اخبار داخلیاسلایدر

گران ترین موتورسیکلت‌ های پلاک ملی ایران با قیمت میلیارد تومانی!

کشور ما صرفا درگیر انحصار در بازار خودرو نیست و شرایط عجیب برای موتورسیکلت‌ها نیز وجود دارد. فراتر از انتظار عامه‌ی مردم، جوانان و نوجوانان متمول ایرانی برای مدل‌هایی از وسپا، یک میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

به گزارش دنده 6 – زمانی که صنعتگران یک کشور، ناتوان از پاسخ به نیاز بازار داخلی باشند و همچنین واردات محصول رقیب ممنوع شود، انحصار و افزایش قیمت، شکل می‌گیرد. این شرایط، به وضوح برای انواع وسیله‌ی نقلیه، شامل خودرو، موتورسیکلت، کشنده‌ی تریلر و حتی ماشین‌الات کشاورزی در ایران وجود دارد.

با بهانه‌هایی مثل مشکل تامین ارز، حمایت از اشتغال کارگر ایرانی و کمک به پیشرفت صنعت‌گران بومی، واردات اجناس خارجی محدود شده است. حال کارخانه‌های ایرانی در صنعت حمل و نقل، بنگاه‌های اقتصادی عقب افتاده از فناوری روز و زیان‌ده هستند که امیدی به پیشرفت آن‌ها نیست. از سویی دیگر، محتکران با خرید و نگه‌داری محصولات مختلف، سودآوری بیشتر نسبت به کارآفرینان دارند.

سازندگان موتورسیکلت در ایران، وابستگی کامل به قطعات چینی یا هندی دارند و عملا مونتاژکار محسوب می‌شوند. مدل‌های پرفروش و ارزان‌قیمت طرح هوندا CG125 که طی ۴۰ سال اخیر، بخش اصلی موتورسیکلت‌های ساخت ایران را تشکیل داده‌اند، به دلیل مشکلات فنی و آلایندگی بسیار بالا، اجازه‌ی فروش در چین ندارند؛ اما پیشرانه (انجین) مخصوص ایران توسط شرکت‌های چینی تولید می‌شود. از سویی دیگر، اندک موتورسیکلت‌های باکیفیت از برندهای معتبر، بسیار گران و دور از دسترس عامه مردم هستند.

در ادامه مطلب، تعدادی از گران‌ترین موتورسیلکت‌های پلاک ملی بازار ایران بررسی شده‌اند. این محصولات، پیشرانه‌ی ۲۵۰ سی‌سی دارند اما به دلیل واردات کم‌تعداد، ارزش کلکسیونی پیدا کرده‌اند.

هوندا CBR250 RR ABS
قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان

موتورسیکلت اسپرت و دو سیلندر هوندا CBR250 RR با پیشرانه‌ی ۲۵۰ سی‌سی، قدرت ۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵ نیوتن‌متر دارد. وزن خالص این مدل، ۱۶۶ کیلوگرم است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۵/۵ تا ۶  ثانیه زمان می‌برد. نهایت سرعت  CBR250 RR به ۱۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. این مدل همراه ترمز ABS و تایرهای ویژه در بازار هند حدود ۶ هزار دلار قیمت دارد.

هوندا CRF تریل
قیمت ۵۰۰  تا ۶۰۰ میلیون تومان

غالب موتورسیکلت‌های هوندا CRF در ایران، ساخت هند یا کشورهای شرق آسیا مثل تایلند و ویتنام هستند. اندک نمونه‌های ساخت ژاپن با پلاک ملی، کمیاب هستند و چنانچه کیلومتر کارکرد پایین داشته باشند، با قیمت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. پیشرانه‌ی تک سیلندر CRF250، قدرت ۲۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲ نیوتن‌متر دارد. قیمت هوندا CRF250 جدید در بازار جهانی، حدود ۵ هزار دلار است.

کاوازاکی ZX25R و نینجا ۲۵۰
قیمت یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان

محصول کاوازاکی (کاواساکی)، یکی از معدود موتورسیکلت‌های دنیا است که پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ دارد. قدرت ۵۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳ نیوتن‌متر ZX25R را در زمان ۴/۵ تا ۵ ثانیه به سرعت کیلومتر برساعت می‌رساند. بعضی موتورسواران ادعا می‌کنند می‌توان با این مدل ۱۸۰ کیلوگرمی به مرز سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت رسید. قیمت ZX25R یا نینجا ۲۵۰ در کشورهای شرق آسیا حدود ۷ هزار دلار است.

یاماها ایکس مکس ۲۵۰ Xmax
قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان

اسکوترهای ساخت یاماها با سری ایکس مکس در کشورهای مختلف عرضه می‌شوند و بسیار محبوب هستند. مدل موجود در ایران به پیشرانه‌ی ۲۵۰ سی‌سی با قدرت ۲۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴ نیوتن‌متر مجهز است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با یاماها ایکس مکس ۲۵۰، حدود ۱۴ ثانیه زمان می‌برد و می‌تواند با آن به نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت رسید. یاماها XMAX250 به قیمت ۶ هزار دلار در کشورهای مختلف دنیا فروخته می‌شود.

کی تی ام ۲۵۰ یا KTM250 SX-F
قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان

موتورسواران حرفه‌ای، کی‌تی‌ام ۳۰۰ را بهترین مدل پلاک ملی برای طبیعت‌گردی و آفرود می‌دانند. این نمونه از سری SX-F، قدرت ۳۷ اسب بخار و گشتاور ۲۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت تریل KTM حدود ۳ لیتر در صد کیلومتر است. بعضی مردم این موتورسیکلت را با نام کی تی ام اندورو می‌شناسند که توسط شرکت کویرموتور مستقیما از اتریش وارد ایران شد. نسخه‌ی حرفه‌ای ۲۵۰SX-F با قیمت نزدیک به ۱۰ هزار دلار در اروپا فروخته می‌شود.

وسپا ۱۵۵ – وسپا ۲۵۰
قیمت یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان

موتورسیکلت‌های وسپا ساخت ایتالیا، در بازار جهانی هم گران‌قیمت محسوب می‌شوند. البته برای شهروند ساکن اروپا، هزینه خرید وسپا با امکانات کامل و پیشرانه ۳۰۰‌سی‌سی حدود ۱۰ هزار دلار است؛ اما مشتری ایرانی تقریبا ۲ برابر معادل ریالی را می‌پردازد.

متاسفانه موتور وسپا مدل بالا در ایران، به نماد فخرفروشی ثروتمندان تبدیل شده است. بعضی افراد هم نمونه‌های ساخت چین را در خیابان‌ها سوار می‌شوند تا جلب توجه کنند. هم‌اکنون وسپا ۱۲۵ سی سی با کد مدل ۹۴۶، گران‌ترین موتورسیکلت پلاک ملی است. قدرت ۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۱ نیوتن‌متر برای این نمونه وجود دارد. از نظر فنی، مدل ۱۵۵ سی‌سی مشابه وسپا ۹۴۶ است؛ اما ظاهر متفاوت و مدرن‌ با کمی قیمت پایین‌تر ارایه می‌کند

سری ۲۵۰ یا ۳۰۰ سی‌سی وسپا که به نام وسپا GTS یا وسپا ۲۴۹ معروف است، در ایران بازه‌ی قیمتی ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان دارد. قدرت ۲۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳ نیوتن‌متر، این موتورسیکلت را در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه‌های مختلف وسپا GTS در اروپا به قیمت ۶ تا ۸ هزار دلار فروخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا