دانش خودرویی

۱۰ آپشن ایمنی خودرو که در شرایط اضطراری به کمک‌تان می‌آیند

خودروهای جدید با فناوری‌های جدیدی هم همراه هستند که رانندگی را ایمن‌تر می‌کنند. شاید آپشن‌های مربوط به ایمنی خودرو به‌اندازه آپشن‌های رفاهی و لوکس روی داشبورد هیجان‌انگیز نباشند، اما در زمان خرید، نباید از آنها غافل شد. البته، هر راننده‌ای از لزوم وجود مواردی مثل کیسه هوا و کمربند ایمنی، آگاه است، اما با وجود فناوری‌های پیشرفته امروزی، آپشن‌های بیشتری برای حفاظت از شما و خانوده‌تان ارائه می‌شوند.

 کیسه هوا (ایربگ)

از شروع به‌کارگیری کیسه هوا در خودروها چندین دهه می‌گذرد. این روزها تقریبا تمام خودروهای جدید به کیسه هوا مجهزند. این کیسه‌ها سالانه جان صدها نفر را در تصادفات جاده‌ای حفظ می‌کنند. کیسه‌های هوا حسگرهایی دارند که برخورد را در جلو، کنار یا عقب خودرو تشخیص می‌دهند و در یک میلی‌ثانیه (یعنی در یک چشم برهم زدن) باد می‌شوند.

ترمز ضدقفل (ABS)

در گذشته هنگام ترمزهای شدید، چرخ‌های خودرو قفل می‌کردند و از کنترل خارج می‌شدند؛ درنتیجه هدایت خودرو تقریبا غیرممکن می‌شد. اما امروزه با آمدن ترمز ضدقفل (ABS)، چرخ‌ها حتی در ترمزهای شَدید هم قابل‌کنترل هستند.

سیستم ABS از چهار سنسور استفاده می‌کند تا اطلاعات مربوط به سرعت چرخش هر چرخ را به واحد کنترل الکترونیکی خودرو ارسال کند. هنگامی که ترمز می‌کنید و حرکت چرخ‌ها کُند می‌شود، این سیستم ترمز با کنترل سرعت چرخش هر چرخ، نیروی ترمز را تنظیم می‌کند تا از لغزش خودرو جلوگیری شود.

 سیستم کنترل کشش (TCS)

سیستم کنترل کشش به حفظ ایمنی خودروها کمک زیادی می‌کند و می‌تواند از تصادفات ناشی از خطای راننده (خصوصا راننده‌های کم‌تجربه) در پیچ‌ها یا لغزش خودرو در سطوح برفی و لغزنده جلوگیری کند.

سیستم الکترونیکی کنترل کشش به ECU خودرو متصل است و مانند ABS حسگرهایی دارد تا بررسی کند سرعت واقعی چرخش چرخ‌ها چقدر است. هنگامی که یک چرخ با سطح جاده اصطکاک کافی ندارد، سیستم کشش و ABS سرعت را کاهش می‌دهند تا دوباره اصطکاک به حد مناسب برسد.

 کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی با استفاده از سنسورهای ABS و ترمز چهار چرخ مستقل، خودرو را در جهت دلخواهتان هدایت می‌کند. سیستم کنترل پایداری از ABS و کنترل کشش پیچیده‌تر است و از حسگرهای بیشتری استفاده می‌کند. این سنسورهای اضافی انحراف (حرکت جانبی) و زاویه فرمان را اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر خودرو به طرفین منحرف شود، سیستم کنترل پایداری با کمک ABS و کنترل کشش برای بازگرداندن خودرو به مسیر استفاده می‌کند. یعنی ترمز روی چرخ‌ها اعمال می‌شود تا سرعت کم یا تعدیل شود. این سیستم، کاملا خطر را رفع نمی‌کند، چون به‌هر‌حال نمی‌تواند بر قوانین فیزیکی غلبه کند، اما حداقل به توقف خودرو در جهت مستقیم کمک می‌کند.

ترمز کمکی (یا کمک‌ترمز)

واکنش افراد به حادثه متفاوت است؛ اگر در مواقع حساس نتوانید به‌موقع و به‌طور کامل ترمز را فشار دهید، کمک‌ترمز به یاری شما می‌آید و خودش کامل ترمز می‌کند. در بسیاری از مدل‌های جدید خودرو، کمک‌ترمز، به‌منظور ایمن‌تر و کارآمدتر کردن ترمز اضطراری (ترمز دستی) طراحی شده است و به راننده کمک می‌کند سریع‌تر خودرو را متوقف و از تصادف جلوگیری کند.

سیستم ترمز کمکی چگونه کار می‌کند؟

ترمز کمکی معمولا براساس آستانه نیروی ترمزی که خودروی شما براساس آن تنظیم شده است، کار می‌کند. اگر به‌قدری محکم ترمز کنید که از این آستانه عبور کند، ECU آن را ترمز اضطراری در نظر می‌گیرد و قدرت کامل را به ترمزها اعمال می‌کند؛ بنابراین ماشین می‌تواند سریع‌تر متوقف شود. ترمز کمکی تا زمانی که راننده پدال ترمز را رها کند، فعال خواهد بود.

 سیستم کنترل پیچیدن در تقاطع (ITA)

این سیستم ایمنی خودرو، با کمک ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار برخورد، تقاطع‌ها را برای جلوگیری از برخورد احتمالی بررسی می‌کند.

این سیستم می‌تواند وسایل نقلیه، عابران پیاده یا دوچرخه‌ای را که از مسیر شما عبور می‌کنند، شناسایی کند و به شما هشدار می‌دهد که یک وسیله نقلیه در جهت مخالف شما در حال حرکت است. در‌صورتی‌که راننده واکنشی نشان ندهد، هم هشدار برخورد و هم ترمز خودکار فعال می‌شوند.

 هشدار خروج از مسیر (LDW)

سیستم هشدار خروج از مسیر، از دوربینی که در جلوی خودرو نصب می‌شود، استفاده می‌کند تا روی حرکت خودرو نظارت کند. این سیستم هنگامی که خودرو در حال منحرف شدن و نزدیک شدن به نشانگرهای خطوط اطراف جاده باشد، هشدار می‌دهد تا به مسیر برگردید. این هشدار ممکن است بصری، شنیداری، لرزشی یا ترکیبی از این سه باشد. معمولاً اگر هنگام تغییر لاین از چراغ راهنما استفاده نکنید، LDW هشدار می‌دهد. سیستم‌های پیشرفته‌تر LDW، در صورتی‌که از مسیر خارج شوید، شما را به مسیر برمی‌گردانند.

برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران

هنگامی که سنسور باران، رطوبت را روی شیشه جلو تشخیص دهد، به‌طور خودکار برف‌پاک‌کن‌ها را فعال می‌کند. با تغییر سرعت بارش، راننده نیازی به تغییر سرعت برف‌پاک‌کن ندارد، زیرا سیستم به‌طور خودکار تنظیم می‌شود.

 هشدار سرنشین عقب

برخی از خودروسازان، برای به حداقل رساندن احتمال رها شدن کودک یا حیوان خانگی در صندلی عقب، هشدار صندلی عقب را در خودروهایشان نصب می‌کنند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ همه خودروهای سواری و شاسی‌بلندها از این فناوری ایمنی برخوردار شوند.

خروج ایمن (Safe Exit)

سیستم خروج ایمن که در بعضی مدل‌های هیوندای و بعضی خودروهای دیگر وجود دارد، از حسگرهایی برای تشخیص وسایل نقلیه لاین کناری که از عقب نزدیک می‌شوند، استفاده می‌کند. مثلا اگر خودرویی از سمت راست به خودروی شما نزدیک شد، این سیستم هشداری را به صدا در می‌آورد و درهای سمت راست خودرو را قفل می‌کند تا باز نشوند. پس از عبور خودرو، درها امکان باز شدن خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا