گردشگری

استانبول کارت ، راهی برای حمل و نقل ارزان در استانبول

استانبول کارت، در اصل یک مجوز برای استفاده از حمل و نقل عمومی (شبانه روزی) در استانبول محسوب می شود، پس اگر شما قصد تردد در شهر استانبول را دارید و می خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، باید این کارت را تهیه کنید مگر اینکه بخواهید با تاکسی ها و کرایه های سنگین تردد داشته باشید.

استانبول کارت چیست :

این کارت در سال 2009 معرفی شد. این کارت حاوی کد شناسایی RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) می باشد که برای پرداخت هزینه ی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می شود. این کارت دقیقا هم اندازه یک کارت اعتباری معمولیست و در کیف پول جای می گیرد. ابتدا باید مبلغی را برای خرید و شارژ ابتدایی بپردازید و در صورت اتمام مبلغ پیش پرداختی، می توان دوباره آن را براحتی شارژ نمود.

امتیازات استفاده از استانبول کارت :

چند منظوره بودن کارت :

این کارت شما را مجاز به استفاده از انواع  وسایل متفاوت حمل و نقل عمومی می کند که از آن جمله می توان به اتوبوس ها، مترو ها، قایق ها و تراموا اشاره کرد.علاوه بر این، اکثر وسایل حمل و نقل عمومی دیگر پرداخت نقدی را قبول نمی کنند و داشتن این کارت امتیازی خوبی محسوب می شود.

پیش پرداخت بودن کارت :

استانبول کارت یک کارت از پیش پرداخت و قابل شارژ است، این بدان معناست که شما هر بار که قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را داشته باشید، نیازی به ایستادن در صف های طولانی برای خرید بلیط ندارید.

سهولت استفاده از کارت :

لازم نیست که شما استانبول کارت را با پردازشگر کارتخوان مطابقت فیزیکی بدهید و تا زمان خوانده شدن فرکانس رادیویی صبر کنید، بلکه از یک فاصله 8 سانتیمتری نیز با پردازشگر کارتخوان مطابقت داده می شود و مزیت این موضوع آنست که دیگر لازم نیست بدنبال کارت در کیف خود بگردید و اینکه خوانده شدن آن زمانی نمی برد.  در ضمن موجودی کارت نیز در صفحه نمایشگر به شما نشان داده می شود و در صورتی که با جمله “ Kontor Yetersiz” مواجه شدید، یعنی باید برای شارژ کارت اقدام کنید.

قابلیت سفر های چند گانه درون شهری با کارت :

شما بدون نیاز به خرید بلیط یا کارت های چندگانه برای سفر های متعدد درون شهری، می توانید تنها از یک کارت استفاده نمایید، در ضمن از این کارت می توان برای عبور دادن 5 مسافر همزمان استفاده نمود اما ما پیشنهاد می کنیم تا حداکثر 3 مسافر استفاده نمایید.

تخفیفات کارت :

استانبول کارت در مقایسه با دیگر کارت ها، از امتیاز تخفیف 40 درصدی برخوردار است، یعنی بجای پرداخت 5 لیر می توان تنها با پرداخت 3 لیر سوار وسایل حمل و نقل عمومی شد و اگر جابجایی شما در طی دو ساعت بصورت متعدد اتفاق بیافتد، هزینه جابجایی کمتر نیز خواهد شد.

از کجا باید استانبول کارت تهیه نمود :

ساده ترین راه برای بدست آوردن کارت، ایستگاه های اصلی حمل و نقل عمومی همچون فرودگاه، ایستگاه سلطان احمد و Eminonu می باشد. در ابتدا برای خرید کارت باید مبلغ 10 لیر و مبلغی برای شارژ ابتدایی بپردازید.

نحوه شارژ استانبول کارت :

بمنظور شارژ استانبول کارت می توانید از دکه های روزنامه فروشی و یا مغازه های کوچک استفاده نمایید. دستگاه ها می توانند بین 5 ، 10 و 20 TL کارت شما را شارژ نمایند، هر چند که گزینه ای با عنوان 50 TL نیز وجود دارد اما سیستم آن سرویس را لغو کرده است. در عین حال این دستگاه ها دارای دستورالعمل هایی با چند زبان هستند که بشما اجازه می دهد در صورت عدم تسلط به زبان ترکی استانبولی، از زبان های دیگر برای شارژ کارت خویش استفاده نمائید.

 

 

1 دیدگاه

  1. این کارت بیشتر با نام اکبیل شناخته میشود و از تمامی دکه های روزنامه فروشی قابل خریداری است و البته قیمت خود کارت ۱۰ لیر است و در انتهای سفر هم میتوان آن را به دکه های روزنامه فروشی بفروشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا