن نیازمند باتری سالم با شارژ کافی است و زمانی که باتری از کار بیفتد وسیله نقلیه استارت نخواهد خورد. در این حالت باتری شارژ کافی برای راه‌اندازی اجزای اصلی همچون شمع‌ها یا سیستم برقی را ندارد. همچنین برخی موتورسیکلت‌ها دارای سوئیچ ایمنی هستند که در صورت ولتاژ پایین باتری اجازه استارت خوردن پیشرانه را نخواهد داد. هدف از نصب این سوئیچ جلوگیری از آسیب دیدن موتورسیکلت به خاطر ولتاژ پایین باتری است.

سوئیچ استارت معیوب

درصورتی‌که سوئیچ خراب باشد سیستم برقی قدرت لازم را دریافت نخواهد کرد. چرخاندن سوئیچ باعث ارسال سیگنال برقی به استارتر می‌شود و در نهایت موتور استارتر فعال می‌شود. استارتر نیز به نوبه خود پیشرانه را چرخانده و در صورت کارکرد صحیح سایر اجزا همچون شمع‌ها، موتورسیکلت روشن می‌شود. اگر سوئیچ خراب باشد سیگنال به درستی ارسال نخواهد شد و در نهایت موتورسیکلت نیز کار نخواهد کرد.

موتور استارتر خراب

این قطعه حیاتی نیز در روشن شدن موتورسیکلت نقش ایفا می‌کند و اگر از کار بیفتد موتورسیکلت روشن نخواهد شد. موتور استارتر از فلایویل برای چرخاندن پیشرانه و روشن شدن آن استفاده می‌کند. زمانی که دکمه استارت را فشار داده یا کلید را می‌چرخانید موتور استارتر سیگنال برقی از باتری دریافت می‌کند تا فلایویل را درگیر کرده و پیشرانه را بچرخاند. به همین خاطر هرگونه ایراد در قطعه موردبحث منجر به خرابی موتورسیکلت خواهد شد.

سیستم سوخت‌رسانی معیوب

درصورتی‌که ذرات آلاینده باعث مسدودی سیستم سوخت‌رسانی شوند موتورسیکلت روشن نخواهد شد. اگر فیلتر سوخت یا کاربراتور گرفته شوند سوخت به پیشرانه نخواهد رسید. در واقع وظیفه این سیستم ارسال سوخت از باک به پیشرانه به منظور انجام فرایند احتراق است و هرگونه اشکال در این مسیر باعث می‌شود موتورسیکلت روشن نشود.

سوخت بی‌کیفیت

یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت را می‌توان استفاده از سوخت بی‌کیفیت دانست. از بنزین برای ایجاد اشتعال در محفظه احتراق و تولید قدرت استفاده می‌کند اما اگر کیفیت لازم را نداشته باشد عمل احتراق به خوبی صورت نخواهد گرفت و موتورسیکلت روشن نخواهد شد. به همین خاطر باید همواره از جایگاه‌های معتبر سوخت موردنیاز را خریداری کنید و موتورسیکلت نیز به‌صورت منظم استفاده شود تا سوخت درون باک کیفیت خود را از دست ندهد.

خرابی یا کثیف بودن شمع‌ها

وظیفه شمع ایجاد جرقه برای اشتعال مخلوط سوخت و هواست. اگر شمع خراب شده یا کثیف باشد وظیفه خود را به درستی انجام نخواهد داد و در نهایت موتورسیکلت روشن نخواهد شد. کثیفی شمع می‌تواند به خاطر عواملی همچون روغنی شدن یا دوده گرفتن رخ دهد. درصورتی‌که شمع کثیف را نتوان تمیز کرد زمان تعویض آن فرا می‌رسد و باید در اسرع وقت چنین کاری را انجام داد.

پمپ سوخت معیوب

پمپ سوخت یک قطعه برقی است که فشار لازم برای ارسال سوخت به پیشرانه را تأمین می‌کند. اگر این قطعه به خوبی کار نکند سوخت به پیشرانه نخواهد رسید و موتورسیکلت روشن نخواهد شد. پمپ سوخت معیوب نمی‌تواند فشار لازم برای حرکت سوخت در سیستم سوخت‌رسانی را ایجاد نماید. از جمله دلایل خرابی پمپ می‌توان به فیلتر سوخت گرفته، رله پمپ خراب و موتور پمپ سوخته اشاره کرد. واضح است که خرابی قطعه موردبحث باعث ایجاد مشکلات دیگری همچون افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتورسیکلت و خاموش شدن ناگهانی در زمان موتورسواری خواهد شد.

مشکلات سوپاپ‌ها

یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت وجود مشکلاتی در سوپاپ‌ها و گیر کردن آن‌هاست. سوپاپ‌های گیر کرده در فرایند ورود و خروج مخلوط سوخت/هوا و خروج گازهای ناشی از اشتعال اختلال ایجاد می‌کنند و به همین خاطر موجب عدم کارکرد موتورسیکلت می‌شوند. درصورتی‌که سوپاپ در حالت بسته گیر کند مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق نشده و گازهای خروجی نیز نخواهند توانست به بیرون هدایت شوند. مشکلاتی همچون خوردگی، وجود دوده یا آسیب دیدن بخش‌های مختلف سوپاپ باعث گیر کردن این قطعه حیاتی می‌شوند.

کمپرس پایین

کمپرس پایین معمولاً به دلیل استهلاک و خرابی قطعات مهم پیشرانه رخ می‌دهد. هدف از کمپرس یا متراکم کردن، ایجاد فشار لازم درون سیلندرها با حرکات پیستون است که در نهایت باعث تولید قدرت می‌شود. اگر کمپرس پایین باشد مشکلی در قطعاتی همچون رینگ پیستون‌ها، دیواره سیلندر و سر سیلندر وجود خواهد داشت.

زنجیر تایم شکسته

در موتورسیکلت‌های دارای زنجیر تایم، خرابی این قطعه می‌تواند باعث از بین رفتن هماهنگی سوپاپ‌ها و پیستون‌ها شده و در نهایت پیشرانه قادر به انجام فرایند احتراق و تولید قدرت نخواهد بود. زنجیر تایم موتورسیکلت مسئول عملکرد صحیح میل‌لنگ و میل بادامک است. میل بادامک باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند درحالی‌که میل‌لنگ به کنترل حرکات پیستون‌ها می‌پردازد. خرابی زنجیر تایم باعث آسیب دیدن قطعاتی همچون سوپاپ‌ها، پیستون‌ها و دیواره سیلندرها خواهد شد.

مسدود شدن انژکتور

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت مسدود شدن انژکتور سوخت است. این قطعه که نقش مهمی در رساندن سوخت به محفظه احتراق دارد گاهی اوقات به دلیل وجود ذرات آلاینده یا استفاده از سوخت بی‌کیفیت مسدود شده و سوخت به درون سیلندر پاشیده نمی‌شود. در این حالت پیشرانه استارت نخواهد خورد.

نداشتن بنزین

گاهی اوقات روشن نشدن موتورسیکلت دلیل ساده‌ای دارد و آن‌هم نبود سوخت کافی درون باک است. پس همیشه از وجود سوخت درون باک مطمئن شوید و هرگز اجازه ندهید سوخت داخل باک کاملاً خالی شود چراکه کثیفی‌های درون باک نیز به درون سیستم سوخت‌رسانی کشیده شده و در نهایت موجب گرفتگی اجزای مختلف همچون فیلترها و انژکتورها خواهد شد.

مشکلاتی در فیوز موتورسیکلت

درصورتی‌که باتری موتورسیکلت مشکلی ندارد اما همچنان مشکل برق‌رسانی دیده می‌شود احتمال خرابی فیوزها وجود خواهد داشت. به همین خاطر می‌بایست با بررسی جعبه‌فیوز موتورسیکلت نسبت به تعویض فیوزهای معیوب اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا