اخباراخبار داخلی

ادعای اختراع خودرو آب‌سوز کذب است

شهرام آزادی در رابطه با ادعای امکان حرکت خودرو با آب به جای بنزین، اظهار کرد: تمام این ادعاها و دیگر ادعاهای مشابه بدون هرگونه مبنای علمی و کارشناسی بوده و نوعی عوام‌فریبی برای مقاصد خاص است.

وی با بیان اینکه اگر مبنای علمی برای به حرکت در آوردن خودرو با آب به جای سوخت‌های متعارف همچون بنزین وجود داشت، خودروسازان جهانی باید تاکنون به این فن‌آوری دست می‌یافتند، خاطرنشان کرد: خودروسازان خارجی سالانه میلیاردها دلار با استفاده از برترین متخصصان برای تحقیق و توسعه در صنعت خودرو هزینه می‌کنند ولی با این حال تاکنون هیچ کدام از این مراکز ادعای تولید خودروی آب‌سوز را نداشته‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: بنابراین باید از مدعیان تبدیل کردن خودروهای متعارف به خودروی آب‌سوز پرسید چگونه مدعی دست یافتن به چنین فن‌آوری با منابع و امکانات محدود خود شده‌اند، در حالی‌که مراکز میلیارد دلاری خارجی تاکنون چنین ادعایی نداشته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بالاترین فن‌آوری که صنعت خودروی جهان در زمینه استفاده از سوخت‌های جایگزین به آن دست یافته، فن‌آوری استفاده از هیدروژن در پیل سوختی است. در این فن‌آوری که هنوز تجاری و عام نشده در فعل و انفعالاتی هیدروژن در پیل سوختی به انرژی الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو تبدیل شده و خروجی سیستم نیز آب است که از اگزوز خارج می‌شود.

آزادی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف 10 تا 20 سال آینده بیشتر خودروهای تولیدی در جهان از سوخت هیدروژن برای حرکت استفاده کنند، تصریح کرد: اما اینکه از آب برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده شود از نظر مبانی عقلی و علمی کاملا مردود است.

به گزارش ایسنا، فیلمی که اخیرا در این زمینه در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ظاهرا مربوط به حضور فردی به نام “ع. ج” مدعی تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به آب‌سوز در یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه سه سیما با اجرای رضا رشیدپور است.

در این فیلم فرد نامبرده مدعی است با هزینه حدود 600 هزار تومان خودروی بنزین‌سوز را به‌ خودرویی آب‌سوز تبدیل می‌کند. این فرد مدعی شده از 26 کشور جهان دعوتنامه برای ارائه اختراعش دریافت کرده اما به هیچ کدام از این دعوتنامه‌ها پاسخ نداده زیرا می‌خواهد این تکنولوژی در اختیار مردم خودش باشد/ایسنا

چرا نمی توان خودروی آب سوز داشت؟

 

آب از هیدروژنی تشکیل شده است که به طور کامل اکسید شده است. هیدروژن  به خودی خود دارای انرژی بالا و قابل اشتعال می باشد اما انرژی مفید آن در زمانی   که در واکنش شیمیایی نشکیل ملکول آب شرکت کرده است آزاد شده است. آب نمی تواند  بسوزد. طی فرآیند الکترولیز می توان ملکول آب رابه هیدروژن و اکسیژن تجزیه نمود اما این عمل دقیقا به همان اندازه انرژی نیاز دارد  که در زمان واکنش ترکیب اکسیژن و هیدروژن برای تشکیل ملکول آب آزاد شده است. در  واقع بخشی از انرژی در زمان تجزیه ملکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به صورت  حرارت از دست خواهد رفت. بنابراین آزاد کردن  انرژی شیمیایی از آب به میزانی از انرژی بیش از مقدار آزاد شده از واکنش اکسیژن و  هیدروژن نیاز دارد که منجر به نقض اولین و یا دومین قانون ترمودینامیک می گردد.

در حال حاضر با توجه به قوانین پذیرفته شده فیزیک هیچ راهی برای استخراج انرژی شیمیایی از آب به تنهایی وجود ندارد. آب به خودی خود ترکیب بسیار پایداری می باشد و آن را یکی از عناصر کلاسیک می شمارند که دارای  پیوندهای شیمیایی بسیار قوی می باشد. آنتالپی تشکیل آب منفی است (-68.3 kcal/mol یا -285.8 kJ/mol) که معنی آن  این است که برای شکستن پیوندهای شیمیایی پایدار آن و تجزیه به اکسیژن و هیدروژن به انرژی نیاز داریم و از آنجا که هیچ ترکیب دیگری بین اکسیژن و هیدروژن با آنتلپی کمتر از این مقدار سراغ نداریم از این فرایند امکان استخراج انرژی وجود ندارد.

تقریبا تمامی روشهای پیشنهاد شده در خودروهایی که از آب به عنوان سوخت استفاده می کنند به نوعی از الکترولیز برای جدا کردن آب به هیدروژن و اکسیژن و سپس ترکیب آنها استفاده می کنند. اما از آنجا که انرژی مورد نیاز برای جدا کردن عناصر آب بیشتر از انرژی آزاد شده از ترکیب مجدد آنها خواهد بود از این فرایند نمی توان برای تولید انرژی استفاده نمود.

 

برخی از مدعیان تولید خودروی آب سوز در جهان:

سلول سوخت آبی استنلی مایر

در سال ۱۹۸۰ استنلی مایر ادعا کرد که او قادر به استخراج انرژی از آب شده است اگر چه برای توضیح این پدیده دچار تناقض گویی شد. دادگاهی در اوهایو در سال ۱۹۹۶ او را به جرم تقلب و کلاه برداری گناهکارتشخیص داد.

 

دنیس کلاین

در سال ۲۰۰۲ شرکت فن آوری هیدروژن کاربردی اختراعی به نام “Aquygen” را ثبت کرد.این شرکت ادعا کرد که قادر است یک وسیله نقلیه را تنها با سوخت آبی به حرکت در آورد. بنیانگذار شرکت٬ دنیس کلاین ادعا کرد در حال انجام مذاکرات با تولید کننده های بزرگ خودرو است و دولت آمریکا قصد تولید خودروی هامر را با استفاده از تکنولوژی وی دارد.  در حال حاضر این شرکت دیگر ادعای تامین سوخت خودرو بوسیله ی آب را ندارد و می گوید تنها قادر به افزایش بهره وری سوخت های هیدروژنی می باشد.

 

انرژی جهانی ژنزیس (GWE)

همچنین در سال ۲۰۰۲ شرکت انرژی جهانی ژنزیس اعلام کرد که دستگاهی را آماده ورود به بازار کرده است که قدر به استخراج انرژی از آب با جدا کردن و ترکیب مجدد هیدروژن و اکسیژن می باشد. در سال ۲۰۰۳ این شرکت اعلام کرد که این فناوری را برای به حرکت در آوردن خودرو ارتقا داده است. این شرکت بیش از ۲٬۵ میلیون دلار از سرمایه گذاران دریافت نمود اما هیچگاه دستگاهی را به بازار ارائه نکرد. در سال ۲۰۰۶ پاتریک کلی بنیانگذار شرکت انرژی جهانی ژنزیس در نیوجرسی به پنج سال زندان به دلیل سرقت و کلاه برداری و بازپرداخت $۴۰۰٬۰۰۰ به خسارت دیدگان شد.

 

38 دیدگاه

  1. با سلام به دوستان، شبیه اینجور افراد زیادهستن که با یک ادعا کذب و بدست آوردن شهرت بعداز مدتی شروع به کلاهبرداری و جذب پول مردم وتعدادی سرمایه گذار ساده میکنن و میگن به زودی با تولید وفروش این اختراع ثروت هنگفتی بدست خواهند آورد ، که متاسفانه با کلاهبرداری بعد از مدتی متواری میگردند. فیلم منتشر شده هم به راحتی با تعبیه یک باک مخفی در صندق عقب خودرو قابل ساخت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا