اخباراخبار خارجیاسلایدرنظامی

گلوله رویایی ” نیروی دریایی آمریکا در دستان چینی ها

به گزارش دنده 6 _ دانشمندان نیروی دریایی چین مدعی شده اند که یک گلوله هوشمند برای سلاح های انرژی جنبشی ساخته اند. این می تواند چشم انداز نظامی را تغییر دهد.

گلوله هوشمند ابرصوت

این گلوله که توسط یک تفنگ الکترومغناطیسی شلیک می شود می تواند با سرعت شگفت انگیز 7 ماخ در آسمان پرواز کند. طی این فرآیند قابل توجه، گلوله هوشمند می تواند سیگنال ها را به طور پایدار از سامانه ناوبری ماهواره ای بیدو (BeiDou) دریافت کرده، مسیر پرواز خود را به طور مداوم تنظیم کرده و دامنه خطای کمتر از 15 متر را تا زمان برخورد به هدف حفظ کند.
دستیابی به چنین دقت بالایی در چنین سرعت های بالایی آسان نیست، زیرا این گلوله می تواند 2500 متر را تنها در یک ثانیه طی کند.در شرایطی که دقت آن ممکن است هنوز برای اهداف کوچک متحرک مانند تانک ها کافی نباشد، اما برای اهداف بزرگتر مانند کشتی های جنگی یا بنادر کفایت می کند.

گلوله ای که بر اساس مفهوم “گلوله رویایی” نیروی دریایی آمریکا توسعه یافته است

طرح مفهومی “گلوله رویایی” (Dream Shell) برای نخستین بار توسط نیروی دریایی آمریکا در سال 2012 به عنوان ابزاری برای تحکیم سلطه جهانی خود معرفی شد.به عنوان یک پرتابه شلیک شده توسط تفنگ های ریلی الکترومغناطیسی یا تفنگ های پیچه ای (کویل گان)، ایده این بود که گلوله با سرعت 5 ماخ در هوا حرکت کند و توسط سیگنال های جی پی اس هدایت شود.
ارتش آمریکا قصد داشت این گلوله را ظرف پنج سال توسعه داده و آزمایش کند. اما این مهلت به سر آمد و سپری شد. به گفته برخی رسانه های آمریکایی در سال 2017، پژوهش ها روی این گلوله همچنان ادامه داشت.با این وجود، ارتش آمریکا تا سال 2021 از برنامه تفنگ الکترومغناطیسی منصرف شد و هیچ اطلاعات عمومی درباره سرنوشت پروژه گلوله هدایت شونده با جی پی اس وجود ندارد.

یک برگ برنده بالقوه در میدان های نبرد مدرن

سلاح های الکترومغناطیسی می توانند یک برگ برنده بالقوه در میدان جنگ باشند. آنها ارائه رگباری از گلوله های مقرون به صرفه را با حفظ قابلیت های دقت و دور برد بودن موشک ها وعده می دهند.با این وجود، این سلاح ها هنگام شلیک یک میدان الکترومغناطیسی شدید ایجاد می کنند که می تواند برای قطعات الکترونیکی ظریف مانند تراشه ها و آنتن ها ویران کننده باشد.در عین حال، این گلوله های هوشمند باید توانایی دریافت سیگنال های ماهواره ای ضعیف را داشته باشند که تناقضی با قابلیت های محافظ الکترومغناطیسی آنها ایجاد می کند.این وضعیت برای دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان، از جمله در چین، آزار دهنده بوده است.

ابتکارات دانشمندان نظامی چین برای غلبه بر چالش ها

تیم چینی توسعه دهنده گلوله هوشمند به استفاده از یک طراحی آنتن جدید اشاره داشته اند که می تواند در برابر پرتوافشانی الکترومغناطیسی قوی مقاومت کند و در عین حال، سیگنال های موقعیت یابی با دقت بالا را از باند فرکانس نظامی بیدو دریافت کند.آنها همچنین اطلاعاتی در مورد ساختار داخلی خاص گیرنده سیگنال بیدو ارائه کرده اند.طی پرتاب یک گلوله، این گیرنده نیرویی بیش از 25 هزار برابر گرانش زمین را تحمل می کند. هر گونه نقص در ساخت آن، مانند قطع اتصالات سیم، می تواند گلوله را منحرف کند.
همچنین، هنگام چرخش گلوله در هوا، گرمای شدید به دلیل اصطکاک تولید می شود. برای مقابله با این شرایط، دانشمندان چینی از یک هواژل مقرون به صرفه و تولید انبوه به عنوان یک مانع حرارتی استفاده کردند.نرم افزار ناوبری این سلاح، مانع مهم دیگری ایجاد کرد. برخلاف مسیر ثابتی که یک وسیله نقلیه در جاده طی می کند، گلوله ها طی پرواز به طور نامنظم می چرخند، به ویژه زمانی که مسیر را در چگالی های مختلف هوا تغییر می دهند.برای کاهش این مساله، تیم چینی یک الگوریتم ساده و در عین حال قوی را ابداع کردند که ارتباط ماهواره ای بدون وقفه را در مسیر حرکت گلوله تضمین می کند.مقالات منتشر شده توسط دانشمندان نظامی چینی در نشریه های آکادمیک تحت بررسی های امنیتی دقیق قرار می گیرند. مشخص نیست که چرا چین در حال حاضر تصمیم به افشای این پیشرفت گرفته است.به تازگی، نیروی دریایی چین یک سری پیشرفت ها در زمینه سلاح های الکترومغناطیسی از جمله سامانه های ذخیره انرژی پیشرفته، پوشش های مواد آلیاژی مقاوم در برابر شرایط محیطی شدید، سامانه های کنترل و نظارت پیچیده و آزمایش های شلیک مداوم در مقیاس بزرگ را رسانه ای کرده است.
اگرچه عملکرد واقعی رزمی این سلاح ها هنوز تایید نشده است، اما برخی شبیه سازی ها نشان می دهند که آنها ممکن است مزیت های نظامی سنتی کشورهای غربی را به چالش بکشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا