اخبار خارجی

پیشرانه 1300 اسب بخار بی ام و M4 در تست داینو منفجر شد!

تیونینگ پیشرانه‌ی بی ام و M4 با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار، به انفجار و خسارت سنگین برای مالک ختم شد.

به گزارش دنده 6 – محصولات بی ام و M با پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی خود محبوبیت بسیار زیادی دارند چراکه نیروگاه‌های باواریا در عین قابلیت اطمینان مناسب می‌توانند قدرت بسیار زیادی تولید کنند. البته به نظر می‌رسد یکی از تیونرها در این زمینه زیاده‌روی کرده و عواقب آن نیز بسیار قابل‌توجه و خطرناک هستند. اخیراً شرکت ماکزیمم PSI نیوجرسی به دنبال کسب قدرت بیشتر از خودروی درگ M4 بوده‌اند هرچند اوضاع بسیار بد شده و خسارات زیادی به این بی ام و وارد شده است. M4 موردبحث قبلاً ۱۱۰۰ اسب بخار را راهی چرخ‌ها می‌کرده اما با داغ شدن رقابت‌های درگ به نظر می‌رسید این میزان قدرت کافی نباشد. به همین خاطر تیم یاد شده تصمیم گرفته اینترکولر جدید، گیربکس ارتقا یافته و نیتروژن را وارد معادله کند.

البته تست‌های اولیه نسبتاً خوب بوده‌اند به گونه‌ای که استفاده از اینترکولر در تست‌ها بدون وجود نیتروژن باعث ارسال ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت به چرخ‌ها شده است. تیم ماکزیمم PSI سپس نیتروژن را به قوای محرکه اضافه کرده‌اند و ۷۶ اسب بخار قدرت دیگر به چرخ‌ها رسیده است. آن‌ها بازهم تصمیم گرفته‌اند قوای محرکه را بیشتر تحت تأثیر قرار دهند و اینجاست که حادثه بدی رخ می‌دهد. در ویدئوی منتشر شده می‌بینیم که پیشرانه S58 تیون شده منفجر شده و دود زیادی به هوا برمی‌خیزد و در ثانیه‌های بعد نیز روغن پیشرانه به کف تأسیسات تست سرازیر می‌شود.

بی ام و M4 مدل ۲۰۲۵
از آنجایی که تیم ماکزیمم PSI تنها ۴۸ ساعت فرصت برای تست‌های بعدی داشت، زمان را از دست نداد و سریعاً برای رفع مشکل دست به کارشد. به لطف وجود قطعات یدکی و خرید لولزم، این خودرو سریعا تعمیر خواهد شد. این تیم توانسته راهی رویداد درگ شود و برای اولین بار در کوالیفایینگ شرکت کرد. البته فشار بوست بالا و نیتروژن باعث عدم کارکرد صحیح پیشرانه شده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند نیتروژن را حذف کنند که اگرچه اوضاع را بهبود داد اما مشکلات گیربکس مانع ثبت زمان مورد نظر شد. این M4 چندان سریع نیست اما با توجه به مشکل بزرگی که برای پیشرانه تجربه کرد، عملکرد تحسین برانگیز داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا