اخباراخبار داخلی

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی دربارۀ خصوصی نبودن فضای داخل خودرو

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤالی درباره حریم خصوصی داخل خودرو توضیح داد.

 

به نقل از خبرگزاری شبستان، متن سوال و پاسخ به شرح زیر است:

حضور محترم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)

با سلام و تحیت؛

متن سؤال :

جنابعالی مدتی قبل فرموده بودید که فضای داخل خودرو خصوصی است، اخباری که اخیراً از حضرتعالی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی قم دربارۀ فضای داخل خودرو منتشر شده نشان می‌دهد که آن را خصوصی نمی‌دانید، لطفاً توضیح بیشتری در این زمینه ارائه دهید.

پاسخ :

با عرض سلام آنچه که قبلاً عرض کرده‌ام مربوط به سرقت از خودروها بوده یعنی اگر در خودرو قفل باشد و کسی شیشۀ آن را بشکند و چیزی از درون آن سرقت کند حکم سرقت از «حرز» (حریم خصوصی) دارد و احکام سارقان از منازل مسکونی بر آن جاری می‌شود (این مربوط به سرقت است).

ولی اگر کسی در خودرو بنشیند و در آن را ببندد و در داخل آن بی‌حجاب یا نیمه عریان باشد و خودرو نیز دارای شیشه‌های شفاف باشد و مثلاً مشغول استعمال مواد مخدر و یا شرب خمر شود، آن‌ هم در ملأعام، به‌یقین حریم خصوصی محسوب نمی‌شود، درست مانند کسی است که یک‌خانه‌ای شیشه‌ای در سر چهارراه بسازد و در آن مشغول انواع کارهای خلاف شود و بگوید اینجا حریم خصوصی است و کسی مزاحم من نشود. اهل عرف آن را حریم خصوصی نمی‌شمارند و او را از مجازات معاف نمی‌کنند. این دو مسئله شرعاً باهم کاملاً متفاوت است.

3 دیدگاه

  1. دوستان خوب دقت كنيد و ياد بگيريد كه واقعا خيلي جاها بدردتان مي خورد من سال ٨٤ كارداني به مهندسي دانشگاه مالك اشتر با رتبه ١٤ كشوري قبول شدم اما چون نام امام جمعه دوهفته قبل و نتيجه گيري خطبه اول نماز جماعت هفته قبل در مصاحبه عقيدتي سياسي نمي دونستم رد شدم و يكي از دوستان خوب بسيجيم كه تكميل ظرفيت همان دانشگاه قبول شده بود البته با سهميه اكنون استاد همان دانشگاه است و تدريس مي كند و مهم اين است جبر ديفرانسيل و انتگرال انقدرها كه فكر مي كنيد اهميت ندارد

    1. اون مال سال 84 بود. اما الآن همینکه بدونی چندتا خدا داریم توی مصاحبه قبولت میکنن!

  2. ما هم تحصیل کردیم. مصاحبه عقیدتی برای رشته ها بورسیه و استخدام دار هست نه صرف دانشگاه. البته به استثنای مقطع دکترا. الان دانشگاه ظرفیت خالی فراوان داره و کم مونده برات دعوت نامه هم بفرستم. تازه رشته های بورس هم همینکه بدونی نماز جمعه چند رکعته و روز قدس تو ماه رمضونه کافیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا