اخباراسلایدرنگاه

واکنش مردمی به گزارش ایران بدون صنعت خودروسازی !

از تعطیلی و بیکاری تا تحول مثبت مشتریان ایرانی این روزها در حالی رغبتی به خرید خودرو ندارند و حتی بخشی از آنها خواهان تعطیلی خودروسازی کشور هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، بود و نبود این صنعت، پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را دارد.

     

    به نقل از دنیای اقتصاد، اگر نگاهی به بازار خودرو کشور در حال حاضر بیندازیم، متوجه می‌شویم رکودی شاید بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند؛ به‌نحوی‌که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها با بازار خودرو آشتی کنند.
    در این اوضاع و احوال، یک سری تحرکات در شبکه‌های اجتماعی نیز مبنی‌بر تشویق مشتریان به «نخریدن خودرو» شکل گرفته که اگرچه نمی‌توان آن را در رکود فعلی بازار چندان اثرگذار دانست، اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد دامنه اعتراض به خودروسازان، گسترده‌تر از قبل شده است.
    به‌عبارت بهتر، مشتریان این روزها شمشیر را از رو برای صنعت خودرو بسته‌اند، صنعتی که گردش مالی بسیاری دارد، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به‌شمار می‌رود و اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کرده است.

    هرچه هست خودروسازان روزهای سختی را از باب قهر مشتریان، پشت‌سر می‌گذارند و هرچند خود تقصیر زیادی از این بابت بر گردن دارند، اما پرسش اینجاست که آیا تعطیل کردن شرکت‌های خودروسازی، چاره کار است؟ آیا ایران بدون خودروسازی، همان بهشتی است که مشتریان انتظارش را می‌کشند؟ و در نهایت اینکه در تعطیلی صنعت خودرو کشور، کفه ترازو به سمت اثرات منفی آن سنگینی خواهد کرد یا پیامدهای مثبت؟
    پیش از آنکه به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم و به بررسی اثرات خوب و بد داشتن یا نداشتن خودروسازی در کشور بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که اصلا چرا مشتریان ایرانی در برابر صنعت خودرو موضع گرفته و به اصطلاح صف‌آرایی کرده‌اند.

    ایران خودرو-3

    دلایل قهر مشتریان با خودروسازی

    اگر در شرایط فعلی گزارشی میدانی در مورد دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، آنها بیش از هر مساله دیگری، دست روی سه شاخص اصلی، یعنی «قیمت»، «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» گذاشته و نارضایتی خود را از عملکرد خودروسازان در این موارد اعلام خواهند کرد.

    به اعتقاد کارشناسان، خودروسازان داخلی طی عمر حدودا 50 ساله خود، چندان نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات‌شان داشته باشند و از همین رو مشتریان معمولا از آنها ناراضی هستند.
    عجیب اینجاست که طی سال‌های اخیر، نارضایتی‌ها بیش از پیش شده و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از مشتریان خرید خودرو را تحریم کرده‌اند.

    از نظر بخشی از افکار عمومی ایران، خودروهای تولید داخل نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت درخوری؛ همچنین در مورد خدمات پس از فروش نیز رضایت چندانی در بین مشتریان به چشم نمی‌آید و مجموعه این عوامل به‌علاوه مسائلی دیگر، شرایط سخت فعلی را برای غول‌های جاده مخصوص رقم زده است. کارشناسان بر این باورند که قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش نامناسب، معلولی از عملکرد خودروسازان و البته فضای کسب‌و‌کار کشور است و هر دو عامل سبب شده‌اند ایرانی‌ها به یکی از ناراضی‌ترین مشتریان بازار خودرو در جهان تبدیل شوند.
    به اعتقاد کارشناسان، ایرانی‌ها وقتی خودروهای تولید داخل را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند، کاملا به تفاوت‌های آشکار کیفی و قیمتی آنها واقف می‌شوند و از آن سو به خوبی درمی‌یابند که چه تفاوت فاحشی میان خدمات پس از فروش در خودروسازی ایران و جهان وجود دارد.

    با این حساب، ایرانی‌ها از این بابت حق دارند از خودروسازان کشور گله‌مند باشند، زیرا داشتن خودرویی با قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، حق طبیعی آنهاست، درست مانند سایر مشتریان دنیا.

    با این حال اما برخی کارشناسان و البته خودروسازان بر این موضوع نیز تاکید می‌کنند که فضای کسب‌و‌کار در ایران و سایر کشورهای دارای صنعت خودرو، یکی نبوده و آشکارا متفاوت است، از همین رو نمی‌توان انتظاری را که مثلا از فولکس واگن و جنرال موتورز و تویوتا داریم، از ایران‌خودرو و سایپا هم داشته باشیم.

    به باور کارشناسان، کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران را دارند و نه نرخ سود بانکی آن را؛ همچنین دولت‌ها کمترین دخالت را در خودروسازی خود اعمال می‌کنند و قیمت‌گذاری نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، در اختیار خود شرکت‌های خودروساز است.
    هرچه هست، مجموعه این عوامل سبب شده خودروسازی در ایران چندان محبوب نباشد و بیش از آنکه مشتریانش را جذب کند، در راه دفع آنها قدم برداشته و از نظر بخشی از افکار عمومی، نبودن این صنعت بهتر از بودنش است.

    ایران خودرو-1

    اگر خودروسازی نداشته باشیم…

    اما ببینیم حالا که صاحب صنعت خودرو هستیم، چه داریم و اگر نداشته باشیم، چه خواهد شد؟

    ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در آسیا به‌شمار می‌رود و حتی خودروسازان بزرگ دنیا نیز چشم به آن دوخته‌اند، بنابراین نمی‌توان ایرانی‌ها را از این وسیله نقلیه محبوب محروم کرد. این بدان معناست که اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان ایرانی به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد. هرچند با توجه به توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها در آینده، واردات خودرو به کشور محدودیتی از بعد سیاسی ندارد و ورود خودروهای خارجی می‌تواند رضایت ایرانی‌ها را فراهم کند، اما در عوض باید ارز بسیار هنگفتی برای تامین 5/ 1 میلیون خودرو موردنیاز، کنار گذاشت.
    اگر فرض کنیم متوسط قیمت پایه یک و نیم میلیون خودرو خارجی که قرار است به ایران بیاید، 10 هزار دلار باشد، سالانه 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد، که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد.

    با این حساب، یکی از حسن‌های داشتن خودروسازی، عدم خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است، آن هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که همین حالا نیز کلی ارز بابت واردات، هزینه می‌شود. حسن بعدی اما «خاصیت لکوموتیوی خودروسازی» است، چه آنکه صنایع بسیاری از ناحیه این صنعت ارتزاق می‌کنند و حتی حیات‌شان به حیات خودروسازی وابسته است.
    به اعتقاد کارشناسان، زمین خوردن خودروسازی، تبعات بسیار منفی و بزرگی بر پیکره صنعت کشور خواهد داشت و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، باید با برخی صنایع دیگر نیز خداحافظی کنیم یا شاهد رکود آنها باشیم. در واقع خودروسازی ایران نه فقط در خود، که در بسیاری دیگر از صنایع کشور نیز ایجاد اشتغال کرده و تعطیل شدنش به معنای از بین رفتن هزاران شغل خواهد شد و این اتفاق، تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را به‌دنبال دارد. اما جدا از اینکه خودروسازی صنایع زیادی را به‌دنبال خود می‌کشد، در رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته نیز نقش غیر قابل انکاری داشته و با این حساب، با تعطیلی این صنعت، اقتصاد کشور نیز (حداقل در مقطع زمانی فعلی که با رکود تورمی درگیر هستیم) متضرر خواهد شد.

    ایران خودرو-2
    در مجموع مشخص شد که بودن خودروسازی در ایران، سه حسن بزرگ شامل «عدم‌خروج میلیاردها دلار ارز»، «ایجاد اشتغال» و «اثر مثبت بر رشد اقتصادی» دارد و با این حساب، نداشتن آن به خروج ارزی کلان از کشور و بیکاری و حتی شاید منفی شدن رشد اقتصادی خواهد انجامید.
    با این تفاسیر، باید از افکار عمومی پرسید که آیا هنوز هم می‌خواهند دومین صنعت بزرگ کشور تعطیل شود؟

     

    تلفات تصادفات ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

    تلفات تصادفات ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

    مرگ 220 هزار ایرانی در تصادفات 10 سال اخیر

    مرگ 220 هزار ایرانی در تصادفات 10 سال اخیر

    47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

    47 هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه تصادف در ایران

    واکنش مردمی به گزارش «حذف صنعت خودرو» چیست

    روزنامه خودرو: دیروز در همین صفحه گزارشی با عنوان «تصویر ایران بدون خودروسازی» انتشار یافت و در آن به پیامدهای مثبت و منفی تعطیل خودروسازی کشور پرداخته شد، این در شرایطی است که گزارش موردنظر واکنش‌هایی را از سوی مخاطبان برانگیخته است.

    در این گزارش عنوان شد که هرچند در ازای تعطیلی صنعت خودرو، ایرانی‌ها (البته نه همه آنها) احتمالا می‌توانند به‌واسطه واردات، از خودروهای روز دنیا استفاده کنند، اما حذف خودروسازی از صنایع ایران، عواقبی مانند «خروج ارزی کلان از کشور»، «بیکاری» و «کاهش رشد اقتصادی» را در پی خواهد داشت. با این حال بیشتر مخاطبان در شرایطی رای به حذف صنعت خودرو داده‌اند که دلایل اصلی آنها «کیفیت پایین خودروهای داخلی» و «تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور» عنوان شده است. در واقع مخاطبان با استناد به اینکه خودروهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و عامل اصلی در مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌شمار می‌روند، خواستار تعطیلی خودروسازی کشور شده‌اند. آنها به‌نوعی تاکید کرده‌اند که بودن خودروسازی در ایران (به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا و تاثیر مستقیم بر تلفات جاده‌ای) هزینه بیشتری در مقایسه با نبودن این صنعت دارد.

    در این زمینه کارشناسان خودرو معتقدند بابت مسائلی مانند کیفیت پایین و قیمت بالا و خدمات پس از فروش نامناسب خودروهای داخلی باید به مشتریان حق داد و انتقادهایشان را پذیرفت ، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که با حذف خودروسازی، تلفات جاده‌ای در ایران پایان نخواهند یافت. در همه جای دنیا، عامل اول و اصلی در تصادفات جاده‌ای، خطای انسانی است و اتفاقا در ایران، این مولفه بیش از سایر عوامل اثرگذار به‌نظر می‌رسد. «خطای انسانی»، «راه» و «وسیله نقلیه» سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای دنیا به‌شمار می‌روند و معمولا تا زمانی که رانندگان اشتباه نکنند و جاده‌ها مشکلی نداشته باشند، تصادفی رخ نمی‌دهد. البته بدون تردید کیفیت خودرو نقش بسیار زیادی در حفظ جان مردم دارد و غول‌های خودروسازی جهان در پی ساختن محصولاتی هستند که در شدیدترین تصادفات نیز جان سرنشینان را حفظ کنند و خودروسازی ایران نیز اگر می‌خواهد دل مشتریانش را به دست بیاورد، باید در این مسیر قدم بگذارد. اتفاقا نکته‌ای که برخی مخاطبان در واکنش به گزارش دیروز به آن اشاره کرده‌اند، «اصلاح خودروسازی» به جای تعطیل کردن آن است. به اعتقاد این دسته از مخاطبان، صنعت خودرو ایران اگر می‌خواهد به حیات خود ادامه بدهد، باید در مسیر اصلاح نواقص بزرگش از جمله «کیفیت پایین» قدم برداشته و آنقدر خوب عمل کند که دیگر کمتر کسی ارزوی تعطیل شدن آن را داشته باشد.

    97 دیدگاه

    1. این صنعت باید اصلاح شود نه نابود! این کمپین خودروی صفر ممنوع هم باید گامی در جهت اصلاح و پیشرفت باشد نه نابودی و پسرفت

      بعضی دوستان انچنان با خشونت و قاطعیت میگویند در این دو خودرو ساز را گل بگیرید که ادم واقعا حیرت زده میشه! البته این کینه و نفرت به نظر من 85 درصدش به جا است چون این خودرو سازان با دزدی هایشان همه را از خود ناامید کرده اند اما چاره کار نابودی نیست.
      این درست مثل ان میمونه که چون انسانی مریض شده و در مان این مریضی سخت است پس به عقیده دوستان باید هفت تیر رو گذاشت رو سرش و راحتش کرد!!!!!!!!
      باید به خودرو سازان فشار اورد تا با اصلاح اساسی ساختار خود خودرویی مدرن باکیفیت و از همه مهم تر ایمن تولید کنند.
      یکی از علل اصلی گرانی خودرو قدیمی بودن خطوط تولید و قدیمی بودن دستگاه های قطعه سازان و قدیمی بودن ماشین تولیدی است در حالی که اگر سرمایه گذاری مناسب در جهت اپگرید این واحد ها انجام بگیرد خودرویی ارزان خواهیم داشت که کیفیت و ایمنی هم داشته باشد.
      من ایرانی به جای انکه با افتخار سرم رو بالا بگیرم بگم این خودرو ایرانی و ساخت کشور من است باید با خفت و خواری از ان سخن بگویم و همواره از کالای ایرانی فراری باشم.!!!!!!!
      کاش یک مدیر دلسوز در این صنعت وجود داشت…..

      1. آقا کوروش نزن این حرف رو … به این صنعت به قدر کافی فرصت داده شده اما خروجی چی بوده تا پژو از ایران قهر کرد ایران خودرو تو تولید 405 هم گیر کرد! این جماعت خودرو ساز به خاطر سودشون قطعه سازهای ما رو بیچاره کردن الان هم یاد گرفتن هر موقع احساس خطر می کنن هشدار بیکاری کارگراشون رو میدن! به خدا اگر این کارگرها برن تو کار فرش بافی و کاشت زعفران ارز آوریش هم بیشتره (در صورتی که در نظر بگیریم خودرو سازهای ما درآمد ارزی دارند!) یه مثال دیگه بزنم صنایع لوازم خانگی ما رو نگاه کن به خاطر گمرک همیشه باز و قاچاق کالا مجبور شده خودش رو با شرایط تطبیق بده نمی گم خیلی عالیه اما شما وقتی برای خرید یخچال یا مخلوط کن میری در کنار برندهای خارجی یه نیم نگاهی هم به جنس های ایرانی داری و اگر یخچال ایرانی بخری این احساس رو که سرت کلاه رفته نداری ولی من هر کس رو دیدم ماشین ایرانی خریده رفتارش جوری بوده که انگار جیبش رو زدن! … حرفم اینه این به اصطلاح خودروسازها رو تعطیل نکنن اما هزار و یک جور مالیات و گمرکی که به واردات میبندن رو بردارن اگر تونستن خودرسازها رقابت کنن اگرم نتوستن بساطشون رو جمع کنن.

      2. ((((به باور کارشناسان، کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران را دارند و نه نرخ سود بانکی آن را)))))
        این عزیزان کارشناس باید توضیح بدن چرا در کشوری با این همه انحصار در فروش و حمایتهای بسیار زیاد و همه جانبه اعم از مالیات بر خودروهای وارداتی و غیره و اجبار خریداران به خرید محصولات بی کیفیت باز هم میگویند شرایط کشورهای صنعتی رو نداریم خودروسازهای کشورهای صنعتی حتی تو خواب هم نمیتونن به شرایط شما برسن
        یه طنز هست که میگه رییس فولکس واگن گفته که ما باید نحوه فروش ماشین رو از ایران خودرو و سایپا یاد بگیریم که پول ماشین رو چند ماه و سال جلوتر میگیرن و در در آخر یه چیز دیگه میدن ولی باز هم مردم صف میبندن واسه خرید
        ولی دیگه فک کنم(شاید) مردم ما در این طنز جا نمیگیرن ،خودروسازهای وطنی فک میکنن جیب مردم پره و ته نداره ولی خبر ندارن که خیلی وقته ته کشیده
        اقتصاد و صنعت هیچوقت در شرایط بسته و رانت های کلان پیشرفت نمیکنه کی میخایم اینو بفهمیم ،کدوم کشور صنعتی رو میشناسید که مردمشو مجبور به خرید یک جنس آشغال کنه بعدشم منت بزاره سرشون که این برای خودتون خوبه از این آشغالها بخریند وگرنه فلان میشه و …
        این یک روال طبیعی در تمام طول تاریخه که افراد و گروههای نالایق از چرخه طبیعی حذف بشن و این در صنعت هم اتفاق میفته ،با زور نمیشه جلوی این چرخه رو گرفت ،الانم وقتشه که ایرانخودرو و سایپا و همه نالایقها برن چون چند دهه هست که از همه امتحانها نه یک بار بلکه چند صد بار رفوزه شدن

        1. اقا کاوه شما توی 405 که آتش گرفته تا حالا گیر کردی؟ تا حالا تو جاده تو ماشینی که ناگهانی خاموش بشه بودی؟تا کی باید 40 سال تولید یک خودرو رو تحمل کنیم ؟اصلا مگه میشه مگه داریم یک ماشین با تکنولوژی 30سال پیش بازهم به عنوان یک ماشین روز به مردم غالب بشه فقط با اضافه کردن یک پسوند سال و …

          1. مرگ بر مافیای خودرو بندازها…..

            مرگ بر ویرانخودرو و سایپا سرطان

            پولهامون رو بردند و در عوض ارابه های مرگشون بهمون تحقیر و توهین کردند و جان عزیزانمون رو گرفتند

            .
            .
            .
            دیگه بسه !!!

            .
            .
            .
            مرد باشید و از این بی وجود ها ، هیچ خودرویی نخرید.

            .
            .
            .
            اتحادتون رو جشن بگیرید
            میدونید دوباره درخواست افزایش قیمت دادن ؟؟؟

            بگذارید تا هر چه میخان با وزیری که مانند هشت پا بر 37 کارخانه و شرکت سیطره انداخته و شورای رقابت ناسالمی که رییس جوانمرد قبلیش رو با تهدید به مرگ، مجبور به استعفا کردند… هر قدر دوس داشتن برای خودشون افزایش قیمت تصویب کنند

            .
            .
            .

            جزای گرانفروش نخریدنه
            پس نخرید
            .
            .
            .
            ما که سوختیم … درود بر تو ای هموطن که به فکر امروز به بعد و اینده فرزندانمون هستی !

            فقط نخرید !

      3. تا کی باید بخاطر بیکاری حدود 500 هزار نفر بقیه جمعیت هفتاد میلیونی تاوان بدن؟ بذارین این 500 هزار نفر بیکار بشن تا بقیه مردم راحتی و احترام رو حس کنن

        1. دوست عزیز خیلی از خودروسازی داخلی پشتیبانی میکنی، آدم شک ورش می داره که از مسئولین باشی !! 🙂

          1. بعضیها هم آنچنان دارن به صنعت ایران حمله میکنند و همزمان از اسباب بازیهای چینی دفاع میکنند انگاری ستون پنجم دشمن هستند.باعث تاسفه در ایران دفاع از چین تبدیل شده به یه افتخار و دفاع از ایران شده ننگ.

    2. این سایت خیلی خوب طرفداری سایپا وایران خودرو روکرده.درواقع بازم مثل همیشه دست گذاشتن رواحساسات مردم که اره, ادمابدبخت میشن وازاین جوربحث ها.باراه اندازی خط تولید خودروسازان اروپایی,اسیایی,وحتی امریکایی ، تعدادشون بیش ازاین دوتاشرکت میشن وکلی فرصت شغلی ایجادمیشه وقتی این اتفاق بیافته اقتصادپیشرفت چشمگیری میکنه مثل ترکیه….این شرکت هابایدماشین روبه قیمت واقعی بفروشندنه اینکه یه ماشین بی کیفیت رو که۵برابربفروشند. که اگه باقیمت واقعی وباکیفیت بفروشند کلی پیشرفت وسود هم میکنند.راستی وقتی ماشین پرایدروبه عراق میدن به٣یا۴میلیون ورشکست نمیشن ولی برای ما مملکت نابود میشه.مگه میشه!مگه داریم!درضمن شمبایدبه فکرپرسنلتون باشید نه مردم….

    3. همون بهتر که تعطیل بشه…اگه قرار بخاطر نون خوردن بعضی ها، مصرف کننده بدبخت این خودروها جانشو بخاطر این ماشینهای بدون ایمنی و کیفیت از دست بده همون بهتر که یه عده زیادی بیکار بشن ولی جان کسی در خطر نباشه…
      هرساله در اخبار اعلام میکنن که هزاران نفر بخاطر تصادفات رانندگی کشته شدن..ولی یه بار حاضر نیستن بگن اگه جای پراید و این ماشینهای بدون ایمنی ،اگه ماشین دیگری بود شاید اون افراد الان زنده بودن…

    4. به طور قطع اثرات مثبت تعطیلی خودروسازان داخلی خیلی بیشتر از اثرات منفی اونه.
      الان به جایی رسیدیم که دیگه برای اصلاح دیر شده و البته خودروسازان داخلی کشورمون هم در این سی چهل سال نشون دادن که هیچ تمایلی به اصلاح ، بهینه سازی و بالا بردن کیفیت ندارن. اگرم الان حرفایی مبنی بر بالا بردن کیفیت یا کاهش قیمت بزنن قطعاً به خاطر خروج از رکوده، وگرنه کیه که ندونه خودروهای داخلی ما سال به سال دارن بی کیفیت تر و مزخرف تر میشن. آدم وقتی آمار مرگ و میر تصادفات رو میبینه تنش میلرزه ، اصن نباید کوتاه اومد. حتی یک خودروساز خارجی هم اگر مشکل کیفی و ایمنی داره نباید وارد ایران بشه! من نمی فهمم چطور اینقدر راحت در مورد جون مردم تصمیم میگیرن، بابا !!!! این بیچاره هایی که هر روزه تو پراید جونشون رو از دست میدن هم مثه من و شما آدمنننننننننننننننن!! جونشون هم واسشون عزیزه!
      امیدوارم به خاطر اونام که شده هیچکس کوتاه نیاد تا بساط خودروسازان مزخرف داخلی برای همیشه جمع بشه!

    5. از نظر من تعطیلی کامل صنعت خودرو سازی به ضرر مملکتمونه باید روشی که الان دارند رو عوض کنند همین ایرانخودرو از سال ۷۹ تا حدودای ۸۴ ۸۵ روند رو به رشد داشت یعنی اگر همین روند رو ادامه میدادن ماشین بروزتری رو داشت خودم الان ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم بالای ۸۰درصد قطعاتش فابریک و دست نخوردست که نشون از کیفیت بالای ماشین تو اون دوره رو میده خلاصه اینکه این دو خودرو ساز باید رویه شون رو عوض کنن چون دیگه مردم دنبال جنس بی کیفیت و قدیمی نمیرن

      1. جواد جان : “… خودم الان ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم بالای ۸۰درصد قطعاتش فابریک و دست نخوردست که نشون از کیفیت بالای ماشین تو اون دوره رو میده …” اين حرف شما به اين معنيه كه وقتي ايران خودرو تمام قطعات پژو رو از فرانسه “وارد” مي كرد و خودش دست به تركيبش نمي زد كيفيت خيلي بهتر بود! يعني الان كيفيت ماشين ساخت اونها بدتر شده و مشتري ناراضيه!
        به عبارت ديگه يعني اين دوستان “وارد كننده” بهتري هستند تا توليد كننده! خب حالا خودت بگو به يه وارد كننده و مونتاژكار كه نمي گن خودروساز!!!

    6. کوروش جان چرا شعار گونه حرف میزنی؟؟ حرفهات درسته اما عملی نیست…. اگه در مورد ژاپن یا آلمان این اتفاق میوفتاد میتونست راه حل همین بحثی که شما میفرمایید باشه، یعنی اصلاح. من خودم 4 ساله دارم در دانشگاه تدریس میکنم. طرز فکر و سواد بعضی از اونها که حتی مدیر کل هم بودند (دانشگاه آزاد) واقعا تعجب برانگیز بود. خلاصه کلام اینکه مدیران داخلی خودروسازی فقط به فکر منافع هستند و تحت هر شرایطی قابل اصلاح نیست. از الان خدمتتون بگم کیفیت خودروی داخلی در سال 95 افت خواهد داشت و البته این افت در برابر کاهش قیمتی است که مجبورند انجام بدهند. یعنی قیمت را مقداری پایین میارند و از اون طرف برای اینکه پاسخی به مردم داده باشند کیفیت را کاهش میدند. بنابراین با اینکه این صنعت نابود نخواهد شد اما هیچگاه بهبود خاصی مشاهده نخواهیم کرد.

    7. آقا شما ترکیه رو ببینید صنعت خودرو سازی نداره اما منتاژ خیلی شرکتا مثل رنو برا خاورمیانه و آفریقا تو ترکیه است دولتم چون صنعت برا خودش نیست و برا بخش خصوصیه قوانین سرسسختانه ای گذاشته برای مونتاژکار هم مردم ماشین با قیمت خوب سوار میشن هم به واسطه صنعت مونتاژ ایجاد شغل برا مردم شده هم اینکه مردمش با یه مبلغ خوب ماشین روز دنیا رو با توجه به وسع مالیشون سوار میشن
      یعنی ما تو قرن 21 لیاقتمون پراید و 405 206 پارس عهد بوقه؟؟؟؟؟ صنعت خودروسازی نباشه بهتره به جاش مثل ترکیه ماشینای روز دنیارو تولید کنن با قیمت مناسب برا مردم نه 20 پراید 43 پارس؟؟ !!!که آپشنش 4 شیشه بریه :|||||||||||||||| معامله برد -برد باید باشه دوطرف راضی باشن وگرنه وضع بدتر میشه

    8. نباید که نابود بشه باید اصلاح بشه و کیفیت تولیدات بالا بره
      اگه نمیتونن و یا نمیزارن پس ………….

    9. بنظر من هم راه حل شراکت با کمپانی های بزرگ و مونتاژ محصولات آنهاست.هر چه سریع تر باید شعارهای مضحک مثل استفاده از توان و خلاقیت نخبگان بومی و… رو کنار بگذارند تا هم اشتغال ضربه نبینه و هم مردم از ماشینی استاندارد بهره مند بشن
      برادر مسئول مگر کمپانی های بزرگ اعتبارشان رو از سر راه آوردن که شرط میذارن باید از قطعات تولید داخل استفاده کنن

    10. خواهش میکنم از دوستان که برای یکبار شده متحد باشیم و در راه هدف صبوری به خرج بدیم و ماشین صفر نخریم.مطمئن باشیم اینبار تاثیر خواهد گذاشت

    11. بهتره مقداری از سهام رو به خودرو سازان خارجی بفروشند تا با نظارت آنها هم مدلهای به روز تولید بشه و هم کیفیت بالاتر بره

    12. آخه یکی نیست بگه صنعت خودرویی که بیشتر قطعاتش توی چین تولید میشه و محصولات بیست سال پیش دنیا را با نازلترین کیفیت ، بالاترین قیمت و بدون خدمات پس از فروش ارایه میکنه همون بهتره که خرررررررررره خخخخخخخخخصصصصصص بخوره درش
      به امید اون روز

    13. ختم کلام ما تا الانشم خودرو ساز نداشتیم بیخود جو راه نندازید چهارتا قطعه رو سره هم کردن که نشد خودرو ساختن!

    14. آقا کوروش من اگه اینقدر نظرم منفی میخورد دیگه نظر نمیدادم.انگار نظر مردم با شما خیلی متفاوت هست.لطفا” استراحت بفرمایید شما تا ببینیم آخرش چی میشه.

    15. تحلیل این مقاله کمی مشکل داره من یک سناریو دیگه براتون میگم که الان تو چندین کشور وجود داره
      سناریو اول کاری هستش که کشورهایی مثل ترکیه یا برزیل انجام دادن اینها کشورهایی هستن که جز 20 کشور صنعتی جهان هستن
      ولی در عین حال هیچ برندی مثل خودرو ملی ما ندارن به جای این کار به حلقه تولید کننده های خودرو سازهای جهانی پیوستن و بسیاری از تولیدات خودرو سازان جهانی مثل فولکس واگن ، تویوتا ، و رنو تو این کشورها انجام میشه و به عنوان صادر کننده منطقه ای اون محصولات شرکت در اومدن
      مثلا خاطرتون باشه مگانهایی که به ایران صادر میشد از کشور ترکیه میومد به این ترتیب نه تنها هیچ بیکاری رخ نمیده بلکه بسیاری از نیرو های فعال کشور در قطعه سازی و مونتاژ خودرو های روز دنیا کار میکنن
      و به جای اینکه به تولید آشغال بپردازن خودرو یی تولید میکنن که ایمنی بالاتری داره و آلودگی کمتری داره و مصرف سوخت کمتر
      توجه شما رو به این نکته جلب میکنم که
      1- 220هزار نفر ایرانی در 10 سال گذشته در تصادف جاده ای کشته شدن و 2.5 میلیون مجروح خسارت مالی آن تاکنون محاسبه نشده
      (تعداد کشته های جنگ سوریه در 4 سال در گیری 220 هزار نفر بوده در حالی که بیشتر این کشور نابود شده )
      2- خسارت های آلودگی هوا تا سال 2014 در ایرا ن بابت ناراحتی های ریوی – سکته های قلبی بالغ بر 11میلیارد دلار برآورد شده بود
      3- در کشور ما روزانه 90 میلیون لیتر بنزین مصرف میشه که یکی از دلایل اصلی ان تولید خودرو هایی با تکنولوژی بیش از 20 سال است
      خودرو های امروزی حدود نصف این میزان مصرف میکنند پس میانگین حدود 40 میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی خواهد شد
      که با قیمت لیتری 70 سنت سالی 10 میلیارد دلار فقط از بابت مصرف بنزین صرفه جویی میشود
      محاسبات تقریبی ولی براساس امارهای رسمی میباشد
      سناریو های دیگری هم وجود دارد ولی این یکی از روشهای خوب هستش

    16. طرح پرسش :

      1/ مصرف بنزین خودروهای تولید داخل به طور میانگین در 100 کیلومتر ، 3 لیتر از نمونه مشابه با کیفیت و به روز جهانی ، بیشتر است .
      2/ روزانه 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود (سالیانه 29 میلیارد لیتر) .
      3/ بنزین لیتری 1200 تومان (به بنزین 1000 تومانی یارانه هم تعلق می گیرد) .

      حساب کردنش ساده است که سالیانه چه سرمایه و پول هنگفتی بابت به روز نبودن و بی کیفیتی خودرو های ساخت داخل ، تا سالیان سال ، به هدر میرود .

      پاسخ : سالیانه خودرو های ایرانی حدود 10 میلیارد دلار فقط بنزین دور می ریزند !!!!!

      محاسبه مقاله دنیای اقتصاد به جهت ارز خروجی ، فقط یک طرف قضیه است .

      همین تعداد اشتغال در صنعت خودرو سازی می تواند با خطوط تولید خودرو های کم مصرف و هیبریدی به روز کارخانجات سرآمد دنیا و تحت لیسانس شرکت های مادر ، با قطعات قابل تولید و با کیفیت داخلی ( آنهم تحت نظارت شرکت اصلی ) ، در بخش تولید ، فروش و خدمات پس از فروش و قطعه سازی فعال باشد و یا حتی بیشتر از این با پایگاه شدن کشورمان برای صادرات به منطقه و جهان .. . و از اتلاف سرمایه های ملی مانند سوخت های فسیلی جلوگیری کرد .
      اصرار بی دلیل به سر هم کردن خودرو های از رده خارج ( به اصطلاح خودروسازی ) به این جهت است که این خودرو ها برای کارخانجات داخل ، سود سرشار و غیر متعارف دارد .
      کشوری که در ساخت محصولات و صادرات با جهان شراکت و همکاری داشته باشد ، هم جایگاه بالاتری می یابد و هم تحریم نمی شود .

    17. مشک ان است که ببوید.ماشینی که خوب باشه مردم میخرن.نه ان که ایران خودرو بگوید.بنظر من پولی که بسختی بدست میاد نباید بمفت با اون پول از این ماشینا خرید.والسلام

    18. دم ایرانی یکدل و متحد گرم. این نارضایتیا خیلی وقته که هست ولی ببینین اتحادمون به چه غلط کردمی انداختتشون. اینه قدرت مشتری البته اگه خودشو جدی بگیره.
      “اتحادمان را جشن خواهیم گرفت”

    19. اگر قرار باشه برای چند سال ماشین بهتر سوار شدن مثل امارات بشیم، من حاضرم پیکان سوارشم
      ارزش داشتن یک صنعت محرک برای اقتصاد و شخصیت مردم ایران خیلی بالاست و مشکلات خاص این صنعت نیست

    20. تنها راه نجات ، همکاری با خودروسازیهای معتبر جهانی و پایین آوردن تعرفه های گمرکی و همچنین قطع پرداخت مبالغی مانند سهم آموزش و پرورش و بهزیستی و … از فاکتور نهایی فروش هر خودرو و مچنین حذف هزینه های سربار این صنعت مثل مالیاتهای بسیار سنگین، هزینه های آب و برق بسیار بسیار زیاد و … است. در گذشته نه چندان دور خودروهای روز دنیا مثل نیسان تیانا، قشقایی، ماکسیما ، مگان ، مزدا ، مرسدس و … در کشور تولید میشد که دوباره این همکاریها باید از سرگرفته و البته حذف هزینه های گمرکی و مالیاتهای سنگین و سایر هزینه های سربار جهت پایین آمدن قیمت تمام شده در نظر گرفته شود.

    21. چیزی که سود نداره بهتره ضرر نده.
      این خودروسازها دولتی هستند. پولشون را مالیات من و شما تامین میکنه. بعدش هم دوباره روی خرید خودرو از شما چند میلیون مالیات میگیرند!
      بهتره صنعت خودروسازی ایران تعطیل بشه و هزینه های گمرک هم صفر بشه.

    22. اینها باید تعطیل شن اصلا لزومی نداره کشور تا موقعی که توان خودرو روز دنیارو داره خودرو بسازه الان برزیل یا ترکیه مونتاژ خودرو های خوب جهانی و با قیمت مناسبو میکنن اما ما نشستیم 405 میسازیم بعد از 28 سال که معرفی شده الان خودرو سازان خارجب هر سال یه محصول میدن ولی مال ما ده سال یه بار برای یه خودرو که بیست سال هم بمونه خنده داره

    23. با سلام من از ایران خودرو به قول خودشان قله افتخارشان (دنا) خریدم و مثل سگ پشیمون شدم ( خودرو فوق طی مسافت 480 کیلومتر 2بار امداد و 4بار به نمایندگی اعزام شد ) و با 3.5 میلیون زیر قیمت کارخانه فروختم و تصمیم گرفتم دیگه ماشین ایرانی نخرم به خدا تمامی مسئولان ایران خودرو و سایپا دروغگو و کلاه بردارند

    24. یه سناریو هم اینه که اگه مسئولان کشور خیلی عشق برند و خودرو ملی هستن (از دید من لزومی نداره ) میتونن سهام این دوتا فرقون ساز رو به یک شرکت معتبر خودرو سازی بفروشن واون شرکت تکنولوژی خودش رو به این دو تا فرقون ساز منتقل کنه و با استاندارهای اون شرکت خودرو تولید کنه کاری که شرکت اشکودا جمهوری چک انجام داد با اینکه جمهوری چک یک کشور کوچک و چند میلیون نفری هست
      ولی الان برند اشکودا با جونت شدن به شرکت فولکس واگن ماشینهایی با بهترین کیفیت بر روی پلت فرم ماشینهای فولکس میزنه و برند خودش رو هم حفظ کرده تازه خبرش رو هم تو همین دنده 6 خوندم ظاهرا به ایران هم میخواد چند تا مدلش رو صادر کنه
      الان تمام دنیا خودرو سازها با هم ادغام شدن و 10 گروه خودرو ساز بیشتر نداریم و همه از پلت فرم مشترک با نام برند ماشین خودشون استفاده میکنن به این صورت هزینه هاشون رو خلیلی کاهش میدن
      مثلا جنرال موتورز آمریکا شامل شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، اپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو
      یا فولکس واگن شامل زیر مجموعه آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه،و..
      صنایع خودرو سازی ما هم باید ادغام بشه و گرنه تو همین باتلاقی که هستیم میمونیم یا درش یه روز تخته میشه

      1. هردو سناریو شما بسیار عالین. صنعت خودروسازی ما غیر از این دو راه هیچ راه نجات دیگه ای نداره. حتی اگر از بحرانی که الان داخلش هستن ، جون به در ببره، در نهایت بعد از چند سال باید تسلیم یکی از این دو سناریو بشه. چه بهتر که الان در استانه تحول اقتصادی هستیم، این اتفاق بیفته.

    25. با سلام من متوجه چند موضوع در باب دلايل عدم تعطيلي ايران خودرو و سايپا ( شركت هاي ديگر كه وارد كننده و دلال هستند )نشدم. اميدوارم با راهنمايي شما براي من مشخص شود كه بر اساس كدام منطق خروج سالانه ارز براي واردات خودرو به طور رسمي و با قيمت واقعي و با حذف بنگاه هاي دلالي خودرو، مذموم، بد و ناپسند است اما خروج سالانه ارز براي واردات قطعات خودرو و لوازم يدكي بي كيفيت چيني و همچنين خودروهاي وارد شده توسط بنگاه هاي دلالي و به چند برابر قيمت بسيار خوب و عالي است؟!
      ثانيا به جز 40000 نفر شاغل در صنايع توليدي خودرو، بيش از 960000 نفر در مشاغل مرتبط مانند نگه داري تعميرات فروش قطعه و غيره اشتغال دارند. حال سئوال اساسي اينجاست كه با واردات خودروهاي استاندارد معقول و مناسب چه خطري متوجه 96% جمعيت شاغل در اين حرفه مي باشد؟ اين افراد ميتوانند در شبكه هاي توزيع تعميرات خدمات و سرويس دهي برندهاي معتبر فعاليت كنند كه براي خودشان هم به مراتب بهتر و مناسبتر مي باشد. در واقع به تعبيري حدود 50 سال و به تعبيري بيش از 35 سال است كه كل جمعيت ايران بايد متحمل و متضرر وجود اين صنعت باشند به بي كيفيت ترين خودروها را به چندين بابر ارزش واقعي بخرند كه مثلا مشكلي براي اشتغال تنها و تنها 4% جمعيت شاغل در اين صنعت دچار مشكل نشوند؟؟!! مطمئنا در صورت آزاد سازي صنعت خودرو زمينه اشتغال همين 4% نيز فراهم ميشود و اين افراد نيز كه بي گناه تبديل به سپر دفاعي و دليل توجيه عده اي كارنابلد در راس مديريت صنعت خودرو شده اند،‌ از اين وضع خلاصي و رهايي خواهند يافت…

    26. این صنعت تا وقتی خصوصی سازی واقعی نشه و نظارت صحیح و درست و سختگیرانه روش نباشه و از طرف دیگر رانت ها و انحصاری که داره ازش گرفته نشه هیچ پیشرفتی نمیکنه و مثل الان هر روز بدتر از دیروز هست .
      ضررش هم فقط به مصرف کننده میخوره . هم مالی هم جانی …

    27. آقا کی گفته این صنعت و تعطیل کنن تعرفه ی واردات خودرو الان تا 125 درصده این تعرفه رو کم کنن نمیگم صفر کنن در حده 30-40 درصد کنن اون وقت هر کی میخواد تو این مملکت ماشین تولید کنه بکنه
      یعنی ما هیچ صنعت دیگه ای نداریم که ازش حمایت کنیم تعرفه پوشاک ترک و صفر میکنن بعد میگن حمایت از تولید ملی مگه پوشاک تولید ملی نیس
      در ضمن همین گمرک خودشون میگه سیم کلاج و قالپاق و … 405 و پراید و از چین میارن کدوم تولید ملی!!!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا