آمار فروشاخباراخبار داخلیاسلایدر

پیش بینی قیمت خودرو 1403

به گزارش دنده6, قیمت خودرو باید در دسته کالاهای مصرفی تحلیل و بررسی شود ولی متأسفانه در سال‌های اخیر و با همت دولتمردان و اصرار به ملی کردن این صنعت شاهد این بوده‌ایم که خودرو به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده است. تبدیل بازار خودرو به یک بازار سرمایه‌گذاری باعث شده تا شرایط آن پیچیده‌تر از پیش شود. با این حال بازار خودرو مانند سایر بازارها تحت تأثیر برخی عوامل تأثیرگذار مشترک، صعودی یا نزولی می‌شود و با بررسی این عوامل می‌توان به چشم‌انداز تقریباً درستی از پیش بینی قیمت خودرو در سال 1403 رسید. در این مقاله با پیش بینی قیمت خودرو 1403 با ما همراه باشید.

قیمت خودرو در سالی که گذشت

بازار خودرو در سال 1402 نوساناتی را به صورت صعودی و کاهش‌های مقطعی تجربه کرد اما این نوسانات مانند اواخر سال 1401 به صورت شوک قیمتی پرالتهاب نبود. از دلایل آرام تر بودن بازار خودرو در سال 1402 می‌توان به سیاست‌های انقباضی کشور، شایعات مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، کاهش قدرت خرید مردم، کنترل قیمت دلار در زیر قیمت 60 هزار تومان و کنترل دستوری مواد اولیه به ویژه مقاطع فولادی دانست. در ادامه می‌بینیم این پارامترها در سال 1403 به چه سمتی می‌روند. هرچند نرخ مواد اولیه هم بر قیمت خودرو تاثیرگذار است اما با توجه به مافیای خودرو، قیمت آهن آلات به ویژه قیمت ورق گالوانیزه و سیاه تأثیر چندانی بر روند افزایش قیمت خودرو ندارند با این حال در بازار خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای مشاهده روند قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید.

پیش بینی قیمت خودرو 1403 براساس برنامه بودجه 1403

با توجه به برنامه بودجه دولت برای 1403 می‌توان از اکنون پیش بینی کرد که سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل تورم در سال 1303 نیز ادامه پیدا می‌کند. اما اینکه تا چه اندازه می‌تواند باعث کنترل تورم شود جای بسی شک و تردید دارد. چرا که از اکنون شاهد کمبود بودجه شدید دولت در سال 1403 هستیم و این کمبود بودجه باید به طریقی رفع شود. افزایش قیمت دلار یکی از عمده‌ترین روش‌های دولت برای جمع‌کردن نقدینگی و جبران کسری دولت به شمار می‌رود. هم‌چنین احتمال بالای افزایش قیمت بنزین از دیگر عواملی است که می‌توان باعث شوک قیمتی به بازار ارز و بازار خودرو شود. با توجه به همه این عوامل و چشم‌انداز اقتصادی پیش رو مطمئناً شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود. حتی خبر واردات خودرو نیز تنها یک نمایش پوپولیستی به شمار می‌رود و تأثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت. چرا که براساس شنیده‌ها مسئولیت واردات خودرو چه مستقیم و چه غیرمستقیم به شرکت‌های تابعه خودروسازان داخلی واگذار شده و این مسئله خود شاهدی بر عدم عرضه واردات تأثیرگذار در بازار خودرو است. بنابراین احتمال می‌رود قیمت خودرو در سال 1403 به آرامی سال گذشته نباشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر پیش بینی قیمت خودرو در سال 1403 می‌پردازیم. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو در سال 1403 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. صعود قیمت دلار به بالای 60 هزار تومان

قیمت خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر افزایش نرخ دلار قرار می‌گیرد. در وهله اول هم‌زمان با رشد دلار دچار شوک قیمتی شده و باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. در ادامه با بالا رفتن هزینه تولید و نرخ مواد اولیه به صورت غیرمستقیم باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. پیش بینی قیمت دلار در سال 1403 نشان‌دهنده یک چشم‌انداز صعودی و احتمال ثبت رکودهای جدید قیمتی بالای 60 هزار تومان است. همه نشانه‌های اقتصادی شامل میزان تورم، میزان رشد اقتصادی، سیاست‌های منطقه‌ای دولت، برنامه بودجه 1403 و کسری دولت بر این اصل دلالت دارد که نرخ ارز در سال 1403 شاهد افزایش خواهد بود. مسلماً با رشد نرخ دلار به قیمت‌های بالای 60 هزار تومان شاهد شوک قیمتی شدیدی در بازار خودرو خواهیم بود.
همان‌طور که در نمودار 5 ساله نرخ دلار در بالا مشاهده می‌کنید قیمت دلار در ابتدای سال 1402 دوباره به کانال 5 ساله خود برگشت و در محدود 50 الی 60 هزار تومان شروع به نوسان کرد. سه محدوده 60، 55 و 50 هزار تومان در نمودار مشخص شده‌اند، مهم‌ترین محدوده‌های عرضه و تقاضا در بازار دلار به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد نرخ دلار در سال 1403 پس از فشرده شدن مثلث در محدوده سقف قیمتی و نوسان در کانال بین 55 الی 60 هزار تومان به سمت ثبت قله‌های قیمتی جدید رشد کند. به این ترتیب برای پیش بینی قیمت خودرو 1403 با توجه به قیمت دلار باید گفت هر دو بازار چشم‌انداز صعودی و جهشی دارند.

  1. عرضه و تقاضا در بازار خودرو

یکی از پیامدهای انحصاری بودن بازار این است که بازارساز با کاهش میزان عرضه می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو شود یا از کاهش نرخ آن جلوگیری کند. بر همین اساس در سال 1402 شاهد بودیم در هر دوره‌ای که نرخ ارز به سمت کاهش و اصلاح داشت، کارخانه‌های خودروساز با کاهش عرضه مانع از اصلاح شدید قیمت خودرو شدند. بنابراین در چنین بازاری نمی‌توان انتظار چندانی از ارزان شدن بازار داشت. در مقابل اگر تقاضا کاهش یابد و خریداری در بازار نباشد مسلماً قیمت خودرو کاهش شدیدی به خود می‌بیند. اما با توجه به نسبت عرضه خودرو به تقاضای موجود این امر نیز منتفی است. این مورد را می‌توان در ثبت‌نام‌های میلیونی در برابر عرضه‌های ده هزار خودرویی در طرح‌های یکپارچه به وضوح مشاهده کرد که نشان‌دهنده یک بازار کاملاً انحصاری و رقابت بالا در بخش تقاضا است.

  1. شکست نمایش واردات خودرو

با گذشت بیش از یک سال و نیم از تمام طرح‌ها و ادعاهای دولت برای واردات خودرو باید عنوان کنیم که جز اخبار چیزی از این خودروها در بازار مشاهده نشده است. نه از واردات خودروی اقتصادی خبری است نه دست دوم و هیچ کدام دیگر از ادعاهای مطرح شده. به این ترتیب با اثبات نمایش بودن همه این ادعاها و ناتوانی دولت یا نخواستن کوتاه کردن دستان مافیا از بازار خودرو باید عنوان کنیم که عملاً این طرح شکست خورده و امیدی به تأثیران بر قیمت خودرو در سال 1403 وجود ندارد. مطابق با دهه های پیشین دوباره ثابت شد که دولت‌ها در وضع آیین‌نامه‌های واردات خودرو با ادعای صنعت ملی، همواره به نفع خودروسازان همیشه طلبکار داخلی عمل می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به تورم نقطه به نقطه بالای 50 درصد و رشد اقتصادی زیر 4 درصد، صعودی بودن قیمت خودرو امر بدیهی بوده و تنها مسئله این است که این افزایش قیمت خودرو تا چه اندازه صعودی خواهد بود. با توجه به موارد گفته شده و چشم‌انداز تورمی اقتصاد ایران، مسلماً در سال 1403 شاهد رشد قیمت خودرو و شوک قیمتی به بازار خواهیم بود. تنها عاملی که می‌تواند از این رشد جلوگیری کند کاهش تقاضا در بازار و عدم رغبت عمومی برای خرید خودرو است که بنظر نمی‌رسد شدنی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا