اخباراخبار داخلیاسلایدر

بهترین خودروهای ایرانی برای مسافرت

در این مطلب ابتدا به بررسی معیارهای خودروی مناسب مسافرت خواهیم پرداخت و سپس بهترین خودروهای بازار کشورمان برای مسافرت را معرفی می‌کنیم.

به گزارش دنده 6 ، هرچند سفر با هواپیما و یا حتی قطار می‌تواند بسیار راحت‌تر باشد اما خیلی‌ها به دلایل مختلفی مثل لذت بردن از مسیر سفر، هزینهٔ کمتر، در اختیار داشتن خودروی شخصی در شهر مقصد و… ترجیح می‌دهند با خودروی خود به مسافرت بروند؛ اما سفر جاده‌ای به خودروی مناسبی نیاز دارد و با هر ماشینی نمی‌توان به دل جاده زد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم در ابتدا به بررسی معیارهای خودروی مناسب مسافرت بپردازیم و سپس بهترین خودروهای بازار کشورمان برای مسافرت را معرفی کنیم.

معیارهای انتخاب بهترین خودرو برای سفر

جاداری کابین و صندوق بار

بدون شک مهم‌ترین ویژگی یک خودروی مناسب مسافرت برخورداری از کابین جادار و صندوق بار بزرگ است زیرا در طول سفر، سرنشینان باید ساعت‌ها داخل خودرو بنشینند و اگر فضای داخلی تنگ باشد بسیار آزاردهنده خواهد بود. همچنین برای حمل اشیاء و وسایلی که در طول سفر نیاز است نیز باید صندوق بار بزرگی در اختیار داشته باشیم. فضای پای مناسب و صندلی‌های بزرگ راحت از ویژگی‌های مهم خودروی مناسب سفر هستند؛ بنابراین، هاچ‌بک‌های کوچک و خودروهایی با فضای پای محدود در عقب مثل پژو ۲۰۶ و رانا برای مسافرت گزینهٔ مناسبی نخواهند بود.

سواری و تعلیق نرم

یک خودروی مناسب جاده باید سواری نرمی داشته باشد و بتواند به‌خوبی دست‌اندازها را جذب کند تا سرنشینانی که برای مدتی طولانی داخل خودرو هستند با کوبش و تکان‌های متوالی مواجه نشوند.

قدرت مناسب پیشرانه

خودرویی که با آن راهی جاده می‌شویم باید قدرت مناسبی داشته باشد زیرا معمولاً هنگام مسافرت بار و سرنشین زیادی با خودرو حمل می‌شود. همچنین در مسیر ممکن است با گردنه‌ها و سربالایی‌ها مواجه شویم و خودرویی مثل پراید با پیشرانهٔ ضعیف می‌تواند مشکل‌ساز شود. علاوه بر این، ازآنجایی‌که مسافرت‌ها بیشتر در فصل تابستان صورت می‌گیرد و هوا گرم است، نیاز به استفاده از سیستم تهویه خواهد بود که مقداری از توان موتور را می‌گیرد.

ایمنی مناسب

هرچند در کشورمان اکثر خودروهای تولید داخل بویی از ایمنی و تکنولوژی‌های روز نبرده‌اند ولی بااین‌حال در بین همین خودروها هم باید مدل‌هایی را انتخاب کرد که به‌طور نسبی از ایمنی بالاتر و بدنهٔ مستحکم‌تری برخوردار هستند و می‌توانند در تصادف بهتر از سرنشینان محافظت کنند.

مصرف سوخت مناسب

مسافرت با خودروی پرمصرف از یک سو هزینه‌های سفر را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر باعث توقف‌های زیاد برای سوخت‌گیری و گشتن به دنبال پمپ‌بنزین می‌شود؛ بنابراین، خودرویی را انتخاب کنید که از پیشرانهٔ مدرنی برخوردار است و هم قدرت و هم مصرف سوخت مناسبی دارد.

فراوانی قطعات یدکی

هرچند پیش از رفتن به مسافرت باید از سالم بودن قسمت‌های مختلف خودرو اطمینان حاصل کرد اما بازهم ممکن است در طول سفر خودرو با مشکل فنی مواجه شود و به تعویض قطعه نیاز داشته باشد؛ بنابراین، با خودرویی به مسافرت بروید که قطعات یدکی آن در همه جای ایران پیدا می‌شود و همه مکانیک‌ها توان تعمیر آن را دارند.

بهترین خودروهای ایرانی برای مسافرت

مطمئناً هیچ‌کدام از خودروهای داخلی ویژگی‌های ایده‌آل ماشین مسافرتی را ندارند ولی بااین‌حال سعی کرده‌ایم از بین همین چهارچرخه‌های وطنی گزینه‌های مناسب‌تر را انتخاب کنیم.

دنا پلاس

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

دنا پلاس که در مدل‌های مختلفی مثل توربو و اتوماتیک تولید می‌شود می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای مسافرت باشد. کابین نسبتاً جادار، صندوق بار بزرگ، عملکرد فنی قابل‌قبول پیشرانه EF7، مصرف سوخت مناسب و سواری نسبتاً نرم، این خودرو را به گزینهٔ مناسبی برای جاده تبدیل کرده‌اند. البته هرچند فضای کابین دنا پلاس نسبت به خانوادهٔ سمند کمتر شده اما در عوض از تجهیزات بیشتری بهره می‌برد و ایمنی بالاتری دارد.

سمند و سورن

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

بیشتر ویژگی‌هایی که برای دنا پلاس ذکر کردیم در سمند و سورن هم وجود دارد زیرا پلت‌فرم و فرم کلی اتاق این خودروها یکسان است. البته سمند دیگر تولید نمی‌شود اما در بین نمونه‌های کارکرده بهتر است مدل‌های مجهز به پیشرانهٔ EF7 را انتخاب کنید که از موتور پردردسر XU7 بهتر است. اگر به دنبال نمونهٔ صفرکیلومتر هستید نیز می‌توانید سراغ سورن پلاس بروید که از داشبورد مدرن‌تر و تجهیزات بیشتری بهره می‌برد.

تارا

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

این خودرو مدرن‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود که به لطف پلت‌فرم پژو ۳۰۱ از ایمنی بالاتری برخوردار است هرچند که استحکام بدنهٔ آن زیر سؤال است. تارا کابین جاداری دارد و صندوق بار بزرگ آن پاسخگوی نیاز خانواده‌های خواهد بود. همچنین این سدان ایرانی از پیشرانهٔ آشنای TU5 استفاده می‌کند که قدرت و مصرف سوخت مناسبی داشته و قطعات یدکی آن فراوان پیدا می‌شود.

تندر ۹۰

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ یکی از گزینه‌های خوب بازار کشورمان برای مسافرت محسوب می‌شود زیرا این خودرو از کابین جاداری بهره می‌برد، صندلی‌های عقب بزرگی دارد و کیفیت سواری مناسبی را ارائه می‌کند. همچنین تندر ۹۰ از قوای محرکهٔ باکیفیت و بسیار قابل‌اعتمادی بهره برخوردار است که برگ برندهٔ آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی خواهد بود. البته در قبال این مزایا باید با کابین کسل‌کننده، صندلی‌های نیمکتی و تجهیزات اندک این خودرو کنار بیایید.

شاهین

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

هرچند شاهین در ابتدای عرضه به بازار از مشکلاتی رنج می‌برد و به دلیل پیشرانهٔ عجیب اعتماد خریداران را جلب نکرد اما سایپا به‌مرور مشکلات این خودرو را برطرف کرده و هم‌اکنون به لطف کابین جادار، تجهیزات مناسب و ایمنی بالاتر نسبت به دیگر خودروهای داخلی، می‌توان آن را گزینهٔ مناسبی برای مسافرت دانست. همچنین پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو نیز به لطف گشتاور بالا، در سربالایی‌ها و مناطقی با ارتفاع بیشتر از سطح دریا، کشش بهتری نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی خواهد داشت.

پژو پارس

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت

پژو پارس هرچند خودرویی کاملاً سالخورده شده اما هنوز هم بین خریداران طرفدار زیادی دارد. این خودرو کابین جادار و صندوق بار بزرگی دارد و در مدل‌های جدیدتر ELX آپشن‌های مفیدی مثل کروز کنترل، سنسور نور و باران، نمایشگر لمسی و کامپیوتر سفری را ارائه می‌کند. البته بهتر است پارس با موتور TU5 را برای مسافرت انتخاب کنید که هرچند کشش کمتری نسبت به موتور XU7 دارد اما کم دردسرتر خواهد بود. از پژو پارس اما هرگز نباید انتظار ایمنی بالایی را داشته باشید.

بهترین خودروهای چینی و خارجی برای مسافرت

به دلیل ممنوعیت چند سالهٔ واردات خودرو به کشور، هم‌اکنون خودروهای خارجی هم چند سال از عمرشان گذشته و هم قیمت‌های عجیبی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین، در ادامه صرفاً مدل‌هایی را معرفی می‌کنیم که هم زیاد کهنه نشده و هم قیمت معقول‌تری داشته باشند. همچنین دراین‌بین به چند گزینهٔ چینی صفرکیلومتر هم اشاره خواهیم کرد.

کیا سراتو

بهترین ماشین خارجی برای مسافرت

سراتو یکی از محبوب‌ترین خودروهای مونتاژی سایپا بود. هرچند مدلی که در کشورمان مونتاژ می‌شد نسل دوم سراتو بود و هم‌زمان در کنار نسل سوم وارداتی راهی بازار می‌شد اما این سدان کامپکت کره‌ای با کابین جادار برای مسافرت خانواده‌ای پنج‌نفره کاملاً مناسب خواهد بود. سراتو همچنین از ایمنی بالا و تجهیزات مناسبی بهره می‌برد و پیشرانهٔ قدرتمند و مدرنی دارد.

هیوندای اکسنت

بهترین ماشین خارجی برای مسافرت

اکسنت نیز یکی دیگر از سدان‌های کره‌ای است که مقطعی در کشورمان مونتاژ می‌شد. این خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ روی خط تولید کرمان خودرو قرار داشت و هم‌اکنون نمونه‌های کارکردهٔ آن زیر دو میلیارد تومان قیمت دارند. اکسنت نیز مثل سراتو خودرویی ایمن و کم‌استهلاک با تجهیزات مناسب است. البته اکسنت سدانی ساب‌کامپکت است و کابین آن به جاداری سراتو نخواهد بود تا جایی که افراد بلندقد از لحاظ فضای پا و سر در صندلی‌های عقب با محدودیت مواجه خواهند بود.

فیدلیتی پرایم

بهترین ماشین خارجی برای مسافرت

فیدلیتی که در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره عرضه می‌شود، ارزان‌ترین شاسی‌بلند سه ردیفه بازار کشورمان است و به لطف ظرفیت حمل هفت نفر، می‌تواند گزینهٔ بسیار مناسبی برای مسافرت باشد. البته صندلی‌های ردیف سوم این خودرو بیشتر مناسب کودکان خواهد بود ولی برای خانواده‌های پرجمعیت با چند بزرگ‌سال و کودک ماشین خوبی به‌حساب می‌آید. فیدلیتی همچنین از آپشن‌های فراوان و پیشرانهٔ نسبتاً قدرتمندی هم برخوردار است.

چری آریزو ۵

بهترین ماشین خارجی برای مسافرت

آریزو ۵ چندین سال است که در بازار کشورمان حضور دارد و به دلیل گستردگی خدمات مدیران خودرو، در بین سدان‌های چینی بازار کشورمان مناسب‌ترین گزینه برای مسافرت خواهد بود. این سدان چینی همچنین از کابین جادار، صندوق بار بزرگ، پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند و امکانات بروزی هم برخوردار است که مسافرت را برای سرنشینان و راننده راحت‌تر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا