دانش خودرویی

١٠ عادت بد رانندگى كه به خودروى شما آسيب مى رساند

حتى بهترين رانندگان نيز در هنگام رانندگى با عادت بد رانندگى به خودرو آسيب مى رسانند. درگير نگه داشتن ترمز در سراشيبى ها، گرم نكردن موتور قبل از حركت و توجه نكردن به نشانه هاى هشدار دهنده از جمله عادات بد رانندگان است كه باعث آسيب رسيدن به خودرو مى شود.

وسيله ى نقليه ى شما يكى از گرانترين دارايى هاى شما است، و همچنين قطعاً يكى از وسايلى است كه شما به آن بسيار متكى هستيد و از آن بسيار استفاده مى كنيد. بنابراين شما مى خواهيد تا جايى كه ممكن است به خودروى شما آسيبى وارد نشود. حتى اگر شما تمام اقدامات مربوط به تعمير و نگه دارى خودرو را در محل مناسب به خوبى انجام مى دهيد، مسائل ديگرى براى حفظ خودرو در بهترين شرايط ممكن وجود دارد كه در صورت ناديده گرفتن آنها آثار بدى بر روى خودروى شما مى گذارند. از جمله عادت بد رانندگى.

در ادامه به توضيح ١٠ عادت بد رانندگى كه مى تواند آسيب ناخواسته، اما قابل توجهى به خودروى شما وارد كند، مى پردازيم.

١استفاده نكردن از ترمز دستى

زمانى كه بر روى يك سطح شيب دار پارك مى كنيد، حتماً از ترمز دستى استفاده كنيد حتى اگر فكر نمى كنيد كه استفاده از آن ضرورى باشد. ( ماشين شما داراى گيربكس اتوماتيك است). اگر اين كار را انجام ندهيد، فشار بسيار زيادى را به گيربكس خودرو وارد مى كنيد، دقيقاً به قسمتى از سيستم انتقال قدرت كه  فقط يك پين كوچك وجود دارد، اين پين به اندازه ى انگشت كوچك دست شما است. اين پين كوچك parking pawl نام دارد و اگر شما از ترمز دستى استفاده نكنيد كل وزن خودروى شما بر روى اين پين كوچك قرار خواهد گرفت.

٢تغيير دنده از دنده ى عقب به دنده ى حركت به جلو يا بر عكس زمانى كه خودرو هنوز كاملاً متوقف نشده است.

در يك خودرو با گيربكس اتوماتيك، تغيير دنده از دنده ى عقب به دنده ى حركت به جلو مانند تغيير دنده از دنده ى يك به دنده ى دو در گيبركس دستى نيست. شما گيربكس را مجبور به انجام كارى مى كنيد كه براى آن در نظر گرفته نشده است و در نتيجه مى توانيد با اين كار به ميل كاردان و سيستم تعليق خودرو آسيب وارد كنيد.

٣فشار دادن پدال كلاچ زمانى كه احتياج نيست.

در خودروهاى با گيربكس دستى، بعضى اوقات رانندگان در زمانى كه احتياج نيست پدال كلاچ را فشار مى دهند و آن را درگير نگه مى دارند. اين كار مى تواند به سيستم هيدروليك آسيب وارد كند، دقيقاً جايى كه چدنى ديسك و فلايويل قرار دارند. درگير نگه داشتن كلاچ  ناخواسته باعث مى شود كه چدنى ديسك بر روى فلايويل خراش ايجاد كند. ادامه ى اين كار در آينده باعث ايجاد مشكل در سيستم كلاچ مى شود.

٤بنزين كم در مخزن سوخت خودرو

ممكن است به هر دليلى شما براى مدت طولانى با مقدار كم بنزين حركت كنيد، مثلاً زمانى كه به پمپ بنزين مراجعه مى كنيد مقدار كمى بنزين مى زنيد. رانندگى با خودرو به مدت طولانى با بنزين كم به خودرو آسيب مى رساند. اين كار به خودروى شما فشار وارد مى كند كه بنزين موجود در سطح پايين باك را استفاده كند، جايى كه رسوبات بنزين در آنجا قرار دارند. اين كار باعث مى شود تا رسوبات فيلتر سوخت را مسدود كنند و يا اينكه رسوبات عبور كرده و وارد موتور شوند.

٥فشار دادن پدال ترمز در سرازيرى ها

بعضى رانندگان هنگام رانندگى در سراشيبى احساس مى كنند كه با درگير نگه داشتن ترمز بهتر مى توانند در مواقع اضطرارى عمل كنند در نتيجه با اين كار باعث ايجاد سايش در سيستم ترمز مى شوند. در واقع اين مدل رانندگى كردن بيشتر باعث خرابى ترمز مى شود. در نتيجه سعى كنيد به جاى اين كار اگر مى توانيد با دنده ى سنگين تر رانندگى كنيد.

٦افزايش سرعت ناگهانى و ترمزهاى شديد

افزايش سرعت ناگهانى يا ترمزهاى شديد مى تواند باعث افزايش مصرف سوخت شود. همچنين مى تواند اثر بدى بر روى قطعات سيستم ترمز مانند لنت ترمز و ديسك بگذارد.

٧استفاده از دنده به عنوان تكيه گاه دست

اگر يك راننده ماشين هاى مسابقه اى نيستيد، هيچ دليلى وجود ندارد كه در هنگام رانندگى از دنده به عنوان تكيه گاه دست استفاده كنيد. با اين كار وزن دست شما به گيربكس انتقال داده مى شود و باعث ايجاد فرسايش غير ضرورى مى گردد.

٨حمل وسايل سنگين غير ضرورى در خودرو

حمل وسايل سنگين غير ضرورى در خودرو باعث افزايش مصرف سوخت مى شود و همچنين باعث ايجاد فشار به قطعات و قسمت هاى مختلف خودروى شما مى شود.

٩اشتباه گرم كردن موتور خودرو

بهترين راه براى گرم كردن موتور خودرو در يك صبح سرد اين است كه بعد از روشن كردن خودرو چند دقيقه بدون هيچ فعاليتى اجازه دهيد خودرو گرم شود. بالا بردن دور موتور خودرو درست بعد از روشن كردن به منظور گرم كردن موتور كار درستى نيست. اين كار باعث تغيير ناگهانى دما در موتور مى شود و در واقع آسيب بيشترى به آن وارد مى كند. همچنين اين كار به دليل اينكه روغن هنوز در موتور به خوبى و كامل به چرخش در نيامده است، باعث مى شود به موتور فشار بيايد.

١٠ناديده گرفتن علامت هاى هشدار دهنده در خودرو

اصولاً خودروها قبل از ايجاد شدن هرگونه مشكل مكانيكى صداى غير معمولى ايجاد مى كنند. شما صداى عادى خودروى خود را مى دانيد، بنابراين ناديده گرفتن صداهاى جديد و عجيب در خودرو مى تواند باعث بدتر شدن اوضاع شود و مشكل بيشتر شود. اگر در خودرو صداى غير عادى شنيديد سريعاً به يك تعميرگاه مراجعه كنيد تا مشكل را تشخيص دهد و خودرو را به حالت اول باز گرداند.

اگر شما هر يك از اين عادات بد رانندگى را داريد، از اطلاعاتى كه كسب كرديد استفاده كنيد و اين عادات را ترك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا