دانستنی‌های دنیای سوپراسپرت‌ها/بوگاتی ویرون

بوگاتی ویرون یکی از نخستین محصولاتی است که پس از فعل و انفعالات مهم ایجاد شده در شرکت بوگاتی تولید شد. در سال ۱۹۹۸ میلادی شرکت آلمانی فولکس واگن موفق به تصاحب شرکت فرانسوی بوگاتی گردید و این شرکت فعال در تولید خودروهای خاص را زیر سایه خود گرفت.

در شروع قرن جدید برنامه ریزی برای تولید خودروی بوگاتی ویرون آغاز شد و حدود چهار سال پس از خریداری شدن شرکت بوگاتی توسط فولکس واگن، خبر در دست تولید بودن این خودروی جدید به صورت رسمی اعلام شد.

نام اصلی این خودرو بوگاتی ویرون EB ۱۶.۴ است. ویرون از نام پیر ویرون که قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۳۹ با ماشین بوگاتی بود و EB مخفف نام اتوره بوگاتی طراح و سازنده خودرو فرانسوی و بنیانگذار و مالک شرکت خودروسازی بوگاتی بود الهام گرفته شده‌ است و ۱۶.۴ اشاره به موتور ۱۶ سیلندر و چهارگانه توربوشارژر دارد.

کلیه قطعات موتور به صورت دستی ساخته و سر هم‌بندی شد. تولید اکثر قطعات این خودرو در آلمان انجام شد اما برای سرهم‌بندی به مولشایم فرانسه فرستاده می‌شدند، قیمت آن بدون هیچ گونه لوازم اضافی دو و نیم میلیون دلار اعلام شده بود و تا سال ۲۰۱۵ به تعداد ۴۵۰ عدد از این خودرو ساخته شد.

این خودرو با توان حداکثر ۱۰۰۱ اسب بخار و حداکثر با سرعت ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت است و ۱۶ سیلندر در سیکل ترکیبی ۲۳٫۱ لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و مصرف آن در شهر به ۳۷٫۲ لیتر می‌رسد و در جاده ۱۴٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

بوگاتی در سال ۲۰۱۰ خودروی سوپر اسپرت را معرفی کرد، این مدل با قدرت موتور نزدیک به ۱۲۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۰۰ نیوتن متر، سرعت آن ۴۳۱٫۰۷۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد ۴۳۱٫۰۷۲ میانگین دو تست سرعت ۴۲۷٫۹۳۳ و ۴۳۴٫۲۱۱ کیلومتر درساعت است)، البته برای محافظت از تایرها سرعت آن به ۴۱۵ کیلومتر در ساعت محدود شده‌است.

برای تولید قدرت بیشتر موتور ۱۶ سیلندر آن به توربو شارژر و اینتر کولر بزرگ‌تر مجهز شده‌ است؛ و برای ایمنی بیشتر شاسی آن دوباره طراحی شد و چرخ‌ها با دقت بسیار بالا در اختیار راننده هستند. شتاب جانبی که می‌تواند تحمل کند، ۱٫۴g است که عدد «شگفت‌انگیزی» است که با استفاده از سیستم هوشمند کنترل چهار چرخ آن امکان‌پذیر است.

بدنه جدید که از ساختار فیبر جدیدی استفاده می‌کند و بدنه‌ای که می‌تواند شدت ضربات را جذب کند همراه با کاهش وزن ایمنی بالاتری را هم فراهم می‌کند.

بدنه تماماً از فیبر کربن است و در صورت سفارش مشتری بدنه پوشیده از جنسی پولیش شده در اختیارش قرار می‌گیرد. هوای مورد نیاز موتور که حجم زیادی هم هست از طریق داکتی که روی سقف اتومبیل قرار دارد مکش می‌شود.

بدنه ویرون سوپر اسپرت به خوبی دچار اصلاحات شده‌ است به‌طوری‌ که در هر موقعیتی بهترین تعادل را برای اتومبیل به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا