بررسی هیوندای سانتافه 2019؛ پرفروشی که دیگر به ایران نمی‌آید

سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | 16 نظر

بررسی هیوندای سانتافه 2019؛ پرفروشی که دیگر به ایران نمی‌آید

سانتافه را به جرئت می‌توان یکی از موفق‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین خودروهای وارداتی ایران نامید. خودرویی که با طراحی جذابش توانست خریداران زیادی را به خود جذب کند.

این جذب مشتری به طوری بود که در اولین سال‌هایی که نسل سوم و قبلی سانتافه وارد ایران شد، توانست لقب پرفروش‌ترین خودروی وارداتی را برای خود به دست آورد. البته این موفقیت سانتافه تنها محدود به بازار ایران نمی‌شود و این شاسی بلند میان سایز توانست در بازارهای دیگر نیز فروش خوبی را تجربه کند.

چندی پیش هیوندای از نسل چهارم سانتافه رونمایی کرد و برای موفقیت آن دوباره دست روی فرمول قبلی گذاشته است. طراحی سانتافه جدید به مراتب مدرن‌تر و پخته‌تر از نسل قبلی به نظر می‌رسد و ظاهر آن از چیزی که در عکس‌ها دیده می‌شود نیز زیباتر است.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

طراحی

پیش از بررسی فنی سانتافه جدید، نگاهی به طراحی خارجی و کابین این شاسی‌بلند میان سایز می‌اندازیم. چراغ‌های دو تکه جلو یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نسل چهارم به نسبت نسل قبل محسوب می‌شود. LED دی‌لایت در قسمت بالایی چراغ قرار داد و در جزء پایینی، چراغ نور بالا قرار گرفته است. در پایین‌ترین بخش نیز چراغ مه شکن جا دارد.

در راستای سبک طراحی جدید هیوندای، جلوپنجره‌ای بسیار بزرگ در جلوی سانتافه قرار گرفته است. در بالای این جلوپنجره نیز نوار کرومی سرتاسری چشم‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و زیبایی نمای جلوی خودرو را دو چندان کرده است. با این که طراحی جلوی سانتافه کم شباهت به کنا نیست، اما به نظر می‌رسد خودروی گران‌تر زیبایی بیش‌تری نیز دارد.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

در نمای کناری طراحان کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و نوارهای کرومی به دور پنجره‌ها، جلوه لوکس‌تری را به سانتافه بخشیده‌اند.

همانند جلوی خودرو، چراغ‌های عقب نیز به جز چراغ راهنما همگی از نوع LED هستند. استفاده از خطوط نرم، نوارهای کرومی و دیفیوزر آلومینیومی در پشت خودرو، نمای این قسمت را جذاب‌ کرده‌اند.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

به طور کلی طراحی مدرن و زیبای سانتافه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و رقیبان را به چالش بزرگی در این زمینه دعوت می‌کند. درضمن هیوندای دست خریداران را برای شخصی سازی ظاهر این شاسی بلند باز گذاشته و ۹ رنگ مختلف را برای سفارش درنظر گرفته است.

اما کره‌ای‌ها در داخل خودرو حتی سورپرایز بیش‌تری را برای خریداران درنظر گرفته‌اند.

صندلی‌های مدرن و زیبای سانتافه چهره جذابی را به کابین بخشیده‌اند که مشابه آن را تنها می‌توانیم در خودروهایی گران‌قیمت‌تر مشاهده کنیم.

فضای داخلی سانتافه 2019

این داستان تقریبا در مورد دیگر قسمت‌های داخلی خودرو نیز صادق است. استفاده از پلاستیک نرم و باکیفیت در داشبورد و کنسول میانی، حس بسیار خوبی را به سرنشنیان منتقل می‌کند. البته این‌طور نیست که در همه‌جای کابین شاهد استفاده از چنین موادی باشیم و در قسمت‌هایی که نیاز به دوام بیش‌تری بوده، هیوندای از پلاستیک محکم‌تری استفاده کرده است.

در بالای داشبورد صفحه نمایش سیستم سرگرمی و اطلاعات جدید هیوندای قرار دارد که در نسخه‌های پایه ۷ اینچی و در تیپ‌های گران‌تر ۸ اینچی است. این سیستم از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز پشتیبانی می‌کند.

فضای داخلی سانتافه 2019

دو درگاه USB و یک درگاه AUX برای سرنشینان درنظر گرفته شده است. درضمن امکان انتخاب آپشن شارژر وایرلس گوشی هوشمند نیز برای مدل‌های گران‌قیمت‌تر وجود دارد.

در تیپ Highlander یک صفحه نمایش ۷ اینچی TFT نقش صفحه آمپر را برای راننده ایفا می‌کند. همچنین هدآپ دیسپلی نیز در این نسخه از سانتافه به لیست بلند بالای آپشن‌ها اضافه می‌شود.

تکنولوژی‌ها

تکنولوژی‌های ایمنی جدید یکی از بهترین بخش‌های سانتافه جدید به حساب می‌آید. دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک عقب به طور استاندارد در تمام تیپ‌ها قرار دارد. در تیپ Elite سنسورهای پارک در جلوی خودرو نیز دیده می‌شوند و در نهایت در گران‌قیمت‌ترین تیپ یعنی Highlander، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای پارک جلو به لیست آپشن‌های ایمنی خودرو اضافه می‌شوند. هرچند دوربین ۳۶۰ درجه به خوبی کار می‌کند، اما کیفیت چندان مطلوبی ندارد و بعضی از جزئیات را نمی‌تواند به خوبی نمایش دهد.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

ترمز خودکار اضطراری (AEB) در تمامی تیپ‌ها برای جلوگیری از تصادف با عابرپیاده و دوچرخه سوار در سرعت‌های کمتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد. همچنین این سیستم برای جلوگیری از تصادف با خودروهای دیگر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند وارد عمل شود. سیستم کروزکنترل انطباقی، هشدار عبور خودرو در پشت، هشدار خواب آلودگی و عدم توجه راننده، سیستم کمکی رانندگی در بین خطوط و سیستم نمایش فشار باد از دیگر تکنولوژی‌هایی هستند که در تمامی نسخه‌های سانتافه قرار دارند.

اما در تیپ‌های Elite و Highlander برای اولین بار در این سگمنت شاهد تکنولوژی جالبی هستیم. سیستمی موسوم به هشدار سرنشینان عقب (ROA) در این دو تیپ وجود دارد که با استفاده از سنسورهای تعبیه شده، وجود سرنشین را در عقب خودرو به اطلاع راننده می‌رساند. این هشدار در هنگام خارج شدن راننده به او داده می‌شود تا والدین کودکانشان را در عقب خودرو جا نگذارند. همچنین اگر باز راننده بی‌مبالاتی انجام دهد، خودرو پس از مدتی سعی می‌کند کسانی که در اطراف خودرو هستند را از این موضوع باخبر کند و یا پیامکی را به راننده بفرستد. شاید در نگاه اول این تکنولوژی مضحک به نظر برسد اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که به طور میانگین در آمریکا سالانه بیش از ۳۶ کودک بر اثر جا ماندن در خودرو و گرمازدگی فوت می‌شوند.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

ظاهرا کره‌ای‌ها از آپشن‌های بی‌خاصیت و عجیب و غریب دست کشیده‌اند و تکنولوژی‌های مفیدتری را در خودروی جدیدشان قرار داده‌اند. یکی دیگر از این تکنولوژی‌های جالب، سیستم جلوگیری از تصادف بر اثر باز شدن درب‌ها است. این سیستم به این صورت کار می‌کند که در صورتی که سنسورها عبور خودرویی را از کنار شناسایی کنند، درها را قفل می‌کند و اجازه باز شدن آن‌ها و وقوع تصادف را نمی‌دهد.

هیوندای با معرفی Hyundai Auto Link به خریداران این امکان را می‌دهد که با تلفن هوشمند خود بتوانند به سانتافه متصل شوند. با این کار آن‌ها می‌توانند به راحتی وضعیت خودروی خود را چک کنند، قفل در‌ها را باز و بسته کنند یا حتی خودرو را استارت بزنند تا به سیستم تهویه مطبوع دسترسی پیدا کنند.

سواری و راحتی

سرنشینان ردیف جلویی سانتافه در این قسمت احساس راحتی خواهند کرد. فضای پا و سر خوبی برای آنان در نظر گرفته شده است و آن‌ها می‌توانند انواع تنظیمات را بر روی صندلی خود انجام دهند. در تیپ Highlander، صندلی‌ را می‌توان در ۱۴ قسمت تنظیم کرد که بسیار بیش‌تر از چیزی است که واقعا به آن نیاز می‌شود.

در ردیف دوم با آنکه فضای پای خوبی در اختیار سرنشنیان است، اما به واسطه وجود سقف پاناروما در مدل Highlander، سرنشینان قد بلند احتمالا کمی اذیت شوند. دو صندلی عقب نیز به ایزوفیکس مجهز شده‌اند که امکان اتصال صندلی کودک را مهیا می‌کند. همچنین امکان جابه‌جایی صندلی‌های ردیف دوم وجود دارد تا بتوان فضای بیش‌تری برای ردیف سوم ایجاد کرد.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

هرچند این امکان وجود دارد که افراد بزرگسال نیز در صندلی‌های ردیف سوم قرار بگیرند، اما این فضا بیش‌تر برای کودکان ساخته شده است. می‌توان بزرگسالان را با جلوبردن صندلی‌های ردیف دوم و آن‌ هم تنها برای مسافت‌های کوتاه در این قسمت جا داد. البته به نسبت نسل قبل، هیوندای ۳۶ میلی‌متر طول و ۴۲ میلی‌متر فضای سر بیش‌تری را برای سرنشنینان ردیف سوم درنظر گرفته است. همچنین ابعاد پنجره این قسمت ۴۱ درصد افزایش داشته تا افراد در این قسمت احساس مطلوب‌تری داشته باشند.

برای ردیف سوم دریچه کولر به همراه درجه تنظیم باد خروجی نیز درنظر گرفته شده است. خروجی ۱۲ ولتی برق و نگهدارنده لیوان از دیگر امکانات این بخش محسوب می‌شود. همچنین برای وارد شدن به ردیف سوم، کافیست که یک دکمه فشرده شود تا صندلی‌های ردیف دوم خم شوند و به جلو بیایند.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

با باز بودن صندلی‌های ردیف سوم، فضای پشت آن‌ها برای حمل بار ۱۳۰ لیتر خواهد بود. اما با خم‌شدن این صندلی‌ها، فضای حمل بار به ۵۴۷ لیتر می‌رسد. درصورتی که فضای بیش‌تری مورد نیاز باشد، می‌توان با خم‌کردن صندلی‌های ردیف دوم به فضایی ۱۶۲۵ لیتری دسترسی داشت.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

رانندگی در سرعت‌های پایین با فرمان‌دهی‌هایی نرم و سواری راحتی همراه خواهد بود و سیستم تعلیق نیز کمترین ارتعاشات را به سرنشینان وارد می‌‌کند.

همچنین هیوندای از سیستم فرمان برقی بهتری به نسبت نسل قبلی استفاده کرده است. در سیستم قبلی، موتور برقی بر روی میله فرمان قرار می‌گرفت اما در سیستم جدید، موتور بر روی دنده‌های فرمان قرار می‌گیرد؛ درنتیجه هیوندای می‌گوید احساس بهتری به هنگام فرمان‌دهی به راننده منتقل می‌شود. البته عملا نمی‌توان تفاوت زیادی را میان فرمان این دو نسل سانتافه دید و تنها در جزئیات کمی تفاوت دارند.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

سانتافه سواری بسیار خوبی را حتی در مسیرهای ناهموار و جاده‌های پر از چاله به سرنشینان ارائه می‌دهد. تیم طراحان هیوندای به کمک کمپانی آلمانی ZF Sachs  بر روی ۲۷ و ۲۲ کمک‌فنر مختلف در جلو و عقب تست و بررسی انجام داده‌اند تا درنهایت بهترین ترکیب برای راحتی و البته مقداری اسپرت بودن را پیدا کنند. در جلوی سانتافه نسل چهارم از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب آن از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است.

البته سانتافه این سواری راحت را مدیون شاسی جدید خود نیز هست. شاسی جدید ۱۵.۴ درصد مقاومت پیچشی بیشتری به نسبت نسل قبل دارد. همچنین مقاومت کششی بدنه نیز ۱۴.۳ درصد افزایش داشته است.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

عایق‌بندی شاسی‌بلند جدید نیز مطلوب به نظر می‌رسد. صدای موتور در داخل کابین به سختی شنیده می‌شود ولی در بیرون از خودرو، موتور کمی پر سر و صدا است.

قوای فنی

موتور ۲.۴ لیتری بنزینی تنفس طبیعی می‌تواند قدرت ۱۸۵ اسب‌بخاری و گشتاور ۲۴۱ نیوتون‌متری را تولید کند. این قدرت تولیدی نیز به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک منتقل می‌شود.

این موتور در هر صد کیلومتر حدود ۹.۳ لیتر بنزین را مصرف می‌کند. هیوندای برای سانتافه یک موتور ۲.۲ لیتری دیزلی نیز در نظر گرفته است که در مقایسه با موتور بنزینی، نسخه دیزلی عملکرد بهتری دارد؛ به‌طوری که برای شتاب‌گیری با موتور بنزینی نیاز به دنده معکوس‌های بیشتری احساس می‌شود. همچنین در هنگام حرکت راننده احساس می‌کند که گشتاور بیش‌تری نیاز دارد.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

 قیمت و کلام آخر

می‌توان گفت که سانتافه گزینه بسیار خوبی برای خریداران محسوب می‌شود. طراحی مدرن و زیبایی دارد و کابین آن نیز به نسبت نسل قبل پیشرفت زیادی داشته و در سطح خودروهای گران‌قیمت‌تر است. به مانند دیگر خودروهای هیوندای، در سانتافه جدید شاهد تکنولوژی‌های زیادی هستیم که البته این‌بار کاربردی‌تر از تکنولوژی‌های قبلی هستند که فقط اسم‌های دهن پرکنی داشتند. هرچند اگر یک موتور توربوشارژر یا V6 بنزینی به جای موتور فعلی قرار می‌گرفت عملکرد بهتری را از سانتافه می‌دیدیم، اما با این حال سانتافه خودرویی خوش قیمت در بین رقیبانش به حساب می‌آید که می‌تواند نظر هر خریداری را به سمت خود جلب کند.

بررسی هیوندای سانتافه 2019

با وضعیت کنونی بازار ایران و وضعیت نابه‌سامان واردات خودرو نمی‌توانیم از حضور سانتافه جدید در ایران صحبت کنیم. قیمت سانتافه جدید از ۴۳ هزار دلار استرالیا برای تیپ Elite Active آغاز می‌شود و درنهایت به ۶۰ هزار دلار برای تیپ Highlander می‌رسد. در این میان نیز تیپ Elite قرار دارد که با موتور دیزلی، حدود ۵۴ هزار دلار برای خریداران هزینه دارد.


16 دیدگاه

  1. سانمارتین داره راجع به خودرو نظر میده طرف اومده میگه برو اقساطت بده واقعا ملت کمدی کلاسیکی داریم خو عامو تورا سننه که اقساطش داده یا نه ؟
    تو ی فکری بحال ریالت بکون که ارزشش شده از چول افغانستان کمتر

    • در پاسخ به: راحیا غم پرور

      غم پرور داره خوش خدمتي سانمارتيني رو ميکنه که بهترين ماشيني که تو عمرش سوار شده سراتوي قسطي سايپايي بوده ولي مياد راجع به سانتافه 2019 که هنوز تو ايران نيومده و کسي هم سوارش نشده نظر ميده.پيتر شراير و الکساندر اسلیپانو هم تو کار اين بابا و طرفداراش موندن که واقعا ماذا فاذا؟
      در ضمن نه اينکه شما واحد پولتون دلار و يورو و پونده حقم دارين ماها که واحد پولمون رياله به سخره بگيريد.خدايا اينا رو زنده نگهدار بزار هميشه بخنديم ما.

  2. sunmartin | تیر 27, 1397 | لینک نظر

    واقعا از زیبایی طراحی لاکچری بودن آپشن کیفیت و بازهم طراحی آلترناتیو بک خودروی همه چی تمومه به تشکر از بررسی و نقد عالی که کردید طراحی اغوا کننده ای داره بخصوص تریم داخلی صندلی داشبورد و محل قرار گیری مانیتور و چبدمان کنیول زبان طراحی هیوندای کیا به لطف پیتر شرایر خالق آئودی r8 rx8 tt و a4 فولوکس شیراکو و بسیهری دیگرو الکساندر اسلیپانو
    طراح پورشه بوگاتی و لامبورگینی بعنی کلکسیونی از برترین های جهان و کره زمین همگی در کیا هیوندا بلطف آلبرت بیرمن طراح ارشد موتورهای سری ام پاور بی ام دبلیو چنین خودروهایی خلق میشه

    • در پاسخ به: sunmartin

      گرفتار | تیر 27, 1397 | لینک نظر

      اره موافقم شبیه این خودروی جدید هایما شده . تو هم سعی کن اقساط ماشینت تموم شد یه دونه بخری و اگه نتونستی بخری از جناب پیتر شرایر!!!!!! کمک بگیری

    • در پاسخ به: sunmartin

      داداش تو که يه سراتوي قسطي سايپايي داري چطور شجره نومچه طراحان کيا و هيوندايي رو بلدي؟نهايتا بايد اسم مديرعامل و رئيس خط توليد سايپا رو بدوني.
      راستي فهميدي پيتر شراير گوگولي ماه پيش با نامزد سابق کريستيانو رونالدو نامزد کرد؟

    • در پاسخ به: sunmartin

      سعید | تیر 29, 1397 | لینک نظر

      من مدتها منتقد سانمارتین بودم وبرای چهارسال رنو کولئوس داشتم.اتفاقی سوارسانتافه یکی از دوستان شدم وتست اش کردم.واقعا حس متفاوتی بهم داد.والان ۶ماهه سانتافه سوارم وخوشبختانه قبل از گرانی خرید کردم.حقیقتا الان نظرم خیلی زیاد به سانمارتین نزدیکه.واقعا کره ای ها ماشین های خوبی میزنند.اگر بد بودند من با ان تعصب حاظر نمیشدم کولئوس را با سانتافه عوض کنم.ضمنا همان کولئوس هم اصلا بدون خرابی نبود وبارها به خاطر ایرادات عجیب مجبور به حضور در نمایندگی شدم

      • در پاسخ به: سعید

        مهدی | تیر 29, 1397 | لینک نظر

        ما که دستمون به دستگیره هیچکدوم هم نخورده و ادعایی هم نداریم اما کلئوس در ایران خودروی جدیدی محسوب میشه و کلئوس های موجود در ایران عمدتا نسل دوم اون هستن که از سال 2018 عرضه شدن

      • در پاسخ به: سعید

        Amin | تیر 29, 1397 | لینک نظر

        کولئوس قدیمی رو با سانتافه قدیمی باید مقایسه کنید نه جدید!!!!
        در ضمن من به خاطر ندارم شما هیچوقت منتقد بوده باشید!!!!

        • در پاسخ به: Amin

          مرادمند | تیر 29, 1397 | لینک نظر

          کلئوس در مقابل سانتافه و اسپرتیج هیچی نیس سواری سانتافه عالیه و به احساس امنیتی خاصی داری من اقوامم اسپرتیج 2018 و خودم سانتافه 2017 دارم قبلش یه تیگو 5 داشتم که با یه کلئوس سر دادم و عوض کردم اما بازم قانعم نکرد اما سانتافه اصلا یه چیز خاصیه

          • در پاسخ به: مرادمند

            Amin | تیر 29, 1397 | لینک نظر

            سانتافه های ۱۰۱۴ به بعد که در ایران وجود دارند حقیقتا به جز ظاهر هیچ مزیتی ندارند،کیفت کابین اصلا خوب نیست و شما به ندرت مدل ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ میتونید پیدا کنید که داشبورد و کنسول و علی الخصوص درب داشبوردش خط و خش نداشته باشه
            به لحاظ موتوری هم این موتوری که به ایران وارد شده به شدت کند و کم شتاب است،مشکلات برقی شایع هم که بماند

  3. حسن | تیر 26, 1397 | لینک نظر

    سانتافه مثل همیشه محبوب،موفق و زیبا و این بار عضلانی تر.
    ولی قیمتش عجیب بالاست. ۶۰ هزار دلار صرفه نظر از بازار ایران باز هم قیمت بالایی است.جالبتر این که در ایران با دلار آزاد و تعرفه نزدیک یک میلیارد میشه.

    • در پاسخ به: حسن

      امیرحسین | تیر 27, 1397 | لینک نظر

      این مقاله برای استرالیا و سایت کارادوایس هست. قیمت ها بر اساس دلار استرالیاست. همچنین گیربکس نسخه جهانی ۸ سرعته هست و موتور ۲ لیتری توربو بنزینی با قدرت ۲۳۲ اسب بخار هم در دسترس هست. امیدوارم این نسخه بیاد ایران