دانش خودرویی

چرا باید روی استارت زدن خودرو حساس باشیم؟

استارت زدن خودرو اولین کاری است که برای به حرکت درآمدن خودرو انجام می‌دهید. به همان اندازه که حرکت برایتان اهمیت دارد، باید به مرحله جزئی اما پراهمیت استارت نیز توجه داشته باشید. آمار عجیبی از مراجعه به تعمیرگاه به خاطر خرابی باتری خودرو، موتور خودرو و جعبه دنده داریم که به دلیل استارت زدن اشتباه در طول زمان ایجاد شده‌اند.

چرا استارت زدن صحیح مهم است؟

استارت زدن خودرو اولین کار برای به حرکت درآوردن خودرو است. یک استارت صحیح در واقع آسیبی به بخش‌های حیاتی مانند باتری، موتور و سیستم چرخ‌دنده‌ها وارد نخواهد کرد. برای همین اگر سلامت باتری، سلامت موتور و سیستم الکتریکی خودرو برایتان اهمیت دارد، باید در استارت زدن خودرو نیز دقیق باشید.

در کل به خاطر داشته باشید که فرآیند یک استارت صحیح ممکن است حدود ۲۰ ثانیه فقط طول بکشد و این مدت زمان برای هر فردی کوتاه و قابل تخصیص است. چرا که استارت زدن درست، سلامت و طول عمر دیگر قطعات را به دنبال خواهد داشت. شما شاید بارها در طول روز استارت بزنید و این یعنی اگر درست آن را انجام ندهید به صورت تصاعدی روی کاهش طول عمر قطعات تاثیر خواهید گذاشت.

استارت زدن خودرو در دنده

گاهی اوقات به دلایلی از جمله پارک در سراشیبی، راننده بعد از پارک و کشیدن ترمز دستی، دنده را در حالت دنده یک یا عقب قرار می‌دهد. در ادامه زمانی که مجدد قصد روشن کردن خودرو را دارد، باید ابتدا دنده را خلاص کند، سپس استارت بزند یا اینکه پای خود را بر روی کلاچ بگذارد. چرا که وظیفه اصلی کلاچ، قطع و وصل کردن ارتباط میان گیربکس و موتور خودرو است. زمانی که پا بر روی کلاچ فشار می‌دهید، ارتباط میان موتور و گیربکس به طور کامل قطع شده و تمام نیروی استارتر صرف روشن شدن موتور می‌شود. همین در طولانی‌مدت به سلامت باتری خودروی شما نیز کمک خواهد کرد.

اگر خودروی شما در دنده باشد و استارت بزنید خودرو به طرف جلو پرش خواهد داشت. اگر در دنده باشد و کلاچ را بگیرید سپس استارت بزنید، ایرادی ندارد.

آیا باید در زمان استارت زدن، کلاچ را بگیریم؟

اگر خودروی شما باتری مناسب دارد و از طرفی موتور خودرو به درستی تنظیم است، نیازی به گرفتن کلاچ در زمان استارت زدن نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که خودرو را به حالت خلاص در بیاورید. اما در حالت کلی فشار دادن کلاچ در زمان استارت زدن ضرری ندارد. در روزهای زمستانی و برای خودروهایی که قدیمی هستند، همچنان فشار دادن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو می‌تواند از بار روی سیستم استارت بکاهد و مفید واقع شود. چرا که در هوای سرد، روغن در مسیر انتقال قدرت غلیظ تر شده و کلاچ خود نیروی اضافی به موتور وارد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا