اسلایدربررسیکره ای

تست و بررسی هیوندای سوناتا فیس لیفت 2018 در عمان

کرمان موتور به تازگی بازهم توانست نمایندگی رسمی تولید و واردات خودروسازی هیوندای را در ایران از آن خود کند. در کنار تولید برخی از محصولات به واردات خودروهای دیگر این کمپانی طبق شرایط کشور می پردازد. هفته گذشته با دعوت هیوندای و هماهنگی کرمان موتور تعدادی از رسانه های ایرانی فرصت حضور در برنامه معرفی فیس لیفت جدید هیوندای سوناتا 2018 را یافتند.

 

تست یک روزه و در شهر صلاله عمان انجام گرفت. شهر صلاله در جنوب کشور عمان واقع است و در حالیکه سایر کشورهای عربی منطقه گرمایی سوزان دارند این شهر با دمایی در حدود 27 درجه برای این برگزاری چنین برنامه ای بی نظیر بود. طبق نقشه ای که در GPS خودروها برای رسانه ها تنظیم شده بوده، قسمتی از راه در بزرگراه و قسمتی دیگر در جاده های کوهستانی پر و پیچ خم انجام می گرفت در نتیجه برنامه ریزی یک تست کامل از طرف مسئولین برگزاری پیش بینی شده بود .این نکته هم قابل توجه است که  با وجود حضور حدود 40 رسانه و 13 خودرو، تست بدون  کوچکترین ناهماهنگی و بی نظمی طبق برنامه طی یک روز انجام گرفت.

فراتر از فیس لیفت

اگرچه تعریف مشخصی برای فیس لیفت وجود ندارد اما طبق عرف ، معمولا به تغییرات جزئی یک محصول در اواسط سن تولید برای جذابیت بیشتر یا رفع پاره ای از ایرادات، فیس لیفت می گویند مسئله ای که اینجا خارج از عرف برای سوناتا اتفاق افتاده.

هیوندای سوناتا 2018

آن چیزی که از طراحی سوناتا جدید می بیینیم بیش از یک تغییرات جزئی است، طراحی جلو و عقب خودرو کاملا دگرگون شده است. طراحی جلو پنجره طبق گفته هیوندای به شکل آبشار بوده و طراحی عقب با چراغ های جدید و طرح صندوق عقب جدید و لوگوی جدید و بزرگ سوناتا خودنمایی می کند. می توان به راحتی نمره ای قابل قبول به این فیس لیفت داد. طراح محافظ کارانه پیش از فیس لیفت اکنون یک طرح اسپورت و تهاجمی است بدون آنکه آن را یک طرح رادیکال نامید. برای یک خودرو در این سگمنت جذابیت و رادیکال نبودن یک برگ برنده است چرا که هم مشتریان را در حال حاضر جذب می کند هم در آینده طرح دیرتر خسته کننده می شود.

اما بر خلاف طرح خارجی، فضای داخلی تقریبا بدون تغییر مانده، فضای داخلی ساده و از حالات اسپورتی به دور است. این مسئله اندکی با طراحی خارجی خودرو در تضاد است اما در کل فضای ایجاد شده برای سرنشینان از نظر بصری مناسب است.

 

ارگونومی تمام و کمال به بهترین شکل طراحی شده و تقریبا می توان گفت اشکالی ندارد. صندلی ها به خوبی سرنشنیان را در بر می گرند. فضای داخلی برای فردی در حدود قد 180 بسیار عالی و غیر منتظره است، به نحویکه به نظر میاد سوناتا اکنون یک خودرو فول سایز است و نه میدسایز.

طراحی سوناتا برای مدل توربو البته متفاوت است، در مدل توربو جلو پنجره و سپر عقب تغییراتی داشته و در فضای داخلی نیز با قرار دادن استیل در قسمتهایی از خودرو و تغییراتی در کیلومتر شمار سعی در ایجاد فضای داخلی اسپورت تر شده.

 

رانندگی

سوناتا فیس لیفت قابل عرضه در خاورمیانه سه نوع موتور خواهد داشت، 2 نوع 2.4 لیتری با تکنولوژی های MPI و GDI و یک نوع 2 لیتری توربو. در ابتدای تست سوناتای MPI به تیم ایرانی رسید و سپس مدل GDI، در نتیجه هر دو خودرو به خوبی تست و مقایسه شد.

قدرت موتور مدل 2.4 ام پی آی  162 اسب بخار است که در دور 6000 به آن می رسد و گشتاور آن در —- است که در دور 4000 به حداکثر آن می رسد، شتاب 100 کیلومتری که هیوندای در سایت خود ادعا نموده 9.9 ثانیه برای این مدل است اما در مدل GDI که توان به 185 اسب و گشتاور به — نیوتن متر می رسد شتاب 9 ثانیه ای ادعا شده، اگر چه در طول تست فرصتی برای آزمایش شتاب فراهم نیامد اما ادعای کاهش 0.9 ثانیه ای با وجود وزن 1500 کیلویی و اندک تفاوت توان جالب به نظر می رسد.

مسیری که برای تست انتخاب شده بود دارای بخش های مختلف جاده پر پیچ و خم  و اتوبان بود، در نتیجه راننده به خوبی می توانست خودرو را محک بزند. شتاب گیری خودرو در حالت عادی بسیار نرم و روان که قسمتی بزرگی از این نرمی به دلیل عملکرد و نحوه تنظیم گیریکس بود. تعویض دنده گیربکس محسوس نیست و حتی در معکوس های ناگهانی هم عملکردی نرم داشت به نحویکه به نظر می رسد، البته این نرم بودن کمی از خواص اسپرت بودن را کم کرده بود، به نظر می رسد برای خودرویی در این سگمنت بیش از آنکه عملکرد اسپورتی مطرح باشد، کم استهلاکی مد نظر بوده که در نسل های پیش از این سوناتا هم این مسئله را به وضوح دیده بودیم.

سیستم فرمان سه حالته است، یعنی راننده می تواند بین سه حالت نرم، اسپورت و معمولی بر اساس نحوه رانندگی انتخاب کند. اگر حالت اسپورت را انتخاب کنید فرمان سفت می شود و به نوعی می خواهد حس رانندگی را بیشتر کند،اما تغییر حالت رانندگی آنچنان بر حس رانندگی تاثیر نمی گذارد و فقط فرمان را تو دست تر می کند.

شتاب ثانویه خودرو در هر دو مدل مناسب بود و راننده حسی بابت کمبود قدرت موتور نخواهد داشت، اما تفاوت اصلی مدل GDI و MPI در دورهای بالا نمود داشت. دورهای بالای 4500 مدل GDI تنفس بهتری از خود نشان می دهد و با بالا رفتن دور موتور روان تر و با کیفیت تر بود.  در نتیجه تفاوت توانGDI  و  MPI  اینجا خود را نشان می دهد.

هیوندای می گوید سیستم تعلیق نسبت به مدل پیش از فیس لیفت در قسمت “بازوهای پیرو” 21 درصد ضخیم تر شده در نتیجه خودرو در حالت پر بار و سنگین عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. در طول تست عملکرد نرمی سوناتا با توجه به رینگ های 18 اینچی بسیار مناسب بود، البته آسفالت روان و بی عوارض کشور عمان فرصت تست در شرایط جاده ای همچون ایران را به ما نداد وفقط در رسیدن به برخی عوارض سرعت کاه کاشته شده در جاده ها می شد سیستم تعلیق را به چالش کشید که باید گفت در این مورد سربلند از آزمایش بیرون آمد.

با توجه به اینکه نسخه فیس لیفت از نظر فنر بندی با مدل پیش از فیس لیفت تغییر چندانی ندارد آنطور که پیش بینی می شد تفاوت زیادی از نظر کیفیت پیچیدن و رانندگی  نیز نداشته است.صندلی های خودرو به خوبی در پیچ سرنشینان را حمایت می کنند، با توجه به دیفرانسیل جلو بودن خودرو کم فرمانی مورد توقع است که سوناتا هم استثنا نیست اما در کل برای یک مسافرت که راننده را در پیچ و خم خسته نکند نمره قابل قبولی می گیرد.

امکانات و ایمنی:

سوناتا همان امکانان ایمنی و رفاهی سابق را دارد البته کروز کنترل هوشمند مورد جدیدی است که به تازگی بر روی این خودرو خواهیم دید. کروز کنترل هوشمند پس از تنظیم شدن بر روی سرعت دلخواه، سرعت خودرو را با وسیله جلویی کنترل می کند.این سیستم ارزشمند هم اکنون در ایران بر روی کیا اپتیما هم نصب شده است اما سایر خودروها در این رده و قیمت فاقد این آپشن هستند. خودرو دارای امکانات زیر در مدل فول می باشد:

  • شش ایربگ
  • کنترل پایداری
  • تراکشن کنترل
  • هشدار نکته کور
  • سیستم هشدار وجود اشیاء
  • ترمز برقی
  • چرخش چراغ ها در پیچ
  • سقف پاناروما یک تکه
  • شیفتر پشت فرمان
  • تهویه مطبوع دوگانه
  • پرده عقب برقی

زمان عرضه و قیمت:

کرمان موتور هنوز قیمت و زمان عرضه این محصول را مشخص نکرده است. رقبای این خودرو کیا اپتیما، رنو تلیسمان و تویوتا کمری می توان نام برد که در صورت قیمت گذاری مناسب کرمان موتور با توجه به خدمات پس از فروش مناسب کرمان موتور و محبوبیت برند هیوندای در ایران می توان موفقیت آن را از هم اکنون پیش بینی نمود.

 

1 دیدگاه

  1. موتور 2 لبتری توربو و 162 اسب؟ همین الان کیا سراتو با موتور دولیتری و بدون توربو 157 اسب تقریبا (156.6) قدرت داره که با افزودن یک کیت 4 ملیونی توربو خود کیا td 2013 قدرتش به 178 اسب میرسه
    سونانا خودروی پرطرفددری در ایرانه باید فول ترین تیپش وارد بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا