اخبار خارجیاسلایدر

پیش نمایش شاسی‌بلندهای بی ام و

نئوکلاس با تکیه بر فناوری‌های الکترونیکی و طراحی جدید، عصر تازه‌ای را برای بی‌ام‌و آغاز می‌کند.

 

به گزارش دنده 6 –   اخیرا بی‌ام‌و درحال ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار محصولاتش است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ مدل مفهومی ویژن نئوکلاس را به‌عنوان یک سدان تمام برقی معرفی کرد که آینده طراحی و مهندسی نسل بعدی محصولات بی‌ام‌و را به تصویر می‌کشید. حال با معرفی نمونه جدید نئوکلاس با نام «ویژن نئوکلاس X» راه این مدل مفهومی ادامه پیدا کرده است.

این اولین بار نیست که بی‌ام‌و از عبارت نئوکلاس (به معنای کلاس جدید) در مدل‌های خود استفاده می‌کند؛ در دهه ۶۰ میلادی هم یک مدل سدان با این نام معرفی شده بود و بعدها منجربه خلق بی‌ام‌و ۲۰۰۲ افسانه‌ای شد که بی‌ام‌و را از سقوط همیشگی نجات داد. امروزه هرچند وضعیت اقتصادی این شرکت باثبات تلقی می‌شود اما با تغییرات زیاد صعنت خودرو در سال‌های اخیر، مجبور است منطبق با زمانه دگرگون شود.

خودروسازی باواریا مدل‌های برقی و هیبریدی گوناگونی تولید کرده است اما نئوکلاس برای آن حکم یک تغییر اساسی و همیشگی را دارد. اگر ویژن نئوکلاس کانسپت همان سری ۳ آینده باشد پس ویژن نئوکلاس X شاسی‌بلند X3 خواهد بود. «اولیور زیپس»، رییس هیات مدیره بی‌ام‌و AG، می‌گوید:

بی‌ام‌و ویژن نئوکلاس  و بی‌ام‌و ویژن نئوکلاس X گستره محصولات آینده بی‌ام‌و را به نمایش می‌گذارند. ما با این کار نشان می‌دهیم که نئوکلاس چیزی فراتر از یک خودرو و یا مدل مفهومی مشخص به شمار می‌رود. این مدل‌ها، بی‌ام‌و را باز دیگر تعریف می‌کنند و روح آن را بیش‌ازپیش تعالی می‌بخشند.

به این ترتیب با مدل‌هایی کاربردی سروکار داریم. بی‌ام‌و در تلاش است تا از یک استراتژی نرم‌افزاری در مدل‌های برقی‌اش استفاده کند. در مدل‌های درون‌سوز متداول، هر سیستم مانند پیشرانه، فنربندی، جعبه‌دنده و… توسط ECU خودش کنترل می‌شود پس هماهنگی همه آن‌ها با هم برای دستیابی به عملکرد بهتر نیازمند ارتباطات بسیار زیاد میان آن‌ها است.

به‌گفته «فرانک وبر»، عضو هیات مدیره بی‌ام‌و AG، پلتفرم نئوکلاس شامل سیستم ECUهای جداگانه متداول نخواهد شد تا یک «ابرمغز» که خود شامل چند کامپیوتر می‌شود داده‌ها را به‌صورت هوشمند پردازش کند. هر ابرمغز بی‌ام‌و بیش‌از ۱۰ برابر سریع‌تر از ECUهای کنونی به انجام وظیفه می‌پردازد. بنابراین تمام تنظیمات شامل ارائه گشتاور تا مدیریت کشش و رفتار فنربندی در حالات رانندگی مختلف به یک ابرمغز واگذار خواهد شد.

یک ابرمغز دیگر وظیفه کنترل تمام جزئیات رانندگی خودران را خواهد داشت که شامل کنترل مسیر و استفاده از GPS، جهتگیری و ترمز گرفتن می‌شود. بی‌ام‌و وعده داده است که این تجهیزات، باعث  کوچک‌تر شدن ابعاد سخت‌افزار خواهد شد، پردازش سرعت و قدرت را بهینه‌تر کرده و معماری الکترونیکی را ساده‌تر می‌کند. وبر می‌افزاید:

نتیجه کار عملکرد پویاتر، دقت بیشتر، مصرف بهینه‌تر و لذت رانندگی بیشتر خواهد بود.

از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان‌به نسل ششم فناوری پیشران «e درایو»، باتری‌های لیتیوم‌یونی با ۲۰ درصد گنجایش انرژی بیشتر، معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع و نمایشگرهای لمسی کابین اشاره کرد. این خودرو که در عرض ۱۰ دقیقه شارژ مسافتی ۳۰۰ کیلومتری را طی می‌کند، از طراحی ساده و مینیمالیستیک سود می‌برد. یکی از چشمگیرترین بخش‌های طراجی این خودرو جلوچنجره کیدنی به شمار می‌رود. این المان در مدل سدان نئوکلاس کشیده شده بود اما در نئوکلاس X دوباره بازگشته است؛ ظاهرا قرار است بی‌ام‌و با استفاده کیدنی، مدل‌های اسپرت و متداول را از هم جدا کند.

در سرتاسر بخش بالای داشبورد، نمایشگری یکپارچه جا خوش کرده است که اطلاعتی چون درصد باتری، سرعت و دیگر داده‌های ضروری راننده را به نمایش می‌گذارد. کابین این خودرو به‌جز چند دکمه محدود تمام با فرامین لمسی کار می‌کند. مواد به‌کاررفته در ساخت کابین نئوکلاس X عاری‌از اجزای نفتی هستند و برپایه گیاهان و موادمعدنی توسعه داده شده‌اند.

ویژن نئوکلاس X محصولی مابین یک مدل مفهومی غیرکاربردی و یک خودروی آماده تولید است. چراغ‌ها فاصله زیادی تا ورود به مدل‌های تولید انبوه دارند و به گفته سخنگوی بی‌ام‌و، کابین هم به دکمه‌های فیزیکی بیشتری مجهز خواهد شد. باقی المان‌ها آماده هستند تا این خودرو بتواند از سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا