اخباراخبار خارجیاسلایدر

پورشه ۹۱۱ از تولد تا حال

وها پورشه ۹۱۱ یکی از ماشین‌های افسانه‌ای است که تاکنون پابرجا مانده است. پورشه ۹۱۱ اولین خودرو اسپرت دنیا بوده که در سال ۱۹۶۳ معرفی شده است. در طول زمان نسخه‌های متعددی از این خودرو طراحی شده که با وجود تغییرات فنی، مشخصات ظاهری کاربر پسند آن همچنان حفظ شده است. در ادامه به بررسی سیر تکاملی این غول آلمانی می‌پردازیم.

به گزارش دنده 6 ، ویژگی‌هایی مانند اولین سیستم چهارچرخ متحرک، کیسه هوا و فرمان برقی باعث شده تا این خودرو، همچنان گزینه مورد علاقه برخی افراد باشد. ویژگی‌هایی که مخاطبان اخبار خودرو، احتمالا برخی از آنان را می‌شناسند.

پورشه ۹۹۳؛ آخرین نسل از موتورهای تنفس طبیعیپورشه 911

در سال ۱۹۹۴، پورشه ۹۱۱ با به‌روز رسانی جدیدی وارد بازار شد. این مدل که ۹۹۳ نام داشت، آخرین نسخه ۹۱۱ با موتور تنفس طبیعی (هواخنک) بود که یکی از خوش‌ دست‌ترین و جذاب‌ترین نسخه‌های ۹۱۱ به‌شمار می‌رود.

پورشه ۹۹۳ در بخش طراحی همانند ۹۱۱ است و تنها برای جذابیت بیشتر، سپر و چراغ‌های جلویی کمی تغییر داشته‌اند. این خودرو همچنین برای اولین بار با شاسی تمام آلومینیومی طراحی شده بود که به‌خاطر تقاضای زیاد برای مدل گیربکس اتوماتیک، پدال تعویض دنده به روی فرمان منتقل شده و این یک نسخه ارتقا یافته محسوب می‌شد. مدل گیربکس دستی ۹۹۳ نیز همچنان عرضه می‌شد تا رانندگان مایل به این نوع گیربکس، نادیده گرفته نشوند. ناگفته نماند که گیربکس پورشه ۹۹۳ از نوع گیربکس ۶ سرعته بود.

تغییرات عجیب اما ضروری

پورشه 911

پورشه ۹۹۶

در اواخر دهه ۱۹۹۰، پورشه با مشکل مالی مواجه شده بود. این شرکت اگر توسعه محصولات دیگر را در دست نداشت، ممکن بود توسط شرکت‌های دیگر مصادره شود. به‌خاطر کاهش هزینه‌ها، پورشه در ساخت نسل ۹۹۶ از خودروسازان ژاپنی مشورت گرفت تا بتواند با کاهش هزینه‌های تولید، به سود‌دهی بازگردد.

طرفداران پورشه، مدل ۹۹۶ را توهین‌آمیز می‌دانستند. چراکه موتور ۶ سیلندر آن تنها با آب خنک می‌شد که رادیاتورها و لوله‌های نصب شده در قسمت جلو، مایع خنک‌کننده را به موتور در قسمت عقب می‌رساندند. همچنین استفاده از قطعات میان رده برای موتور ۹۹۶، عامل دیگری بود که باعث شد تا طرفداران پورشه از این کمپانی ناراضی باشند.

یکی دیگر از همین موارد، تغییر ظاهری چراغ‌های جلو در ۹۹۶ بوده که از حالت گرد خارج شده و با طراحی جدیدی جایگزین شده بود. خوشبختانه پورشه در سال ۲۰۰۲ نسخه جدیدی از این خودرو را طراحی کرد که در آن تمامی موارد به حالت سابق و البته جذاب قدیمی بازگردانده شده بود.

نسلی هوشمندتر از پورشه ۹۱۱

پورشه 911

پورشه ۹۹۷

در سال 2005، یکی از بزرگترین تغییرات در پورشه 911 اعمال شده و با نام 997 وارد بازار شد. 997 در مقایسه با 996، طراحی شبیه‌تری به پورشه 911 داشت و این باعث شد تا یکی از طرفدارترین خودروهای پورشه باشد. در نسل 997، گیربکس‌هایی از نوع اتوماتیک دوکلاچه «PDK» که برای تعویض دستی مناسب‌تر بودند، جایگزین گیربکس‌های قدیمی شدند. همچنین یک اگزوز اسپرت جدید هم برای این خودرو در نظر گرفته شد تا صدای اگزوز از فاصله دور با صدای آرام به صدای بلندتر و عمیق‌تر تغییر کند.

پورشه همچنین در سال ۲۰۱۲ از پیشرفته‌ترین مدل ۹۱۱ رونمایی کرد که از خودرو قبلی بلندتر و عریض‌تر بود. گیربکس هفت سرعته دستی، برای اولین بار در این خودروساز و در این خودرو گنجانده شد تا در سیر تکاملی پورشه، تاریخ‌ساز باشد.

پنل سقفی قابل جابه‌جایی یکی از لوازم سری ۹۱۱ بود که در نسل ششم ۹۱۱ با تغییر جالب، مکانیزم جمع شدن را عوض کرده که برای راحتی سرنشینان در پشت صندلی عقب جای می‌گرفت.

آخرین آپشنی که به سری ۹۱۱ اضافه شد، مربوط به محور عقب فرمان پذیر اختیاری بود که باعث شد نسل هفتم پورشه ۹۱۱، بتواند در ۱۰ ثانیه سریع‌تر از مدل قبلی پیست نوربرگ رینگ معروف را طی کند.

نسخه الکتریکی یا هیبریدی پورشه ۹۱۱پورشه 911

در سال ۲۰۲۰، نسل هشتم پورشه ۹۱۱ با کد ۹۹۲ معرفی شد. سری ۹۹۲ به جای بازطراحی کامل، مدلی از بازسازی فنی ۹۱۱ بود. صفحه نمایش لمسی ۱۱ اینچی و دوربین ۳۶۰ درجه، از جمله موارد جدیدی هستند که در ۹۹۲ قرار دارد.

در نمای بیرونی، دستگیره‌های در تغییرات اندکی داشته و چراغ‌های جلو با ۸۴ ال ای دی مجزا روشن می‌شوند. توربوشارژ دوقلو یکی از آپشن‌هایی فوق‌العاده‌ای است که در ۹۹۲ لحاظ شده است. حالا طرفداران پورشه سری ۹۱۱ در انتظار نسخه‌های الکتریکی یا هیبریدی این خودرو هستند که به احتمال زیاد نیز در آینده شاهد این تغییرات چشمگیر نیز خواهیم بود.

با نزدیک شدن به تولد ۶۰ سالگی پورشه ۹۱۱، بررسی سیر تکاملی این خودرو واقعا شگفت‌انگیز است. پیشرفت‌ها و ارتقاهایی که برای راحتی استفاده و یا تجمل در این خودرو قرار گرفته‌اند باعث شده تا طرفداران دوآتیشه‌ پورشه ۹۱۱ همچنان این ماشین را دوست داشته باشند. موردی که از حالا می‌توان برای نسخه‌های آینده پورشه ۹۱۱ پیش‌بینی کرد، مربوط به استفاده دوباره از طراحی ظاهری باسابقه این کمپانی است. طراحی که بلوغ خود رسیده و حالا می‌تواند برگ برنده شرکت پورشه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا